Julekalender 2021

More
2 years 4 months ago #35293 by MacNiels
Julekalender 2021 was created by MacNiels
Julen nærmer sig med hastige skridt, det samme gør tørsten. Glæder mig igen i år til årets julekalender.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35294 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2021
30. november

Dufter af læder og tobak. Bliver ofte i tvivl om det er bourbon eller grain der er i glasset. Så er der lidt appelsin skræl og lidt ingefær.

Smagen er helt klart bourbon og det smager ret godt, der er lidt peber og den virker ung.
Den er syrlig og let, bliver ikke hængende så længe.

God men svær start
45%
6 yo
Bourbon
85 p

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35295 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2021
Jaaaaaa så blev det december, næsten

30 Nov.

N. Støvet, maling, fortynder, syltede kirsebær, gammelt træ møbel, lidt mærkelig, ikke lige mig.

S. Tjære, træ, smager som en gammel Jernbanesvelle dufter, meget speciel men ikke noget jeg bryder mig om, kunne måske være en gammel blend, smager meget hengemt

43%
10år
80/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35296 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2021
30. november 2021:

Duft: mild og sødmefuld parfume / eau de cologne. Majsmark, smørblomster og småkager. Elegant og mild næse.
Smag: blomster, korn og noget vanilje samt karamel i en meget mild og gylden blanding, hvor jeg også får lidt honning. Senere er egen også kommet med, sammen med en unik abrikossødme.
79/100.
En svær åbning på julekalenderen. Først tænker jeg bourbon, dernæst tænker jeg gammel grain fra brugt fad, men så kommer denne abrikossødme, der minder mig om de få canadiske dramme, jeg har smagt (fx Wiser's), så jeg byder på:

Gæt: Canadisk blend, 18 år, 41%.

- Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35297 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2021
30/11
Fløjlsbløde grain noter, var også lige i bourbon land men ryger efter lidt tid tilbage til grain land, marzipan (sjældent en positiv note for mig) vingummi, et hint af noget skaldyr?, vaniliekranse, nedvandet og meget letdrikkelig, en lille smule maling, behagelig dram uden meget der stikker ud, 25y og ca. 42%, udtørende i munden, Cambus grain, god startdram, 86p

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35298 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2021
30/11 Farve, mørk ravgylden Næse, bourbonfad, parfumeret Smag, meget blød, lidt vinøse noter, lidt parfumeret, men egentlig ikke så det gør noget Finish, lidt kort men god  Generelt føles det som en gammel bourbon, a la "old bottle effect" nok 4-5 år
Medmindre nogen har snydt os så det driver med en bowmore fra 80'erne :D 
 86 point

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago - 2 years 3 months ago #35299 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2021
 


Peter S ramte mere eller mindre plet

Jim Beam Bowling Pin

1960-1965

86.8 proof

Og jeg syntes også den har lidt  parfumering henad FWP

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:
Last edit: 2 years 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35300 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2021
1. december

Duft: først øl og urt. Newmake. Derefter mineralsk. Kridt, lakrids og en snert salmiak. Hindbær og eau de vie.
Smag: Youghurt. Ung, blød sprit. Ikke meget andet.
74/100

Mit skud bliver på dansk whisky:

Fary Lochan, 4 år, 43%.

Ps: Stærkt smagt/gættet i går, Peteys! 

- Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35301 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2021
1. december

Duften er lidt lukket her i starten. Finder lidt karamel, en snert af blomster, feints og new make.
Meget mild i smagen, symfoni af fudge og karamel. Det må være en ung dram, smagen sidder yderst på tungen.
Den er mild og behagelig uden de store armbevægelser.

Det ville være oplagt at skyde på Fettercairn. Havde noget Macallan fine oak i tankerne på et tidspunkt, men det tror jeg ikke det er.
5 yo
43%
Bourbon fad eller quatercask
78 p

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35302 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2021
1 Dec.

N. Sur ost, ung, træ, sprit, river lidt i næsen, æbler, måske er der noget med min næse den her falder heller ikke i min smag.

