Kan Whisky ligge ned.?

More
17 years 1 week ago #11480 by Golfarne
Hej til alle.
Jeg ved ikke om dette spørgsmål falder lidt udenfor de normale emner der er til debat
her i dette forum.
Spørgsmåler er, hvis man har nogle flasker whisky der ikke skal drikkes lige med det samme, altså hele fyldte flasker, kan de tåle at ligge ned under opbevaringen. jeg har fået
en vinreol/skab hvor der er plads til 20 flasker, ligeledes 2 skuffer og en hylde til glas.
Kan flaskerne holde tæt, kommer whiskyen til at smage af "prop" er der nogen der har erfaring med liggende flasker.

Hilsen.

Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 week ago #11481 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Kan Whisky ligge ned.?

Spørgsmåler er, hvis man har nogle flasker whisky der ikke skal drikkes lige med det samme, altså hele fyldte flasker, kan de tåle at ligge ned under opbevaringen.

Det korte svar: NEJ! :shock:

Whisky må ikke ligge ned da alkoholen "æder" kork, så whiskyen kommer i høj grad til at smage af kork. Brug hellere reolen til vin hvis flaskerne absolut skal ligge ned.

Emnet har vist været oppe at vende flere gange, men konklusionen er altså: Whisky skal opbevares stående, helst i et skab beskyttet mod sollys. Gerne i rør eller æske.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 week ago #11485 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Kan Whisky ligge ned.?
Ja, egentlig bør der være skrulåg på whiskyflasker, men enten holder de ikke ordentlig tæt, eller også snobber branchen opad

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 week ago #11492 by larsb
Replied by larsb on topic Kan Whisky ligge ned.?
Hvis man spørger en vinhandler, så skal vinen ligge ned for ikke at udtørre proppen.

Så måske et kompromis, med at man lige vender sin flaske hver 4. dag, feks. kl. 10.28, for at whiskyen ikke æder for meget af proppen og for at proppen ikke tørre ud???

Mine flasker ligger ned, og hvis det løber ud, slikker jeg det op!

Lbe

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 week ago #11494 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Kan Whisky ligge ned.?
Forhåbentligt ikke dine whiskyflasker ?

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 week ago #11498 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kan Whisky ligge ned.?

Hvis man spørger en vinhandler, så skal vinen ligge ned for ikke at udtørre proppen.
Mine flasker ligger ned...


Det er dine flasker, men hvis jeg var dig, ville jeg lytte til en erfaren herre som Karl Ejnar.
Din vinhandler er i hvert tilfælde misinformeret... !!!

Læs eventuelt Whisky Store anbefaling;
"Whisky is stored upright (standing). Whisky in unopened bottles however does not, in contrast to wine, become better with storing (or worse). The bottles must be stored upright, since the cork does not close as closely as with wine. The cork on a whisky bottle is a usage cork in contrast to the a on-time-cork of a wine bottle. Therefore it does not stick as tightly."

Men det er dine flasker :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 week ago #11500 by caskdk
Replied by caskdk on topic Kan Whisky ligge ned.?
Havde for nogle år siden besøg af en af vores producenter på vores lager. En af kasserne med whisky "lå" ned. Bemærkningen kom med det samme.
"Det der er fint så længe det ikke er et produkt fra os"." Sagt med et smil på læben. Ingen tvivl Whisky skal stå op og ikke noget ind imellem.

Claus

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 week ago #11501 by jones
Replied by jones on topic Kan Whisky ligge ned.?
Ja, vin ligger ned for at holde proppen fugtig, men det er ikke et problem med stærk spiritus, fordi de høje alkoholprocenter afgiver dampe der holder proppen fugtet.

Som nævnt æder alkoholen proppen, hvis en spiritusflaske ligger ned.

Den bedste løsning ville være prop af kunststof, men ingen tør tager springet af angst for at det signalerer "discount," ligesom i vinbranchen hvor kun de billigste flasker er gået over til plastprop.

Kunstpropper har alle fordele og ingen ulemper, men ingen har vist det nødvendige mod.

