"Whiskyguruer"

More
19 years 5 months ago #1944 by Macdeffe
"Whiskyguruer" was created by Macdeffe
Hej

Der er ingen tvivl om at to af de største whiskyguruer er Jim Murray (JM) og Michael Jackson (MJ). Især af den grund at de begge har udgivet en "almanak" der rater whiskyer hhv en bible og en companion (Hvem var der sagde at de i deres layot mest lignede det modsatte. Dvs JM bible mest minder om en companion, mens MJ companion mest mest minder om en "bible" ?)

Det jeg har problemer med i de to bøger er deres karaktergivninger. Et er hvad man syntes om karaktergivning i det hele taget, men når en forfatter nu vælger at give en masse whiskyer karakterer så vil jeg forholde mig til deres karakterer

Først MJ

Jeg syntes han har en tendens til at karaktererne for et givet destilleri fra starten skal indpasses i et givet interval. jeg har 2000 udgaven og her ses f.eks følgende intervaller
Glenlivet 84-89
Bunnahabhain 76-80
Glenfarclas 86-90
Bruichladdich 76-79
osv

Nogle destillerier har lidt bredere intervaller og meget sjældent finder jeg en whisky der afviger kraftigt fra de andre fra samme destilleri. Ben Nevis får 77-78 på nær en der får 62

Alt dette svarer overhovedet ikke til min personlige erfaring. Rigtig mange destillerier har på et eller andet tidspunkt givet mig store whiskyoplevelser. Ligepludseligt får man serveret en fremragende aftapning, enten fra destilleriet selv eller fra en eller anden uafhængig aftapper.
På mig virker det altså som om at MJ er meget forudindtaget når han drikker whisky !!

Nu til JM

På mig virker det som om hans karaterer ingen hold har i virkeligheden en gang imellem

Jameson får 95. Forstår jeg simpelthen ikke. Det er en dårlig blend
Teachers Highland Cream og Black Bottle får begge 95. Igen uforståelig. Godt nok er begge meget gode blend, især BB, og især til prisen, men 95 !!??
Laguvulin 25y får 78, 16y får 88 og DE får 86 og 12y 92
Hvis JM har ret burde vi alle drikke Jamesons den billigste istedet for Lagavulin

Jm er altså ikke bange for at give hvad som helst hvilken som helst karakter. Alt respekt for det, men hvis jeg skal kunne bruge en sådan guide til noget skal der være en elller anden form for rød tråd i karaktergivningen som jeg kan relatere mig ti
Sidst jeg var i Skotland købte jeg en jameson på Ryan Air og syntes ikke den var meget værd. Stor forundring da jeg så den havde fået 95 i JM's bible. Senere købte jeg mig en Blair Athol 12y Flora Fauna standardaftapning. Den syntes jeg var meget god. Et fortræffeligt køb
JM giver den 77
Jeg fatter ingenting

Problemet med at udgive en bog som the bible må være at man skal smage mere whisky end det er fysisk muligt. For det første spytter man ud som pro-smager. En nødvendighed, men man mister altså også en del af oplevelsen. Hvis jeg skal smage en whisky ordentligt kræver det en stor portion og masser af tid. Det betyder at man ikke kan nå så mange igen i løbet af en session.
De fleste whiskysmagninger indeholder typisk omkring 8 stk og det bliver sværere og sværere at give hver enkelt whisky den opmærksomhed den egentligt fortjener jo længere aftenen skrider frem. På den anden side er det jo ikke særligt sjovt at deltage i en whiskysmagning med kun 2 eller 3 whiskyer. Her kan man som privatperson gøre som man selv syntes er sjovest. Når JM evaluerer over 2000 whiskyer i sin bible så har han haft travlt. Nogen af hans karakter bærer præg af at han kaster med terninger.....

Selv kan jeg godt lide blindsmagninger. Så forholder man sig mere til selve whiskyen end de forventninger som etiketten altid giver dig

MacDeffel

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1947 by dmwa
Replied by dmwa on topic "Whiskyguruer"
MacDeffel - jeg synes du rammer sømmet lige på hovedet. Velskreven og ingen er i tvivl om, hvilke oplevelser og meninger du har om emnet.

Jeg har selv samme holdning - jeg må dog beklage, at jeg endnu ikke har Jim Murrays ´ bibel - og det er "årtusinder" siden jeg har smagt en Jameson.

