Julekalender 2016

More
7 years 4 months ago #34144 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2016
"Her skulle have stået noget om dram nr. 12 men Mr. ti-tommelfingre fik slettet hovedparten af noten på den smarte telefon"
......... chokolade, vandet, ikke meget over de 42-43%, godt med alder nok oppe omkring de 25+, Glen Grant, 87p smager godt, lækker finish men lige rigeligt tynd,
PS.
Jeg har bevidst ikke kigget på rækkefølge, af hvem der servere hvad/hvornår i dette års kalender, da jeg tidligere uvilligt har tænkt på bestemte destillerier i sammenhæng med værten når denne er kendt.

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34145 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2016
12. December
En sjov whisky. Der er både noget meget godt i både duft og smag, men også en sjov snert af noget jeg ikke er så vild med.
Der er en lille smule kogt kål i næsen og i smagen er der en skarphed, der kan skyldes en høj ABV
Men det positive er at dette er en meget frugtig whisky. Syltede æbler/pærer og abrikoser
Whiskyen virker ung, men der er umiddelbart ikke noget newmake over smagen. Mit bud er en ikke skotsk, måske tysk whisky
ALder 5yo. Slyrs. ABV 55%. Rating 83/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34146 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2016
Dagens dram
Clynelish, 1992 - 30/8 2008
TWE bottle your own
58,8%
Fadet mindede i mine øjne om en barrel eller et hogshead

Og jeg kom i dag til at tænke på om Dennis har haft den med i en tidligere kalender. Men det er ikke lykkes mig at finde den.

Håber i ku li den!

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago - 7 years 4 months ago #34147 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2016
Den kan jeg ikke huske at jeg har haft med?

Og Niels har da vist ikke svaret på dagens dram

Mvh
Dennis Lund
Last edit: 7 years 4 months ago by dklund.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34148 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2016
12. december..

Tror det er en Clynelish :-)

Men jeg har noteret følgende på den:

Duft: Det er frugt fest vi er kommet til, ananas, mango og appelsin mikset med honning.

Smag: kanel, rosiner, bitter valnødder og appelsinmarmelade.

Finish: Bliver hængende godt i ganen og igen masser af frugter.. Gode sager.. Appelsinmarmelade på flaske.

45%
Refill sherry
28 yo
89 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34149 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2016
13dec.

Duft. Røg, fortynder, en sjov sødme, jeg er lidt delt på næsen, der er noget der siger "jaaaa :cheer: hva er det???" og så er der noget der siger "hva fanden er det!! :sick: "
Duften ændre sig efter lidt tid i glasset til det bedre

Smag. Sød gammel røg, lækker lækker, noget andet end duften, meget mild røg, brun sukker

Utrolig så hurtigt den forsvandt i glasset, samplen burde i det her tilfælde nok have været på 70cl

24år
47%
92/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34150 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2016
Denne whisky dufter af jul. Kanel og andre kage krydderier. Kardemomme.
Der er altså noget der tyder på at det er en aftapning fra europæisk eg. Halvtør sherry whisky, med en del træ i smagen.
Lakrids.
En klassisk krydret sherry whisky, totalt uden fejl (dvs ingen svovl).
Den har en lille snert af børnevitaminpille som jeg også tit finder i Amrut, men ikke nok til at jeg tror det er Amrut
Rating 89/100. Destilleri Glengoyne. ABV 55% Alder 16yo

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34151 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2016
13. december

Det starter godt..

Duft: Dufter af brændte tændstikker og brændte mandler

Smag: Herlig røg og sherry kombination.. Der er sikkert en masse andre noter, men har egentlig bare overgivet mig til at nyde denne her i stedet..

Finish: Ja, der er ikke mere i sample flasken :-(

Det minder på mange måder om en Springbank / Longrow.. Det kunne måske og være en Kornog? Det er sådan set også underordnet, godt er det.. Købs emne..

