Whiskynyt.dk

More
15 years 9 months ago #15669 by Golfarne
Whiskynyt.dk was created by Golfarne
Hej til alle.
Som næsten daglig bruger af whiskynyt, er der jo også milepæle,målestokke,eller kald hvad i vil.
Den 4 januar 2007 skrev jeg mit første indlæg eller rettere stillede det første spørgsmål.
Siden den dag har jeg startet 23 tråde med spørgsmål, og i har svaret, synes jeg med jeres vid og respekt for denne ædle drik, givende og lærerig, og ikke uden en kant af humor. Grunden til at jeg skriver dette indlæg er først og fremmest for at sige jer tak for,
skal vi sige jeres overbærenhed og tålmodighed, men også for den hjælp jeg føler at jeg har fået, hvis jeg selv skal sige det, er det ikke alle indlæg, som jeg har skrevet, som kræver et svar, men ofte er det min begejstring for et eller andet, som jeg mener at I bør delagtiggøres i.
En anden grung er at i et af de seneste indlæg her i dette forum, kan jeg spore en vis
negativitet omkring whisky, produktion og afsætning og muligvis interressen for whisky.
Jeg har talt op, at på de 23 tråde jeg har startet, og i har leveret svar på, har der været 30125 visninger, det er altså ret mange besøg. Det kan da være at nogle af de svar i har givet har lokket en besøgende ud for at købe en ekstra flaske Whisky.
Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15673 by Towle
Replied by Towle on topic Whiskynyt.dk

En anden grung er at i et af de seneste indlæg her i dette forum, kan jeg spore en vis negativitet omkring whisky, produktion og afsætning og muligvis interressen for whisky.

Kom ikke og sig, at jeg ikke forstår et vink med en vognstang; det er tydeligvist mit indlæg du hentyder til. Men er det nu så galt med nogle få indlæg der går imod strømmen? Skal vi, for enhver pris, holde facaden, lobhudle de flinke producenter og importører, klappe i vore små hænder når guruerne kaster perler for svin? I så fald bliver det uden mig.

Jeg mener at observere, at der bliver mindre og mindre plads til entusiasterne og nydere af den unikke whisky. Mantraet er storproduktion, protektionisme og profitmaximering for tiden og jeg forudser, at det vil ramme branchen som et kølleslag om føje år og dermed gøre whiskyverdenen fattigere.

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15675 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whiskynyt.dk
Whisky branchen er som sådan ikke anderledes end andre brancher

Bare tænk på hvad man køb af øl i DK for 15 år siden. Som forbruger har du altid selv lidt indflydelse. Selv om den nogengange ikke virker særlig stor. Jo større destilleri grupperne bliver jo mere uinterresant bliver de for mig, sådan har et været længe. Det er der ikke noget nyt i. Jeg taler ret generelt her. Når de store endelig aftapper noget jeg kunne tænke mig at købe er prisen som regel 3-4 gange det jeg syntes jeg vil betale

Et godt eksempel er den for nylig omtalte Laphroiag 40 års. Den kostede oprindeligt ca. 400 £. Her stod jeg af. Det var fade de have købt tilbage fra Duncan Taylor der selv solgte tilsvarende aftapninger for omkring 100 £. Siden dengang er prisen på sådanne aftapninger ca. fordoblet, også fra de uafhængige

Jeg er da bange for at efterhånden vil markedet blive ret monopoliseret og priserne endnu højere

Vi har jo fornylig haft en diskussion vedrørende Edrington her på siden, og der var ikke meget godt nyt, hvis man tilhører den fraktion der godt kan lide whisky. Det hele endte jo med at Martin M måtte bruge den undskyldning at de selv kunne bruge alt den whisky de selv producerede, men skroller op i tråden var det jo ikke det der blev sagt i starten (Vi skal beskyrtte vores brand bla bla bla)

Som forbruger : Lad være med at handle hos dem der går mere op i penge end i whisky. Du saver den gren over du selv sidder på. Det er det mindste du kan gøre

Der findes selvfølgelig undtagelser. Jeg kan f.eks nævne Chivas Gruppen der lavede serien Cask Strength Editions for et par år eller tre siden.

