Finlaggan, hvor?

More
19 years 7 months ago #1530 by Towle
Finlaggan, hvor? was created by Towle
For nogen tid siden så jeg Finlaggan i en Fakta-butik. Prisen var populær, så jeg købte den ikke (troede at det var en billig blend). Nu har jeg imidlertid læst forskelligt om den på nettet og kunne tænke mig at prøvesmage, men hvor kan den købes?

En henvendelse til Fakta's kundeservice (besvaret af deres importfirma i Vejle) gav intet resultat, for de fastholder at jeg umuligt kan have set den i Fakta. Det må så stå påstand mod påstand.

En henvendelse til FC Vin (cask.dk), som så vidt jeg kan se importerer den, er forblevet ubesvaret.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1531 by Duffer
Replied by Duffer on topic Finlaggan, hvor?
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men Roskilde er en mulighed www.nayberg.dk .
Rungsted www.rungstedvin.dk/sortiment.php og så skulle Scanlines afgange til Norge også have den. Prisleje 259 - 299 DKK. Jeg har også set den i Tyskland og ved den fåes flere steder på nettet. Når Coop - Fakta - Kvickly m.fl. har den slags tilbud, har tiden lært mig bare at slå til. Jeg er endnu ikke blevet skuffet. God jagt på Finlaggan flaskerne

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1532 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
MacAll skrev:

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men Roskilde er en mulighed www.nayberg.dk .
Rungsted www.rungstedvin.dk/sortiment.php

Tak for et par gode links. Som åbenbart en af de få i dette forum, bor jeg ikke i Århus eller København, men langt ude på bøhlandet ved Limfjorden :wink:

Da jeg så flaskerne i Fakta (og det gjorde jeg altså), var prisen vistnok 129, eller i hvert fald ikke højere end 159 spæn. Det var det der forledte mig til at tro, at det var en billig blend Uden at studere etiketten nærmere). Jeg har senere læst at det skulle være Lagavulin der er i flasken - derfor min interesse.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1533 by caskdk
Replied by caskdk on topic Finlaggan, hvor?
Hej Towle

Så vidt vi kan se har vi ikke fået en henvendelse fra dig ang Finlaggan. Vi plejer at svarer på de henvendelser vi får, så hvis der er sket en smutter må du undskylde.
Fakta har aldrig haft Finlaggen, ihvertilfælde ikke gennem importøren FC Vin. Det kan vi garanterer. Vi har ikke nogen handel med Fakta.
Hvor kan du så få Finlaggan, - Her må du henvende dig til Mac Y, de vil sikkert gerne være dig behjælpelig, da det er dem der står for salget i Danmark.

Claus
FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1534 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
Claus, FC Vin skrev:

Så vidt vi kan se har vi ikke fået en henvendelse fra dig ang Finlaggan. Vi plejer at svarer på de henvendelser vi får, så hvis der er sket en smutter må du undskylde.

Ups, det var det jeg frygtede og det er bestemt ikke meningen at hænge nogen ud. Mailen er sendt den 4. september. Men pyt, det kan jo smutte og jeg er glad for henvisningen til Mac Y, som så forhåbentlig kan få min indskrumpede snabel i den rigtige retning :D

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1535 by Duffer
Replied by Duffer on topic Finlaggan, hvor?
Her er den så - og til en favorabel tysk pris på ca.165 DKK + evt.porto.

www.whiskyworld.de/detail.htm//b ... 100-0001/#

Jeg håber det er den du mener...

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1544 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
MacAll skrev:

Her er den så - og til en favorabel tysk pris på ca.165 DKK + evt.porto.

www.whiskyworld.de/detail.htm//b ... 100-0001/#

Jeg håber det er den du mener...

Oui, det er den! 165 kr. + afgifter, porto og moms af det hele vel? Men nu har jeg fået Finlaggan på tanden!!! Den vilde jagt på en sådan butelje til max. 165 kr. på dansk grund er hermed blæst igang. Tratteraaaa.....

