Fordrukne engle hos Douglas Laing?

More
19 years 8 months ago #1348 by Towle
Nu har min gode ven og mæcen igen beriget mig med en flaske og da han ved at jeg er skudt i Laphroaig, har han i London fundet en lille lækkerbidsken til mig. En 20 cl. prøveflaske fra Douglas Laing med en 10 års aftapning - karamelfri og ikke-kølefiltreret. Jow, jow :-)

Een ting undrer mig. I den trepak Laphroaig har forærede mig forleden var en 10 års destilleriaftapning på 56,7%. Den nye er også 10 år, men er kun på 50%. Da det må formodes at begge er ufortyndede aftapninger direkte fra fedet, hvorfor så denne forskel i styrke? Er englene i Douglas Laings lagerbygning mere fordrukne end de indfødte engle på Islay?

Jeg har besluttet mig for at udskyde smagningen til weekenden, hvor vi vil holde en lille andagt og sende nogle varme tanker til vennen (jeg håber virkelig at Skt. peter vil give ham dispensation til sin tid!!!).

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1349 by dmwa
Der kan vel ikke herske tvivl om, at Douglas Laing ´s 50% er fortyndet fra fadstyrke til 50% - som er den styrke, de anser som bedst til at aftappe produkterne ved.

Destilleriaftapningen på 56,7% er formentlig "cask strenght" - dvs ikke fortyndet ved aftapning - men man kan aldrig vide sig 100% sikker - hvis man aftapper samme produkt over flere gange, vil man af markedsføringsmæssige årsager jo ikke ændre på "emballagen" (% satsen) fra aftapning til aftapning, så derfor kan man jo forestille sig, at man reducerer alkoholstyrken til "varemærkets styrke" - da det jo er umuligt fra gang til gang at ramme præcis samme alkoholstyrke - især hvis det er mange fade man "gifter". Man kan naturligvis også komme ud for, at % angivelsen på etiketten ikke er i overensstemmelse med det faktiske indhold - men den "model" er nok snarere undtagelsen end reglen, da det alt andet lige giver en del problemer ved afregning af told/skat i afsendelses- og modtagelandet.

Så - eneste måde at spore, om det er en "cask strenght" - dvs UDEN reducering af alkoholstyrken ved aftapning, er at nærlæse etiketten - hvis der INTET står om cask strenght, så er den reduceret - næsten med garanti.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1350 by Towle
Flemming Gerhardt-Pedersen skrev:

Så - eneste måde at spore, om det er en "cask strenght" - dvs UDEN reducering af alkoholstyrken ved aftapning, er at nærlæse etiketten - hvis der INTET står om cask strenght, så er den reduceret - næsten med garanti.

Aha! tak for et godt svar i almindelighed og omkring punktet "cask strength" har du sandsynligvis ret: der står faktisk ikke "cask strength" på etiketten. jeg har aldrig før prøvet at vedhæfte et billede, men det forsøger jeg nu. Billedets farver yder ikke vædsken i flasken fuld retfærdighed, men det skyldes at jeg har brugt en flatbedscanner og ikke et digitalkamera.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
-

Venlig hilsen
Kurt "Towle"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1351 by jones
Når vi siger "Douglas Laing", bør det lige bemærkes at firmaet laver tre hovedserier, alle med hver deres holdning til alko-procenten.

Provenance serien ligger på 43% og 46%.

Old Malt Cask - som nævnt af Flemming - vander konsekvent ned til 50%, bortset fra de få tilfælde hvor varen allerede er dampet ind til under 50%.

Og så er der toppen, sandsynligvis verdens bedste uafhængige whiskyserie: Douglas Laing Platinum som leveres ved fuld fadstyrke.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.219 seconds