Vand & Whisky

More
20 years 2 days ago #1054 by Square
Vand & Whisky was created by Square
Hej

Mickey skriver i et indlæg:

Frygt ikke så meget hvad plastik kan gøre ved smagen, som hvilke additiver producenten/vandværket anvender!


Så var det jeg kom til at tænke på, det er vel netop disse mineraler der gør at whiskyen "åbner op"? Ellers ville det optimale vel være at bruge demineraliseret vand?

Square

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 1 day ago #1055 by Peterap
Replied by Peterap on topic Vand & Whisky
Det er vel heller ikke så meget de naturligt forekommende mineraler etc. der tales om, men snarere evetuelle tilsatte kemiske stoffer, der anvendes i udlandet til at rense vandet med... Disse stoffer anvendes (endnu) ikke i DK. Her lukker man boringerne hvis de ikke kan opfylde kravene til renhed i stedet for at rense det med kemikalier.

Om det er mineraler i vandet der "åbner" whiskyen op eller om det blot er selve tilsætningen af vand, og dermed fortynding af alkoholen, der er afgørende ved jeg ikke. Min fornemmelse siger mig dog det sidste. Rent (blødt) vand må dog altid være at foretrække frem for kemisk renset og hårdt vand... (tror jeg).

Er der noglem i forumet, der ved præcist hvilken effekt vand har på whisky, og hvilke processer, der går i gang?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 12 hours ago #1056 by Klaus
Replied by Klaus on topic Vand & Whisky
Tja...
Det lyder altsammen vældigt godt, men det med at vi i Danmark ikke bruger kemisk rensning af vand er måske at se lidt naivt/lyserødt på lille Danmark.
I de større byer f.eks Storkøbenhavn bruges der chlor til rensning af drikkevandet. At tilsætte vand fra hanen her må vel være som at indtage sin whisky i svømmehallen. Her må det helt klart være at undlade vandet eller bruge kildevand. Men... kildevand kan også være ulden i kanterne. Så man må vel prøve sig frem, sålænge vandet bare er smagsneutralt og lugtneutralt så er man da nået langt.

Klaus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 11 hours ago #1057 by Peterap
Replied by Peterap on topic Vand & Whisky
Ja OK, der tog jeg nok munden lidt for fuld. Dansk politik er dog stadig, at alle alternativer (incl. flytning af kilden) skal være afsøgt før man begynder at tilsætte stoffer/rense eksempelvis pesticidrester ud af vandet.

Det interessante spørgsmål er dog stadig: hvilken effekt er det præcistvand har på whisky?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 7 hours ago #1058 by granly
Replied by granly on topic Vand & Whisky
Hej

Der er en udmærket artikel om emnet hos www.thewhiskystore.de

www.thewhiskystore.de/experts/alcohol.htm

Der er blandt andet svar på hvorfor whisky kan blive uklar når den fortyndes, samt hvorfor en høj-procent whisky bliver en anelse varm når den fortyndes med vand.

Til jer der ikke interesserer sig så meget for kemien i vand og alkohol, så gå direkte til bunden af siden "Questions and Answers" hvor der er korte forklaringer til tingene.

granly

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 10 months ago #1223 by vad
Replied by vad on topic Vand & Whisky

Det interessante spørgsmål er dog stadig: hvilken effekt er det præcistvand har på whisky?


Én beviselig effekt er, at den fortynder alkoholen. Skulle der være nogen nørder, der vil vide præcist, hvor meget denne fortynding er, så se her:

Finder for en 60% whisky:
apodion.com/cgi-bin/whisky_dram.pl?60

Finder for både en 60, 55 og 50% whisky (procent 20 tegnene er mellemrum):
apodion.com/cgi-bin/whisky_dram.pl?60%2055%2050

Leg selv med tallene. Scriptet er lavet af undertegnede.

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.168 seconds