Whiskymessen 04

More
19 years 7 months ago #1449 by Peterap
Whiskymessen 04 was created by Peterap
Jeg ved at dette er noget tidligt, men er der nogen, der planlægger at tage til messe om formiddagen fra Århus med tog?

Hvis det er tilfældet kunne det jo være hyggeligt at gentage sidste års morgentur til Kolding. Jo flere jdes bedre :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1450 by MortenP
Replied by MortenP on topic Whiskymessen 04
I forbindelse med whiskymessen i Kolding, er der nogen som ved hvordan programmet er pt.?

Derudover er jeg også interesseret i hvordan udskænkningen kommer til at foregå - vil der være det sædvanlige mylder er mere eller mindre berusede personer som kæmper for at komme til de gyldne dråber, eller vil der blive indført antal glas/billet og derved motivere folk til at deltage i Master Class kurserne???

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1451 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Whiskymessen 04
Sidste gang i KB hallen og i Kolding, var jeg der om formiddagen, hvilket åbenbart kan være en fordel hvad angår beruset personer. Dem oplevede jeg ikke, ihvertfald ikke stærkt berusede.
Et af de tiltag der blev lavet var at nogle malts skulle man betale for, dvs. at det med time malt er et afsluttet kapittel. Det er helt klar en fordel, vil jeg mene, så har man chancen for at komme til at smage noget rigtig godt uden at skulle stå kæmpe med 30 andre.

Men jeg synes da helt sikkert at vi skal slå os samme og snuppe et top til Kolding-

MacNiels.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1452 by Troels
Replied by Troels on topic Whiskymessen 04
Jeg tvivler kraftigt på at NBO drengene vil ændre noget som helst, før udstillerne begynder at melde fra. :?

Troels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1453 by Kim_M
Replied by Kim_M on topic Whiskymessen 04
Togtur om morgenen er jeg med på, men hvordan ser de ud mht. resterende biletter til selve messen (formiddag)?

Kim M

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1454 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Whiskymessen 04
Hvis det er billetter til selve messen (formiddag) så skulle jeg mene at der stadig er billetter, man kan ihvertfald
købe dem på deres side.

Når vi kommer nermere datoen, kan vi snakkes sammen, så vi kan følges.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1455 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Whiskymessen 04
Jeg har lige fået svar på mail fra NBO-gruppen. Programmet er ikke helt på plads endnu, indtil videre er der kun 2 masterclasses lagt fast: Mackmyra og Michael Urquhart.

Jeg regner også med formiddagsbillet, da det er mest roligt, så vi kan evt. følges ad, hvis det bliver togtransport denne gang.

Slainte
Karl Ejnar

PS: Det kan være, vi skulle holde en lille Octo Barrel sammenrend i pausen, hvis vi ikke er på formiddagsholdet allesammen.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1456 by Peterap
Replied by Peterap on topic Whiskymessen 04
Det lyder jo som om vi kan kan blive en pæn lille flok i toget mod Kolding. Det skal nok blive hyggeligt. OG Kim M, er du tilbage i lille Danmark for en stund eller er det for good?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1457 by jones
Replied by jones on topic Whiskymessen 04
DSB tilbyder følgende:

7:30 afg Århus H
8:35 skift i Fredericia
8:51 ank Kolding

Skal vi ikke gøre det til Whisky-toget?


Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1461 by Peterap
Replied by Peterap on topic Whiskymessen 04
Det er en aftale her fra guldsmedgade

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1468 by Wallace
Replied by Wallace on topic Whiskymessen 04
Hej,

følgende skal ikke opfattes negativt, men derimod som en opfordring til diskussion:

De fleste gange, jeg har været på whiskymessen, har jeg deltaget i adskillige masterclasses, da det giver mig mulighed for i fred og ro at fordybe mig i forskellige emner og møde spændende foredragsholdere.

Jeg er derfor ked af at erfare, at der indtil videre kun er arrangeret masterclasses med Mackmyra og Urghuart (ingen kritik af disse to).

Spørgsmålet er, hvordan får man gjort messedeltagerne interesseret i at deltage i masterclasses, så whiskymessens kvalitet kan blive højnet yderligere ?

Som whiskyfreak må jeg jo erkende, at det ikke er nok at kunne gå fra stand til stand og få udvalgte smagsprøver. Jeg savner flere oplevelser med spændende foredragsholdere og jeg er villig til at betale ekstra for det.

Hvordan ser I andre på masterclasses-emnet ?