S. Tør, træ, sur, vanilje, ikke så gennemtrængende smag, måske den er ned vandet.

43%
15år
81/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago - 2 years 3 months ago #35303 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2021
  1 December   Umiddelbart ikke den bedste næse. Der er lidt surhed over den blandet med lidt råddenskab. Newmake og svovl er det første jeg tænker. Det er dog ikke kraftige elementer. Smagen er ret old-school og den virker helt klart som en whisky med lav ABV. Jeg er ude i noget gammel blend med et højt maltindhold eller en 80er/90er aftapning af en standard 8-12yo OB. Eller noget Gordon og macphail fra dengang de tappede det meste på 40%. En whisky som nok ville have svært ved ikke at være nummer 1 i en smagning. Der er både noget jeg ikke kan lide i den her whisky og noget jeg syntes er fedt. Næsen er under middel, men jeg kan godt lide denne old school stil - en klassisk nøddeagtig maltet stil, og så har den også en fin finish, der faktisk har lidt træ  Destilleri: Mannochmore Alder 12 ABV 40  Rating 81/100  

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 2 years 3 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35304 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2021
1/12
Farmy, metallisk, blomkål, smagen kunne godt pege i retning af lidt mere alder end den “unge” næse umiddelbart antydede, nedvandet, 14y, efter lidt tid kommer der nogle karamel noter, 43%, Glenrothes, 82p

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35305 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2021
Jeg fandt lidt en driller at starte med
Mac Dugan 5år, vintage 1974
Blend, 40% 1 Macdugan "old scotch whisky" Vintage 1974 special reserve blended whisky 5år WBID
:-)

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35306 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2021
2 DecemberFarve olorosso/lys ravDuft puddersukker/karamelSmag og finish, lakrids, brændt sukker, sherry,Der er noget smeltet puddersukker, med lidt lakrids over den, den er ret lækker den herJeg tænker det må være noget sherryfad, sikker et hoghshead over den her. Aldersmæssigt er vi omkring de 15, og den er nok vandet ned til de 46% Destilleriet ku være hvad som helst, men jeg tænker det er Glenfarclas
86 point

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35307 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2021
2. december

Det første der rammer næsen er lim, et miks af trælim og 2 komponent. Efter lidt tid i glasset, finder jeg rum toppe og søde rosiner.

I smagen er det første noget peber, wasabi, tobak og brændte mandler. Med lidt tid kommer der også farin, brændt sukker og esterfyldt rum.

Den sjov den her, der er som sådan ikke off-noter med springer mange retninger.

PX fad
16yo
50%
Glendronach
86p

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35308 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2021
2 Dec.

N. Svesker, kandis, sød lakrids, den her får virkelig mundvandet til at løbe.

S. Sherry whisky, rosiner og svesker, dejlig balance, kunne det måske være en Deanston.

51%
18 år
87/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35309 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2021
2. december

Duft: Frugtig dram. Æble, pære, rabarber i vanilje. Olieret. Strejf af nødder i en ganske god næse.
Smag: Alkoholen mærkes sammen med grønne æbler, malt, citrus, sukker og mandler.
82/100
Hm... I tankerne er jeg forbi Burnside, Cragganmore, Strathisla og Glenlivet, men jeg ender med at byde på et destilleri lidt længere mod nord:

Glen Ord, 11 år, 54%

- Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35310 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2021
2. December  Let sherry præg og høj ABV er mine første indtryk. Godt med træ og det kan jeg godt lide. Jeg vil tro der vil være nogen der syntes den er for woody. Den er også til den søde side. Jo mere jeg drikker af den jo mere træ og lakrids får jeg. First-fill sherry. Jeg tror ikke den har den højeste alder. Jeg finder også lidt grain noter og kommer i tvivl om det her er en grain der har været på en first fill sherry. Det er ikke noget der ses ret tit. Lige nu kan jeg kun komme i tanke om en gammel Kawasaki jeg en gang havde  Destilleri: Strathclyde Alder 15 ABV 55%  Rating 86/100  

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago - 2 years 3 months ago #35311 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2021
 

Steffen var den eneste der var ude på den rigtige sti ;-)

30 års gammel grain fra Invergordon på sherry fad. www.whiskybase.com/whiskies/whisky/141318/invergordon-1988-wy  