55%
Sherry fad
14 år
SB eller Kornog
92 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34152 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2016
13 dec

Rigtig dejlig jule dram. En sherry lækkerbisken uden svovl.
Den er lidt Glenfarclas agtig i smagen, rosiner, blommer, træ osv. men - der er også noget røg i.

Det med røgen er det sværeste at greje. Jeg synes ikke det er nok til at være Islay, og mere end Speyside i almindelighed - hvilket får mig til at tænke på Springbank - Der så omvendt ofte er svovlet... Hmmm.

Anyway - Det smager fantastisk, og det er jo det vigtigste. Jeg kan nemt drikke en flaske af denne, uanset hvad det er.

Jeg gætter trods alt på Springbank, omkring 14-15yo, og tæt på 60% i abv.

90/100

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34153 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2016
13 dec
Næse, Sherry og røg ikke in your face, men begge dele tilbagelænet, og uden at overdøve hinanden. det er en mørk sherry type
Smag, så skifter vi et gear op for begges vedkommende. Stadig ikke in-your-face, men dog mere markant.
finish. skifter mellem lækre røgnoter, og sødme fra sherry fadet.
Lækker dram
86 point
Sherry
Highland Park eller Ardmore
15 år
50%

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34154 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2016
Det er ganske fornøjeligt at skænke dagens dram mens de forskellige meninger popper ind :-) særligt når der er stor spredning som sidst, denne var der nogenlunde enighed om, pænt højt gennemsnit.

Det var en skam man ikke købte flere af disse, de var vist pænt billige.

13. Dec.
Caol ila 29y Bladnoch forum 55,1% 1980-2009 hogshead 4939

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34155 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2016
14. dec

Dejlig næse med masser af krydderier, og så den lidt "sure" note, som jeg har svært ved at beskrive, men som jeg til gengæld er helt vild med. Der er noget træ i denne, både i næse og smag. En lille smule tør eftersmag, men ikke noget der trækker ned.

Det er en vidunderlig dram, der får mig til at tænke på sol og sommer i Kentucky, og mon ikke det skyldes at dette er en Bourbon.

Jeg gætter på Elijah Craig, måske Four Roses på 45%, alder omkring 16-18yo.

89/100

(Får helt lyst til at tage derover igen) :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34156 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2016
14 dec.

Duft. Lidt sprittet, det her må være en bourbon, over moden banan, river lidt i næsen, sød citrus frugt, vanilje, brandt sukket, kaffe

Smag. Høj alc. lammer ligesom tungen lidt, men en masse søde krydetrier, tror stadig det er en bourbon, dejlig rund og lige til

12år
58%
87/100

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34157 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2016
14. december

Duft: Hmm, dufter af grain whisky, masser af anis og nødder og en smule lak samt lidt lys chokolade. Efter lidt tid synes jeg det går over i noget bourbon i stedet.

Smag: Behagelig mild og fed. Tror ikke det er grain, men noget bourbon.. Syrlig sirup (findes det?) og majs.

Finish: Bliver hængende et godt stykke tid. Må helt klart være bourbon, en af de bedre af slagsen synes jeg..

45%
Bourbon
5-7 år
86 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34158 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2016
14 Dec
Næse
Bourbon, eller i hvert fald et frisk/virgin fad. Hælder nok mest til bourbon, da rye indholdet ikke virker til at være så højt
Smag, Jeps, vi er vist i Kentucky, Sødme der ikke er i overkanten, og de nogengang bitre noter fra rye er til at tale med
Finish, noget brændt sukker og en let sprittet note.

Uden at være for sikker vil jeg gætte på den her som en Four Roses, med det lave andel rye dvs omkring de 20%
85 point
50%

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34159 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2016
14: marcipan, træ, besk, indkogt, brændte mandler, kanel, armagnac, ikke mig, trist finish der får hele munden til at snurre sammen, umiddelbart tænker jeg ikke skotsk malt men mere i retning af en japaner på frisk eg eller en gammel indtørret Rye, er Steffen dagens vært? 45% Jeg er helt blank, den vinder dog en smule med tiden, 82p om ikke andet så for at være sin egen! 15y

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34160 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2016
Den lette forvirring skyldes nok vi er i det sære hjørne idag.

