Avancen på whisky?

More
19 years 8 months ago #1365 by Towle
Avancen på whisky? was created by Towle
Jeg er lidt nysgerrig efter at vide hvor meget avance der er på en flaske whisky. Ikke nyfigen snagen for at vide hvor meget den lokale vinhandler kan stikke i lommen når jeg handler hos ham, men mere for at vurdere udsalgspriserne. Hvor meget "tilbud" er det muligt at give uden at tabe penge?

Altså - og nu forudsætter jeg beherskede kvanta, ikke hele skibscontainere som COOP køber:

Hvad giver en importør for en flaske i Skotland og hvad tager han for den når han sælger den videre til en forretning og til sidst: hvad beregner han sig i avance.

Misforstå mig ikke: Jeg er ikke ude efter at påstå at ingen må tjene penge ved at drive en virksomhed. Jeg er blot nysgerrig.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1368 by dmwa
Replied by dmwa on topic Avancen på whisky?
Hvorfor kende avancens størrelse - hvis du ikke kender forhandlerens omkostninger til markedsføring, personale, lokaleomkostninger, deltagelse i diverse whiskymesser etc?

Markedet er faktisk pt meget følsomt - nogle flasker sælges med en avance på DKK 0 - 5,00 - som slagtilbud - mens andre flasker måske har en avance på mellem DKK 100 - 500 afhængig af indkøbsprisen (fordelt mellem importør og forhandler).

Det hele skal vel også ses i en sammenhæng - for forhandleren sælger jo ikke en flaske UDEN avance, medmindre der er en grund til det - nemlig at trække kunder ind i butikken, give dem en god oplevelse, så de kommer igen.

DKK 500!!!! - nå, ja - hvis indkøbsprisen er DKK 3.000 - så koster det altså forrentning - så udbud og efterspørgsel afgør prisen / avancen.

I nogle butikker kan man sikkert få en bedre handel igennem, hvis forretningen har et stort flow / høj omsætningshastighed, så den enkelte flaskes avance kan reduceres p.gr.a. lavere generalomkostninger pr solgte flaske. Men en egentlig facitliste findes ikke.

Forretningerne der sælger / importerer whisky - skal som alle andre i dette land - svare lønninger, skat og ind imellem et tab, fordi man købte noget hjem, som ingen alligevel havde interesse i, og andre omkostninger - så når virksomhedens årsregnskab fremlægges, kan vi diskutere, om avancen var for høj eller lav - alt andet er pjat.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1369 by stig
Replied by stig on topic Avancen på whisky?
Hej Kurt,

nu handler jeg selv med whisky efter konceptet NETTOPRISER. Det betyder, at jeg på nogle standardvarer ligger kr. 100,00 under nogle konkurrenter. Disse standardvarer tjener jeg ikke meget på og jeg kunne ind i mellem også blive fristet til at sætte priserne op således, at jeg kunne komme med nogle knaldtilbud.
Senest har jeg set en lokal konkurrent udbyde en standardvare til kr. 250,00 og netop kalde det et knaldtilbud. Det er da også en god pris, men sagen er bare, at min normalpris for denne whisky er kr. 245,00.
Jeg kan kun give to råd - se jer for og køb jeres whisky hos en forhandler I har tillid til!

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1370 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Avancen på whisky?
Ja man skal se sig for når man køber sig en whisky.

Jeg forstår godt Kurts interesse for avance, men det er nok lige så lidt gennemskuelig som resten af indkøbsbranchen.
Man kan vel sige at der er tre former for import af whisky, importen som COOP mm. laver, så er der den som spiritus branchen står for og så personen der køber toldfrit eller køber til eget forbrug i udlandet.
Det som de store importøre tager hjem er mængde vare, altså standard ting som de kan komme af med stort set uden brug af lager. Så er der personen der hiver en flaske eller to med hjem efter ferieturen. Og endelig er der spiritus importørene her i Danmark. De er ikke ret store (globalt set), men kæmper en brav kamp for at få whisky inden Rolls Royce klassen bragt til DK så vi kan få glæde af den.
Det holder mig selvfølgelig ikke fra at kigge tilbuds annoncer og lure i den toldfrie når jeg har været ude og rejse, men jeg ender stort set altid hos en af de mange gode forhandlere af whisky i Danmark.
En positiv ting ved de store "standard" mængder der kommer til Danmark er, at den del som ellers ikke ville smage på god whisky nu kommer til det. Og når de nu er, som mange af os svage whisky sjæle, fortabt i den gode smag/duft, så iler vi ned i special butikkerne for at få en god oplevelse.

