Whiskymessen 2007 i Kbh.

More
16 years 11 months ago #11358 by Kim_M
I går besøgte jeg whiskymessen i København. Til forskel fra messen i Kolding, var der fx flere fulde svenskere i Frederiksberg hallerne, ikke at det var slemt. Det slemme var at der var så mange mennesker. Der var virkelig for mange mennesker.

Bortset fra det, synes jeg at der var mange interessante stande og de to masterclasses jeg var til (Sherry og Bruichladdich) var hhv. lærerige og underholdene :-)

Min bror, som for første gang oplevede whiskyverdenen på denne måde, havde også en rigtig god eftermiddag/aften - bortset fra det overfyldte haller. Jeg betalte gerne mere for min billet, hvis blot der var færre gæster.

Kim

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11360 by plesner
Replied by plesner on topic Whiskymessen 2007 i Kbh.
Jeg var også til Bruichladdich's Master Class med Jim McEwan kl. 18. Jeg kiggede efter, om der var nogle, jeg kendte ud fra billederne her på whiskynyt, men det var det ikke umiddelbart - ellers ville jeg da helt sikkert have hilst på. :)

Bortset fra det, så var Jim McEwan MEGET underholdende. Jeg ved ikke, om han altid er så meget entertainer, men det var jo næsten ren Dave Allen at se ham 'på slap line'. Sammen med nogle helt og aldeles fremragende smagsprøver, så var det helt klart eftermiddagens/aftenens højdepunkt.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11363 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Whiskymessen 2007 i Kbh.

Jeg var også til Bruichladdich's Master Class med Jim McEwan kl. 18. Jeg kiggede efter, om der var nogle, jeg kendte ud fra billederne her på whiskynyt, men det var det ikke umiddelbart - ellers ville jeg da helt sikkert have hilst på. :)

Jeg sad helt nede i bagerste ventre hjørne af det lille lokale, men jeg hjalp godt nok Jim med at skænke drammerne, så måske du så mig da?

Bortset fra det, så var Jim McEwan MEGET underholdende. Jeg ved ikke, om han altid er så meget entertainer ... . Sammen med nogle helt og aldeles fremragende smagsprøver, så var det helt klart eftermiddagens/aftenens højdepunkt. - plesner

Jim er uomtvisteligt en af whiskybranchens bedste historiefortællere, så svaret er ja! Han er virkerlig underholdende. Jeg har været til smagning med ham i Århus for flere år tilbage, og har endnu tidligere mødtes med ham på Islay, og han har altid en historie klar i ærmet.

Mht. whiskyerne så var den 17 års virkelig en positivt oplevelse. Den var enestående god! Hvilket fik mig til at spørge om Jim havde stået for den 17 års Bowmore, da han arbejdede der. Det svarede han JA til, hvilket kun udbyggede min respekt til denne mands kunnen. Bowmore 17 års ligger i personlige TOP 3 over standardaftapninger (nok sm. m. Mortlach 16 års og Highland Park 18 års), så jeg var forfærdet, da jeg så at de nu er begyndet af lave en 18 års i stedet :shock: Jeg fik den ikke smagt. Tiden var for knap, men jeg har svært ved at forestille mig at den 17 års kan overgåes. Vi får se ;)

Kim

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11365 by dmwa
Replied by dmwa on topic Whiskymessen 2007 i Kbh.

Til forskel fra messen i Kolding, var der fx flere fulde svenskere i Frederiksberg hallerne, ikke at det var slemt.

Jeg synes faktisk, at svenskerne havde en meget mere seriøs indgang til whiskymessen end danskerne! Svenskerne havde ikke den påtrængende "her er mit glas - fyld det op - jeg er ligeglad med, hvad der er i" holdning, som desværre flere danske deltagere tidligere har haft - det var dog ikke så slemt i år - hvilket jeg igen tilskriver vore svenske brødre, de - synes jeg - løftede Whiskymessen op i den niveau, som jeg gerne ser. Nu vil jeg ikke uddybe alle mine betragtninger her - men jeg vil lave et indlæg til MALTEN, der udkommer medio maj.

Efter sigende var der 800 til formiddagen og 1200 om eftermiddagen - hvilket er flere end tidligere. Jeg vil anslå, at op mod halvdelen af deltagerne var fra vores broderland Sverige - så en del af disse deltagere vil jo mangle i Kolding - vel også et forhold, som både udstillere og arrangørerne af Whiskymessen må tage højde for, når Whiskymessen i 2008 afholdes i Kolding.