HEAVEN HILL
MALTS OF SCOTLAND
KENTUCKY STRAIGHT Bourbon
2001-2015 70 CL 48.9 % SHERRY HOGSHEAD CASK 15041

De sidste 3 år var på sherryfadet.

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34163 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2016
15 Dec
Næse, den har noget alder over sig, og den er lidt afdæmpet
Smag, frisk, let citrusset og, gammel
Finish, lidt grain agtig, og nok der vi skal hen.

lækker gammel whisky
Grain
35år
46%
Bourbon fad
Cambus
87 point

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34164 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2016
15dec.

Duft. New make??, sprit, ung, brugt bourbon fad, maling, mint, salt, mærkelig næse

Smag. Mærkelig sukker sød, utrolig sød eftersmag, kunne være en grain eller en blend

Note til selv! Prøv lige igen

2 forsøg

Duft. Helt sikkert en grain, sukkerrør, vanilje, jordbær, mint, ikke helt ligeså ung som før

Smag. Stadig sød, kan næsten kun være en grain, ikke særlig høj alc. måske er det det som gør den lidt vandet

20år
40%
84/100

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34165 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2016
15: træ, besk, let, vandet, luftig, bourbontræ, vanilie, mere træ, meget vandet, max 40%, den er desværre afgået ved druknedøden, syltede frugter som i ret markant, banan, frugtsalat i flødesnask, alt vandet gør den nemt tilgængelig men desværre også hurtigt glemt, klarer omkring de 80p, Glenmorangie, for tynd, ingen off noter men i en sådan grad at det bliver dens svaghed, jævn kedelig,

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34166 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2016
15 December

Vandet whisky uden den store finish. Måske har vi for en gang skyld noget der ikke er fadstyrke.
Den smager i hvert fald som en whisky jeg er kommet til at hælde for mege vand i. Der er tørrede frugter.
Lidt vandede svesker, en del træ og lakrids. Men træ og bitterhed er den dominerende faktor sammen med lidt rosiner.
Den er meget letdrikkelig og i mine forsøg på at finde smagsnuancer forsvandt den. Minder lidt om en af de nyere fancypancy NAS Macallans
ABV 44%, Alder 18-20yo. Destilleri: Macallan
Rating 82/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34167 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2016
15. Dec

Det er en sjov dram det her :-)

Jeg finder marcipan, slik og sødme, noget jordslået egetræ ala skovbund om efteråret.
Den smager også en del af træ, og med en smule bitre noter.
Finishen er halvtør, dog stadig med nogle olierede tråde i munden.

Den er en smule forvirrende, for der er en del grain noter til stede (primært det søde),
men også nogle noter der signalerer malt. En forholdsvis lav abv, men træet antyder en del alder.

Det kunne sagtens være noget Duncan Taylor der er tæt på at gå understrength, og måske er vi ude i en luksus blend her.

Den minder om Black Bull 40yo, så det bliver mit gæt i dag.

Egentlig en ok dram.

86/100

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago - 7 years 4 months ago #34168 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2016
Vi er ude i dagens dram er sådan en her




Red Rye er sat sammen af Port Dundas, Cameronbridge, Chardu og en unavngiven malt. Disse 4 komponenter er så efterfølgende afsluttet 6 måneder på amerikanske fade der har indeholde Rye whiskey.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:
Last edit: 7 years 4 months ago by MacNiels.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago - 7 years 4 months ago #34169 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2016
Den er også lidt svær denne her.. Utrolig nem at drikke, men ikke noget fantastisk.

Det er lidt svært når man står med flasken i hånden og overbevise sig selv om at det måske kan drikkes :-)
Noget nemmere når man ikke ved hvad det er.. Her nævner vi ikke Mekhong ;-)

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Last edit: 7 years 4 months ago by MacNiels.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago - 7 years 4 months ago #34171 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2016
16dec.