Slainte
Bjarne Johansen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1469 by MacLars
Replied by MacLars on topic Whiskymessen 04
Hej

Det ville være brandærgeligt hvis Masterclass på whiskymessen er en uddøende race - det var rart og hyggeligt at kunne tage sig en slapper til et godt foredrag (samtidig med at smagte noget klasse-whisky) væk fra "stress og jag" nede i hallen. Problemet er nok bare at mange ikke kan finde tid til at tage til Masterclass hvis man kun har en formiddags eller eftermiddagsbillet. Envidere blev der efter min mening begået en stor fejl ved whiskymessen i Kolding sidste år. 5 minutter før masterclass'ene blev de sidste billetter foræret væk - jyder vil efter alt at dømme så blot satse på at få foræret en billet istedet for at købe en - ergo bliver der ikke solgt nogen billetter.

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1471 by Troels
Replied by Troels on topic Whiskymessen 04
Hele opbygningen af whiskymessen samt måden udskænkning foregår på, appelerer til mest et helt andet publikum, end dem der er interesseret i masterclasses, det er mere et velorganiseret drukgilde (betal xxx kr for fri bar).
Jeg håber på at der snart kommer en noget mere seriøs konkurrent til NBO, eller at udstillerne begynder at tage et par håndøre for samtlige af deres genstande, så at der ikke kan reklameres med fri bar.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1472 by vad
Replied by vad on topic Whiskymessen 04
Jeg er ikke selv nogen super-guru indenfor whiskyen, så jeg kan indtil videre blive underholdt fint ved de almindelige stande. Der er stadig rigtig meget, jeg ikke har prøvet endnu. Men jeg kender også godt andre, der har været afsted et par gange til messen, og de er lidt sværere at imponere :)

Spørgsmålet er så, om de kommer til Master Classes eller bare bliver helt væk. Prisen betyder også noget.

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1473 by BigMac
Replied by BigMac on topic Whiskymessen 04
Jeg var til min første whiskymesse OG masterclass sidste år. Jeg kom "desværre kun" til Michael Urqhuart's Masterclass og oplevede det som noget helt specielt at får tid til at fordybe sig lidt mere i ro og fred. Lækkert !! Jeg savner også i år mulighederne for nogle flere Masterclasses - NBO burde have en opsang, gør de ;-) Prisen på Masterclasses vil ikke betyde noget for mig - med mindre det begynder at nå niveauet 300+

Mht. arrangementet nede i hallen (eftermiddags-holdet) synes jeg det hele startede stille og roligt men udviklede sig desværre til noget værre rod hen på aftenen. Jeg er ikke sikker på at det har noget med beruselse at gøre...snarere at der var lukket for mange mennesker ind i hallen og at de folk der så var der - nu berusede - gerne ville have lidt mere plads...

Men jo, en anelse mere kaotisk. Jeg oplevede ikke de store branderter dernede, men der var jo også nogle "herrer" i døren til at afhjælpe den slags. Det var min udlægning af messen 03...

Hvad synes I andre?

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1474 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Whiskymessen 04
Jeg har deltaget i 2 masterclass'es.
Cadenhead v. David Stirk i Kbh 2003.
Bruichladdich v. Alan Gray i Kolding 2003.

Begge var svært hyggelige og meget oplysende, og jeg ville gerne deltage i flere masterclasses.

Men der er jo ganske rigtigt det med tiden. Man vil jo gerne rundt til de forskellige stande også.
Det bedste ville jo nok være at købe billet til både formiddag og eftermiddag. Tage rundt på standene om formiddagen, hvor der pr. tradition er mest roligt, og så tage masterclasses om eftermiddagen.

Desværre havde man i Kolding valgt, at have forskellige emner for- og eftermiddag, ihverfald hos Bruichladdich/MurrayMcDavid.

I mailen nævnt tidligere, har de lovet, at denne gang bliver programmet det samme, så nu får vi se. Det er iøvrigt udstillerne, der ikke kan tage sig sammen og melde tilbage, hvilke masterclasses, de vil afholde. Det er det svar, NBO giver i førnævnte mail.

Så vi må væbne os med tålmodighed lidt endnu mht program. Håber bare, at billetterne ikke bliver udsolgt før programmet er klar.

Ellers må man jo som sagt helgardere ved at købe begge billetter.

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1475 by stig
Replied by stig on topic Whiskymessen 04
God ide med at deltage hele dagen og at gøre eftermiddagen til den seriøse del.
Arrangørerne har vel også et ansvar for, at der afholdes et fornuftigt antal masterclasses. Udstillernes arbejde skal vel primært udføres på standen. Men selvfølgelig ville det være fint med et samarbejde mellem arrangører og udstillere.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1476 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Whiskymessen 04
Sidste nyt: Programmet er næsten færdigt, og kan ses på deres web-site.

Desværre ser det ud til, at der kun er én masterclass mere udover de to, der er nævnt tidligere.

