MacDeffe's pakkekalender 2007

More
16 years 4 months ago #13554 by Macdeffe
Ja, imorgen går det løs, og jeg har glædet mig.

Ligesom sidste år bruger jeg en 1-10 skala, hvor 5 er middel. Jeg har sat en del slatter til side, men der skal da også åbnes lidt nye flasker, så jeg glæder mig til hvad der ligger og venter :-)

God Jul

macDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13566 by Macdeffe
1. December

40y Strathisla. Gordon og MacPhail. 40%

Tja, GogM havde udsolgt af deres Cask Strength, så jeg måtte nøjedes med den her. Jeg tænkte at alt for meget vand kan de vel da ikke have hældt i den.

Den er dog en smule vandet og vil nok blegne noget efter stærkere cask strengths. Delikat ville nogen måske kalde det. Kraftig sherry whisky (farvet ?), der på ingen måde er særlig intens. Den har en pæn bitter citrus agtig bismag, der giver den en fin "kant"

Den kan godt virke en anelse "meaty" i karaktren så i en blindsmagning ville jeg have gættet på en Mortlach. Er du til Mortlach FF er det her lige noget for dig

Karakter 7

macDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13572 by Macdeffe
2. December

20y Cragganmore. The Bottlerss. Juni 1981-August 2001. Cask 1589. 59.3%. refill Sherry Butt.

Jeg føler ikke jeg bliver generet af den høje alkoholstyrke. Måske har jeg drukket for meget cask strength ?.
Bitterhed fra træet er forholdsvis gennemtrængende, der får det til at virke som om der mangler lidt friskhed i whiskyen (hvem sagde bourbonfad ?). En lang og vedvarende eftersmag redder denne whisky. Det er altid meget dejligt når man kan gå og smage på sagerne i flere minutter efter man har drukket den :-)
Eftersmagen præges af mandler og frugt a la bitter fersken. Lidt tørrede frugter over i kirsebær

Denne whisky kan sagtens gå an, men forventer man en opgradering, af den udmærkede 12 års standardaftapning så bliver man nok en smule skuffet

Karakter 6

macDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13595 by Macdeffe
3. December

12y Deanston. Standard Destilleri Aftapning. 40%

Ifølge en sammenligning jeg lavede i en tidligere tråd af standardaftapninger 10-12 år af karakterer givet af MJ, JM, Malt maniacs og Whisky Mag, skulle dette være den ringeste af alle standardaftapninger

Jeg er dog ikke enig. Det er ikke den bedste malt jeg har smagt, men heller ikke den ringeste. Heller ikke den ringeste standardaftapning

Den er faktisk temmelig neutral over i det blide. Med en lille metallisk bismag, men den er godt nok til at overse. Duften er krydret træ frugt, mild. Smagen er mere over i det frugtige. Alt i alt en ganske almindelig standardaftapning, som kun kommer under middel p. gr. af den lille metalliske bismag

Ellers er det ikke meget man ser til Deanston på markedet. Et par destilleriaftapninger, men ikke mange uafhængige. Whiskyshop havde en ganske fremragende aftapning for et par år siden. (De har en forretning i Calendar der ligger tæt på Deanston)

Karakter 4 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13596 by Likeavulin
Hej MacDeffe

Ifølge en sammenligning jeg lavede i en tidligere tråd af standardaftapninger 10-12 år af karakterer givet af MJ, JM, Malt maniacs og Whisky Mag, skulle dette være den ringeste af alle standardaftapninger


Du kan vel ikke henvise til denne tråd? Den har jeg overset.

JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13597 by Duffer

Ligesom sidste år bruger jeg en 1-10 skala, hvor 5 er middel.

Karakter 4 ½

Så svarer det kun til lige under middel..???

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13598 by Macdeffe
Ikke matematisk :-)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13599 by Macdeffe
Hvis 5 er middel er 4 ½ vil lidt under middel ?

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13601 by Macdeffe
4. December

Scapa. Destilleriaftapning 12y. 40%

En helt almindelig, og måske ikke så spændende standard destilleriaftapning. Og så måske alligevel. Den har en snert af kakao/chokolade som gør den en interesant. Der er dog også en anelse new-make eller "umodenhed" i denne whisky. Jeg tror Scapa har brugt en del fade der har været lidt trætte

Karakter 5

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13602 by Macdeffe
Hej Likeavulin

Sammenligningen er i denne er post :

www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... ftapninger

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13604 by Peteys
Jim Murray har også oppet Deanston i den sidste bible, den ligger nu på 78point (en stigning på 12 point), som godt nok kun får den forbi Tobermory, men "de andre" har måske heller ikke haft lejlighed til at prøvesmage den igen. Kigger man udelukkende på Jim Murray så ligger den faktisk foran både Macallan, Balbliar og Benriach, så helt skidt kan den ikke være.

Peter
nb, har selv haft en flaske af den, og ku egentligt godt lide den uden at falde helt i svime over den.

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13605 by Duffer

så ligger den faktisk foran både Macallan, Balbliar og Benriach, så helt skidt kan den ikke være.