Hmmm... det var vist meget lidt avance snak...

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1371 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Flemming Gerhardt-Pedersen skrev bl.a.:

Hvorfor kende avancens størrelse - hvis du ikke kender forhandlerens omkostninger til markedsføring, personale, lokaleomkostninger, deltagelse i diverse whiskymesser etc?

Hmmm, nu skal jeg jo passe på. Jeg er i andre sammenhænge kendt for mit iltre debattemperement og det resulterer fra tid til anden i at jeg bliver misforstået. Min fantasi rækker nok desværre ikke til at forestille mig hvor forskelligt folk kan læse det jeg skriver :wink: Men tro mig når jeg siger, at jeg ikke går efter manden, men bolden. Mit sprogbrug kan iblandt være en anelse mere direkte end følsomme sjæle kan kapere, men det for så være. Skal man endelig kalde det noget, må det blive "

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1374 by dmwa
Replied by dmwa on topic Avancen på whisky?
Hej Kurt

Jeg synes nu du klarer dig meget godt i debatten - og går efter bolden.

Min eneste kommentar er, at hvis man ønsker at bibeholde ( udbygge er måske et bedre ord) det udvalg vi har i Danmark, så skal man IKKE støtte de store kæder. De har ganske rigtigt muligheden for at købe stort ind - men mange af de spændende aftapninger er jo med begrænset antal flasker - og derfor er de uden for disses søgelys.

De store kæder lever af at købe stort ind, spare en masse omkostninger i logistikledet - og det kan vi forbrugerer så nyde godt af. Det er som du er inde på udviklingen - til en hvis grad - indtil man indser, at stordrift ikke altid er til det bedste. For en del år siden, skulle bankerne være et "finanssupermarked" - så vidt jeg kan skønne, er de ved at realisere, at det nok ikke indfriede deres forventninger til indtjening - om om nogle år tror jeg, at de vil finde sig til rette med deres basisforretning.

Supermarkederne er inde i en lignende udvikling - de skal finde deres kerneområder - og jeg tvivler på, at et bredt udvalg af spiritus (herunder whisky) er et af dem.

Så støtter man 100% op om disse kæder, vil man nok opleve som du skriver, at Juuls Vinhandel, Scotspain, Mac Y og alle de andre, der "forsøder" tilværelsen med at opspore og importere de lidt mindre mærker, lige så stille forsvinder / omlægger deres forretningsområde, og interesserer sig for noget mere økonomisk fornuftigt.

Så Kurt og alle I andre - I bestemmer selv. Vil I have meget mængdeproduceret whisky - eller vil I have udvalget på sigt? I skal bestemme det "i dag" - når butikkerne er lukket, fordi I nu synger efter en CD (grammofonplader er jo passé for den moderne forbruger), er det for sent - og inden en ny underskov af risikovillige forretningsfolk opstår - ja, så er det løb kørt.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1379 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Stig skrev:

Senest har jeg set en lokal konkurrent udbyde en standardvare til kr. 250,00 og netop kalde det et knaldtilbud. Det er da også en god pris, men sagen er bare, at min normalpris for denne whisky er kr. 245,00.
Jeg kan kun give to råd - se jer for og køb jeres whisky hos en forhandler I har tillid til!

Jamen det har du da så evigt ret i. Det er ikke kun COOP man skal holde øje med (Kvickly Skive har p.t. Highland Park på "tilbud" til 359 kr. for en liter - Juuls sælger den til 299 kr. hele året rundt), men så sandelig også småpusherne rundt omkring.