Jeg tror dog det er gået i sig selv igen. Jeg tror at det er fordi at special produkter som en sådan serie, simpelthen ikke kan betale sig for firmaer hvis fleste ansatte går med slips

MAcDeffe

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15680 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Whiskynyt.dk
Towle skriver.

Kom ikke og sig, at jeg ikke forstår et vink med en vognstang; det er tydeligvist mit indlæg du hentyder til. Men er det nu så galt med nogle få indlæg der går imod strømmen? Skal vi, for enhver pris, holde facaden, lobhudle de flinke producenter og importører, klappe i vore små hænder når guruerne kaster perler for svin? I så fald bliver det uden mig.

Jeg mener at observere, at der bliver mindre og mindre plads til entusiasterne og nydere af den unikke whisky. Mantraet er storproduktion, protektionisme og profitmaximering for tiden og jeg forudser, at det vil ramme branchen som et kølleslag om føje år og dermed gøre whiskyverdenen fattigere.

Jeg kunne ikke drømme om at vinke med vognstænger.
Og hvis du føler det, vil jeg undskylde uforbeholden.
Jeg mener ikke at du var negativ, men at du beskrev fremtiden med en dyster pen, og om fremtiden er det svært at spå. At du kan få ret i at den recession som pågår kan få de
følger, som du beskriver er højst tænkelig.
En anden tråd som jeg havde i tankerne var nu også tråden Springbank lukker ???.
Og hvis du læser det indlæg som jeg har skrevet der, vil du se at feks. Charles Maclean
ser lysere på fremtiden og markedet.
Men som jeg indleder indlæget der, vil du kunne se mit forbehold for den indsigt jeg har på hele den situation som beskrives.
Hilsen
Golfarne

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15681 by Towle
Replied by Towle on topic Whiskynyt.dk

Jeg kunne ikke drømme om at vinke med vognstænger.

Det ville da ellers være i skotsk ånd. En gang om året smider de med kævler og kampesten og vinker sikkert osse med vognstænger. :D

Okay, nu faldt jeg lige i blækhuset og var sikker på at det var mig du hentydede til, men jeg er bestemt ikke nærtagende - blot debativrig og gerne med en kant.

Bortset fra det, er det et godt indlæg du har skrevet og jeg jeg er sikker på, at mange andre end du og jeg har fået en væsentlig del af vores gode whiskyopdragelse i dette forum. At jeg nu har måttet drosle ned på indtagelsen p.g.a. en familiesvaghed for dårlig lever, skal ikke afholde mig fra at skyde med skarpt ind imellem :wink:

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 9 months ago #15703 by Ladewig
Replied by Ladewig on topic Whiskynyt.dk
Hej "Kamphaner".
Det er dejligt at se at noget der meget hurtigt kunne udvikle sig til en gang mudderkastning i samtlige andre fora jeg kender til, her bliver til absolut ingenting. De er med garanti de gode dråbers skyld! Whiskynydere er netop nydere, og ikke interesseret i smålig kævl.
Dejligt!
Også jeg har fået en stor del af min ringe viden her på siden. Det er jo skønt. Og ligegyldigt hvor "dumt" man spørger er man altid sikker på nogle gode informative svar, også med spydighed og humor, og tak for det.
Og at mange bliver nervøse i disse for vor favorikdrik så betrængte tider, er der ikke noget at sige til.
Personligt er jeg dog af den faste overbevisning, at der altid vil være uafhængige aftappere og nørder der nok skal sørge for at vi får en god dram! Prisen er jo nok desværre stigende. Whisky bliver til stadighed mere og mere populært, og reglerne om udbud og efterspørgsel kender vi nok allesammen.

Med venlig hilsen
Henrik Ladewig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.182 seconds