Nej - det er meget værre :wink: Ja, ok - det er meget lang tid siden...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13606 by Peteys
Siden nu både Deffe og Jim Murray har givet den ok karakterer, tror du så ikke rent faktisk at da kan have oppet sig på Deanston, og lavet en ok single malt?

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13607 by Duffer
Nu fremgår det ikke helt hvilken dato den omtalte Deanston er aftappet - om det er en nyere (1-2 år) eller en ældre aftapning - måske fra 90'erne.
Som jeg skriver - det er meget lang tid siden - og selvfølgelig kan det nye batch være bedre.
Bemærk i øvrigt den afsluttende smiley :wink:
Du sammenligner karakterer at den ene "ligger foran" og så sammenligner man du med Macallan 12-års.
Det kan vel ligeså godt være den gamle (Sherry Oak om man vil) som den nye Fine Oak.
Medmindre der er noget jeg har overset....?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13608 by Duffer
Noget kunne tyde på at den Steffen har er fra 90'erne

Serge's vurdering:

Deanston 12 yo (40%, OB, 1990's) Colour: dark straw. Nose: even lighter but also much cleaner. Grainy, on mashed potatoes, broiled cereals. The ‘funny' fruity notes (rotten orange) do come after two minutes, though. Hints of vase water after a week. Mouth: rather weak and watery, on caramel, roasted peanuts and grain. Not much else, I'm afraid. A poor single malt. 65 points.

Deanston 12 yo (43%, OB, early 2000's) Colour: white wine. Nose: quite grainy at first nosing but gets then more metallic and waxy (paraffin, oiled paper) as well as nicely herbal (lots of thyme and dill, even celery). Quite some overripe oranges and hints of olive oil. Alas, it's also a little cardboardy and sort of watery, but I like this much better than the versions from the 1990's. Mouth: hmm, sure it's a bit weakish at the attack but it sort of takes off after a few seconds, getting even powerful. Oily, thick mouth feel, quick to get a little too cardboardy, alas, with also this waxiness that's not too nice here. Gets very grassy, maybe a little acrid, with quite some salt at the end. Oomphy it is! The finish is quite long at that, grainty and salty, with a bitter signature that isn't too nice. The whole is rather good I must say, worth trying in any case. 77 points (I have older versions at 55).

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13621 by Macdeffe
5. December

Peteys har ordineret lowlander dag, så jeg tager mig en Bladnoch

Cadenheads. 15y. Distilled 1989. Bottled July 2004. Bourbon Barrel. 53.7%

Jeg har aldrig syntes Bladnoch var en let sag. Den her er også en intens sag. masser af saft og kraft. En anelse parfumeret som bladnoch ofte kan være. En dejlig fyldig smag.

Hyldeblomsts saftevand der ikke er blevet fortyndet nok med vand

Udover dette er en typisk bladnoch er det også en typisk cadenhead, der ofte fremrager med intense aftapninger (de må have fat i de rigtige fade)

mums

Karakter 8

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13622 by Macdeffe
6. December

Benriach 12y Peated Olorosa. Macy aftapning?. 56%

Dette er en sample så jeg er ikke sikker på at data er rigtige!

Det er whiskyen til gengæld. Der fremkommer hurtigt en autentisk følelse af at stå i et warehouse. Endelig en whisky hvor røg+sherry fungerer rigitgt godt

Den her smager ligesom whisky man lige står og tager op fra fadet med en Valinch. egentlig lidt utroligt når den faktisk har været aftappet både på flaske og også lagt i min sample flaske i nogle måneder

Denne whisky er kraftig i smagen, men virker let i sin tekstur. Røgen or sherry virker også som to harmonerende modpoler

Også rart at se at en relativ ung whisky har så meget at byde på :-9

Denne måned hidtidige højdepunkt

Karakter 9

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13629 by Hering
Det lyder rigtigt. Fadtype, alder, beskrivelse og alkoholprocent er i hvert fald som hos Mac Ys SSCR-aftapning fra 2006.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13637 by Macdeffe
7. December
Tja, Jeg er for dårlig til at skrive på mine sample flasker hvad der er i dem

Caol Ila 1993. Gordon MacPhail

Denne her er også fra et portvinsfad/sherryfad eller lignende. Meget kraftig og intens og jeg er meget overbevist om det er cask strength

Vi er altså i samme katagori som igår. Røgen er mere gennemtrængende her. Røgen minder mig mest om lagavulin. Mere tør og ikke så sød som gårsdagens, gad vide om det egentligt er et sherryfad ? Gennemtrængende træ/fad smag over i det let bitre. Igen en vellykket røgaftapning som ikke kommer fra et bourbonfad

Caol Ila (har jeg hørt fra en dansk vinhandel) betyder "Lyden af Islay" :-)

Karakter 7 ½

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13638 by Peteys
Lyden af Islay? :D
Og her gik jeg og troede det bet Islay sund..... (Sound of Islay)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13639 by Macdeffe
Det var en joke, jeg troede ikke den skulle forklares .-)