Hvis der er to vinhandlere i ens periferi og der er 100 kr. forskel på den samme vare, hvem køber man så hos? Og så skal jeg være flink og ikke uddybe dillemmaet med at f.eks. ALTA er yderligere 50 kr. billigere.

Faktisk kunne det være nyttigt for os forbrugere, hvis der fandtes en hjemmeside à la www.edbpriser.dk .

Nu ved jeg godt at nogen vil indvende, at prisen ikke gør det alene og det er da delvist rigtigt, men også kun delvist. Jeg har på få måneder købt vel 25 flasker whisky. Hvis jeg kunne spare bare en halvtredser pr. flaske, ville jeg for "overskudet" kunne få en 25 års Macallan i trækasse.

Den la'r vi lige stå et øjeblik!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1380 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Flemming Gerhardt-Pedersen skrev:

Jeg synes nu du klarer dig meget godt i debatten - og går efter bolden.

He, he, i andre fora og sammenhænge er det bl.a. sagt om mig, at jeg fyrer synspunkter af efter samme princip som torsken der lægger 5 millioner æg i håb om at bare en tre-fire stykker af dem overlever :lol:

Jeg skriver altid af karsken bælg online (og nej: jeg har ikke bredbånd). Lidt lige som en af mine venner, der er kunstner. Han har beskrevet sin maleproces således: "Når jeg står foran et nyt lærred er det som jeg lige har brudt et pengeskab op og og der er ringet efter politiet"!

Min eneste kommentar er, at hvis man ønsker at bibeholde ( udbygge er måske et bedre ord) det udvalg vi har i Danmark, så skal man IKKE støtte de store kæder.

Smuk tanke, men desværre lidt verdensfjern. Ingen vil nogensinde opdage, hvis jeg beslutter mig for at boycotte COOP. Hvis der derimod var tale om en musketéred - en organiseret bevægelse, så alle andre også gør det, så vil jeg være at finde blandt masserne.

Og så mangler vi vel at få sammenstykket en profil af whiskyforbrugeren, eller rettere: de forskellige gruppers profiler. Ifølge Sixsquares hjemmeside (pressemeddelelse/artikel) sælges der i Danmark ca. 200.000 flasker whisky om året ( www.sixsquare.dk/nyheder/030811.htm ). Og hvem køber så dem? Ja, jeg kan vel roligt fastslå, at der ikke er den snævre kreds i dette forum der køber dem allesammen?

Hvor mange entusiaster/bevidste whiskyforbrugere er der i Danmark? Umuligt at vide, men hvis vi med et slag på tasken siger 3.000 og at de hver køber 12 flasker om året i snit, kommer vi frem til at de tegner sig for 36.000 af de 200.000 flasker. Ingen magt på denne jord kan forhindre, at kæderne sælger en masse til alle de andre (aktisk tror jeg de vil være ganske tilfredse med at sælge de resterende 164.000). Og kan den samlede stand af selvstændige whiskyforhandlere leve af at sælge 36.000 flasker whisky om året? Næppe.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1386 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Til illustration af mit forrige indlæg kan jeg tilføje, at jeg idag har forhørt mig om priser på to af mine kommende anskaffelser: en 18 års Highland Park og en 10 års Edradour, begge destilleriaftapninger. Hos den af mine lokale forhandlere jeg foretrækker p.g.a. størst udvalg og stor lyst til at prate om whisky, koster førstnævnte 595 kr. og sidstnævnte 389 kr. Holdt op imod Juuls Vinhandel (som ikke lige er i nærheden, men alligevel en mulighed, da jeg har medsammensvorne i hovedstadsområdet) er priserne 495 kr. og 435 kr. Altså en forskel på ialt ca. 150 kr. Ikke en herregård hvis det bare er den ene gang, men det løber alligevel op, hvis man køber så vildt ind som jeg gør for tiden.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago - 19 years 8 months ago #1387 by dmwa
Replied by dmwa on topic Avancen på whisky?
Now we are talking!

Prøv at tage MALTEN - som jeg ved, at du har liggende, slå op under salgshjørnet, og se hvad Edradour 10 år, 40 % koster hos Dansk Maltwhisky Akademi - eller se www.dmwa.dk .

