En dansker som arbejder for Glenfiddich. updated

More
19 years 7 months ago - 19 years 7 months ago #1445 by MR.Christof
Jeg hedder Morten Christoffersen og har vaeret saa heldig, at faa muligheden og arbejde for Glenfiddich.
Men mit job er kun midlertidigt indtil December i aar.
Haaber efter dette her ophold, at jeg evt. kan faa et job indenfor denne skoenne whisky-verden. :)
Det hele startede med, at jeg tog her til Skotland den 18 juli i aar.
Den foerste maaned, jeg arbejdede her. Fik jeg lov til at arbejde over hele siten og det har vaeret helt vildt spaendende.
Jeg arbejdede de foerste dage i mashing, derefter en dag i tun room, hvor man tilsaetter gaeren til (sukkervandet), som bliver fyldt i washbacks. Det var min foerste uge, derefter arbejdede jeg 2 dage i distilleringen. Efter dette tog jeg til Glenfiddich's egen cooperage og saa hvordan de vedligeholder de mange mange casks som traenger til en kaerlig haand, for derefter at kunne klare at blive fyldt igen. Jeg laerte utroligt meget hos Cooperne. Casks er ikke bare casks, de har en meget stor betydning for whiskyen. Det er et meget haardt arbejde, at arbejde som cooper.
Da jeg havde vaeret hos cooperne, tog jeg videre til filling store, hvor de toemmer og fylder toenderne. Det var ogsaa meget interessant og arbejde der. Efter et par dage der tog jeg i warehouse og rullede toender, wow, det er haardt arbejde, det kan jeg love jer. Nogen er warehouse er meget meget moerke og kolde. Saa naar man kommer ud derfra, bliver man blindet af lyset udenfor.
Da jeg havde vaeret der, tog jeg til lab. Her tager man proever af det vand som man faar fra hoejlandet, for at vaere sikker paa det holder kravende. Samt tager proever af wash fra washbacks, for at se hvordan alkohol % er fra dag til dag.
Da jeg havde vaeret der tog jeg til Vat room, hvor man neddossere alkoholen med vand inden den bliver sendt til tapperiet. Det er en meget nem og rolig proces. :) .
Efter en dag der, tog jeg til tapperiet. For at se det sidste step inden man selv har flasken i haanden.
Jeg kan kun sige, at det er en meget stor oplevelse og arbejde for Glenfiddich og alle er utrolig flinke og hjaelpsomme.
Lige nu, arbejder jeg fortsat i tapperiet. For at se, hvad der kan goeres bedre og i sep. skal jeg arbejde hos Balvenie i malteriet og det bliver spaendende, at faa lov til at arbejde med dette gamle haandvaerk.

Skulle der vaere nogen som er interesseret i at kontakte mig, saa kan de skrive til mig paa Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Jeg regner med at vil proeve at sende noget af min dagbog til Flemming fra DMWA. Saa kan det vaere, der vil komme noget i malten om min oplevelse her i det skotske.
Skulle der vaere nogen som er interesseret i at jeg kommer og holder en smagning og fortaeller om mit job her. Saa er man velkommen til at kontakte mig.

Mvh
MR.Christof
stifter af Kalundborg whisky-loge anno 1999
Last edit: 19 years 7 months ago by MR.Christof.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1446 by Towle
Det var dog en herlig beretning fra det virkelige liv. Fint med en eller anden form for dagbog, så vi der endnu ikke har besøgt et destilleri, kan få en fornemmelse for de forskellige processer.

Mr. Christof* skrev:

Lige nu, arbejder jeg fortsat i tapperiet. For at se, hvad der kan goeres bedre


Hvad er du egentlig ansat som/til? Det lyder lidt som om du roterer og skal prøve de forskellige funktioner inden dit egentlige arbejde begynder?

* = Hvorfor må vi ikke få at vide hvad du hedder? :?:

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1447 by MR.Christof
Hej Kurt Hansen

mange tak for dit indlaeg.

Jeg har skrevet i starten af mit indlaeg, at jeg hedder Morten Christoffersen :)
ja, jeg har skrevet en dagbog siden jeg kom her den 18 juli.
Jeg vil proeve at sende noget af den til Flemming fra DMWA. Saa I kan laese om min beretning fra et skoent familie eget destilleri.
Jeg er midlertidigt ansat som en processupporter til at se, hvad der kan optimeres og goeres bedre i tapperiet, samt jeg hjaelper, hvor de har brug for det. For at vise dem, at jeg virkelig gerne vil blive en part af denne skoenne whisky verden :) .

Mvh
Morten Christoffersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1448 by Towle
Morten Christoffersen skrev:

Jeg har skrevet i starten af mit indlaeg, at jeg hedder Morten Christoffersen

Ups, nå ja :oops: Når man skriver af karsken (cask'en?) bælg , som jeg gør, ryger der nogle gange en finke af panden. Undskyld :wink:

Lykke til i dit nye job. Du skal vide at der er mange i Danmark der tænker på dig :D

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1462 by MR.Christof
Hej Alle

Jeg vil proeve at komme med informationer og nyheder fra Balvenie og Glenfiddich under dette her forum.

F.eks. skal vi i denne her uge tappe en ny limited bottling. Det er en Glenfiddich 1991 Vintage som er blevet lavet i anledning af Don Ramsay, som er Head Cooper for Glenfiddich. Han havde sin 30 aars jubilaerum 1991 og han valgte nogen bestemte American Oak Casks for denne her whisky. Det er en skoen whisky og der vil kun blevet lavet og valgt 225 casks. Denne her vil blive en samler, da det vil ikke blive gentaget.

Der vil ogsaa komme en Balvenie 30 aars.

Det var alt for denne gang.

Mvh
Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.214 seconds