Rariteter privatsmagning

More
15 years 10 months ago #15348 by jones
Idag samles 12 entusiaster hjemme hos undertegnede til en lille smagning omkring temaet:

Rariteter: Svært tilgængelige aftapninger

Oplægget var at samle en række aftapninger som ikke er umiddelbart tilgængelige i almindelig distribution/handel. Det kunne være aftapninger lavet eksklusivt til een forhandler, een importør, whiskyklub/laug/forening, destilleributik, duty free, messe, privataftapning til firma/enkeltperson, håndaftappet på destilleri/i butik, fadprøve, o.s.v. Aftapninger med direkte salgskanaler, f.eks. Scotch Malt Whisky Society, Whisky Fair, destillerifanklub (Bladnoch Forum, Ardbeg Committee; Springbank Society, Guardians of Glenlivet, o.s.v.) er selvfølgelig oplagte. Det kunne også være en gammel aftapning som bare ikke findes i handelen mere.

Her er hvad vi tager hul på kl. 14.


God weekend,

Al J.

Velkomst
Highland Park John Scott's 40 år 47,1% 1967/2007 CS, SC, kun hos isenkræmmeren på havnen i Kirkwall, fl. 27/168 (Al Jones)
Glen Keith Krüger Schloss 36 år 48,1% 1969/2005 CS, SC, bourbonfad, fl. kun hos Krüger 25/314 (Al)

1. halvlege
Dalmore 12 år 43% 750cl, gammel høj smal flaske (Michael Bach)
Macallan James MacArthur 16år 46% 1990/2006 SC 1754, kun på Milano Whisky Festival 2006, 240 fl. (Peter Lading)
Macallan 26 Malts SMWS 24.86 20 år 55,2% 4.85 CS, SC, kun til medlemmer af SMWS 358 fl. (Vivi)
Benrinnes G&M 30 år 46%1974/10.09.04, SC#3870, 1st fill sherry hogshead, kun hos Juuls Vinhandel, fl. 87/234 (Claus Rasmussen)

Nikka Yoichi Single Malt 10 år købt i Japan (Lars Matthiessen)
Nikka Single Cask 10 år 63% CS, SC, kun på destilleriet (Lars)
Karuizawa 15 år 60,6% 1992/2007 CS, SC, am. eg sherry butt, kun på Whisky Live London 2008, fl. 22/308 (Al)

Macduff 21 år 55,4% 14.06.74/01.96 CS, SC 5113, kun til medlemmer af Scotch Single Malt Circle, fl. 96/116 (Flemming Jensen)

Springbank Da Mhile 7 år 58,6% CS, fl. 262, Den første 100% økologiske whisky (Jørn G. Pedersen)
Longrow Sherrywood 10 år 46% 1991/2001udgået (Jørn)
Longrow 100 Proof 57% World Premier Munich Whisky Fair 3.-5. februar 2006, 300 fl. (Claus)

Laphroaig 11 år 40% marts 2004 10-års jubilæum for Friends of Laphroaig, 750 fl. (Steffen Bräuner)

Spisepause

2. halvlege
Caperdonich 42,0% 1968/2006 CS, SC, Duncan Taylor kun til Whisky & Wine og Whisky Club Rosenheim, 134 fl. (Flemming)
Caperdonich SMWS 38.15 28 år 51,2% 11.76/07.05 CS, SC, refill hogshead, kun til medlemmer af SMWS, 162 fl. (Al)

MacBeatha 15 år 54,3% CS, SC, Bowmore med romfinish udgivet af Kilchoman ved Islay Festival 2007, fl. 108/110 (Steffen)
Glenmorangie Golden Rum Cask 12 år 40% kun hos Sainsburys UK (Claus)
Glenmorangie Natural Cask Strength 59,0% 1995/22.07.07 CS, SC 13039, håndaftappet på destilleriet, fl. 55 (Petey)

Aberlour Cuvée Marie d'Ecosse 15 år 43%. 2005, kun til Frankrig (Michael Brinks)
Aberlour Warehouse No. 1 Single Cask Selection 14 år 59,7% 03.93/21.7.07 CS, SC 8493 1st fill sherry, håndaftappet på destilleriet, fl. 338 (Petey)
Aberlour Warehouse No. 1 Single Cask Selection 13 år 58,7% 11.89/01.10.2003 CS, SC 13330, 1st fill sherry, håndaftappet på destilleriet (Michael Bach)

Royal Brackla 26 Malts SMWS 55.15 11 år 58,4% 2.94 CS, SC, kun til medlemmer af SMWS, 436 fl. (Stefan Sørensen)
Cragganmore 26 Malts SMWS 37.27 19 år 59,6% 6.86 CS, SC, kun til medlemmer af SMWS, 321 fl. (Stefan)
Dailuaine 26 Malts SMWS 41.34 14 år 59,8% 4.90 CS, SC, kun til medlemmer af SMWS, 392 fl. (Vivi)

