Finlaggan, hvor?

More
19 years 6 months ago #1704 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Finlaggan, hvor?
Som jeg læser teksten, styrkes min formodning om Caol Ila i flasken.

"Someone has had access to one or two of the best casks the east coast of Islay has to offer"

Men hvis aftapperen bruger andre destillerier er det selvfølgelig ikke et endegyldigt bevis for at der er Caol Ila i den almindelige. Men indicierne er stærke.

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago - 19 years 6 months ago #1706 by Duffer
Replied by Duffer on topic Finlaggan, hvor?
Towle,

Hvad var prisen og hvor købte du den?


Jeg købte den i Citti i Flensborg og til 19.95 € (ca. 150 DKK).
Jeg tænkte faktisk på at købe 2, og tage den med til Kolding på Whiskymessen, men skal du til Whiskymessen i Kolding, er der kun cirka 75 km til Citti ( citti.dk/ )
Men hvis du vælger Citti, skal du nok afsætte en time til at vælge og vrage mellem de gode tilbud. Der er dog ingen vejledning, da det er et kæmpe supermarked - til gengæld er priserne meget fornuftige.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 19 years 6 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1710 by Duffer
Replied by Duffer on topic Finlaggan, hvor?
Mere info om Finlaggan;

"Finlaggan is very much the SECRET Islay, as the name of the distillery from which it comes is a closely guarded secret and known to only a select few. Only those who have sampled Islay malts over a long period and who are familiar with the subtle differences of nose and taste, could begin to guess at the pedigree of this true son of Islay.
The Island of Islay lies in the stormy waters of the Atlantic Ocean just off the West coast of Scotland. Many centuries ago,the
Lord of the Isles ruled Scotland from the stronghold of Finlaggan Castle on Islay, but today it is malt whisky that legends are made of.
There are eight malt distilleries on Islay, all are excellent but with
many different flavours."

"To find the true taste of Islay Malt we have chosen casks from a distillery which we feel best represents the character of the island - rich, smooth and smoky - a choice endorsed by the judges at the International Wine & Spirit Competition."

Tasting Notes
Sweetness: 1/10
Peatiness: 9/10
Availability: 3/10
Colour: Very pale straw with lemony-yellow highlights.
Nose: Full & pungent with an earthy smokiness & fresh hints of ozone.
Flavour : Dry, smoky & fresh, clean & big-bodied.
Finish : Long & smooth with a smoky-burnt oakiness & a very slight edge of richness.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1711 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Finlaggan, hvor?
Al den snak omkring hvad der er i Finlaggan, kan gå hen og være lidt spildt, forstået på den måde at indholdet faktisk kan ændre sig.
Finlaggan kan i de første aftapninger der kom på gaden godt have været ung Lagavulin, men hen ad vejen kan den være blevet ændret til eks. Caol Ila. Det er jo en af fordelene ved ikke at skrive destillerinavn på etiketten.
I øvrigt er det jo slet ikke usandsynligt at der kan være tale om ung Lagavulin. Det er jo først de sidste 3-4 år at Lagavulin fandt ud af at de ikke ville sælge ud af deres unge whisky. Det som kommer ud er mange gange købt eller givet i bytte for andre fade. Destillerier under Grant, Allied og Diageo bytter indbyrdes, ligesom mange af de uafhængige aftappere bytter indbyrdes. Diageo eller som de hed før UDV solgte fade på lige fod med mange andre. Heribland også Lagavulin, derfor kan der sagtens være Lagavulin i diverse aftapninger under andet navn så som Finlaggan, Iliach osv. Gordon & MacPhail får fyldt Caol Ila på egne fade og sådan har det også været for Lagavulin.
G&M bytter Caol Ila fade med andre aftappere, men mange gange er der en klausul på ikke at skrive destilleri navnet på etiketten.
Der findes jo et hav af ligende aftapninger:

Det er kun fantasien der sætter grænsen.

Her et par eksempler

Glen Torran : Tomatin
Lochindaal: Bruichladdich

OSV

Kom gerne med flere eksembler

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1718 by caskdk
Replied by caskdk on topic Finlaggan, hvor?
Vi har spurgt i Skotland ang Finlaggan for at få nogle facts på bordet ang Finlaggan Original Peaty og Finlaggan 10y Lightly Peated.