Derudover tror jeg at du har en trykfejl i Juuls pris - det er ikke DKK 435,00 - men vel DKK 345,00???

Vel - der kommer forsendelse på DKK 75,00 - men alligevel....

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen
Last edit: 19 years 8 months ago by dmwa.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1388 by stig
Replied by stig on topic Avancen på whisky?
Hej Kurt,

netop hvad jeg antydede.
Juuls laver næppe nogle knaldtilbud på HP18, men din lokale butik kan jo lave en tilbudspris på kr. 525,00, dvs. du sparer kr. 70,00 og der er ikke et øje tørt.
Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1389 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Flemming Gerhardt-Pedersen skrev:

Now we are talking!

Aha! Det er altså den slags kontante udmeldinger der skal til :D

Prøv at tage MALTEN - som jeg ved, at du har liggende, slå op under salgshjørnet, og se hvad Edradour 10 år, 40 % koster hos Dansk Maltwhisky Akademi - eller se www.dmwa.dk .

Hva' fa'en, kører du knaldtilbud? Jamen så vej jeg hvor jeg skal købe den! :D Du har vel ikke tilfældigvist en 18 års Farum Park til en pris der kan tilfredsstille en jysk kræmmersjæl?

Derudover tror jeg at du har en trykfejl i Juuls pris - det er ikke DKK 435,00 - men vel DKK 345,00???

Wøps, sådan går det, når fingrene danser hen over stavepladen. Der skulle have stået 335. Beklager.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1391 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Stig skrev:

netop hvad jeg antydede.
Juuls laver næppe nogle knaldtilbud på HP18, men din lokale butik kan jo lave en tilbudspris på kr. 525,00, dvs. du sparer kr. 70,00 og der er ikke et øje tørt.

Oh well, en frisk bemærkning med en snert af sarkasme kvikker lidt op hverdagen :D
Jamen det ville da glæde mig om min lokale forhandler ville gøre det. Sørger du for det, eller skal jeg? Nå, lad os nu se, det går jo nok altsammen. Hvidevareforhandlere har jeg ingen hæmninger overfor, men jeg kvier mig lidt over for at prutte i en vinhandel.

Som jeg skrev tidligere, er 70 kroner jo ingen herregård og det er da også muligt at jeg går i små sko, men 70 kroner her og 70 kroner der, bliver altså også til en slags penge, som så kan omsættes til whisky :shock:

Er jeg den eneste der er så "prisfikseret"? Ikke at jeg er mindrebemidlet, men jeg smider altså ikke omkring mig med hundredekronerssedler uden grund.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1392 by vad
Replied by vad on topic Avancen på whisky?
De store kæder kan tit have nogen virkelig gode slagtilbud, men jeg tror ikke, at de er en trussel mod branchen. De har _altid_ løbet med omsætningen for standardvarerne. Til gengæld kan disse supermarkeder aldrig tilbyde det som vores geniale specialbutikker gør. Omsætningshastigheden for diverse specielle whiskies er for lange og passer ikke ind i supermarkedskonceptet.

Desuden har supermarkederne heller ikke et personale, der kan servicere kunderne ordentligt (og det betyder virkelig noget, når man skal købe en flasketil 4-500 kr.)

Personligt går jeg efter det billigste tilbud på den whisky, jeg mangler. Til gengæld behøver der ikke være så farligt langt mellem specialforhandleren og supermarkedet. Fx. er Scotspains Laphroaig 10 års til 245 det måske bedste tilbud i hele DK (selv Metro sælger den dyrere, 258,-).

Jeg kender ikke branchen, men jeg kunne godt mistænke, at profitmargin ikke er så voldsom stor pga. afgifterne. En rimelig prissat whisky ryger jo nemt op i det helt urimelige, når afgifterne knaldes oveni. Det kan generelt give et pres på priserne, som så også eroderer profitmarginen (biler er fx. billige i dk før afgifterne). Presset er naturligvis, at man bliver nødt til at prissætte whiskyen så folk faktisk vil købe den, og der er nogen priselasticiteter som man bliver nødt til at forholde sig til. Fremtidige afgiftslettelser vil sandsynligvis drive profitmargin lidt op (til et mere realistisk niveau) - dvs. forbrugere og forhandlere deles lidt om fordelingen af afgiftslettelsen. Til gengæld vil det hæve kvaliteten og udbudet for os forbrugere.