Til gengæld er der rigeligt med andet "gøgl", som efter min mening sagtens kunne undværes på en seriøs whiskymesse.

Nu har man 2 haller til rådighed, så kunne man jo have flyttet alt "gøglet" over i den anden hal, så hallen med standene blev mere fredelig.

Men tendensen i tiden er jo desværre, at folket vil ha' underholdning kørende i baggrunden. Hvad er det man er så bange for, at folk skal blive væk fordi det bliver for seriøst (=kedeligt)?

Eller er det bare mig, der er blevet for sart?

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1477 by stig
Replied by stig on topic Whiskymessen 04
Øøh,

hvor finder du programmet?

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1478 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Whiskymessen 04
Undskyld - jeg var vist lidt for hurtig på aftrækkeren.

Det ser ud til, at standene er i hal 1, mens "gøglet" er i hal 2.

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1479 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Whiskymessen 04

Øøh,

hvor finder du programmet?

Stig



Øverst på forsiden under "Update", femte punkt:

<Dagens program er næsten færdig, se det her!>

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1480 by stig
Replied by stig on topic Whiskymessen 04
Fundet! Siden skulle vist bare opdateres.

Tak
Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1481 by MortenP
Replied by MortenP on topic Whiskymessen 04
Ævlig med kun 3 masterclass's om formiddagen - men problemet er nu nok, at så længe at der er fri bar i boderne, vil folk ikke betale for at deltage i en master class, og derved vil disse uddø. Eneste løsning jeg ser, er at indføre x antal "glas" som følger med billetten, hvorefter resten af drikkevarene skal betales.

Dette fjerner måske også noget af den frustration som impotørene af whisky for - når de har udskænket 100+ flasker whisky uden en eneste salgsorder.

Morten

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1482 by Towle
Replied by Towle on topic Whiskymessen 04
Jeg finder at Whiskymessens hjemmeside er noget rod og efterlader flere spørgsmål for en førstegangsdeltager.

Hvad er f.eks. et smageskema? Der loves leveringsgaranti ved bestilling af billet, men hvorfor det?

Hvad er der i Hal 1 og hvad er der i Hal 2?

Hvad er det for punkter i programmet, som en del her ynder at karakterisere som gøgl? Ville man allerhelst sidde i en rundkreds omkring Jim Murray og holde en stille andagt over en sjælden aftapning? Skal begivenheden hellere omdannes til en whiskyhøjmesse?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1487 by Benny
Replied by Benny on topic Whiskymessen 04
Jeg kan godt forstå din frustration over hjemmesiden, men brug lidt tid på den en gang imellem, så vil du se at jo nærmere vi kommer på dagen, hvor det hele skal løbe af stablen, jo flere informationer kan du hente på hjemmesiden.
Iøjeblikket kan du f.eks. ikke finde én eneste liste over smagsprøver på den frie smagning! - men det kommer nok!

Et smageskema, er det skema man normalt får ved indgangen, indeholdende en lang liste udstillernes ( gratis ) smagsprøver, og plads til at skrive noter. + program for dagen!

Som jeg forstår det, er det sådan, at Hal 1 er der hvor udstillerne af whisk(e)y holder til, og Hal 2 der hvor " gøglet " er : dvs scenen, Riverdance, sækkepibeband, cigarbar osv.

Jeg er glad for, at der stadig findes førstegangsdeltagere til messen, for ellers ville den netop blive til en "højmesse" og ikke udbrede kendskabet til god whisk(e)y i bredere kredse i DK!

Salgstallet af Masterclass billetter vidner vel også om, at det ikke er det største behov på messen.!!

mvh.
Benny

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1488 by Towle
Replied by Towle on topic Whiskymessen 04
Benny skrev:

Et smageskema, er det skema man normalt får ved indgangen, indeholdende en lang liste udstillernes ( gratis ) smagsprøver, og plads til at skrive noter. + program for dagen!

Aha, hvis det normalt udleveres gratis ved indgang, er det vel lidt spooky at man kan/skal betale 35 kr. for det ved forudbestilling af biletter.

Som jeg forstår det, er det sådan, at Hal 1 er der hvor udstillerne af whisk(e)y holder til, og Hal 2 der hvor " gøglet " er : dvs scenen, Riverdance, sækkepibeband, cigarbar osv.

Fint at holde det adskilt, så ved jeg da hvor jeg skal bruge min tid. Men jeg kan bare ikke se noget om messens opbygning og fordeling af stande, scener o.s.v. på hjemmesiden. men som du skriver, kommer det jo nok hen mod messens åbning :wink:

Jeg er glad for, at der stadig findes førstegangsdeltagere til messen, for ellers ville den netop blive til en "højmesse" og ikke udbrede kendskabet til god whisk(e)y i bredere kredse i DK!

