Varmepåvirkning af Whisky???

More
17 years 2 months ago #10478 by BenRiach
Lige et hurtigt spørgsmål:

Bliver whisky påvirket af varme???
Jeg ved at det gør den af lys og ilt, men hvad med varme???
Grunden til at jeg spørger er at min flasker står en lille halv meter fra en radiator, som der bliver pillet rimeligt meget ved her i vinter-månederne

Hvis den gør, hvor store varmesvingninger snakker vi om, og hvad sker der eventuelt med whiskyen, hvis den påvirkes af varme???

Indtil videre har jeg ikke lagt mærke til nogle ændringer, men det kunne jo være at det skulle være længerevarende temperatursvingninger, før der skete noget med de kære små.

Slàinthe Mhath
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10516 by BenRiach
Anyone???

Slàinthe Mhath
Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10525 by Laur
Replied by Laur on topic Varmepåvirkning af Whisky???
Min erfaring siger mig at whisky opbevares bedst ved kropstemperatur......... :wink:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10531 by Peteys
Kigger man lidt små videnskabeligt på det, vil der selvfølgelig være mere sprit på dampform i en varm flaske (som så vil slippe med ud når den bliver åbnet) og solens stråler har sikkert også en påvirkning af farverne på whiskyen. Og de fleste opfordrer da også til at stille whiskyen møkrt og ved stuetemperatur, så mon ikke der er et par stykker der har oplevet noget omkring det?

Der var da vist også en tråd for nyligt med en der ville eksperimentere med at stille slatter af den samme whisky forskellige steder, så det ku være spændende at se hvad det bliver til!

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10532 by Laur
Replied by Laur on topic Varmepåvirkning af Whisky???
Fandt dette på www.spiritjournal.com/taste101.htm : " Excessive heat is not good for any type of alcoholic beverage even if it remains unopened. I tend to treat my finer distilled spirits as I do my fortified wines and still wines and keep them in the cellar."
og på
www.uisgebeatha.org/whiskyfaq.html står der: "Does whisky change in a sealed bottle: If the bottle is truly sealed (which might mean wrapping the top in cellophane paper, or tape, to protect against loose corks / seals) and stored properly (out of direct sunlight, and not subjected to frequent, vast temperature changes) - then not noticeably, for reasonable durations (years, perhaps decades; dunno about millennia). Whisky is much more forgiving than wine to extra time in the bottle, and is also less bothered by storage temperature or location. "
Hvad varme gør ved whisky ´en står der desværre ikke noget om men temperatur variationer er åbenbart et problem.........Alt i alt var det egentlig ikke megen hjælp jeg der leverede.............
Mvh Laur

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 month ago #10533 by Hering

.........Alt i alt var det egentlig ikke megen hjælp jeg der leverede.............

:lol: :lol: :lol: Selverkendelse er en god ting. Tak for grinet!

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.231 seconds