Et rædselsseminarium

More
19 years 8 months ago #1303 by Towle
Et rædselsseminarium was created by Towle
Det er fast utroligt hvor hurtigt krop og sjæl kan vænne sig til noget nyt. For et par måneder siden henslæbte jeg en ussel tilværelse som whisky-jomfru, eller havde i det mindste kun suttet til hvad der bød sig en sjælden gang. Dengang fremstod en Famous Grouse blend som det sikre valg, fordi prinsesse Anne i England drikker den og fordi den er udbredt populær på de britiske øer (har jeg læst). Lidt ligesom HOF, Bakke-Marens Tyremix og Stryhns grovhakkede "“ bred folkelig appeal.

I aftes havde jeg den tvivlsomme fornøjelse at blive trakteret med en squis af bemeldte fluidum hos nogle venner der ville os det godt, da det jo ikke var forbigået deres opmærksomhed, at vi var blevet whiskytossede. Ydrk! Det var nær røget i den gale hals og det var meget svært at holde masken. Føj for en gang maskinsprit!

Jeg var rystet. Er jeg virkelig blevet så sippet på så kort tid? Kan det virkelig passe, at en "

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1304 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Et rædselsseminarium
Hej Kurt.

Det kunne godt tyde på at du har fået en såkaldt whisky åbenbaring :P
Smagløgenes/næsens opfattelse ændre sig stille og roligt med tiden og du vil kunne begynde at nyde andre malts, som du ikke syntes om før. Men i dit tilfælde er det nok gået en kende stærkt. Det interessante er, om du stadig kan lide det der står i dit eget barskab?
Erfaringen siger mig at man bliver mere målbevist med tiden og ens smagløg og næse hælder mere til de mere interssante (og ofte dyre) malts. Vi vil jo meget gerne blive udfordret...

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1305 by walter
Replied by walter on topic Et rædselsseminarium
Sådan er livet Kurt, i skolen kunne vi lide små piger, som voksen er vi til modene kvinder. :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1306 by Towle
Replied by Towle on topic Et rædselsseminarium
Walter skrev:

Sådan er livet Kurt, i skolen kunne vi lide små piger, som voksen er vi til modene kvinder.

Ehmmmm, det må jeg vist hellere skynde dig at gi' dig ret i, selv om min indbyggede lummer-humoristiske sans kribler efter at fabulere lidt over emnet :wink:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1307 by Towle
Replied by Towle on topic Et rædselsseminarium
MacNiels skrev:

Det kunne godt tyde på at du har fået en såkaldt whisky åbenbaring

Ja, noget i den retning ;-)

Smagløgenes/næsens opfattelse ændre sig stille og roligt med tiden og du vil kunne begynde at nyde andre malts, som du ikke syntes om før. Men i dit tilfælde er det nok gået en kende stærkt.

Weeeell, nu har jeg godt nok aldrig oplevet en single malt som jeg ikke har kunnet lide, selv om jeg må indrømme, at den flaske Tobermory 10 år jeg købte for nyligt, ikke kommer til at høre til mine favoritter. Flasken skal dog ikke gå til spilde, så jeg tilbyder rundhåndede smagsprøver til alle der gider deltage i et mik her på matriklen.

Det interessante er, om du stadig kan lide det der står i dit eget barskab?

Alt hvad der er købt ved fuld bevidsthed inden for de seneste par måneder fortryder jeg ikke. Laphroaig, Tallisker, Cragganmore og Dalwinnie var de første og dem sætter jeg stadig stor pris på. Faktisk stigende pris på i hvert fald de tre førstnævnte. Og så indrømmer jeg gerne, at Isle of Jura "Superstition" ikke var en døgnflue. Den whisky er jeg vældig glad for.

Erfaringen siger mig at man bliver mere målbevist med tiden og ens smagløg og næse hælder mere til de mere interssante (og ofte dyre) malts. Vi vil jo meget gerne blive udfordret...