--Jesper Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1393 by dmwa
Replied by dmwa on topic Avancen på whisky?
Hej Jesper

Du følger vist heller ikke med i de danske afgiftslempelser - Citat:
Jeg kender ikke branchen, men jeg kunne godt mistænke, at profitmargin ikke er så voldsom stor pga. afgifterne. En rimelig prissat whisky ryger jo nemt op i det helt urimelige, når afgifterne knaldes oveni. Citat slut

De danske afgifter ligger jo for en 70 cl / 40 % på DKK 42,00.

Det er efterhånden en af de laveste i EU - Tyskland ligger en anelse lavere - og Frankrig har stort set ingen - men i Storbritannien er den faktisk højere end i Danmark.

Så det argument holder ikke i Danmark - længere.....

Slainthe
DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1394 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Jesper Vad skrev (bla. mange andre gode ting):

Til gengæld behøver der ikke være så farligt langt mellem specialforhandleren og supermarkedet. Fx. er Scotspains Laphroaig 10 års til 245 det måske bedste tilbud i hele DK (selv Metro sælger den dyrere, 258,-).

Uha, uha, og det på samme dag som det blev "afsløret", at DMWA har Edradour 10 år til 299,- Jamen, det bekræfter jo bare den tanke jeg luftede forleden, at vi godt kunne bruge en www.whiskymarked.dk så vi kan overskue hvor man med fordel kan købe hvad. For min skyld kunne sådan en side godt være uden supermakeder og således kun omfatte faghandelen, som derved ville få en mulighed for at annoncere og henvende sig til et publikum, der rækker ud over den kommune de bor i. Hmmm.....

Jeg synes det er fint at vi får en snak om det her. Ikke kun ud fra en kræmmersynsvinkel, men også principielt, for begynder det ikke at klinge lidt? Hvorfor have så travlt med at være forargede over at supermarkederne dumper priserne, når der inden for branchen selv kan være så store prisforskellige? Jeg er da meget enig med Stig fra forleden om at man bør finde sig en god forhandler man har tillid til og kan få en god service hos, men den tillid skal forhandlere altså være med til at skabe. Hvis han ret mange gange tager 100+ kroner mere for en standard 12 års, end vinhandleren i nabobyen eller sådar i samme by, vil jeg nok nøjes med at "udnytte" ham. Købe det hos ham der kan betale sig, få mig en hyggesnak og så ellers tage pokerfjæset på, når jeg derfra iler hen om hjørnet for at spare en hund.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1395 by caskdk
Replied by caskdk on topic Avancen på whisky?
Jeg havde ellers besluttet ikke at være med i denne diskussion, men et par enkelte ting bliver jeg nødt til at komme med.
Der er forskel på hvor man køber sin whisky. DMWA kan sælge Edradour så billigt da de ikke har de samme udgifter til forretning, personale mm. Man skal huske på at der så kommer ca 75 dkr på i fragt og man vist nok skal være medlem af DMWA for at kunne købe.

Til Towle.
Det går mere og mere op for mig hvad du vil have. Den bedste whiskysnak, hyggelige omgivelser og en pris der er billigst. Desværre hænger tingene ikke altid sådan sammen. Service og viden koster et eller andet sted. Så må man som kunde gøre op med sig selv om man vil give den merpris det nogle gange koster. Fint hvis du konsekvent vælger det billigste sted, men så lad dog være med at som du selv skriver "udnytte" forhandleren. Det vil for alle parter være det mest reelle.

Claus Caskdk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1396 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Claus Caskdk skrev:

Det går mere og mere op for mig hvad du vil have. Den bedste whiskysnak, hyggelige omgivelser og en pris der er billigst. Desværre hænger tingene ikke altid sådan sammen. Service og viden koster et eller andet sted. Så må man som kunde gøre op med sig selv om man vil give den merpris det nogle gange koster. Fint hvis du konsekvent vælger det billigste sted, men så lad dog være med at som du selv skriver "udnytte" forhandleren. Det vil for alle parter være det mest reelle.

