MacDeffes Pakkekalender 2005

More
18 years 3 months ago #7302 by Macdeffe
18. December

Port Ellen 22y 60.50% 1978 Rare Malt

Rare Malt serien er ofte whiskyer med en usædvanlig stor alkoholprocent, set i forhold til alderen og dette er ingen undtagelse

Denne malt indeholder en masse af fadets smagsnuancer - harpiks, krydderier og honningagtig - selvfølgelig gemt bag ved en meget røget karakter - her er ikke forsvundet ret meget igennem årene

Tilsætning af vand får virkeligt denne her til at åbne sig

De Bedste port Ellen jeg har smagt er dog single casks. Denne vatting indeholder ikke whisky i samme klasse som nogen af de single casks jeg har smagt, men sådan er det jo ofte helt naturligt. Men det er en meget god whisky

Karakter 10

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7332 by Macdeffe
19. December

Balvenie Doublewood

12y bourbon+sherry(finish) %

Endnu en rigtig drikkevenlig whisky - jeg syntes den minder lidt om Bunnahabhain

Den er sherry sød, rund og lidt krydret. Den har faktisk en meget høj smagsintensitet som kommer lidt bag på mig når jeg ser på på alkoholprocenten..

Er et godt trick at servere for folk der tror de ikke kan lide whisky

En whisky mange, incl mig selv gerne vender tilbage til

Karakter 9

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7349 by Macdeffe
20 December

SMWS 53.69 9y Aug93-Jul03 60.9% Caol Ila

Egentligt meget drikkevenlig styrken taget i betragtning, og så har den også allerede fået en anelse fadkarakter alderen taget i betragtning

Ung Power Islay når det er godt. Den har en karateristisk smagsnuance af et eller andet jeg ikke lige kan sætte ord på.. ?

Måske næste gang jeg drikker den :-)

Karakter 9

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7358 by Macdeffe
21. December

Aberfeldy 12y 40%

Honning, frugt (pærer), nødder, meget let (alkoholstyrken) men en smule mere kompleks og spændende end tilsvarende aftapninger. Dog svag og vandet hvilket jeg tilskriver alkoholstyrken. Kunne være sjove at smage i 12-18y som CS

karakter : et lille 9tal

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7370 by Macdeffe
22 December

Ardbeg Committee Reserve 55.3%

Bedste indtil nu. Denne whisky er lige mig. Den har det hele. Råstyrke. Alder. Komplexitet. Den smager anderledes hver gang jeg åbner flasken. Der er simpelthen så mange ting i den - Ikke så blomsteragtig let som jeg nogengange finder mere i en Ardbeg men lidt mere nøddeagtig tung i det.

Røgen er ikke overdøvende - der er en virkelig god mouth feel her

Jeg vil dog sige at dette er en whisky for de erfarne peatjunkies :-)

Karakter 11

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7377 by Macdeffe
23. December

Highland Park 18y Destilleriaftapning 43%

Dette er en dejlig whisky. Jeg syntes den et eller sted har noget af det samme som Balvenie og Bunnahabhain. Det er sikkert sherry-cask påvirkningen, der jo er tilstede i alle på den ene eller anden måde

Meget drikkevenlig whisky. Jeg tager den some morgendram med helt friske smagsløg. Og line nu syntes jeg den smager heldt vildt af mandelessens (marcipan). Noget jeg ellers ikke plejer at forbinde med den her. OMtales sidst som verdens bedste allrounder og jeg er enig i at den har lidt af både sherry og røg. God eftersmag med lidt citruspræg. En varm whisky der fylder hele munden og rigtig juleagtig

Karakter 10

God Jul til alle. Nu er december gået med at tømme slatterne som er fra en del år. Jeg glæder mig til åbne nogle nye flasker i 2006. Nogle af dem her har jeg haft stående i rimelig lang tid. Nu har jeg fået kæmpet mig ned på 8 åbne flasker. Det er lang tid siden jeg har så lavt et antal åbne !
Der ryger nok 2-3 ned fra hylden snarest så jeg får god plads
I morgen står den på CaskOwners 38y Glen Grant fra Salling. Det bliver da helt sjovt at åbne en ny flaske, som ikke lige er en miniature
Så må vi se hvornår jeg kommer i nærheden af en computer igen :-)


MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7378 by MacNiels
Hej og tak for julekalenderen..