På de smagninger vi afholder nævner vi ofte disse "slå op" bøger som en god ting - men når man køber dem, skal man også købe en sort speedmaker, og starte ud med at strege alle points over.

Herefter går man i en spiritushandel, køber Aberfeldy (det er jo den første i alfabetet), smager / drikker og noterer i bogen - og giver den en PERSONLIG karakter. Er man så heldig, at ens bedre halvdel nyder samme passion, vil man sikkert opdage, at der gives vidt forskellige point. nå - men efter Aberfeldy kommer Aberlour - samme tur etc. Det giver det at læse en bog et helt nyt perspektiv!

Man vil så også erfare, at ens smagsløg ikke nødvendigvis er lig guruens - og omvendt....

På vore smagninger begrænser vi os altid til 6 whiskies - som du nævner, vil man miste opmærksomheden / miste nogle af sanserne. Da vores formål jo er at udbrede kendskabet til skotsk maltwhisky, anser vi ikke vores smagninger som en "salgskanal" - men som en opfordring til ren og skær oplevelse - derfor holder vi fast ved de 6 på vore smagninger.

Det var bare det, jeg ville sige - denne gang

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1948 by Square
Replied by Square on topic "Whiskyguruer"
Jeg synes engang jeg har hørt at Michael Jackson har folk ansat til at smage for sig og skrive smagsnoter, om det passer ved jeg ikke - men man kunne godt forestille sig det hvis man skal lave noter til fx. 2000 whiskyer. (jeg er godt klar over at det ikke er noget man lige gør på en uge, men det har formentlig taget mange år!)

Hvis det forholder sig sådan, så kunne det måske forklare den store spredning i hans karaktergivning.

Nogen der kan be- eller afkræfte et sådant rygte?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1949 by Duffer
Replied by Duffer on topic "Whiskyguruer"
Macdeffe, skrev bl.a

Jeg fatter ingenting


Det forstår jeg godt.
Der er flere steder i både MJ og JMs "bibler" hvor jeg er ganske uenig

F.eks

Glen Grant - 5-years 84 point (JM) - 65 point (MJ) - der er jeg absolut på MJs side - den bruger jeg til Irish Coffee
Glen Goyne - 10-years 74 point (MJ) - 88 point (JM) - absolut på JMs side - den er dejlig frisk og frugtig

Så selvfølgelig kan man bruge dem som opslagsværk, men smag er heldigvis forskellig...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1950 by stig
Replied by stig on topic "Whiskyguruer"
Mht. Whisky bible og blends.

Jim Murray er jo også en stor ambassadør for blended whiskies. Jeg tror derfor, at han opererer med en separat skala for blends, dvs at man ikke kan sammenligne en blend og en singlemalt, som har fået samme karakter. En blend som får karakteren 95 er en rigtig god blend men måske ikke lige så god som en singlemalt med samme karakter i vores øjne.
Et eller andet sted syntes jeg, at det giver god mening, men det vel diskuteres.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1951 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic "Whiskyguruer"
MacAll skriver

Så selvfølgelig kan man bruge dem som opslagsværk, men smag er heldigvis forskellig...


Ja det er den selvfølgelig, men det var ikke lige fordi jeg ikke var enige i deres karakterer, bare uenig i den måde som MJ giver karakterer på samt lige påpege at JM altså giver nogle mærkelige karakterer en gang imellem. De fleste ved jo nok at JM har en præference for Ardbeg f.eks
og at MJ godt kan lide Macallan. Det sewr jeg intet problem i. Vi har alle vores favoritter

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1953 by Duffer
Replied by Duffer on topic "Whiskyguruer"
Macdeffe,

MJ godt kan lide Macallan


Ok. Det var jeg ikke klar over. Men så er det måske derfor jeg mest er til MJ.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1954 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic "Whiskyguruer"

MJ godt kan lide Macallan


Tja det er svært med de bøger, nogle gange har man JM eller MJ eller hviken forfatter det nu end måtte være, lidt mistænkt for at et destilleri eller 2 har været med til at financere bogen..... :wink: Nogle gange syntes jeg de bliver lidt for "farvede".... Men underholdende læsning, det er det nu alligevel. Og man kan vel heller ikke helt fortænke dem i det, for vi andre har vel også et destilleri vi taler lidt mere for end andre... Men syntes Flemming er inde på noget af det rigtige, med at skrive sine egne karaktere i, hvilket faktisk er meget sjovt, for det hænder ofte, at når man så gen-smager whiskien, og så ser hvad man gav den første gang, jamen så afviger det faktisk en del ind imellem... :wink:

