MacDeffe's pakkekalender 2007

More
16 years 3 months ago #13704 by Macdeffe
11. December

Suntory Single Malt Whisky "Hakushu"
12y. 43%

Rimelig neutral. Lidt sødme. Lidt karakter. Ingen offnotes. Bedre end de andre standardaftapninger jeg har fået i denne måneds kalender, men egentlig heller ikke så interesant igen. Smager lidt anderledes end skotsk whisky..lidt mildere. hvem sagde DAMEWHISKY :-)

Karakter 5.7

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13722 by Macdeffe
12. december

Bladnoch 17y. Dun Bheagan
Destilleret i 1985. En vatting af to fade

Endnu en dejlig Bladnoch. Duften er meget sød og minder ikke om smagen. En af de malte man bare kan dufte og dufte til :-)
Den har en anelse af den parfumering jeg ofte finder i Bladnochs. Blomster+kage agtige krydderier. Denne her har meget bourbons fad karakter derudover

En ganske frisk dram. Alkoholproventen gør den nok lidt svag i smagen, men er nok med til at fremhæve duften !

Karakter 7.8

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13736 by henrikslaug
"Dame-Whisky" om Hakushu: den køber jeg! Serverede Hakushu 10y for den pukkelryggede svigerfamilie til julefrokosten sidste år: de lappede den i sig! Især mændene... De er ellers en flok MEGET jordnære jyder, som tror at Grant ´s Reserve og flue-øl fra Fleggaard er ekstravagant ;-)
Dét skal jeg nok huske til den forestående julefrokost :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13737 by Macdeffe
13. December

Bruichladdich Infity 55.5%

Smager jeg røg ?. Det syntes jeg

En dejlig whisky. Kompleks, kraftfuld, balanceret. Sherry, røg, kokos, vanille

Igen en malt der bekræfter mig selv i at jeg godt kan lide unge malts, når de bare er lavet ordentligt :-)

Men det er en krads sag det her, mere end cask stregths almindeligvis er. Ikke en typisk Laddie heller ej

Karakter 8.5

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13738 by Duffer

En dejlig whisky. Ikke en typisk Laddie heller ej

Enig heri. Er det fra det første batch ?.
Mener det første batch er fra 2005 - hvor vi alle fik skænket rundhåndet af Hr. Markvardsen på Whiskylive.
Andet batch har jeg aldrig smagt :-(

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13749 by Macdeffe
Der står ikke noget med batches på fetiketten. jeg tror den er fra 2005, da der er et stempel på flasken der siger oct 05, men måske det bare er "best before" :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13750 by Macdeffe
14 December

Jeg følger Karl Ejnar :-)

Longmorn 1973/2005. First fill Sherry Butt. Cask no 3650. 54%. G og M

OG det er et sherry fad i den klassike powerfulde stil. Mørk. Smager af tørrede frugter og gulvlak og lakrids. Klassisk sherryknækket hostesaft.

En dejlig whisky, men måske lidt endimensionel. Hvis man står med flasken i hånden og kigger på farven, så får man hvad man ser

karakter 7

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13751 by Macdeffe
15 December

CReditable. 25y. 50% Douglas Laing Old Malt Cask. 1975-2000

Cragganmore efter forlydnde.Ret tør malt. Minder mere om en 12 års standardaftapning en en 25års "luksus" aftapning

Tam. Måske jeg har drukket for meget godt whisky i mit liv. Det er ikke fordi der er noget der smager dårligt i den whisky men der er som'en heller ikke noget at råbe hurra over

Karakter 4, men her trææker forventningen altså ned

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13752 by Duffer

Jeg tror den er fra 2005, da der er et stempel på flasken der siger oct 05

Efter et opslag, kan det med stor sandsynlighed konstateres - udfra ABV'en - at det er en 2005, altså første batch.
Det skulle være ex-sherry fade - hvilket farven vel også antyder :-) - fra 1990, vatted med Port Charlotte fra 2001 fra European Oak.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13754 by karlejnar

Det skulle være ex-sherry fade - hvilket farven vel også antyder - fra 1990, vatted med Port Charlotte fra 2001 fra European Oak.