Så jeg vil parkere mit indlæg her - på "øretævernes holdeplads" - for ovenstående skal jo - traditionen tro - nok få nogle af mine "tilhængere" til at fare i blækhuset.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11366 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Whiskymessen 2007 i Kbh.
Hej Flemming,

Jeg syntes bestemt ikke at svenskerne (ej heller normændene) trak niveauet ned. Det jeg skrev var blot ment som en observation, og jeg mente intet ondt mod svenskere med den. Jeg burde måske have illuderet den dagligdags-sarkasme med nogle "gåseøjne" omkring udtrykket. Faktisk kan jeg rigtig godt li' svenskere.

Et er helt sikkert, der var godt nok mange fulde danskere da festen sluttede, og jeg var da ej heller selv en helt appelsinfri engel, men flere nød godt af at de gik hjem to og to, så de kunne støtte sig til hinanden. Men intet ondt ord her om de mennesker, der gladeligt accepterer de bivirkninger indtagelse af whisky har.

Kim

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11368 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whiskymessen 2007 i Kbh.
Der har altid været en del "polterabend" over whiskymessen :-)


MacD

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11369 by Towle
Replied by Towle on topic Whiskymessen 2007 i Kbh.

Jeg synes faktisk, at svenskerne havde en meget mere seriøs indgang til whiskymessen end danskerne! Svenskerne havde ikke den påtrængende "her er mit glas - fyld det op - jeg er ligeglad med, hvad der er i" holdning, som desværre flere danske deltagere tidligere har haft - det var dog ikke så slemt i år - hvilket jeg igen tilskriver vore svenske brødre, de - synes jeg - løftede Whiskymessen op i den niveau, som jeg gerne ser.

Jeg havde jo fornøjelse af at dele smagsprøver ud på MacY's stand i samfulde 10 klokketimer og jeg kan kun være helt enig med Flemming. Der er nogen fra begge sider af Øresund der undervejs glemmer at tælle hvor mange dramme de har fået, men de stereotype fordomme om svenskere, som nogen (også her?) måtte have, blev for mig grundigt gjort til skamme. En rigtig god og fornøjelig dag, men også anstrengende når man skal være helt fremme i skoene i så mange timer.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11371 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whiskymessen 2007 i Kbh.
Du (og mange andre standpassere) så også lettere brugt ud sidst på dagen, men det er også forståeligt!

Håber i kom godt hjem

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11372 by Whiskynyderen
Har læst om Limburg andet sted på dette fora - Kunne godt tænke mig Whiskymessen skåret over samme læst. En lav pris på entrebilletten og betaling for smagsprøverne. Mange af de gratis smagsprøver er forholdsvis ordinære, mens det spændende alligevel koster.
Såvidt jeg kunne se, var der heller ikke noget gratis katalog tilgængeligt inden messen - Så af flere grunde blev jeg hjemme hos mine egne flasker :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11373 by Peteys
Replied by Peteys on topic Whiskymessen 2007 i Kbh.
Lave priser på whiskyen, vil ikke nødvendigvis nedsætte prisen på indgangsbilletten, jeg tror næppe standfolkene får penge for at være med alligevel, og det er vel deres fortjeneste på de enkelte dramme der sku gøre det indgangsbilletten billigere?

På whiskylive i London, der vist kører efter samme princip som Limburg, skulle man også betale med Vouchers for at få dramme, men nogen af standholderne valgte bare at lade være med at tage penge/vouchers for deres dramme da de alligevel ikke fik ret meget for de vouchers vi betalte med. Pengene for vouchers faldt alligevel i lommen på dem der afholdte messen.

Nu er der ingen der må tro at jeg er ude med riven over for nogen, for whisky er der vist ikke nogen der bliver rige af herhjemme alligevel.....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11374 by rvh
Replied by rvh on topic Whiskymessen 2007 i Kbh.
Hej!

Her er en link til nogne af mine bileder fra Whiskymessen:

www.whiskyskane.se/whiskymessen2007/

Slainthe!

Robert van Hal, Malmø

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11375 by Duffer
Replied by Duffer on topic Whiskymessen 2007 i Kbh.

På whiskylive i London, der vist kører efter samme princip som Limburg


Limburg er mod kontant betaling hver gang du vil smage på noget - til gengæld koster det kun 7 € i entre inklusiv et glas...
I Limburg kan man også smage mange gamle - længst forsvundne aftapninger - som ikke længere kan købes i normal handel.
Og der er rigtig mange forhandlere og importører som udbyder flasker til salg hvor WhiskyLive "kun" har Royal Mile Whiskies...
MC'erne i Limburg har efter min mening ikke samme høje standard som på WhiskyLive

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11376 by MortenP
Replied by MortenP on topic Whiskymessen 2007 i Kbh.
Jeg vil som det første gerne sige tak for en god messe, utrolig meget godt whisky. Der var dog 3 ting som jeg mener at man bør rette op til næste gang.

