Black Bull 30år VS Blackbull 40år

More
13 years 2 months ago #22651 by Nemesis1972
Er der nogen der kan hjælpe mig med lidt info om Blackbull 40år, har selv en 30år liggende i skabet, og der kan godt lige være en 40 årig ved siden af.

Er den på højde med den 30 årige?

MVH

Klaus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22652 by Duffer
Nogen vil mene den er bedre. Jeg har smagt 40, 30 og 12 - dog ikke head-to-head og kan huske både 40 års og 30 års som super whisky.
12-års smager udmærket, men er måske en anelse ordinær.
Til gengæld er sidstnævnte til at betale.
Du kender måske dette link: www.blackbullwhisky.com/press.html

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22653 by Macdeffe
To meget forskellige whiskyer, der ikke har meget mere end navn og flaskeform tilfælles

30års er preblended og lidt af en specialitet. Meget sherrypræget og jeg syntes det er dejligt at få en blend der ikke er nedvandet.

40års er noget af en luksusblend. Knap over de 40%. Mit bud er at den er sammensat af understrength fade og Invergordon er brugt til at få det over de 40%. Der er heller ikke tilsat vand til den her, men den skal helst nydes på en frisk gane for at få alle subtile nuancer frem

Maltindholdet er 90%, 10% single grain

Der er brugt maltwhisky fra Glenfarclas, Bunnahabhain, Glenlivet, Glenburgie, Highland Park, Miltonduff, Springbank og Tamdhu

Både 30års og 40års er begrænsede produktioner, så hvis man vil smage er det nok med at købe nu. 30års versionen er mere end fordoblet i pris, ja niveauet er snart ved at nærme sig den originale danske listepris :-)

anbefales

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22654 by Nemesis1972
Har fundet den 40 årige til lidt under 1000kr i Tyskland, tror da lige der ryger et par stykker i kurven.

Jeg købte min 30 årige på whisky messen i kolding, hvor jeg fik den signeret af ham der havde lavet den.

Mener jeg gav 1600kr for den for 2 år siden.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22657 by Macdeffe
Ja, jeg transporterede to hjem fra Scotland, til ca 500kr stykket. Besparelsen på 2200 var til at føle på!

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22658 by karlejnar

Er der nogen der kan hjælpe mig med lidt info om Blackbull 40år, har selv en 30år liggende i skabet, og der kan godt lige være en 40 årig ved siden af.

Jeg håber ikke, du mener det bogstaveligt når du skriver liggende. Whisky (og anden spirtus) med korkprop må aldrig ligge ned. Den høje alkoholprocent gør at kork "går i opløsning". Det kan dels medføre afsmag til whiskyen, dels kan proppen gå i stykker, når den skal åbnes.

Jeg har kun smagt den 40års - til Mark Watts smagning i Dufftown sidste september - og kan kun gi' de andre ret i, at det er en excellent blend.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22659 by Nemesis1972
Har faktisk lige ryddet op i min samling i julen, og der har jeg lagt dem ned så der var plads til lidt flere.

Men de står op nu!!!

Tak for oplysningen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22660 by Macdeffe
Den er tit op at vende på whiskywhiskywhisky

nyeste skud er her

www.whiskywhiskywhisky.com/forum ... 268&t=4499

www.whiskywhiskywhisky.com/forum ... 268&t=4504

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22662 by Nemesis1972
Fik lige sved på panden da jeg læste det.

Der står for en mindre formue i det skab.

Et par stykker af dem har lagt ned i længere tid, skal de bare åbnes og drikkes?

MVH

Klaus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22663 by Macdeffe
Tjaa, jeg har kun en gang været ude for en whisky der var "corked". Dewar havde et eksempel på en festival, den stod under bordet!

Ellers er problemet nok at proppen går i stykker, det kan klares med et kaffefilter :-)

Hvis skaden er sket er den sket, men du kan evt. fortælle os om hvad flaskens tilstand er når du åbner dem, både mht til korkproppens tilstand og whiskyens smag. Jeg har oplevet propper der knækker på nyindkøbte flasker, man ved aldrig hvordan de har været opbevaret.....smagen fejler ikke noget



I wish screw caps were more posh than corks!

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22667 by Macdeffe
BREAKING NEWS ! :-)

Batch 2 af 40yo Black Bull er ved at blive aftappet i disse dage!

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #22724 by Duffer
Så er det med at være klar ved tasterne - Black Bull 40-yo batch 2 er aftappet.
957 flasker blev det til og ABV'en blev på 41.9%
Indholdet er Invergordon, Tamdhu, Bunnahabhain og Glenlivet.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22856 by Duffer
Black Bull Batch 2 i forretningen:
www.singlemaltsdirect.com/black- ... tch-2.html
Prisen landede på 119,99 £

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 month ago #22906 by Duffer
De første noter fra Serge: (Kilde Whiskyfun)

Black Bull 40 yo Batch 2 (41.9%, Duncan Taylor, Blended Scotch, 957 bottles, 2011) Five stars This is the new batch of Black Bull 40, batch 1 having been magnificent in my opinion (WF 91). But warning, batch 1 used to contain no less than eight malts including Springbank and Highland Park, whilst this new batch contains only malts from three distilleries (Tamdhu, Bunnahabhain and Glenlivet). So, maybe less complex but maybe also more ‘compact'? As in batch 1, the grain is Invergordon. Colour: gold. Nose: starts on a wheelbarrow of both fresh and tinned fruits, with the old grain's pineapples and coconut on top of it. Overripe apples and pears, melons, juicy peaches, hints of bananas"¦ Second stage: more herbal notes as often, a little camphor, verbena, pine sap"¦ The whole is superbly fruity and really reminds us of several old casks in the bottler's Rare Auld/Peerless ranges. One of the freshest old blends I've ever tasted (old blends are usually much more on fudge, caramel and roasted nuts in my opinion.) Very, very discreet oakiness. Mouth: the best news here is that the oak does not dominate at all despite these touches of roasted coffee beans and toasted bread. The fruitiness is intact and much in line with what was in the nose (maybe a little more on bananas), while the grain is almost undetectable in my opinion. Also a little honey and juicy sultanas. Pina Colada. Becomes a little drier then, with touches of cinnamon and white pepper. All very good. Finish: medium long, with more liquorice now as well as mint liqueur. White pepper in the aftertaste. Comments: I think it's a slightly rougher and marginally oakier version (on the palate) but it's as excellent as batch 1, no doubt. SGP:562 - 90 points.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.259 seconds