Av, av, av, nu er det vist på tide at jeg stikker piben ind, eller i det mindste modererer mig. Det er bestemt ikke min hensigt at yppe kiv og dele gruppen i to lejre. Som skrevet forleden, er jeg ret impulsiv når jeg skriver og nu fornemmer jeg at grænsen er nået :?

Jeg vender tilbage når jeg har nogle fornuftige og velovervejede synspunkter.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1397 by BigMac
Replied by BigMac on topic Avancen på whisky?
Se nu havde jeg egentlig, ligesom Claus fra Caskdk, egentligt besluttet heller ikke at komme med indlæg i denne debat...men efter at have læst claus' indlæg MÅ jeg bare spørge om han "også stadig tror jorden er flad?..." mangen til naivitet skal man da lede længe efter i Dagens DK. Selvfølgelig tager man da hvad man kan få...om det er viden fra en specialforhandler, billige priser i supermarkeder eller et forum som dette. For at henvise til en tidl. tråd i dette forum omkring folks moral vedr. køb af whisky i udlandet hvor afgiften er lavere, vil jeg gentage mig selv fra dengang. Importørerne hyler som en flok kællinger i dette forum. De burde istedet vågne op og finde ud af at ALLE idag "springer over hvor gærdet er lavest". Man er sig selv nærmest, ikke mindst når det kommer til pengepungen.

Jeg giver Towle ret...og jeg kan høre på niveauet af folk viden i dette forum at vi snart ikke behøver at få info andre steder fra...hvis man da også selv lige gider at ligge sig selv i selen og bruge internettet og div. litteratur.

men ellers igen...tak for de mange gode indlæg. Nyder at besøge det forum....

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1398 by dmwa
Replied by dmwa on topic Avancen på whisky?
Vi holder lige en generalforsamling!

Kurt - du skriver, at du mangler en hjemmeside - www.whiskymarked.dk - jamen, lige nu har du fortalt mig, at du har ferie, så hvorfor sidde med hænderne i skødet. Så min stemme ryger fluks til dig!

Gå dog ud og køb det domæne - og opret din egen lille forretning. Og lad os så se, om "dine" priser på sigt bliver med eller uden avance...

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

PS: Og skal vi lige lade det være sagt - vi sælger ikke ret mange flasker Edradour 10 år - selv om prisen er lav / lavere end de fleste steder. Det skyldes formentlig, at den besparelse, som vi ville kunne tilbyde bliver "ædt op" af forsendelsesomkostninger, bankgebyrer etc. Og som Claus / Cask.dk skriver, så sælger vi stort set ikke til andre end medlemmer af Dansk Maltwhisky Akademi, da vi ønsker at kunne give vore læsere nogle "kanontilbud".

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1399 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Flemming Gerhardt-Pedersen skrev:

Vi holder lige en generalforsamling!

Fedt!! Du medbringer drikkevarerne, så skal jeg nok gå til hånde med det praktiske :D

Kurt - du skriver, at du mangler en hjemmeside - www.whiskymarked.dk - jamen, lige nu har du fortalt mig, at du har ferie, så hvorfor sidde med hænderne i skødet. Så min stemme ryger fluks til dig!

Roooolig nu! Det er en tanke jeg har puslet med, men hvis det skal gøres, skal det jo gøres ordentligt og konceptet skal naturligvist være både acceptabelt, ja ligefrem en fordel for forhandlerne. Udgangspunktet ville være forbrugerinformation, men forbrugerinformation - også hvad angår en gennemskuelig prisjungle - kan sagtens vendes til et aktiv for forhandlerne. Øget omsætning, flere mennesker i butikken o.s.v.

Gå dog ud og køb det domæne - og opret din egen lille forretning. Og lad os så se, om "dine" priser på sigt bliver med eller uden avance...

He, he, njaaaarh.... jeg tror du misforstod mig. Jeg har absolut ingen ambitioner om at starte postordresalg af whisky til lavpris (se ovenstående).