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1551 by GC
Replied by GC on topic Finlaggan, hvor?
Hej,

Hvis ikke du har fundet den på Mac Y hjemmeside endnu, så se denne link: www.macy.dk/default.asp?Mode=Sub ... egoryId=24

I øvrigt er limfjorden ikke langt ude på landet, når vi taler whisky. Bland andre har Aalborg et meget aktivt Laug, der holder en del smagninger - én allerede her 17. september se aalborgwhiskylaug.dk/ .

Også i den anden ende af Limfjorden finder du en aktiv whiskyverden - så hæng på i dit lokalområde eller Spørg igen så er der sikkert nogen, der kan guide dig nærmere.

GC :shock:

GC
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1556 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Finlaggan, hvor?
Apropos Finlaggan - har nogen et kvalificeret gæt på indholdet?
Der synes at være en udbredt opfattelse, at det er en ung Lagavulin. Det synes jeg dog er lidt usandsynligt, når nu Lagavulin kan sælge alt deres malt under eget mærke, og hvor efterspørgslen endda er større end udbudet.

Mit bud er, at det er Caol Ila, der er i flasken. Der findes allerede en del uafhængige aftapninger af Caol Ila, på trods af at næsten hele deres produktion køres direkte fra kedlerne til fastlandet, for at blive anvendt i blends.

Så hvorfor ikke denne?

Andre bud?

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1557 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Finlaggan, hvor?

Apropos Finlaggan - har nogen et kvalificeret gæt på indholdet? Mit bud er, at det er Caol Ila, der er i flasken.


Karlejnar - vi har en lille lokal whiskyklub her i Esbjerg, og vi har faktisk købt en 8yr og 10yr old Finlaggan til næste møde (tema "Whisky under 300 ,-" - har dog desværre ikke helt har styr på hvornår bliver), men herefter kan jeg da godt komme med mit bud - kvalificeret eller ej.... :wink:

skal forresten til smagning hos K&S her i Esbjerg den 1/10 med følgende tema:

Caol Ila, Murray Mc-David 13 år
Springbank Cuvee, Murray Mc-David 1965/1993
Laphroaig, Murray Mc-David 15 år
Lagavulin 1987, Pedro Ximinez 16 år
Ardbeg 1977 24 år
Bruichladdich 1966, Legacy 37 år

Ser specielt frem til "Laddie ´en" men det er jo en helt anden sag......... :wink:

Slainte,
MacC

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1559 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Finlaggan, hvor?
Det lyder da spændende med disse smagninger, husk at skrive om dem her i forummet.

1/10 skal jeg til Århus til Stig's Rare Malt smagning - ser frem til den med spænding.

Men tilbage til Finlaggan - kommer den mon med MacY til whiskymessen?

Slainte
Karl Ejnar
PS: Mit bud er rent gæt - har ikke smagt den(endnu) - der er jo så mange andre Islay's ;-)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1566 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
Karl Ejnar skrev:

Men tilbage til Finlaggan - kommer den mon med MacY til whiskymessen?

Det kan jeg bekræfte. Jeg korresponderer p.t. med Mac Y angående Finlaggan og Søren skrev bl.a.:

Da vi ikke kan bestemme hvad butikkerne vil tage for vores varer kan jeg
ikke give dig en nøjagtig pris. Men versionen "Original" vejledes til kr.
239,-

www.macy.dk/default.asp?Mode=ActualProdu...yId=24&ProductId=431

Og den 10-årige vejledes til kr. 299,-

www.macy.dk/default.asp?Mode=ActualProdu...yId=24&ProductId=410

Hvis du gerne vil smage disse versioner før et køb - kan jeg anbefale
Whiskymessen hvor vi vil udskænke smagsprøver på begge versioner.