Salgstallet af Masterclass billetter vidner vel også om, at det ikke er det største behov på messen.!!

Da jeg aldrig har deltaget, tilkommer det mig vel egentlig ikke at fælde domme, men et nærliggende resonnement vil være at antage, at hvad der måske startede som noget halv-ideologisk om at udbrede kendskabet til whisky i Danmark, nu er blevet en mere kommerciel begivenhed. Mange udstillere + mange besøgende = penge i kassen. Ikke at der er noget galt i det, men entusiasterne vil nok fylde gradvist mindre i billedet, når de næste messer planlægges.

Nå, jeg glæder mig nu alligevel. Ikke at jeg har tænkt mig at skamdrikke, men at se så meget whisky på eet sted og med mulighed (forhåbentlig) for at få en lille snak, måske få lidt inspiration til næste års Skotlandsrejse, købe lidt håndbøger og måske en udsøgt butelje o.s.v., ja det da være en oplevelse i sig selv.

Måske skulle jeg overveje at formumme mig på dagen. Tænk hvis jeg skulle blive genkendt af nogle fra dette forum. Det er jo ikke sikkert de allesammen synes jeg er nogen berigelse for debatten her :twisted:

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1489 by Benny
Replied by Benny on topic Whiskymessen 04
Jeg synes bare, at du skal komme som du nu engang er!
- Hvis der er nogle, som ikke bryder sig om det du skriver, er de velkomne til at svare på det, går jeg ud fra?!?

Det lyder som om du har en god plan for hvad du skal få dagen til at gå med ! Så bare følg den, så vil du sansynligvis ikke blive skuffet !!
Jeg har gjort det samme siden d. 2. whiskymesse - Solrød 2002 og er endnu aldrig blevet skuffet.

Husk! - man skaber selv sin dag!!

mvh.
Benny

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1492 by Peterap
Replied by Peterap on topic Whiskymessen 04
Min mening er, at whiskymessen bør fortsætte som den nu engang altid har været. Jeg har været med siden den første løb af stablen i Kolding, og har nydt hver eneste i fulde drag. Det gode ved at holde på at smagsprøverne skal være gratis er, man lader tvivlen komme whiskyen til gode, og prøver at snuppe en whisky af et mærke, der evt. tidligere har skuffet. En oplevelse jeg flere gange har haft. Det sker ikke i helt samme grad, når man skal smide en polet som eksempelvis til ølmessen.

Endelig kan jeg kun tilslutte mig den skuffelse over den lidt ringe udvalg af masterclasses. Her er der virkelig god mulighed for at få en oplevelse og en indsigt i en bestemt whiskytype man ikke får mange andre steder - gerne præsenteret af en særdeles kompetent repræsentant.

Jeg mindes især smagningen med Robin Tuceck fra Blackadder som en helt fantastisk oplevelse. Smagningen med Michael Urqhuart var efter min mening ikke særlig oplysende. I øvrigt deltod jeg i smagningen med David Stirk sidste år i Kolding. Også en god oplevelse omend tiden (som sædvanligt) er alt for kort.

Man kunne håbe på at nedskæringen i antal af masterclasses sker for at lade de forskellige classes få lidt mere tid at brede sig over.

Jeg glæder mig i øvrigt til at komme til masterclass med Mackmyra - svensk whisky, det er da noget der skal afprøves :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1493 by BigMac
Replied by BigMac on topic Whiskymessen 04

Smagningen med Michael Urqhuart var efter min mening ikke særlig oplysende.


Dette var sidste år min første masterclass - derfor var jeg nok let at dupere,men nu hvor jeg tænker over det så var informationerne så vidt jeg husker også begrænset til et slideshow og en meget kort gennemgang af de forskellige whiskies. Da det var lidt af en tilfældighed jeg overhovedet kom med til masterclass'en, så var jeg dog noget imponeret over det udvalgt Urqhuart egentlig diskede op med.

Jeg er enig med Peterap i at messen fortsat burde se ud som den gør, uden at der skal kræves yderligere betaling - men også i at udvalget af masterclasses burde være lidt størrere af hensyn til dem der "vil lidt mere"

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1496 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Whiskymessen 04
Tja, efter sidste gang i Kolding havde jeg ellers svoret aldrig igen, alt for mange mennesker på alt for lidt plads, og omkring 1/2 troede de var på bar og blev hængende foran de forskellige stande, når de endelig var kommet derind, samt alt for mange der havde fået alt for meget. Men ville dog give det en extra change i år - nyt sted = forhåbentlig mere plads, men jeg har lige fået at vide at jeg skal til Baku/Azerbaijan i 12 dage med afgang søndag 10/10, så for familiefredens hopper jeg over denne gang.... :wink:

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.279 seconds