AnCnoc Masterclass Whisky Live London 2008

More
16 years 1 month ago #14690 by jones
Først de forvirrende fakta. Destilleriet hedder Knockdu (den sorte bakke), men markedsfører deres single malt som anCnoc (udtales an-nok og betyder bare "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14691 by Macdeffe

F.eks. er deres nydestillat kun på 69,5% for at bevare de lette frugt/blomsterelementer som ellers ville overdøves af de tungere ting der kommer med hvis man starter sit middle cut før alkoholprocenten er faldet en del


Det kan da vist ikke passe ?

En lav alkoholprocent er faktisk lig med flere tunge molekyler, en højere alkoholprocent færre. Simpelthen fordi alkohol er et af de lettere molekyler involveret. jeg ved godt at det ikke kun er molekylvægten der er afgørende, vand er f.eks nok det letteste molekyle involveret, men har et ekstremt højt kogepunkt i forhold til sin molekylvægt (skyldes vandmolekylets polaritet, der gør at vandmolkyler godt kan lide hinanden :-) )

En let whisky kommer oftest fra nydestillat med en høj alkoholprocent (tænk bare på irsk)

Foreshot indeholder, eller kan indeholde methanol CH3OH, meget let molekyle, også kaldet træsprit

Personligt tror jeg at letheden af et nydestillat har mere at gøre stillsenes form end hvor man vælger sine cuts. Så hvis AnCnoc starter sit middle cut senere er det nok for at vi ellers bli'r blinde :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14694 by jones
Jeg kan godt se hvor misforståelsen opstår.

Når jeg skriver at AnCnoc ønsker nydestillat på kun 69,5%, så forstår du det sådan at deres middle cut varer længere nedad i procenter. Hvis det var tilfældet, så havde du ret. Fuseloiler og andre grimme ting ville dykke op.

Men husk at der er lige så mange, om ikke flere, grimme ting i starten af destillationen i foreshots ("not considered fit for consumption" - Philip Hills, Appreciating Whisky).

anCnoc starter deres middle cut lidt senere og stopper lidt tidligere end de fleste. Dermed får de mindre af de grimme ting både i starten og i slutningen og der er større fokus på esters med frugt og blomstaromaer.

Det hjælper sikkert også at de "koger" langsommere og med mere luft i stillsene.

Jeg kan kun gentage opfordringen - Check deres 16 års og 1975. De har fat i noget af det helt rigtige.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 1 month ago #14696 by J@cK
Sidste torsdag var jeg med min lokale whisky pusher oppe og besøge MAC Y og der fik vi lov at smage 1975(blandt meget andet) og må sige at jeg er meget enig, den er helt fantastisk(fik vist også en med hjem)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.232 seconds