Caol Ila 15 år 58,8% 11.03.91/19.07.06 CS, SC Hogshead 3870, kun til medlemmer af Bladnoch Forum (Peter L)
Caol Ila The Whisky Fair 26 år 57,2% 05.79/06.05 CS, SC DL REF 1356, refill Bourbon hogshead, kun hos Whisky Fair, 212 fl. (Michael Brinks)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15349 by Duffer
Replied by Duffer on topic Rariteter privatsmagning
Hmmm.... lukket fest for Århusianere og Nordjyder (og en enkelt Fredericianer) :-(
Nå, så vil jeg nøjes med en gammel SMWS Strathisla - VM i Speedway og EM fodbold.... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15350 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Rariteter privatsmagning
Ja, der skal da heller ikke være nogen misundelse herfra :?

Så jeg nøjes med at være tørstig og savle en smule over menuen :D

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15351 by dmwa
Replied by dmwa on topic Rariteter privatsmagning
Jamen hvad er der at sige - andet end at sammenkomster af denne art må betragtes som creme de la creme, og som gør, at vi ophøjer whiskyen til noget mere.... Nogle ville måske samle flaskerne - og aldrig smage dem - men en seance som ovenstående er simpelthen genialt!

Hvem der end fik idéen til disse 12 mands smagninger - så må jeg tage hatten af (mit bedste bud er, at det var Al???)

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15352 by jones
Replied by jones on topic Rariteter privatsmagning
Flemming - Historien bag disse privatsmagninger er følgende -

For flere år siden købte jeg den første DVD i Malt Project serien og lavede en anmeldelse her på whiskynyt. Anmeldelsen kan man sikkert slå op her på siden.

Flere personer meldte at de godt kunne tænke sig at se omtalte DVD.

Da jeg har en habil hjemmebiograf i kælderen, så tilbød jeg at vi kunne være ca. 12 personer som alle havde to flasker whisky med.

Det blev starten til de privatsmagninger som er kørt siden mange steder i landet.

Hvis der kommer flere spørgsmål i forbindelse med lørdagens seancen, så er jeg først tilbage tirsdag aften.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15353 by Peteys
Replied by Peteys on topic Rariteter privatsmagning
Og jeg kan så tilføje til Al's kommentar
Ideen til dagens smagning var to selvaftappede flasker (Aberlour 14 og Glenmorangie) som jeg havde svært ved at se hvilket tema de ville passe ind i. Det blev så til temaet for dagens smagning.
Al må have haft svært ved at sætte en rækkefølge op, og helt 100% lykkedes det ikke. Men det ville det heller ikke medmindre man havde smagt alle flaskerne på forhånd.
De to selvftappede Aberlour kunne slå smagsløgene ihjel tre fire whiskyer frem uanset hvilke der måtte komme efter....

Bonus whiskyer var i øvrigt
Brora 20 Rare malts
Cadenheads lowland (en vatting af Rosebank, Littlemill og Bladnoch fra en Quartercask)
Bomore 21 år fra Whiskyowner
En hemmelig (Mit eksperiment!)
Auld blended (Kinklaith, Carsebridge, Glen Mohr m. fl) DTC
samt flere....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15364 by fao
Replied by fao on topic Rariteter privatsmagning

Dalmore 12 år 43% 750cl, gammel høj smal flaske (Michael Bach)


Det må godt nok være en høj flaske.......tænk hele 7,5 liter :wink:

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15367 by Lading
Replied by Lading on topic Rariteter privatsmagning

Bonus whiskyer var i øvrigt
Brora 20 Rare malts
Cadenheads lowland (en vatting af Rosebank, Littlemill og Bladnoch fra en Quartercask)
Bomore 21 år fra Whiskyowner
En hemmelig (Mit eksperiment!)
Auld blended (Kinklaith, Carsebridge, Glen Mohr m. fl) DTC
samt flere....


Udover det var der også en 6års Caol Ila fra Krüger og noget af en velkomstdram: flere forskelige "meget kolde" røgbomber blandet med juice :wink: måske Al selv lige vil tegne og fortælle.....

Og ikke mindst den nye Ardbeg, hvem havde egentligt slæbt den med?
Synes umidelbart at der var store forbedringer siden de sidste par års optaktsflasker men jeg nåede ikke at høre hvad i andre mener om den, lever den op til den gamle?
Det havde nu været sjovt at have haft den gamle 10'er med.