Det er altid sjovt at høre hvad andre synes om en bestemt malt. Så kan man så vælge at være enig eller uenig. Og heldigvis for det.

Med hensyn til Glen Grant 38, så har jeg lige prikket hul på den. Jeg synes det er en stor whisky, masser af lækker sherry, med smag og duft en mørke blommer. Så har den et eller andet kemisk, kan ikke lige helt komme på hvad det er, men det er på den "fede" måde. Jeg synes den har mange nuancer som kræver sin tid og det synes jeg man skal give den. Den må gerne stå i glasset et stykke tid. 38 år på sherry fad skal have sin til at åbne sig.

Glæder mig til at læse hvad du synes om den.

Glædelig jul til alle....

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7383 by IvarA
Replied by IvarA on topic MacDeffes Pakkekalender 2005
Takk for en fin julekalender. Det er interessant å få følge med, selv om det er mange tapninger jeg ikke har smakt eller vet jeg ikke kommer til å smake. For å kunne vurdere dine smaksnotater er det imidlertid viktig å vite hvilken skala du benytter. Jeg ser at du har 11 som maks i julekalenderen, men hva er spennet i din karaktervurdering (hva er øvre og nedre grenseverdier).

God jul og et godt nytt år til alle danske maltwhiskydrikkere fra oss maltwhiskydrikkere i nord.

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7393 by Macdeffe
Jeg har brugt den danske skoles (snart forhenværende) karakterskala

00,03,5,6,7,8,9,10,11,13

Det er ikke fordi jeg har tænkt så meget igen over karaktergivningen, men jeg syntes helt sikkert bedre om en whisky der har fået 10-11 end en der har fået 7

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 3 months ago #7396 by Macdeffe
24. december

Glen Grant 38y fra CaskOwner (QualityWorld) 44.2%

Efter at have læst mange andres indlæg må denne her allerede have taget titlen som årets julewhisky.

Det er for en gangs skyld dejligt at have nogle smagsnoter på en whisky , som jeg ikke føler mig fuldstændigt fremmedgjorte overfor. Normalt kan jeg ikke relatere mig ret meget til dem, men efter at have drukket denne i går aftes gav jeg mig til at læse bagetiketten. Og kunne sidde og nikke genkendende og samstemmende til det hele. Meget usædvanligt for mig.

Især at den udvkler sig i glasset - og at den skal have lang tid - meget lang tid. Lige I starten er den let duft af opløsningsmiddel/lim, der dog lynhurtigt forsvinder. Dette bliver overtaget af en duft/smag af æble/pære der lige så langsomt gåt over i de mere juleagtige tørrede frugter (blomme/sveske/rosin). Den metalliske smag (mineralske på etiketten) tager lang tid om at forsvinde - og da jeg ikke lige bryder mig om den nuance er det da rart at den forsvinder efter ca 15+ minutter. Jeg savner lidt fadkarakter og intensitet - på den anden side er det meget dejligt at stå med en gammel whisky der ikke er blevet fuldstændig ødelagt af for mange årtier på fad.

Alt i alt en spændende whisky, især for den tidsafhængige kompleksitet der får den ene nuance til at komme frem efter den anden (kokos og citrus kommer også til mig undervejs)

Det bliver spændende at følge denne whisky efterhånden som den synker i flasken

Karakter 11 (et lille for metalnuancen trække ned hos mig)

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9124 by Macdeffe
Jeg er begyndt at gemme flasker der har ca. 1/5 del tilbage så jeg kan få et lager på ca. 24 whiskyer op uden at skulle åbne alt for mange nye flasker. Er det ikke snart December ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #9917 by Macdeffe
Tjaa. Jeg har lidt irriterende slatter der skal væk. Godt december starter imorgen :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 3 months ago #9926 by Peteys
Replied by Peteys on topic MacDeffes Pakkekalender 2005
Ellers må du tage et par sample flasker med den 16. så kan vi evt fylde lidt i dem til resten af dec.

God fornøjelse med December igen

Slainthe

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.193 seconds