(Men den med vinhandelen er nu rigtig nok, jeg har mailen endnu)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13640 by Peteys
Nemmerlig, det er utroligt hvad man kan lære ind imellem. Men vi kan jo heller ikke alle være whisky nørder....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13649 by karlejnar

Tja, Jeg er for dårlig til at skrive på mine sample flasker hvad der er i dem

Caol Ila 1993. Gordon MacPhail

Er det mon den samme som denne?
Caol Ila, Gordon & MacPhail, Cask Strength 1993, 12yo, 57.8%, D:28.06.1993, D:28.01.2005, CS, 1st Fill Sherry Butts #9924, 9926.
Jeg købte den på vej ud af Skotland for to år siden (i Jedburgh Woolen Mill), men vi smagte den også på smagningen hos G&M på vores Slainte-tur. Der var den næstsidst før den formidable Strathisla. :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13655 by Macdeffe
8. December

Flying Dead Spirit

Millburn 25y Old. 46%. Juul's G&M aftapning. Single Cask

Navnet hentyder til at destilleriet er lukket (1985). Idag er det en restaurent nær Inverness.

Man ærgrer sig når man smager den her (over at destilleriet er lukket altså :-) )
Den har lige præcis den vanilie karakter jeg godt kan lide. Hen ad det man finder Glenmorangies Artisan Cask. Intens. Kraftig lang eftersmag. Den står beskrevet som sherry wood på etiketten, det kan godt være, men det smager som noget der har lagt på et godt bourbon fad. "falsk" varebetegnelse :-)

Godt gået Madsen

Karakter 9

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13657 by karlejnar

Navnet hentyder til at destilleriet er lukket (1985). Idag er det en restaurent nær Inverness.

Man ærgrer sig når man smager den her (over at destilleriet er lukket altså )

Man ærgrer sig endnu mere, hvis man besøger restauranten :roll:
Bevares den er da flot indrettet, men der er bygget så meget om, at der slet ikke er spor der minder om et destilleri.

Men maden er altså ikke noget at råbe hurra for, og vi er ellers ikke "kræsne", når vi er derovre. :(

Så hellere "Filling Station" eller én i Brewers Fayre kæden. De ligger altid dør om dør med en Premier Travel Inn. Pudsigt nok er der også en sådan ved siden af "Millburn" restauranten, men denne er ikke del af kæden. Men deter en helt anden historie :wink:

Nu er jeg da ked af, at jeg har drukket min sample af Flying Dead Spirit :cry:
Men jeg har da denne - måske skulle den være min "pakke" i aften:
Millburn, Blackadder, 25år, 1974 Oak Cask, cask nr 4616, 58,5%

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13670 by Macdeffe
9. December

Convalmore cask 2570.
15.10.1975 - 14.11.2006
46.9%

Endnu en sample. En tysk aftapning tror jeg

Sød og frugtig, ikke så intens. Lidt grappa agtig. Eller cognac/armagnac. Dog ikke tilsat farve som der jo normalt i Cognac :-) . Eller sukker

Skuffer måske en smule fordi jeg forventer mere. Jeg vil kalde det en apeterrif. Den giver lyst til at smage mere, men bare af en anden whisky :-)

Karakter 6

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13671 by Duffer

Convalmore cask 2570.
15.10.1975 - 14.11.2006
46.9%
En tysk aftapning tror jeg

Hvis det er fra Enjoy Whisky serien, hvilket der er noget der tyder på - er det en tysk aftapning.
Det er 9 større forretninger der har slået sig sammen om markedsføringen af diverse aftapninger, herunder Bunna, Highland Park, Macallan, Tamdhu og Convalmore.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13672 by Peteys
ja det lyder meget rigtigt, havde faktisk selv den flaske. Det var noget af det bedste jeg havde smagt, desværre døde den alt for hurtigt på flasken, så selvom der var en halv flaske tilbage, så døde den..... Så hvis du har fået en flad whisky ku det snildt være den samme....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13673 by Whiskynyderen

8. December

Flying Dead Spirit

Millburn 25y Old. 46%. Juul's G&M aftapning. Single Cask

Den står beskrevet som sherry wood på etiketten, det kan godt være, men det smager som noget der har lagt på et godt bourbon fad. "falsk" varebetegnelse :-)

Godt gået Madsen
Karakter 9


Lige mine ord (smagsløg) - Jeg ville have forsværget, at der her er tale om et godt bourbonfad?
Jeg synes, den er rigtig lækker cremet og med kokos og banan - Tænk hvis den var aftappet ved fadstyrke :lol:

Mvh.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 4 months ago #13678 by Macdeffe
10 December

Glenturret 13y
56.4%
Dewar Rattray. Cask 172.
19.04.1993-20.10.2006

Endnu en sample. Den her whisky er et eksempel på hvorfor jeg godt kan lide "unge" maltwhiskier. . En frisk, intens sag med en lang behagelig eftersmag, med masser af fadkarakter. Mere over i det søde nøddeagtige end vanillie

Lidt af alt det gode :-)

karakter 8.2

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.344 seconds