Tilbage står så min undren over disse vejledende priser. Da der jo er tale om en uspecificeret whisky, har man vel lov til at forvente een eller anden form for "Tilbud" - ja måske ligefrem lavpris. Jeg mener ikke det kan være rimeligt at tage næsten samme pris for den, som hvis indholdet havde været aftappet og solgt under det pågældende distilleris eget navn. Tidligere i denne debat blev det da også oplyst, at den kan købes i Tyskland for 165 kroner.

Jeg ved ikke mere om indholdet end andre. Google finder forskellige bud, men ikke noget der kan tages som sikkert - kun gisninger.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1567 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Finlaggan, hvor?
Indholdet af disse "alternative" aftapninger af Islay malt er omgærdet med meget hemmelighedskræmmeri. Det gør dem måske mere spændende at prøve for nogen. Personlig finder jeg mere spænding i at prøve de originale og de uafhængige versioner, gerne i cask strength og/eller i det mindste ej-koldfilterede.

En "hemmelig" aftapning, som efter billedet at dømme er både farvet og filtreret, og derudover kun er på 40% finder jeg mindre spændende.

OK - når den nu er med på whiskymessen, kan det da ikke skade at prøve den. Men at købe den - næppe ;-)

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1568 by dmwa
Replied by dmwa on topic Finlaggan, hvor?
Jeg kom lige op af stolen....

Citat:
Tilbage står så min undren over disse vejledende priser. Da der jo er tale om en uspecificeret whisky, har man vel lov til at forvente een eller anden form for "Tilbud" - ja måske ligefrem lavpris.
Citat slut

Er prisen for at lave whiskyen ikke den samme, om der er 9 eller flere / mindre bogstaver på etiketten???

Produktionsprisen for 1 fad whisky lagret i 12 år, er jo stort set det samme, om det er destillereret på Caol Ila, Port Ellen eller Glenfiddich - om det så er en uafhængig aftapper eller destilleriet selv der aftapper - ændrer jo stadig ikke det store på prisen - hvor differencerne kommer er først senere - enten i markedsføringsomkostningerne, distributionsleddet eller salgsledet.

Så fordi den ikke er navngivet giver vel ikke automatisk et prædikat af "Tilbudswhisky"???

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1569 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
Flemming Gerhardt-Pedersen skrev:

Jeg kom lige op af stolen....

Forsigtig!!! Hvis du spilder whisky på et berbertæppe, får du aldrig det hele med - uanset hvor længe du sutter og slikker!!!

Produktionsprisen for 1 fad whisky lagret i 12 år, er jo stort set det samme, om det er destillereret på Caol Ila, Port Ellen eller Glenfiddich

Sikker på det? I så fald adskiller whiskydistillerier sig meget fra alle andre brancher.

Så fordi den ikke er navngivet giver vel ikke automatisk et prædikat af "Tilbudswhisky"???

Du går ind i et varehus for at købe et par løbesko. Der er en Nike til 319, Adidas til 329 og en uspecificeret, som de kalder Runner, til 299. Ville du føle dig meget fristet til at købe Runner?

På nettet læser du om forskellige gisninger om Runners oprindelse. Nogen mener at det er Nike, andre at det er Adidas, men ingen ved det. Måske er de fra Taiwan og sålen løsner sig måske efter de første 100 kilometer.

Når Fakta kan sælge en Glen Moray (mærkevare) til 129 kroner, vil jeg altså ikke give 239/299 for en anonym whisky, bare fordi den (åbenbart kun) sælges i specialforretninger (ifølge Mac Y).

Min interesse i Finlaggan ligger udelukkende i min nysgerrighed for at smage en uidentificeret Islay til lavpris. Til fuldpris kan det være lige meget.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1570 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
Karl Ejnar skrev:

Apropos Finlaggan - har nogen et kvalificeret gæt på indholdet?
Der synes at være en udbredt opfattelse, at det er en ung Lagavulin. Det synes jeg dog er lidt usandsynligt, når nu Lagavulin kan sælge alt deres malt under eget mærke, og hvor efterspørgslen endda er større end udbudet.