Her er svaret fra Andrew Crook, sales director The Vintage Malt Whisky Co. Ltd.

“The Finlaggan Original Peaty Single Islay Malt is a unique peaty distillation from one of Islay’s finest distilleries. The distillery of origin is a closely guarded secret known only to a select few. This is a consistent product and has always been sourced from the same distillery. We do not change the contents of the bottle and supplies of this whisky have been secured for the long term future.



The same can also be said for the Finlaggan 10 Yrs Old Lightly Peated Single Malt. This is a consistent product sourced from the same distillery as Finlaggan Original Peaty however it is much lighter in style. We do not change the contents of the bottle and supplies of this whisky have been secured for the long term future.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1732 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Finlaggan, hvor?
Okay, Tak Claus. På Whisky Live i London var lyden en anden. På standen fik jeg den besked at indholdet i div. aftapninger med andet end destilleri navn på kunne indholdet ændre sig. Dette ville dog ske sjældent men man kunne være nødsaget til det.
Hvis det som Mr. Crook fortæller stemmer trækker jeg selvfølgelig mine ord til mig, med hensyn til Finlaggan, dog med hentydning til at jeg mener den har ændret sig, dog til det mere positive. Jeg vil samtidig sige at Ileach ligeledes er blevet bedre.

Stadig vil det dog være muligt (ikke for Mr. Crook) at aftappe en anden whisky under samme navn. Jeg har smagt 5 årig Caol Ila med & årig Lagavulin begge lageret på bourbon fade, og ligheden var forbavsende stor.

New make fra begge destilleriere er meget ens. Her skal det dog understreges at det ikke er bud på hvad der kan være i Finlaggan, jeg hentyder til.

Både Finlaggan og Ileach er fantastiske til prise, uanset indhold.

Slainté

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1734 by caskdk
Replied by caskdk on topic Finlaggan, hvor?
Hej Martin

Selvfølgelig har vi kun hans ord for det. Andrew sagde at hvis der var ændringer i smagen er grunden til det at både Ileach og Finlaggan Original Peaty er " is now slightly older ". Jeg tror ikke vi taler om mange år, men det kunne være årsagen til at du mener ligesom jeg at de er blevet bedre.

Claus FC Vin

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1735 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Finlaggan, hvor?
Hej Claus

Ja, du kan have helt ret. Hvis de har ladet fadene ligge x antal år mere vil der selvfølgelig komme en forbedring.

Jeg betvivler ikke at det altid er samme destilleri som aftappes til både Finlaggan og Ileach, men mener bare at der kunne komme andre ting på flasker med den slags navne end der oprindeligt kom på. Mange af de store supermarkeder i GB fører deres egen Malt. Her er det for det meste den samme aftapper som står bag. Jeg ved med sikkerhed at der bliver aftappet " ligende" whisky fra gang til gang på disse supermarkedsbrands men ikke nødvendigvis altid fra samme destilleri hver gang.
Mange vil sikkert genkende navnet "Glen Parker" en single malt som jeg har smagt mange gange. ALDRIG har den smagt ens, jeg har kun kunnet drage en fælles linje....den er meget ung, men den er meget forskellig, og her er det ikke fordi det ene batch har været ældre, nej faktisk har to flasker købt med ½ års mellemrum været så vidt forskellig at den ene uden tvivl var fra et batch med størstedel bourbon og den anden fra et batch med overskud af meget dårlige sherryfade. Jeg undskylder med det samme overfor dem som på dette forum som holder meget af selvsamme whisky, men min favorit bliver det aldrig.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1917 by walter
Replied by walter on topic Finlaggan, hvor?