Ingen tvivl om at du har ret. Her i huset er vi dog ret erfarne i at prioritere og jeg tvivler på at du vil se mig med en flaske til 1000 kr. i inderlommen, på vej ud fra den lokale whiskypusher. Med det enorme udvalg der er alene inden for 10-12 års standard destilleriaftapninger, er der stadig mange gode oplevelser i sigte til rimelige penge.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1308 by Peterap
Replied by Peterap on topic Et rædselsseminarium
Det er altid spændende at læse om hvorledes andre er blevet omvendt, og hvilke oplevelser de har haft med whisky gennem tiden. Derfor vil jeg da kort fortælle min lille historie.

Min fascination begyndte, da jeg engang ved et tilfælde fik serveret en Laphroaig på en bar. Her var en whisky, der ikke smagte af den whisky jeg normalt havde fået. Herefter var jeg solgt som stanglakrids til Isaly - jeg var vel en slags fundamentalist :)

Den vigtigste grund til denne fascination var vel netop, at man her rent faktisk kunne smage at der VAR forskel på whisky. Alt Speyside etc. smagte for mig stadig fuldstændig ens. Med tiden er min horisont blevet udvidet ganske betragteligt, og jeg elsker en god dram - det være sig en Islay, en Speyside, Highland en bourbon en irsk eller for den sags skyld en blended. Netop de blendede whiskyer er den seneste type whisky jeg har indset slet ikke er så ringe endda. Selv visse af de billige blendede er faktisk ganske udemærkede. Jeg kan således kun anbefale at prøve Millars (irsk blended), Rob Roy og (tro det eller lad være) Faktas "Muirheads 5 yrs. old"). Det er alle whiskyer til ca. en hund, men de smager af mere - og så er de gode at hælde på folk, der alligevel aldrig bliver omvendt :)

Min lille historie, og et par forslag til en billig dram - der rent faktisk er drikkelig.

Det kunne i øvrigt være sjovt, at læse flere historier om folks omvendelser - og at læse om hvilke whiskyer folk er glade for - der ikke koster en SU eller mere :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1309 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Et rædselsseminarium
Vi har jo nok alle sammen været igennem en række malts, inden vi finder den rette hylde.
Jeg har ikke som Peter en wåw oplevelse med min føste Islay malt, tværtimod. Jeg blev overtalt til at smage en Lagavulin af en kvinde, som mente at nyde en Lagavulin er som at få et kys i ganen (hvordan pokker det så end kunne lade sig gøre). Men jeg måtte desværre fortælle hende at det var noget røget stads som jeg nok aldrig ville komme til at nyde. Well, nogen gange bliver man lidt klogere, så både Lagavulin 16 og double matured har stået skabet og jeg nydt begge meget (ikke kvinden!!).

Hvad angår de billige blends som Peter snakker om, så har jeg skam også haft en Rob Roy, som bestemt slår en del af de (kedelige) standard aftapninger som findes i dag, og til meget billig pris. De andre to har jeg ikke prøvet.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1310 by vad
Replied by vad on topic Et rædselsseminarium
Jeg havde bestemt en "wow" oplevelse med whisky. Jeg havde i lang tid haft den klare opfattelse, at whisky ikke rigtig var værd at drikke (slet ikke i forhold til cognac). Nok blends i tidens løb understøttede den konklusion. Men nogen venner slæbte mig på Cockney Pub i Århus og serverede Macallan, Highland Park og en 15 års Laphroaig :twisted: for mig. Sidstnævnte sparkede totalt benene væk under mig, og så var jeg hooked. Dernæst kom der en smagning i MACY regi (for Skjold Burne), en Islay smagning fra Scotspain og så kunne man jo ligeså godt tage til messen i Kbh. også. Rigtig, rigtig skidt for økonomien :) :)

Min mest givtige smagning var helt klart den Tour de Scotland, som MACY afholdt. Den satte virkelig tingene i perspektiv, og jeg tror det er den måde, man skal hverve andre til den ædle drik. Islay smagningen var min bedste og messen lærte mig nok så vigtigt, at der var meget andet godt whisky end Islay.