Faktisk har jeg en del ideer til en sådan side, men hvis forhandlerne skyder ideen ned på forhånd (evt. uden at vide hvad det går ud på), er projektet jo dødfødt. Og nej: det bliver ikke i den kommende uge. Jeg har en terrasse og en rosenpergola jeg skal have færdig inden efterårsstormene sætter ind :wink:

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1400 by dmwa
Replied by dmwa on topic Avancen på whisky?
Hej igen Kurt

Forretning kan jo både være en portal eller en salgsside. Så - nej jeg misforstod dig ikke helt. Men alt andet lige vil det jo koste noget at sætte en side op - markedsføre siden (for den skal jo også ses - af en bred skare), og ikke mindst OPDATERE siden.

Nå - men det var slet ikke det jeg ville skrive - nej, pointen som jeg har holdt tilbage et par gange nu - men nu skal den ud.

Hvorfor sælger vi ikke ret mange flasker Edradour (eller hvad vi ellers har i vores lille butik)? - jeg tror godt jeg selv vil svare - køberne vil have en god historie med, de vil stå og vende og dreje flasken i hånden, de vil "mærke" følelsen - det får man altså ikke i hverken en web-butik eller et medlemsblad/tilbudsavis.

Man skal ind i forretningen og have den personlige betjening - og blive vejledt til at købe den flaske, som man ellers ikke ville have købt / ikke var opmærksom på. Man skal fristes, tirres og kildes - og selv om mange mener, at det er en gammeldags salgsmåde - ja, så undskyld mig - men jeg tror stadig på den!

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1401 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Flemming Gerhardt-Pedersen skrev:

Man skal ind i forretningen og have den personlige betjening - og blive vejledt til at købe den flaske, som man ellers ikke ville have købt / ikke var opmærksom på. Man skal fristes, tirres og kildes - og selv om mange mener, at det er en gammeldags salgsmåde - ja, så undskyld mig - men jeg tror stadig på den!

Amen!

(Laaang pause)

Hej Flemming,

Jamen selvfølgelig har du ret. Midt i min kådhed og forsvar for at jeg køber Talisker på tilbud i Kvickly, er jeg da forlængst begyndt at frekventere de lokale vinbutikker og har oplevet netop det du skriver. Ole Vinkøbmand i Nykøbing mors har da "lokket" mig flere gange til min store tilfredshed :D

Og så lægger du lige en til mit højreben og giver mig anledning til at beklage mit udsagt i et tidligere indlæg, nemlig den om at "udnytte" den lille forhandler. Den fik Claus / cask.dk da også galt i halsen og det kan man jo ikke fortænke ham i. Det jeg mente var IKKE at stjæle hans tid og ekspertise, snakke med ham om en bestemt whisky og derpå smutte hen til konkurrenten og købe den billigere. min formulering var helt ude i hampen, hvilket jeg undskylder.

Venlig hilsen
kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1402 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Avancen på whisky?
Flemming - fortrinlig pointe - lige på sømmet ;-)

Det er lidt det samme med whiskymessen. Nogle går derfra kun med en brandert, andre, som f.eks. undertegnede går derfra i opløftet stemning, med en pose indeholdende specialimportet whisky og en dankort-kvittering på 4 cifre. Og oveni gode minder om, en god snak, en god historie, ja i det hele taget en god oplevelse.

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1403 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Avancen på whisky?
Nu er vi inde på noget af det rigtige.. Det handler jo om en oplevelse...

En af de ting som specialforretningerne har gjort flere steder, som er et fantastisk tiltag, er at have f.eks. en månedens malt, ugens tilbud eller åbent hus(butik), hvor man faktisk kan komme og få en smagsprøve samt en rigtig god whisky snak. Så har man alle muligheder for at udvide sin whisky horrisont og evt. komme hjem en god malt ofte til lidt nedsat pris..

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1405 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
MacNiels skrev:

En af de ting som specialforretningerne har gjort flere steder, som er et fantastisk tiltag, er at have f.eks. en månedens malt, ugens tilbud eller åbent hus(butik), hvor man faktisk kan komme og få en smagsprøve samt en rigtig god whisky snak. Så har man alle muligheder for at udvide sin whisky horrisont og evt. komme hjem en god malt ofte til lidt nedsat pris..