Helt sikkert refill sherryfade iflg linket her: www.bruichladdich.com/wwwproduct ... tysell.pdf
Der står ikke noget om PC, men iflg forlydender i sin tid, skulle der være "a dash of Port Charlotte" deri. Så kan man selv gætte på, hvor meget det er. PC er sandsynligvis fra sherry "bloodtubs", de små 40liter fade, der giver en hurtigere modning. De havde jo lidt problemer med at de første af dem lækkede, så alle de private blev hældt om på nye BT. Deres egne blev sikkert også hældt om, men nogle kan være brugt til Infinity "1". Det var derfor Ardbegordon aftappede sin BT som 4 ½-årig. Han var ikke interesseret i "double-sherry-matured" PC. Jeg var jo så heldig at smage en sample, da den var 4år, og da havde den netop den rette balance mellem sherry og tørv/røg. Men det var jo en helt anden historie. :oops:
Og ja iflg mine noter er den (Infinity'en) fra 2005.

Den anden edition har åbenbart mere end et "dash" PC: www.realmalt.com/prod4web/newpro ... nfoweb.pdf
Til gengæld nævnes der nu ikke noget om fadtype(r), kun at 2'eren er ACE'd i Rioja fade :roll:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13758 by MacNiels
Bruichladdich Infiniti 1. batch er bedre end anden batch, det er min mening

Mig bekendt, har de ikke så mange sherry fade tilbage så de kan lave en batch 2 på samme måde som første. Dette gælder forøvrigt for alle de andre batches end de første de lavede. Her efter har de ace'ed dem istedetfor. Hvilket ikke giver den samme smag efter min mening.

Jeg leder i min hukommelse efter om det er PC der er i Inifinity'n. Lynn McEwan fortalte vist hvad der var i og jeg har på fornemmelsen at det kunne være Octomore, men som sagt, så kan jeg altså ikke huske det.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13760 by Duffer

Jeg leder i min hukommelse efter om det er PC der er i Inifinity'n.

I mellemtiden fandt jeg følgende; www.whiskymag.com/forum/viewtopic.php?t=5439
Der har en Karl Ejnar, Arden - Denmark har skrevet et par linier... :-)
Der er åbenbart ueninghed.
Mine oplysninger kommer fra Pär Cäldenbys nye bog (så har jeg gjort reklame for bogen 4 gange :-) )

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13761 by Macdeffe
Jeg gensmagte lige et par malte i går aftes. Infinity + The Bottlers 20y Cragganmore.
Sidstnævnte faldt meget bedre i min smag i går aftes. Ville have givet den 7 ½ eller mere der

Men det underbygger bare min fornemmelse af at man smager forskellig fra dag til dag, og også det er meget afhængigt af hvad man får lige før. Men hvad..nogen skal jo tage den hårde tørn og smage på tingene 2 gange

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13762 by Macdeffe
16. december

Dalmore cask Strength
30-10-1985, 22-06-2006
51.5%. Cask 5231. 190 bottles

Dalmore er ikke noget man ser ofte på det uafhængige marked. Og deres egne aftapninger byder ikke på det store udvalg. Og de går benhårdt efter de store markeder med en del 40% aftapninger uden den store punch, men de laver lidt, og dog lidt dyrt, interresant

Den smager faktisk henad deres standard aftapninger, så jeg hæder til at Dalmore faktisk har en destilleri karakter

En smooth whisky :-)

Men nu tilhører jeg jo den lille katagori der foretrækker whisky der ikke er "smooth" :-)

Godt den er ved fadstyrke. Den har lidt kompleksitet. Jeg tror den vil egne som introduktionwhisky til dem der aldrig har fået en CS før

En anelse vanille, nødder og træ

Karakter 7

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13765 by karlejnar

Der har en Karl Ejnar, Arden - Denmark har skrevet et par linier... :-)
Der er åbenbart ueninghed.