Lagavulin ser åbenbart nogle fordele ved at fyre (vel fortrinsvist ung) whisky af til diverse aftappere. Blandt de navne jeg er stødt på med Lagavulin som det reelle indhold er Dun Bheagan, The Ileach og Laudable. Hvad Signatorys Islay indeholder vides ikke, men der gættes bl.a. på Lagavulin.

At man kan sælge alt hvad det skal være under eget navn, udelukker bestemt ikke at det alligevel kan være interessant at sælge til andre. Hvis de kan få en forholdsvist højere pris for en 5 års i forhold til hvad den kan indbringe efter yderligere 7 års lagring, er de helt sikkert til at handle med.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1571 by BigMac
Replied by BigMac on topic Finlaggan, hvor?
Smag bare løs på Finlaggan - Jeg synes den er glimrende til prisen...Købte den med hjem fra Tyskland på et tidspunkt.

Der er 2 versioner af den - "peated" og "lightly peated".
Den jeg har smagt er den "peated'e" og mit bedste bud er ligesom Karl Ejner at det er en Caol Ila - synes der er fleste nuancer som ligner den... + Finlaggan også er navnet på den sø som Caol Ila henter sit vand fra... Måske er det bare vildledning?

Hvem ved ;-)

Jeg siger det igen...den er glimrende til prisen... Enjoy!

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1572 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
BigMac skrev:

Smag bare løs på Finlaggan - Jeg synes den er glimrende til prisen...Købte den med hjem fra Tyskland på et tidspunkt.

Til prisen, ja! Men hvis du nu skulle give den priser som Mac Y anbefaler forretningerne at tage, hvordan er din vurdering så? Ville du så rende din røv spids for at få fat i Finlaggan, når du kan få en navngivet original til stort set samme pris?

Hmmm, ifølge nogle hurtige søgninger med Google, er Danmark åbenbart det eneste land hvor Finlaggan ikke sælges som lavpriswhisky.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1573 by BigMac
Replied by BigMac on topic Finlaggan, hvor?
Hej Kurt,

Normalt vil jeg være forsigtig med at sige at du bare skal købe den til fuld pris, da folks smagsløg generelt nu engang er så forskellige som de nu er - men jeg kan godt lide Finlaggan, også til prisen omkring 240,- i DK.(meget lige Ileach).

Den har ikke så meget røg og bid som mange af de andre Islaywhiskies (som jeg normalt dyrker en del) ;-) , men er mere tørvet blød og rund.

Et godt alternativ, synes jeg... Men smag den på messen hvis du stadig er i tvivl...

Desuden et tak for dine indlæg...der er kommet lidt ekstra liv på whiskynyt efter du har beæret os med din tilstedeværelse ;-)

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1575 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
BigMac skrev:

Men smag den på messen hvis du stadig er i tvivl...

Det vil jeg ganske bestemt gøre.

Desuden et tak for dine indlæg...der er kommet lidt ekstra liv på whiskynyt efter du har beæret os med din tilstedeværelse :wink:

Jeg hygger mig i hvertfald gevaldigt :D
Ind imellem ryger der en finke af panden, men jeg håber da ikke jeg har skræmt nogen væk :?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1576 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Finlaggan, hvor?
Finlaggan (nerne) kommer så vidt jeg ved fra samme aftapper som The Ileach, som jeg finder en tak bedre

Har smagt Ileach fra to forskellige flasker med et par års mellemrum. den første var 100% (så sikker man nu kan være) fra Bowmore, medens jeg var mere i tvivl anden gang. Kan det tænkes aftapperen skifter destilleri ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1577 by Duffer
Replied by Duffer on topic Finlaggan, hvor?
Nu har dette udmærkede forum også vakt min interesse. Nu skal jeg have en flaske Finlaggan. Normalt skal der en del til at overbevise mig, men når det komme til whisky, har jeg desværre et brist.