Jamen Niels, det er jo så rigtigt. Mit forhold - som stadig er under udvikling - til en lokal forretning startede faktisk med at han annoncerede et tilbud til Fars Dag*. Siden har jeg besøgt forretningen flere gange.

*) Det var en Drumguish til 150 kr. Sikkert ikke det vilde i dag, men jeg var da glad for den til prisen dengang.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1407 by Lading
Replied by Lading on topic Avancen på whisky?
DMWA:

- køberne vil have en god historie med, de vil stå og vende og dreje flasken i hånden


Yep, man "ser" helt klart bedst med hænderene! :D

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1418 by Lading
Replied by Lading on topic Avancen på whisky?
Nogen der vil anbefale gode steder at "handle"??

Var fornylig forbi Vinkypperen på Søren Frics vej (Århus)
Nåede desværre ikke rigtigt at whisky-snakke men det så godt ud med udvalg/priser (og så står de så man kan se med hænderne!)

> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1419 by Towle
Replied by Towle on topic Avancen på whisky?
Lading skrev:

Nogen der vil anbefale gode steder at "handle"??

Nu skriver du ikke noget om hvor i landet du bor, men bor du i midt/vest Jylland, kan jeg af egen nylig erfaring anbefale Dahls Vinhandel, Sct. Mathiasgade i Viborg.

Jeg bor i Salling og har som noget helt naturligt småhandlet hos de lokale - især Nykøbing Mors. Jeg har dog ikke rigtig vænnet mig til priserne, hvilket også har givet næring til denne tråd. Forleden var vi en tur i Viborg (hvor jeg arbejder) og gik en tur på strøget. Foran en vinhandel var det er gadeskilt. hvor de annoncerede en "Black Bottle" til 159 kr. [1]Den skulle angiveligt være en sammenstikning af samtlige Islays og det synes vi kunne være morsomt, så vi gik ind for at købe den.

Se, se, det var en oplevelse. En interesseret ekspedient, som både havde ekspertise og entusiasme, viste os beredvilligt tre lange hylder, hvor malten stod skulder ved skulder. Vi var ved at tabe både næse og mund, for så mange whiskies har vi aldrig set på et sted (Husk: vi er i Jylland - ude på landet). Alle de mærker og aftapning vi havde læst om + nogle vi aldrig havde hørt om.

Vi fik en rigtig god snak, smagsprøver på to whiskies og hjemførte i triumf en 18 års Highland Park til den pris jeg havde set den til på nettet hos Juuls i København - 498 kr.

Nu har jeg, efter lidt surferi blandt vinhandlere, endelig fundet det sted hvor jeg vil handle fremover. Jeg vil stadig, når lejlighed byder sig, købe "tilbudswhisky" i Kvickly, men langt størstedelen vil blive købt hos denne forhandler og jeg er lykkelig :-)

Eeehhh, fik jeg svaret på dit spørgsmål? :wink:

Venlig hilsen
Kurt Hansen

[1] Er der nogen der kender den? Vi fik den ikke, for sidste flaske var netop blevet solgt, men de får flere på fredag. Er den drikkelig/interessant, eller er det bare en gimmick?

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 8 months ago #1420 by dmwa
Replied by dmwa on topic Avancen på whisky?
Black Bottle er en blended whisky. Og da den er blended, så betyder det også, at der er "en sjat" grain whisky i flasken.

Man skal jo så tage formuleringen med et gran salt - for hvis den kun skulle bestå af whisky fra Islay, så er der blevet bygget et graindestilleri der, uden at jeg har opdaget det.

Så - i bund og grund er det en blended whisky - sikkert med whisky fra hvert enkelt destilleri (lidt fra nogle - meget fra andre) - og så spædet op med grain whisky.

Den er drikkelig, men er man til røgede whiskies / kraftige single malts, så er den generelt nok for "tam"

Slainthe - og fortsat god butiksjagt!

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.288 seconds