Peter

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15368 by Peteys
Replied by Peteys on topic Rariteter privatsmagning
Nu smagte vi den meeeget sent, så jeg endte med at hælde resten ud. (30 CS whiskyer kan gøre noget ved et hvert fornuftigt menneskes måde at gøre tingene på) Men jeg syntes ærligt talt ikke den var klar endnu, Still young og Almost there er/var i mine øjne mere modne??

Men som sagt, det var ikke dagens første dram så....
Ka være Al giver en lille smagsprøve på den når han vil vise resten af Malt Project filmen frem, Hint Hint....

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15369 by BH
Replied by BH on topic Rariteter privatsmagning
Er der ingen der kommer med smagsnoter/indtryk fra de forskellige whiskies?

Bare sådan så jeg kan ærge mig over at jeg ikke kunne deltage trods indbydelse. :cry:

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15370 by Peteys
Replied by Peteys on topic Rariteter privatsmagning
Den var straks værrere
Highland Park, meget mørk i farven, men ikke træet, en rigtig god whisky (som en sherry cask skal være i mine øjne) ikke særligt knækket, måske lidt for smooth, men det er til at leve med alderen taget i betragtning
Glen Keith Husker den bare som god

Dalmore 12 år God Dalmore, bedre end den nuværende ob, som jeg i øvrigt drikker med stor fornøjelse ind i mellem
Macallan James MacArthur 16år Til at starte med, den Macallan jeg syntes bedst om på næsen, den var meget god, men
Macallan 26 Malts SMWS ikke så god som den her, næsen var ikke så god til at starte med, men den kom efter det
Benrinnes G&M 30 år Benrinnes har aldrig været en af mine favoritter, og det var den her heller ikke

Nikka Yoichi Single Malt 10 Glimrende standard, i mine øjne lidt a la Hazelburn 8 OB Plus til den!
Nikka Single Cask 10 år 63% CS, Husker den kun som god (meget god, øv!)
Karuizawa 15 år 60,6% 1992/2007 husker den som god

Macduff 21 år ok, men ikke mere i mine øjne
Springbank Da Mhile 7 år, meget godt for en 7 års, men den skal ha nogen flere år på tønden inden jeg går i spåner over den
Longrow Sherrywood 10 år Sådan Springbank! rigtig god Longrow
Longrow 100 Proof 57% kan ikke rigtigt huske den her

Laphroaig 11 år 40% lidt kedelig Laphroaig, i hvert fald i mine øjne

Spisepause Plus til alt det medbragte jeg nåede at smage

2. halvleg
Caperdonich 42,0% Var vist ok, men ikke himmelråbende meget på det her tidspunkt
Caperdonich SMWS Samme

MacBeatha 15 år 54,3% CS, SC, Bowmore med romfinish ikke så god i mine øjne
Glenmorangie Golden Rum Cask lidt flad i forhold til diverse CS'ere vi havde fået på det her tidspunkt.
Glenmorangie Natural Cask Strength (min egen) og hold da kæft hvor er der meget ringe Glenmo i forhold til det her. Køb Glenmo ved CS hvis i kan komme til det. super dram

Aberlour Cuvée Marie d'Ecosse 15 år 43%. vistnok ok, men smagte lidt for almindeligt som en standard OB med lidt ex-sherry cask
Aberlour Warehouse No. 1 *2 Begge var ekstremt sherry knækkede, og alkoholstyrken næsten ødelagde smagsløgende en tid. Smagsforskellen var næsten ikke eksisterende

Royal Brackla 26 Malts SMWS Ikke min kop te, lidt for mange offnoter i min bog
Cragganmore 26 Malts SMWS OK dram Den bedste af SMWS'erne
Dailuaine 26 Malts SMWS ok bourbon cask, men ikke noget super

Caol Ila 15 år 58,8% Lidt for sent til den store bedømmelse, men ok CI
Caol Ila The Whisky Kan jeg ikke huske
Caol Ila ekstranummer?? Kruger 1998-2005, absolut ikke min kop the
Ardbeg Rennaciance(?) smagte som tidligere nævnt lidt underlagret i min smag.
Brora, mums, desværre kom den meget sent, men tak alligevel Vivi

Bowmore'n havde de sædvanlige sæbenoter, men i det her tilfælde var de ok, (måske alkoholens indflydelse på smagsløgene)
Auld blended, den kom sku for sent til mine smagsløg
Cadenheads lowland, ok vatting, lidt for meget "nyt træ", men ok blomster a la en Littlemill 15-16år. uden førnævntes sædvanlige offnoter

(rækkefølge for ekstranumre passer ikke! )

Godt det først er i dag jeg skal til at drikke whisky igen!

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 10 months ago #15371 by jones
Replied by jones on topic Rariteter privatsmagning
Peter Lading nævner vores "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.364 seconds