DANSK MALTWHISKY AKADEMI

More
19 years 6 months ago #1892 by dmwa
Som forsøg på svar på de mange spørgsmål omkring Dansk Maltwhisky Akademi, kan vi svare:

1) Dansk Maltwhisky Akademi blev stiftet af Jens Tholstrup og Flemming Gerhardt-Pedersen - officielt den 1. september 1995. Formålet var at udbrede kendskabet til maltwhisky i Danmark, gennem et organ "MALTEN", whiskysmagninger og andre tiltag, der kunne skærpe interessen for whisky i Danmark. Fra dag 1, har Dansk Maltwhisky Akademi været et interessentskab set med Skattevæsnets øjne. Jens Tholstrup og jeg valgte denne model, da vi investerede en del af vore egne penge i projektet - og ønskede derfor ikke at kunne blive afsat ved førstkommende generalforsamling.

Så virksomhed har vi alle dage været - forening opfatter mange os sikkert som, hvad den dybere forskel i det daglige er - udover at vi ikke holder generalforsamlinger - men whiskysmagninger - har jeg ingen kommentarer til.

2) I 1995 blev der ikke solgt meget whisky i Danmark udover Glenfiddich, de 6 klassiske Malts og en masse blend. Glenfiddich kostede DKK 600,00 for en flaske.... Vi fik tilfældigvis kontakt til Signatory, og startede en mindre import. Blackadder kom også til - ingen andre i Danmark interesserede sig på daværende tidspunkt for at importere whisky fra "datidens opkomlinge" - men vi fandt det interessant for det stadig voksende whiskymarked at få adgang til disse produkter.

Flaskerne vi importerede blev enten brugt på smagninger rundt om i det danske land - eller solgt via MALTEN. Indtil for få år siden, havde stort set ingen danske forretninger Signatory og Blackadder whisky fra Dansk Maltwhisky Akademi på hylderne.

3) Da Blackadder og Signatory interessen bredte sig, valgte Dansk Maltwhisky Akademi at afgive distributionen i Danmark til en ekstern distributør, der siden har oprettet et toldfrit lager i Danmark. Dansk Maltwhisky Akademi har stadig den tætte kontakt til Signatory / Edradour - personlige kontakter man ikke lige slipper.... - men den fysiske import og salg til butikker i Danmark har Dansk Maltwhisky Akademi ikke.

Havde Dansk Maltwhisky Akademi ikke taget bolden op sidst i 1990 ´erne og startet import af blandt andet Signatory og Blackadder - så ville produkterne herfra nok ikke være kendt i dag i det omfang de er. Dermed mener vi, at vi har opfyldt en del af vores formålsparagraf - at udbrede kendskabet til skotsk maltwhisky.

4) En tredje formålsparagraf er at arrangere rejser i whiskyens tegn til Skotland - og på disse rejser er der skabt mange nye whisky-interesserede - og hvor vi har - i vores egenskab af vores læserskare - kunnet åbne en masse døre på destillerierne, som "almidendelige dødelige turister" ellers ikke kommer om bag.

5) Dansk Maltwhisky Akademi anno 2004:

Som det fremgår ovenfor er Dansk Maltwhisky Akademi ´s omdrejningspunkt i dag MALTEN, der udkommer 4 x årligt. Bladet skrives fortsat af Jens Tholstrup for en stor dels vedkommende, selv om han ikke længere er økonomisk part i Dansk Maltwhisky Akademi, efter at han "udvandrede" til Wm Grant & Sons / Glenfiddich" i 1999. Læserne betaler et årligt abonnement på DKK 175,00 - omkostninger til bladet dækkes udelukkende af abonnement.

Derudover har Dansk Maltwhisky Akademi mindre indtægter ved whiskysmagninger - disse er faldet en del, da der i dag er ekstremt mange whiskysmagninger over det ganske land, der afholdes af "professionelle" butikker og Laug - derfor har vi valgt at se tiden an, og afholder kun ganske få smagninger i forhold til tidligere, da der ganske enkelt ikke er tilslutning til arrangementerne, når der er ugentlige smagninger.

Endelig sælger Dansk Maltwhisky Akademi whisky - primært til MALTENS læsere. Største salg er vores årlige aftapning, som vi har kørt siden 1999. Vi har netop hjemtaget aftapning 2004 - i øvrigt eneste selvstændige import vi driver i øjeblikket.

Som det fremgår af vores hjemmeside sælger vi whisky - ikke kun Signatory og Edradour, men også Blackadder, produkter fra Juuls Vinhandel, FC VIN, Fakta og MAC Y.

Whiskysalget er et TILBUD til vore læsere. Vores omdrejningspunkt er MALTEN. Vi kan leve uden at sælge whisky, men vi kan ikke leve uden at udgive MALTEN.

Vi håber, at vi med denne opdatering af vores virksomhed har svaret på en række af de spørgsmål, der de seneste dage er blevet rejst på dette i øvrigt udmærkede site.


Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • SørenNørgaard
  • Visitor
  • Visitor
19 years 6 months ago #1905 by SørenNørgaard
Replied by SørenNørgaard on topic DANSK MALTWHISKY AKADEMI
Selv om det kan opfattes som ren "kartel dannelse" - så vi jeg gerne bakke op personligt - men også som direktør for MAC Y - om Dansk Malt Whisky Akademi.

Flemming og Jens var en god støtte for os i vores spæde start i 1995 - hvor vi udviklede ideen - og i 1996 hvor vi fik vores "dåbsattest" af Toldvæsenet.

Jeg synes ikke det fører til noget positivt at rakke hinanden ned - og jeg synes vi skal bakke Lars og Niels' site op med at behandle hinanden ordentligt. Det fortjener de.

MAC Y arbejder for udbredelse af kendskab til verdens whiskier til danskerne - og det er ikke teoretisk - men også praktisk - alt flasker til hylden (som koster penge, ja). Den retning arbejder vi i - og for den vision.

De som synes at whisky skal da findes ved siden af vaskepulver og hårspænder i et supermarked, eller på nettet fra en oversøisk site eller i en grænsebutik - arbejder i en anden retning - og for en vision hvor der til slut ikke vil være nogen whisky ekspertise i specialbutikkerne og kun de store kæder importere det whisky der sælger (og det bliver kedeligt - spår jeg).

Jeg erkender at vores værdier og holdninger nok aldrig når hinanden - men det må vi jo så leve med.

Jeg synes Flemming, på saglig vis, har forsøgt at slås for den almene danske whiskynyder og sine whisky kolleger - og fået knuppede ord som tak. Det er ikke fair - og derfor hermed dette kollegiale skulderklap.

Jeg sætter MALTEN højt som oplysning - og er aldrig faldet over artikler som bevidstløst markedsførte særlige produkter. Alle aktionærer i MAC Y får MALTEN som obligatorisk nyhedsstof - og jeg har heller aldrig hørt klager fra den side. Vi har ellers et par stykker der går meget i detaljer - på den gode måde - forstås.

Med venlig hilsen
MAC Y AS
Søren Nørgaard

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.119 seconds