Der findes vel flere i Arden med det navn :wink: :lol:
Nå spøg til side - der kom vist aldrig en konklusion. Jeg forsøgte at fremlægge de fakta jeg kunne finde, men nogle debatører tror mere på egne formodninger og rygter end på fakta. Ak ja - man kan ikke altid vinde en netdebat, selv om man måske har ret. :roll:

Men apropos 'Laddie' 1. og 2. (o.s.v.) udgaver, så er det vel også klart nok, at de bruger de bedste fade, de har, til den første udgave. De næstbedste fade er så tilbage. Fade som hos andre destillerier sandsynligvis ville blive solgt til blendere. Men da 'Laddie'-folkene jo ikke sælger noget den vej, må de jo selv være opfindsomme. Derfor fandt de på at bruge ACE-princippet. Et par eksempler:
Twenty. Første udgave var ren bourbonlagring. Anden udgave var ACE'd i rødvinsfade (=Flirtation)
1970 Vintage. Første udgave ren bourbon, anden udgave ACE'd i ??-fade.
Infinity, 15 år, etc. )find selv flere :wink: )

Derimod har de med held lavet tre udgaver af #3D uden at bruge ACE. Desværre mangler jeg 3D3, som skulle indeholde Octomore. :cry:

Men det underbygger bare min fornemmelse af at man smager forskellig fra dag til dag, og også det er meget afhængigt af hvad man får lige før. Men hvad..nogen skal jo tage den hårde tørn og smage på tingene 2 gange

Hvor er det dog en herlig hobby - endnu en god undskyldning for at tage en ekstra dram :P

It's hard to be a "pakke-kalender" mand :wink:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13769 by MortenMacAlabur
Hej Karl Ejnar

Jeg har set 3D3 Norrie Campbell i Kvickly Ekstra i Nørresundby. Prisen kan jeg ikke huske - 449,- eller sådan noget lignende. Der stod da nogle stykker - en 8-10 flasker så vidt jeg husker - så mon ikke du kan finde den der, hvis du alligevel slår vej forbi nordenfjords.

PS: Jeg har brugt mine sparepenge på julegaver, så det blev ikke lige til en flaske til mig selv - øv.

Slainte, Morten
MacAlabur Andelstøndeforening af 2004

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13770 by Golfarne
Hej Karl Ejnar.
Jeg har købt min 3D3 Norrie Campbell i Brugsen i uge 41 til 359 kr. den normale pris i
Kvickly og Brugsen er 419 kr. Jeg kan fortælle dig at prisen i Metro er 436 kr.

Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13772 by karlejnar
Hej Morten og Arne
Tak for tippene; men jeg har jo indkøbsstop lige nu, så må den vel vente :roll:

"Vores" Metro (Aalborg) har kun 3D2 "Moine Mhor" på hylderne desværre. Til gengæld har de stadig så rigeligt med Longmorn 15års (den gamle udgave), men det blev vist også nævnt i Longmorn-tråden.
I det hele taget har Metro et ret stort udvalg i standardwhisky og en del specialudgaver, men det er jo en helt anden historie. :oops:

PS: Undskyld MacDeffe - fordi vi "hi-jack'er" din tråd en smule :oops:

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13773 by Hering

Tak for tippene; men jeg har jo indkøbsstop lige nu, så må den vel vente :roll:

Du kunne jo overveje at sælge noget af det mindst interessante du har. Der må da stå en OB'er i hjørnet et sted - eller en dublet?

Også undskyld herfra til Deffe - fordi vi "hi-jack'er" tråden en smule :oops:

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13774 by Macdeffe
Fint nok med nogle indlæg her. Ideen med de her kalender tråde er jo OGSÅ at diskutere lidt tilfældige flasker/destillerier/aftappere mm.