Min interesse i Finlaggan ligger udelukkende i min nysgerrighed for at smage en uidentificeret Islay til lavpris. Til fuldpris kan det være lige meget.

Her kan jeg godt følge dig...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1578 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Finlaggan, hvor?

Desuden et tak for dine indlæg...der er kommet lidt ekstra liv på whiskynyt efter du har beæret os med din tilstedeværelse ;-)


Jeg kan kun tilslutte mig, men Kurt, med det billede du har sat på din profil, så er jeg sgu nødtil at spørge om du har en hemmelig dobbeltindentitet som russisk KGB agent eller sådan noget.....?? :D

Slainte
MacC

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1579 by Square
Replied by Square on topic Finlaggan, hvor?

Jeg kan kun tilslutte mig, men Kurt, med det billede du har sat på din profil, så er jeg sgu nødtil at spørge om du har en hemmelig dobbeltindentitet som russisk KGB agent eller sådan noget.....??


Måske er billedet taget i fuld hast mod nærmeste Finlaggan-pusher? 8)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1580 by Duffer
Replied by Duffer on topic Finlaggan, hvor?

med det billede du har sat på din profil, så er jeg sgu nødtil at spørge om du har en hemmelig dobbeltindentitet som russisk KGB agent eller sådan noget.....??


Jeg mener at kan huske et andet billede for et par uger siden - et billede af en nobelt udseende mand....???

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1581 by Towle
Replied by Towle on topic Finlaggan, hvor?
MacDeffe skrev:

Den første var 100% (så sikker man nu kan være) fra Bowmore, medens jeg var mere i tvivl anden gang. Kan det tænkes aftapperen skifter destilleri ?

Det benægtes af Brian Crook M.D., The Vintage Malt Whisky Co., Ltd. Læs her: www.whisky-distilleries.info/Finlaggan_EN.shtml . Dette firma har bl.a. Ileach i porteføljen (se www.cask.dk/vintage.html ).

MacChristensen skrev:

med det billede du har sat på din profil, så er jeg sgu nødtil at spørge om du har en hemmelig dobbeltindentitet som russisk KGB agent eller sådan noget.....?? :D

Det er nærmere politimesteren i Holstebro der er spaltet: På den ene side går han ind for lov og orden, mens han på den anden side sender sine svende ud på pirattogter i omegnskommunerne. Formummede bag tonede ruder i en Hi-Ace, knalder de en blitz af i synet på fredelige folk, så de næsten bliver blændet. Dernæst bruger de snapshottet til pengeafpresning. 2.000 for et elendigt, fotokopieret sort/hvid portræt. Skal jeg hoste op med 2k for at blive fotograferet, forventer jeg da et skarpt og vellignende i farver og til prisen skal det mindst være i størrelse 1:1. Grrrr..... :evil:

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1582 by caskdk
Replied by caskdk on topic Finlaggan, hvor?
I den ovenstående diskussion er det værd at bemærke følgende.

Den henvisning Towle kommer med ang Finlaggan Old Reserve drejer sig ikke om Finlaggan Original Peaty, som Mac Y nu forhandler.
Derudover er Ileach og Finlaggan Original Peaty ikke den samme Islay Single Malt. Det er også omtrendt det eneste vi kan få ud af producenten The Vintage Malt Whisky Co Ltd. Ejeren Brian Crook er tidligere ansat på et destilleri på Islay, og han vil af ikke ud med hvor de to whisky'er kommer fra. Det eneste vi har garanti for som importør er at det er forskellige destillerier de kommer fra.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1583 by per
Replied by per on topic Finlaggan, hvor?

Skal jeg hoste op med 2k for at blive fotograferet, forventer jeg da et skarpt og vellignende i farver og til prisen skal det mindst være i størrelse 1:1. Grrrr.....