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1314 by kgf
Replied by kgf on topic Et rædselsseminarium
hej
er ny her, har læst jeres indlæg med stor interesse er selv ny udi whisky ( rødvin har været altoverskyggene ) min vinguru fik fik mig til at købe en lagavulin ( jeg var solgt )
en ven fik mig med på messe i kbh i år der smagte jeg en ( port ellen ) så vidt jeg husker 1982 må indrømme aldrig har smagt en whisky så god ( alt andet jeg ellers har smagt untagen lagavulin høre til i kaffen ) det meste er blendet forståes ( billige) har lært at der er utrolige mange rigtige god whiskyer ( lige som i vinverden )
kgf.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1315 by Gindes
Replied by Gindes on topic Et rædselsseminarium
Først vil jeg gerne sige tillykke til jer som for nylig har stiftet bekendtskab med seriøs whisk(e)y. Der er ikke noget mere spændende end at udforske det store marked.
Jeg har også et par erfaringer jeg da gerne vil dele med andre whisky-elskere. Min første omgang med whisky skete for en del år siden, på (mærkeligt nok) en bar, det var julefrokost, alt var gratis, så den skulle ikke have for lidt. Vi prøvede alt i flere forekellige barer. Jeg kan ikke huske hvad noget af det hed, men dagen efter, da hovedpinen forsvandt, kunne jeg erindre noget som smagte særdeles godt fra aftenen før... Derefter gik jagten på at finde de whiskies som faldt bedst i smag, det var dyrt med lærerigt.
Da whiskymessen startede i kolding var jeg selvfølgelig på pletten, man lærer utrolig meget om de forskellige smagsoplevelser der gemmer sig i Islay, Speyside osv.
Jeg har efterfølgende læst rigtig meget om whisky og er dybt facineret af dens unikke historie, det har også kostet dyrt gennem åerne...... Men jeg har i det mindste fået købt en gammel del af skotlands historie, som jeg mener er alle pengene værd...

Som en tilføjelse til billige og gode malts kan jeg kraftigt anbefale Glen Moray 12 y.o. Chenin Blanc (firkantet kasse) som koster den nette sum af 156,- i fakta. Den er noget unik da den har lageret på hvidvinsfade, meget spændende.
Den findes også i en udgave uden alder, hold jer væk fra denne.

Gindes

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1332 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Et rædselsseminarium
Gindes skrev:

Som en tilføjelse til billige og gode malts kan jeg kraftigt anbefale Glen Moray 12 y.o. Chenin Blanc (firkantet kasse) som koster den nette sum af 156,- i fakta. Den er noget unik da den har lageret på hvidvinsfade, meget spændende.
Den findes også i en udgave uden alder, hold jer væk fra denne


Ja, her er jeg Rasmus Modsat. Jeg synes Glen Moray uden aldersangivelse er kontant og ligetil. Den har hjulpet mig gennem flere forkølelser. Den 12årige udgave finder jeg derimod vag og lidt intetsigende (det skal dog siges, at jeg kun har smagt den én gang). 16års-udgaven skulle efter sigende være meget interessant, så få bare dén hjem også, Fakta!

Venlig hilsen
-Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1334 by Peterap
Replied by Peterap on topic Et rædselsseminarium
Nu du siger det, så kan jeg svagt huske, at have læst en artikel i JP af Jim Murray, at netop den Glen Moray uden alder skulle være rigtig god... Har dog kun smagt udgaven fra hvidvinsfade den finder jeg nu egentlig meget fin og blød. Hvidvinen og (er det ikke chardonnay?) fedmen er i hvert tilfælde ret nem at smage.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.174 seconds