17. December

Fine Old GLEN AVON
1959-2000

G&M malt..de vil ikke ud med hvad destilleri det er fra. 40%

Etiketten er bare for sej. Lidt retro og lidt kitch

Ronnie hos G&M sagde for et par siden det var fra Glenfarclas men sidste år ville han ikke sige det, heller ikke da jeg spurgte til deres Glen Gordon serie. Whiskynyts alias liste melder også pas

Igen syntes jeg det ærgeligt at G&M vander deres malts ned. Jeg forsøger dog altid at gå efter de meget gamle aftapninger i deres serier der er vandet ned over hele linien. Ud fra teorien om at fadet måske er naturligt langt nede i alkoholprocent, så det må være begrænset hvor meget vand der er tilsat

Farven er mørk, men vi er nu ikke tæt på en sherry knækket whisky her. Faktisk et stykke fra. Malten har ikke megen sødme. Træ, lidt bitter og en kraftig note a noget citrusagtigt noget

Karakter 6.75

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13778 by Macdeffe
18. December

Glen Elgin, 1978, 25y, 50.6%, Glen Elgin-Glenlivet. Cadenhead. 246 bottles

En dejlig whisky. Jeg har altid anset Glen Elgin som et overset destilleri. Den her er lige ud af landevejen. En krydret friskhed, fad vanillle og en dejlig sitrende eftersmag. Det må være et bourbonfad.

Karakter 7

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13781 by Macdeffe
19. December

Norse Cask Caol Ila 1991. 16y

Klassewhisky. Noget nær det bedste Caol Ila jeg har smagt, og jeg er da blevet tvunget til at drikke en del gennem tiderne så det siger ikke så lidt

Røgen er blød og rund, et mix af askebæger og røget bacon, men der er stadigvæk masser af underlæggende smag i whiskyen. Sødme, citrus og vanille, masser af karakter fra et godt fad

Efterlader et tomt glas og et stort smil

Karakter 9.6

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13784 by Macdeffe
20. December

Murray McDavid Mission Highland park 1967 35y 40.5%

En mild fadstyrke i klassisk Duncan Taylor stil (hint)

Meget mild og afdæmpet smag, typisk for de svage DTC SC aftapninger. Jeg har nok drukket for meget stærk Cask Strenth, jeg syntes i hvert fald dem her kræver lidt knocentration

Men den vokser på dig, efterhånden som du får sippet en del begynder smagen atkunne mærkes, men det er altså en malt der kræver

A. En frisk gane
B 5-10cl
C tid

nu dukker smagsnuancerne op. Citrus, typisk for HP, og lidt fad karakter typisk for en gammel whisky, hvor de første 3-4 cl var alt for anonyme sidder jeg nu med en rigtig dejlig dram foran mig. Til en smagning ville denne whisky nok blive overset, men til en stille stund hvor den får den tid den fortjener er det et hit

Karakter 8

macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13785 by Peteys
Var det den du fik i fødselsdagsgave?
I så fald er det rart at høre du er tilfreds med gaven :lol:

Peter

ps. jeg skal nok komme forbi og hente mine glas en af dagene......

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13810 by Macdeffe
Det var føsda's gaven :-)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13811 by Macdeffe
21. December

SMWS31.10 Oct 84-Feb 03
59%. 18y (Jura)

Dette er en special sherry sag. Total intens med en brændende effekt. Er der chili i ?
Lakrids. Hostesaft. Power.spices

Selv blind høne finder et korn. Det meste der kommer fra jura er udrikkeligt, men ikke den her. Den er både unik og god. Mere af den slags

karakter 8 ½

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13813 by MacNiels
Var det den Jura vi smagte på i bussen på vej til Duncan Taylor whiskyfestival i Fredericia ?

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13814 by Macdeffe
HVis jeg havde en jura med der så var det den

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13815 by MacNiels
Jeg kan sådan set kun huske at der var en der havde en Jura med som var på høj alkohol og spædet med sherry.

Jeg husker den som værende ganske fremragende, en der skal smages igen, hvis muligheden byder sig

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 3 months ago #13822 by Lading

21. December

SMWS31.10 Oct 84-Feb 03
59%. 18y (Jura)

Dette er en special sherry sag. Total intens med en brændende effekt. Er der chili i ?
Lakrids. Hostesaft. Power.spices

Selv blind høne finder et korn. Det meste der kommer fra jura er udrikkeligt, men ikke den her. Den er både unik og god. Mere af den slags

karakter 8 ½


Det må absolut også være den bedste Jura jeg har smagt, uden nogen der bare nærmer sig...

Lading

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.355 seconds