Det beviser bare at de er flinkere i Vordingborg, der koster det kun 500,00.

Med hensyn til prisen på Finlaggan kan jeg kun give Kurt ret, hvorfor betale det sammen for en "no name" whisky, hvis man kan få en mærkevare til samme pris? Der er selvføgelig pt i dette forum en interesse for at smage skidet, så måske......

Per

PS i øvrigt muntert at læse dine indlæg Kurt.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1584 by dmwa
Replied by dmwa on topic Finlaggan, hvor?
Nu kan jeg altså ikke dy mig længere - Towle alias Kurt, har du ikke spurgt Politimesteren, om du kan få det på tilbud - for det er jo som du siger en "dårlig kopi" - og følger man ovenstående tråd, så er du jo ikke den der spenderer penge på "til prisen" varer.....

Jeg forstår altså ikke helt diskussionen - eller også så er det fordi, at man ganske enkelt kun udtrykker sig i "små fraser" - og glemmer helheden.

Skal vi ikke lige starte fra starten:

95% (eller mere) af alt whisky sælges som blended.

De resterende 5% sælges dels af destillerierne selv som "mærkevarer" eller af uafhængige aftappere som navngivne malts eller single malts under "skjulte navne" - endelig kan de aftappe vatted malts - dvs flere single malts blandet sammen - men uden grain whisky.

Hvad der er godt eller skidt - uanset om man kender navnet eller ej - hvilket der kan være forskellige årsager til - betyder ikke nødvendigvis at det pr tradition skal sælges til en udsalgspris.

Glenfiddich kan pt i Danmark købes for ca DKK 165,00 på tilbud - så langt ned kommer en Ileach, Finlaggan eller for den sags skyld Signatory ´s Islay (som ER en Lagavulin 5 år - i øjeblikket). Og hvorfor gør den så ikke det????

Jo - dels tages den hjem i større mængder, den sendes ud til butikkerne i pallevis - dvs VÆSENTLIGT lavere distributionsomkostninger - derudover er det en slagvare - dvs butikkerne ikke vil tjene på den - men bruge den til at få kunderne ind i butikkerne, så de fristes til at købe meget andet - som forbrugerne glemmer at checke prisen på (gynger og karruseller).

Vinhandleren kan altså ikke leve af at lange en flaske Finlaggan 3 gange om ugen over disken til DKK 3,00 i fortjeneste - derfor den højere pris også - medmindre de sætter den på tilbud - for at lokke folk ind i deres butik også.

Så skal vi ikke forsøge i dette forum at være lidt mere seriøse omkring butikkernes pris - det kan godt være, at vi synes, at JEG skal kunne købe en flaske i udlandet uden at betale afgift - selv om jeg synes, det er "snyd" - men sådan er systemet altså hvis man vil leve i Danmark (vil man gøre noget ved det, kan man jo melde sig ind i et parti og gøre en aktiv indsats for sagen....) - eller om den ene butik må tjene DKK 50 på en flaske eller ej - det er altså nu en gang den forretningsdrivendes levebrød - og i sidste ende ham der er bedst til at vurdere prisen....

Det lyder sikkert som et "surt opstød" - men selv om jeg er jyde, så irriterer den evige "tilbudssnak" og "forær det væk" mentalitet mig - så lad os få en fornuftig og seriøs debat om whisky, vore oplevelser, smagsnoter etc - og skulle man så en gang i mellem gøre en god handel - jamen fred være med det....

Slainthe

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 7 months ago #1585 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Finlaggan, hvor?

Skal jeg hoste op med 2k for at blive fotograferet, forventer jeg da et skarpt og vellignende i farver og til prisen skal det mindst være i størrelse 1:1. Grrrr..... :evil:


..... ja eller tænk på al den whisky du kunne havde købt for de samme penge - ikke for at smide salt i såret...... :wink:

Slainte
MacC

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.290 seconds