1. Udlevering af glas mm. - Det tod simpelthen for lang tid (nu var det første gang jeg var i Kbh., er kommet i Kolding siden det startede og har aldrig oplvet det problem i jylland)
2. De lokaler som der blev afholdt Masterclass i var simpelthen for dårlige - for lidt plads, eller for mange deltager i vælger selv.
3. Igen et punkt til Masterclass, Jeg var til Jim McEwans Masterclass. Man kunne tydeligt mærke at denne mand gerne ville have underholdt lidt mere. Derudover nåede vi kun til glas nr 3 ud af 5 inden tiden var gået. Så mere tid til Masterclass, 45 min er for lidt.

Ellers syntes jeg at det var en super messe, og kan da ikke helt genkende:

Mange af de gratis smagsprøver er forholdsvis ordinære, mens det spændende alligevel koster.


Jeg smagte mange ikke ordinære aftapninger.

Af gode overraskelser som jeg smagte på messen kan jeg nævne Juuls (G&M's) Flying serie samt MacY's Ben Nevis (dejlig fed whisky).

Man kan altid diskutere et andet setup på en whisky messe, og jeg mindes denne diskussion kommer hvert år efter messen. Men jeg synes nu at messen har nået et leje som både kan tiltrække nørderne samt hr. og fru danmark.

For at imødegå alle dem som bare skal have en billig brandert, deltager jeg altid fra kl. 9 til 14, da jeg har en antagelse om at det er mere seriøst der (er der nogen som kan bekræfte det?).

Et andet positivt tiltag (vi så det også sidste år), muligheden for at smage på rom og sherry (+ øl). Mener at det er ok, med andre produkter, håber bare ikke at det lige pludseligt tager hyldepladsen fra whiskyen.

Ses

Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11377 by plesner
Replied by plesner on topic Whiskymessen 2007 i Kbh.

1. Udlevering af glas mm. - Det tod simpelthen for lang tid.


Hmmm.... efter sigende var der 50% flere om eftermiddagen end om formiddagen. Vi var fire, der ankom 10 minutter før kl. 15 om eftermiddagen, men da den var 15.15 havde vi da alle både været i garderoben, fået glas og hænger samt smagt og købt Macy's Ben Nevis. Bevares, der var da ventetid, men jeg syntes faktisk det var ok. Jeg tror ikke, at jeg på noget tidspunkt ventede over 2 minutter på at kunne stille spørgsmål eller få smagsprøver ved nogen af standende.

2. De lokaler som der blev afholdt Masterclass i var simpelthen for dårlige - for lidt plads, eller for mange deltager i vælger selv.


Ja, der var ikke meget plads der. Det dobbelte ville have været rimeligt.

3. Igen et punkt til Masterclass, Jeg var til Jim McEwans Masterclass. Man kunne tydeligt mærke at denne mand gerne ville have underholdt lidt mere. Derudover nåede vi kun til glas nr 3 ud af 5 inden tiden var gået. Så mere tid til Masterclass, 45 min er for lidt.


Vi fik endda 'kun' 4 whisky'er hos Jim McEwan om eftermiddagen, og den sidste blev brugt til at drikke en speciel skål, som han prøvede at lære os. Noget med at stå med det ene ben på stolen og det andet på bordet. Til gengæld varede den masterclass nærmere 5 kvarter.

Jeg havde smagt flere af Juul's Flying aftapninger, så dem gik jeg ikke efter. De bedste var nok:

St. Magdalene fra Douglas Laing hos Macy (som vist ikke engang stod i kataloget),

Cadenhead's Longrow Bond Reserve, som jeg godt nok har stående hjemme i skabet men som ikke er åben endnu.

Springbank, 21 år originalaftapning som jeg aldrig havde smagt før

Ardbeg, Lord of the Isles, som jeg heller aldrig havde smagt før.

Ben Nevis'en fra Macy var rigtig god, men ikke helt oppe blandt ovennævnte skulle jeg hilse at sige fra mine smagsløg.

Det var min første egentlige whiskymesse, da den slags arrangementer altid ligger på de helt forkerte tidspunkter, hvor vi er nogle, som arbejder (læs weekend/aften). Til gengæld er det nok næppe den sidste.

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.230 seconds