Julekalender 2024
Maltet, ikke så sød, vindruer, halvdelikat, en smule bitter, halvhøj alkoholprocent, den vinder ved at stå lidt, gør den mere frugtig
En let frugt ex-bourbon whisky, jeg tror den er irsk
Cooley
Alder 17
ABV 54
Rating 87/100
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Please Log på or Create an account to join the conversation.
Dejlig mild start på næsen, netmelon og sommergræs. Ændre sig en smule, er det røg noter? Ikke røg, mere et tobaksskab.
Smagen er mild og spinkel, kalk, lemon og noget peber. Bliver i det søde, lidt vanilje og hvide vingummibamser. Jeg er stadig i tvivl om der burde være en smule røg.
Gætter på en Springbank bourbon cask 18 år på 54%
87,5 point
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Mange spændende bud, i er dog lidt ved siden af.
Dagens dram er:
38.36 After-five attire
25år
50.7%
www.whiskybase.com/whiskies/whisky/21670...onich-1996-smws-3836
Dennis Lund
Attachments:
Mums, en gammel sag, karamel stænger, hold op den er lækker, ikke så kraftig, 70’er Laph bare uden røg eller næsten - er der måske et hint? Nej nok bare noget “gammelt støv”, saftevand, den slags lakrids der er i midten af flagermus, pebernødder, rustne søm bolcher, det er lige mig!

chokolade scones, mega lækkert, det smager af gamle dage, måske noget convalmore 77, 25y, 52%, 91,5p, smager super lækkert, håber det er noget der er til at købe?
Glædelig jul til alle
> Lading <
N. Støvet, old school sherry svovl, spegepølse, saltet, tiktræ, læder, en masse frugt noter bagerst, dufter som en gammel aftapning af Glenlivet fra 70erne.
S. Meget træ, salt, helt sikkert noget old school whisky, virker tør, har også en lidt svovlet smagt, men også en masse frugt sødme, kunne godt være en gammel blend aftapning, men gætter på gammel Glen Mohr aftapning.
14År
90/100
43%
Glædelig jul og tak for alle smagsoplevelserne.
Dennis Lund
- JimTaggart
-
- Platinum Member
-
- Thank you received: 7
Duft: Brunkager, puddersukker, brunsviger. Toffee og kagecreme samt anstrøg af svovl. Karamel-te. Jødekager og chokolade. Jo, det er da en rigtig julewhisky.
Smag: Toffee og fornemmelsen af bagepulver og dej. Brun sukker og sirup. Træet hygger sig under overfladen. Mit bud er 1st fill. Mælkechokolade, rosiner og nelliker (det er jo jul).
Både i duft og smag finder jeg undertoner af noget ungt - dej og ubalance i alkoholen. Jeg har flere gange i kalenderen gættet ungt, når det var gammelt, og måske sker det igen her. Da jeg smager whiskyen 2. gang, får jeg pludselig noget tørv i næsen, hvilket forvirrer mig. Jeg holder nu fast i min tanke om Speyside, og så er det jo bare at vælge. Dailuaine, Inchgower, Linkwood... Nja...
Gæt: Longmorn, 16 år, 55%
86/100
Rigtig glædelig jul og tak for en hyggelig kalender.
Mvh Lars
Dufter af gammel Cognac, støvet, anis, mahogni træ. Duften af gammel whisky.
Smager af julebag, kardemomme, sirup og brun farin.
I stedet for at sidde at skrive, så vil jeg slappe af og nye julen med denne dram. Virkelig lækker!
Mortlach 25 år, 50%
90 point
Glædelig jul!
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Let sur i duften, men ellers er vi hen i noget moderne sherryfadswhisky
Smagen er meget bedre end duften. Oloroso, honning, lidt kagekrydderi, men ellers en sherry whisky lidt som så meget andet
Bunnahabhain 56%
15yo
Rating 84/100
Self-Styled Whisky Connoisseur
danishwhiskyblog.blogspot.com/
Glen Garrioch 21 års 55,8%
Den deler åbenbart vandene lidt

Tak for i år!
Glædelig jul
Den bedste dram er den næste dram!
Den Ardmore som havde en ret funky næse: Jeg fik en sample fra Dennis som efter sigende skulle stamme fra en flaske magen til.
Dennis snakkede om at hans havde været åben i omkring 10 år og var nu ca halvt fyldt. Min var åben for ca. 1 år siden og var også ca halvt fyldt da jeg lavede samples og prøver dem nu lige igen her til en lyn tasting:
Kalender dram:
jordslået, våd, mødding, dufter gammelt og på en og samme tid er der noget godt i det men samtidigt bliver noget af det til en direkte frastødende offnote, vådt haveaffald der har ligget lidt for længe i traileren, det ubehagelige på næsen fortager sig lidt efter en halv times tid i glasset, men smag forbliver skæv, lige nu finder jeg den drikkelig hvor den ved tidligere forsøg er røget i håndvasken, 70p
Den fra Dennis:
nyslået græs, frisk træ, en smule parfumeret, røg, sødme i eftersmagen, ikke vild kompleks men behagelig røg, chewey, ville nok have skudt den lidt yngre blindt, 86,5p
Jeg har aldrig før oplevet at to ens flasker har smagt så langt fra hinanden, desværre har jeg ikke min flaske længere, gad godt se proppen på den, husker den som plastic, måske den har været opbevaret liggende før jeg fik den, det er næsten den eneste forklaring jeg kan komme på.
Dennis vil du dobbelttjekke at samme?
> Lading <
Dennis Lund
Attachments:
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Først, top 5 via gennemsnits score:
Laveste, er nok som i har gættet Ardmore med et snit på 79,6:
Højeste score givet er 93 point og laveste er 70
Godt nytår til jer alle
Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Attachments: