Laphroaig Quarter cask

More
19 years 6 months ago #1923 by BH
Laphroaig Quarter cask was created by BH
I Frieds of Laphroaig October Newsletter er der en omtale af den nye Laphroaig Quarter cask.

Det kan ses på Laphroaigs hjemmeside www.laphroaig.com/

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1930 by Towle
Replied by Towle on topic Laphroaig Quarter cask
Bjarne Hagen skrev:

I Frieds of Laphroaig October Newsletter er der en omtale af den nye Laphroaig Quarter cask.

Det kan ses på Laphroaigs hjemmeside www.laphroaig.com/

Spooky, jeg har ikke modtaget FOL's Newsletter pr. e-mail, har du? Nå, men godt at man kan logge sig ind hos vennerne :wink:

Puha, den jeg eje når den kommer! Så vidt jeg kan læse, er den færdiglagret på nyfremstillede fade og kombinationen af den dermed større kontakt med træet, samt at træet er nyt, må da give en noget anderledes smag?

Jeg er lidt rundforvirret og kan ikke rigtig overskue hvilke fade Laphroaig bruger.

Under 10 års CS står der: "We mature Laphroaig in seasoned oak barrels, charred before filling to impart a slight sweet vanilla nuttiness." Hvad betyder "seasoned" iøvrigt i denne sammenhæng? Står ikke i min ordbog.

Under den almindelige 10 års og 15 års står der ingenting og det gør der heller ikke for 11 års FOL-aftapningen.

Ved 30 års anføres: "The aroma, on pouring the 30 year old, gives an initial burst of sherry", mens den 40 år gamle angivelig skulle være lagret på europæisk eg.

Kan nogen oplyse lidt mere præcist om Laphroaigs fade?

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1931 by Towle
Replied by Towle on topic Laphroaig Quarter cask
"Jeg" skrev:

Så vidt jeg kan læse, er den færdiglagret på nyfremstillede fade og kombinationen af den dermed større kontakt med træet

Arrrch, det smuttede et vigtigt ord:

Så vidt jeg kan læse, er den færdiglagret på nyfremstillede små fade og kombinationen af den dermed større kontakt med træet


Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1932 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Laphroaig Quarter cask
Hej Kurt - godt du besluttede at blive her ;-)

Jeg har heller ikke fået FOL newsletter pr. email, er ikke sikker på, de sender det ad den vej, eller også har jeg ikke tilmeldt det.
(Fik dog fødselsdagskort pr. email sidste fredag, så der er da "hul" igennem)

Ang. Laphroaigs valg af fade. Kort fortalt, så lagrer de udelukkende på friske bourbonfade. Dette var, hvad turguiden fortalte 8/7, da jeg var på besøg sidst. (Det samme har Ardbeg gjort siden 1997)
Når de har tømt dem, sendes de videre til bl.a. blendere, hvor de anvendes til lagring af grain-whisky. (Ardbeg beholder deres, idet de lagrer whisky til blendere og uafhængige aftappere på de brugte fade)
Nogle af dem bliver også brugt til "Islay-finishing" af f.eks Famous Grouse Islay cask. Vist også til Balvenie Islay cask og Glenfiddich Caoran Reserve.

De har tidligere brugt lidt sherry-fade, og det forklarer hvorfor disse indgår i 30 og 40 års.

Quarter cask er 105 liter fade, fremstillet af bourbon-stave, så vidt, jeg har hørt. Er du sikker på, det er nye stave, der bruges. At de er nyfremstillede medfører jo ikke nødvendigvis, at det er nyt egetræ.

Seasoned betyder vist bare, at træet er lufttørret udendørs inden brug. I modsætning til ovntørret træ.

Europæisk eg er nok i denne sammenhæng det samme som sherry-fade, da de jo er af spansk eg.

Det er sjovt, som marketingsfolk kan bruge en hel masse sære ord for det samme.

Håber det hjalp med til at gøre dig mindre rundtosset.

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1937 by Towle
Replied by Towle on topic Laphroaig Quarter cask
Karl Ejnar skrev:

(Fik dog fødselsdagskort pr. email sidste fredag, så der er da "hul" igennem)

Det skal være dig velundt og et forsinket tillykke med dagen. Jeg kan så undre mig over at samme ære ikke overgik mig, da jeg fyldte for 3 uger siden. Nå, men klubbestyreren har jo efterhånden også 210.000 medlemmer at holde styr på, så det skal være tilgivet med en smutter engang imellem. Jeg forventer dog at de husker at sende mig en af de gamle flasker den 7. september 2013, hvor jeg runder de 60 :D

Er du sikker på, det er nye stave, der bruges. At de er nyfremstillede medfører jo ikke nødvendigvis, at det er nyt egetræ.

Næh, det er jeg da ved at komme i tvivl om, nu hvor jeg har læst lidt mere. Der er for det første tale om en double matured sag og i pressemeddelelsen fra Allied Domecq ( www.laphroaig.com/friends/friendshomepageqc.pdf ) står der bl.a.:
"Our Master blender turned the clock back by re-creating these smaller casks and producing a double cask matured Laphroaig. Still maturing spirit from our classic barrels, is transferred into newly created Quarter Casks for a final period of maturation".

Jeg har nok været lidt for kvik til deraf at udlede, at fadene er af nyt træ. Det virker også lidt underligt, synes jeg.

Tak for en god indføring i fadteknik. Jeg bliver klogere for hver gang jeg stiller spørgsmål :idea:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1938 by dmwa
Replied by dmwa on topic Laphroaig Quarter cask

Nogle af dem bliver også brugt til "Islay-finishing" af f.eks Famous Grouse Islay cask. Vist også til Balvenie Islay cask og Glenfiddich Caoran Reserve.


Balvenie Islay Cask (som er på vej ud - så skal I nå at redde jer en flaske, så er det sidste chance) er afsluttet på Islay Cask (ifølge mine bedste overbevisninger er det Laphroaig fade).

Caoran - I malten november 2002 skrev Jens Tholstrup:

Men maltbyggen brugt i denne Glenfiddich er nøjagtig den samme som bruges til dagligt. Man har fundet frem til en lidt mere røget whisky ved at delvist at bruge fade, der tidligere har indeholdt kraftigt røget whisky fra Islay. Phenolerne har sat sig i træet, og vil kunne blive optaget af den næste væske i fadet. Mens Glenfiddich's søsterdestilleri Balvenie (700 meter fra hverandre og begge ejet af Grant familien) sendte en limited edition 17 årig Balvenie Islay Cask på gaden, så har Glenfiddich ikke lavet en såkaldt "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1939 by MacLars
Replied by MacLars on topic Laphroaig Quarter cask

Tak for en god indføring i fadteknik


Her vil jeg godt henvise til en anden tråd www.whiskeynyt.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=330

In 1991 Doctors Swan and Gray published their definitive Specification of American Oak Wood for use by the Scotch Whisky Industry.In a nutshell, their recommendation is that at least a quarter of the timber used in whisky casks must be slow grown and airseasoned, if the desired end result is to be achieved.


MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 6 months ago #1962 by MacLars
Replied by MacLars on topic Laphroaig Quarter cask
Er der nogen der kender de indvendige mål for de forskellige typer fade?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.190 seconds