Duft. Svag tone af røg, figner, træ, meget indbydende, over modne pære, marcipan, nøj det er guf det her, alene bare på duften ville jeg ønske at jeg havde en hel kasse af den her

Smag. Himmelsk, svag blød røg, masser af sødme, smagen af gammeldags whisky, den her bliver bare ved og ved og ved

Jeg behøver ikke andre whiskyer end den her, årets indtil nu bedste dram, jeg tør slet ikke gætte på hvad det kunne være, jeg ved bare at jeg er nødt til at eje en flaske, håber den kan fås endnu

30+år
47%
95/100

Mvh
Dennis Lund
Last edit: 7 years 4 months ago by dklund.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34172 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2016
16: træ, alder, godt fad, en anelse brændte noter a la oprydning i et hus der lige er brændt, flot næse, hold da op hvor en smagseksplosion, mere træ, godt skruet sammen, clynelish-krydderet, ca 25y og 56%, lækker jul'et, fylder hele munden og bliver der længe, kommer til at tænke i noget Rare Malts på trods af at de ikke hænger på træerne længere, 93p, nu er glasset tomt men stadig en nydelse at dufte til!, sindsyg flot,

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34173 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2016
16. december

Duft: Røg, men afbalanceret og syrlig pibetobak.. Det er sådan en duft der sætter forventningen højt.

Smag: Damn.. Hvis røgen var afbalanceret i duften, så er den det ikke smagen.. Masser af røg og af den sødlige slags, peber og mint pastiller.

Finish: Den er krasbørstig, peber, vingumme og røg.. Kan være at det er dagen der gør det, men det er ikke lige mig i dag.. Alt for meget røg.. Har gemt en lille rest så den kan prøves igen.

Første tanke pga. den tørre røg var noget Benriach, men er nok en Islay dram.

57%
15 år
84 point

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34174 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2016
16 December
En stresset fredag. Jeg skal nå at drikke min julekalenderwhisky imellem firmaets fredagsøl og aftenens whiskysmagning.
Lidt useriøst. But here we go. Ikke just optimalt at tage sin whisky lige efter maden.
Men trods alt stresset, værdsætter jeg alligevel denne herredram. Der er en anelse gummisvovl, men det er ikke meget.
Whiskyen har også en meget medicinsk karakter, ret meget
der minder mig lidt om Laphroaig, men det er også lidt Amrut eller Yoichi over den.
Det er endda næsten som om der er lidt gammel Ardbeg over den, men det syntes jeg ikke whiskyen er sød nok til
Den er sherried, nok 2nd fill, så whiskyen er ikke blevet ødelagt. Super medicinal. Tør, en anelse træ
Destilleri: Laphroaig (eller Yoichi), Alder 23, ABV 55% Rating 90/100

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34175 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2016
16 dec
Næse, Kapow, der er gang i den. vi er alkoholmæssigt i den høje ende. Der er noget alder over den, og sikkert fra et rigtigt gammelt sherry fad, lidt a la Ping 5, men nok ikke helt så gammel
Smag, mere af det samme, dog noget yngre (25-30år?) lækker sødme som snildt ku være en portfinish, men også noget gammelt sherry. Der er en lille smule røg indover også.
Finish, et whiff af sprit, og ellers lang og lækker og mere af den samme milde sødme. røgen er der stadig

Ardmore,
30 år
46%
Sherry fad
87 point

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago #34176 by Korsgaard
Replied by Korsgaard on topic Julekalender 2016
16. Dec

Dejligt at de fleste kunne lide den, og godt du gemte lidt Niels så du kan prøve en anden dag.

For pokker hvor var du tæt på Lading :-)

Dagens dram er:

Brora 1981
19yo, bottled july 2000

ABV 61,0%
Bottler: The Bottlers
Refill sherry Butt, cask no: 1076

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.452 seconds