> Lading <
Attachments:
Last edit: 2 years 3 months ago by Lading.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35312 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2021
Fuppet, til trods for nogen af noterne for mig er typiske grain noter, træ lim og rum f.eks. Suk, hvorfor bliver man ikke klogere :-)
Spændende, det er ikke mange grains jeg har smagt der har været på sherry fad.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35313 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2021
3. December Vinøs næse. En lidt underlig sag jeg ikke rigtigt kan finde ud af. En del træ. Kunne godt være en vatting indeholdende lidt forskellige fadtyper. Det virker i hvert fald som om der er lidt portvinsfade indover. Selvom det er et fyord, vil jeg beskrive den som “smooth” Destilleri: Glen MorayAlder 13ABV 50%Rating 83/100
 

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35314 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Julekalender 2021
3. december

Det første der lige rammer næsen er lemoncurd, går over i søde æbler og en smule mug.
Smager af æblekompot, let bitter lakrids og noget surt rådden halm. Det er en meget let whisky.
Kan egentlig godt lige de lidt sure off-noter da det giver noget dimension til whiskyen.

Gætter på et bourbon fad
53% fra Linkwood
14 yo
84 p

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35315 by Lading
Replied by Lading on topic Julekalender 2021
3/12
Metallisk, sprød, rasp, bourbon noter, glas, Forvirret på et højere plan, franskbrød, HP 16y, 45% tør og snerpende finnish, 86p, næsen blev mere afdæmpet og knap så skarp ved at få lidt tid,

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35316 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Julekalender 2021
3. december

Duft: Mash, græs og citrus. Cremet vanilje og behageligt fad. Citronmåne, anis og pebermynte.
Smag: Malt og maltbolcher. Græs og citrus. Æbler og mynte.
84/100

Gæt: Balmenach, 12 år, 54%

- Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35317 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2021
3 decemberFarve, lysere ravDuft,  den virker til at have noget alder den her, lidt indelukket i duften som om den skal have tid for at vågne rigtigt op. Efter et stykke tid kommer der lidt fudge-karamel agtige noterSmag, uhm, lækker dram, den har vist fået noget alder, man fristes til at kalde den smooth. Den har lidt af det hele af hvad en god maltwhisky skal have, uden at der er noget der stikker af i nogen retninger.Finishen bliver lidt anonym. Men den er absolut ikke dårlig alligevel.Den er svær den her, jeg tro den har noget alder, a la 21-25 år og det slår mig også som en maltwhisky, men da der ikke er noget der stikker af så bliver det et skud i tågen.23år46%GlenlivetBourbonfad

85 point

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35318 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2021
3 Dec.

Ja dagens dram er såmænd en Lidl whisky ;-)

www.whiskybase.com/whiskies/whisky/103124/ben-bracken-1987-cd

Mvh
Dennis Lund
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35319 by dklund
Replied by dklund on topic Julekalender 2021
4 Dec.

N. Grønne æbler, vingummi, syltede frugter på dåse, sikkert fra et godt bourbon fad, dufter rigtig godt, søde pærer.

S. Søde frugter, godt med power på alkoholen, lækker olieret, smager fantastisk.
Jeg gætter på noget Speyside whisky, måske kunne det være Benriach

58%
18år
89/100 point

Mvh
Dennis Lund

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35320 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2021
4. December  Super lækker næse. Dejlig delikat og frugtig. Grønne frugter, især pærer. Dette smager som en gammel whisky. Lidt træ, frugt, super delikat. Helt klart ex-bourbon. Den har lidt af det hele. Trækrydret tørhed, nødder og frugt. Egentlig en klassisk gammel whisky fra Ex-bourbon lige som jeg kan lide den. Og så kommer der lidt kokos i den sene finish (burp)  Destilleri: Glenlivet  Alder 25yo ABV 54  Rating 91/100  

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35321 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Julekalender 2021
Bourbon smager fantastisk

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
2 years 3 months ago #35322 by Peteys
Replied by Peteys on topic Julekalender 2021
4 December
Farve lys
Næse, lakrids med et whiff af røg, efter et stykke tid tager røgen over, forsvinder igen, og det er sjovt men forvirrende
Smag, lidt røg, sødme, ku snildt være både bourbon og sherry fad, det svinger lidt frem og tilbage
Finish, lidt sprittet røg, sødme
Super forvirrende at gætte, men sjov at smage 

Gæt
HP 16år,
54%
Sherry fad
86 point

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.558 seconds