Quote
Kære Flemming, idag får jeg besøg fra London, de har 2fl Port Ellen 2release med til mig, de koster i London 130 £ pr stk,
hos juul ´s vil de have 2350kr , hvis jeg skulle købe dem her hjemme skal jeg altså á med 2000kr mere, ER det rimligt med en fortjenste på 1000kr for en fl port ellen, Det syntes jeg ikke ,derfor køber jeg 90% af mine whiskys i London.
Så hvis i vil sælge whisky til mig så skal prisen være den rigtige, ellers køber jeg forsat mine flasker i london.
Unquote

1) En Ford Ka koster GBP 6,000 i England - I Danmark det dobbelte

2) En pakke cigaretter koster GBP 5.00 i England - i Danmark 28.00

Hvor man køber sine varer - og hvorfor, til hvilken pris etc - og hvorfor det er dyrere i X-købing end Y-købing, eller hvorfor en der køber 1 palle af gangen kan få det billigere end den der køber 1 karton med 6 flasker 3 gange om året - det er den diskussion, der ikke nødvendigvis behøves at blive diskuteret i dette forum - for det kan vi alligevel ikke ændre på - og det fører ikke til noget.

Det jeg efterlyser er en diskussion, om erfaringer med de whiskies man smager nyheder på markedet etc etc.

Slainthe



Forkert flemming, det kan der godt ændres på
I 2002 købte jeg den samme flaske Port Ellen , den kostede 2350kr, men da jeg købte for 11,000kr Whisky, fik jeg den til 1850kr ,med en avance på 5% til Juul ´s , DVS en fortjenste på godt 600kr.
ER DET RIMLIGT?????????????????

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1935 by dmwa
Replied by dmwa on topic Finlaggan, hvor?
Hej Walther

Nu vælger jeg at tage dit spørgsmål "er det rimeligt" fra den humoristiske side... - og som udmyg privatperson.
Er det rimeligt, at du kan købe whisky for DKK 11.000 - det har jeg aldrig været i stand til som privat person... Eller er det rimeligt, fordi du køber for DKK 11.000, at du kan opnå rabat på DKK 500?

Som jeg også mener, at jeg svarede på Towle / Kurt (som i dette forum ikke skjuler sig under anonymitet), så er fortjeneste på whisky og alle andre handelsvarer vel i bund og grund afhængig af forretningens omkostninger (løn, lokale etc) - Juuls Vinhandel i København må uden at jeg ved det - nødvendigvis have højere udgifter til lokaler i forhold til en vinhandler på Mors (et hus på 160 kvm på Mors koster jo det samme som en 1-værelses lejlighed på Frederiksberg), lønningerne i København er jo også højere - for de skal jo betale en væsentlig højere husleje, kommuneskat (tror jeg nok) osv.

Jeg har det sådan, at hvis der er et godt tilbud, og jeg står og skal bruge varen - ja, så køber jeg den da, ingen tvivl om det - og når jeg får en flybillet til DKK 9,00 til London med Ryan Air - ja så "praler" jeg da med det i min omgangskreds - men jeg bliver ikke sur, når jeg ugen efter må betale prisen.

Jeg er ikke krejler - jeg "hader" at tage til Tyrkiet, hvor jeg bliver overfaldet af gadesælgere, hvor jeg skal prutte om prisen.

Hvis en forretningsdrivende har sat prisen på varen - så anser jeg den for at være gældende - hvis det er den pris jeg vil give, accepterer jeg - er det ikke - går jeg igen, og venter, til jeg enten ikke længere kan leve uden - eller må acceptere butiksprisen.

Vil den forretningsdrivende tilbyde mig en rabat siger jeg ikke "nej tak" - og føler, at jeg fik en rigtig god behandling, og jeg får lyst til at handle der igen.

Det at prutte priser har jeg meget svært ved at acceptere - for det betyder vel i bund og grund blot, at den forretningsdrivende vil sætte prisen lidt for højt - som Juuls i ovenstående tilfælde måske / måske ikke (jeg aner det ikke, og jeg er ligeglad), så der er lidt at handle med.

Ved at have lavprisen, som ALTA, SuperBrugsen og andre supermarkedskæder benytter sig af, er man ude over det at diskutere prisen - jeg formoder ikke, at nogen kunne finde på at stille sig op ved kassen i ALTA og begynde at prutte om prisen på en flaske Glen Moray Chardonnay til DKK 124,95???

Det er min private og personlige holdning, som måske også i dette forum har givet anledning til misfortolkninger om min økonimiske interesse i Dansk Maltwhisky Akademi - men om jeg handler som privat eller i andet regi, så er det i mine øjne den forretningsdrivende, der bestemmer prisen - og ikke omvendt. Måske en gammeldags holdning - men det har jeg det bedst med....

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.244 seconds