Det kommer måske af sig selv når jordens korkreserver snart er brugt op.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 week ago #11502 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kan Whisky ligge ned.?
Her er lidt supplerende; Fra "The Scotch Blog"

Del 1; www.thescotchblog.com/2006/04/sc ... _this.html

Del 2; www.thescotchblog.com/2006/04/sc ... this_.html

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 week ago #11503 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Kan Whisky ligge ned.?
Jeg tror det er en misforståelse hos nogle vinhandlere. De overfører pr. automatik deres viden om vin til også at gælde for whisky.

Har da set flere vinhandlere, der udstiller deres whisky liggende i vinduet. Måske mener de, de præsenteres bedre på den måde. Så hvis man gerne vil købe en af deres whisky, så bed om at få en fra hylden eller endnu bedre fra lageret. Hvis den i vinduet er den sidste/eneste, så lad være med at købe den. En whisky der både har ligget ned og fået direkte sollys i udstillingsvinduet turde jeg ikke købe.

BTW: Gjorde en undtagelse på Glenfarclas, da jeg ville ha' deres vintage 1974. De havde kun én tilbage, og den var udstillet i glasmontre med halogenspot på. Bliver spændende at åbne den, og se om den har taget skade :oops:

Strengt taget kan man heller ikke vide, om en flaske på hylden har haft en "fortid" som udstillingsmodel i et vindue :roll:

Den bedste løsning ville være prop af kunststof, men ingen tør tager springet af angst for at det signalerer "discount," ligesom i vinbranchen hvor kun de billigste flasker er gået over til plastprop.

Det samme synes nogen at mene om skruelåg. Måske fordi de bruges i vid udstrækning til blends og anden (billig) spiritus. Metalskruelåg har så den ulempe, at de kan skrues over, fordi de ikke passer 100% til gevindet på flasken.

Det allerbedste ville efter min mening være et plastlåg af samme type som på sampleflasker.
Jeg mener man ind imellem har gjort visse tiltag i den retning. Den gamle brune "dumpy" flaske fra Bowmore havde en plastiktop støbt eller limet på toppen, og denne top havde så et skruelåg. Det har åbenbart ikke faldet i købernes smag, for med de nye flasker kig de tilbage til korkprop.

Lidt pudsigt, at nogle mener amerikanerne er "whiskysnobbede" fordi de "forlanger" whiskyen farvet med karamel. Samme amerikanere har derimod ingen problemer med skruelåg.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 week ago #11507 by Chief
Replied by Chief on topic Kan Whisky ligge ned.?
Har kigget i skabet. Jeg har to OB'er med plast-skruelåg: En 14-års Glen Scotia og en 12 års Glenfiddich. Endvidere en G&M Imperial med metal-skruelåg samt en ny-indkøbt Glenfarclas 105, ligeledes med metal-skruelåg. Er man så småt begyndt ?

Jeg mener at have læst et eller andet sted, at man på den iberiske halvø døjer meget med sygdomme i kork-egen, så problemet løser vel sig selv inden for en rimelig kort tidshorisont.

Sláinte
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 week ago #11509 by Duffer
Replied by Duffer on topic Kan Whisky ligge ned.?
Jeg har også ofte hørt at der er mangel på kork.
Men der er vist delte meninger om verdens korkereserver.

"There has been a lot of talk lately about a cork shortage, which has led some to believe that is the reason for the change in wine closures. But, according to the experts, there is no shortage on cork; just a limited supply of quality cork. And that is turning some wine makers on to alternatives."

Kilde; www.rnews.com/Story_2004.cfm?ID= ... ategory=10 (dateret 18.3.2006)

og

Q: "Is there a world shortage of cork?"

A: "There is enough cork in the cork forests of Portugal to last more than 100 years. The introduction of new products such as Twin Top ® corks for commercial wines allows even better utilisation of existing cork resources. A reforestation program means that the forests are growing by four per cent a year."

Kilde; www.corkfacts.com/contpges/faqsmain.htm

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 1 week ago #11512 by larsb
Replied by larsb on topic Kan Whisky ligge ned.?
Nå, men min kommentar fik da gang i debatten.
Og nu står mine flasker op!!!

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.232 seconds