Slainte,
MacC

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1957 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic "Whiskyguruer"
Macdeffe skrev:

Først MJ

Jeg syntes han har en tendens til at karaktererne for et givet destilleri fra starten skal indpasses i et givet interval. jeg har 2000 udgaven og her ses f.eks følgende intervaller
Glenlivet 84-89
Bunnahabhain 76-80
Glenfarclas 86-90
Bruichladdich 76-79
osv


Fuldstændig enig. Det er som om, han hele tiden lader den næste "Glenfarchlas" tage udgangspunkt i den forrige, som om hver enkelt whisky bedømmes på baggrund af andre af samme mærke. Jeg synes en whisky skal bedømmes uafhængigt.

Stig skrev:

Jim Murray er jo også en stor ambassadør for blended whiskies. Jeg tror derfor, at han opererer med en separat skala for blends, dvs at man ikke kan sammenligne en blend og en singlemalt, som har fået samme karakter. En blend som får karakteren 95 er en rigtig god blend men måske ikke lige så god som en singlemalt med samme karakter i vores øjne.
Et eller andet sted syntes jeg, at det giver god mening, men det vel diskuteres.

Det ville ganske rigtigt give mening, Stig, men jeg synes ikke det fremgår af biblen, at det er sådan, Murray opererer. Tværtimod skriver han: "Blends should be the best that Scotland can offer, because with a blend you have the ability to create any degree of complexity. And surely balance and complexity are the cornerstones of any great whisky, irrespective of type".
Og lidt senere siger han: "...I have marked blends a little more strictly and tighter than I have single malts. Because blends, by definition, should offer more".

Jeg forstår heller ikke, at en Teacher's fx. kan få 97. Heldigvis har vi lov at have andre smagsløg end de lærde på området.

Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • SørenNørgaard
  • Visitor
  • Visitor
19 years 5 months ago #1971 by SørenNørgaard
Replied by SørenNørgaard on topic "Whiskyguruer"
Jeg har fulgt denne debat med interesse. Det er helt naturligt at vi er uenige med hinanden om hvilke whiskies vi kan li' i hvilke situationer. Lige så naturligt er det, at vi ikke kan være enige med forfatterne til whiskylitteraturen i et og alt hvad de skriver. Heldigvis for det!

Jeg har det fint med karakterer - det kan aldrig være andet end en vejledning for mig som whiskydrikker - privat. Det ville være endnu mere risikabelt for mig som importør at stole blindt på hvad whisky forfattere skriver om den ene eller anden whisky. Og det er da heller ikke vores filosofi i MAC Y. Vi smager ALT inden importen evt. startes - da det er os der må leve med at skulle drikke whiskien resten af vores liv - såfremt I ikke hjælper os med nogle af flaskerne. Så simpelt er det!

MEN - som en nær personlig ven af Jim Murray er jeg nødt til at dele min viden om hans forfatterskab med jer. Jim er IKKE sponseret af nogle bestemte destillerier - ikke engang Ardbeg - som nærmest skylder Jim deres popularitet. Jim arbejder fra "sag til sag" - altså på konkrete opgaver - og det handler oftest om at smagsteste sig igennem fade i varehuset eller at sammenstikke blandinger af single malts - f.eks. den 17 årige Ardbeg, den 10 årige Ardbeg, Knappogue Castle 1992, 1993 og 1994 for at nævne nogle eksemple Jim har nævnt for mig.

Jim slår heller ikke med terninger om karaktererne på de whisky han smager. Det synes jeg ikke er fair - det er mandens levebrød - og så let tager han ikke på det. Jeg har set Jim arbejde på sine bøger de seneste 3 år - og mage til grundig og fanatisk whiskysmager skal man lede længe efter. Når han smager sig igennem whisky i min dagligstue eller i vores firmabar - så er der rygning forbudt på alle etager - og vi må ikke lave stærk mad - endnu mindre spise det. Jeg har oplevet Jim vende tilbage til en aftapning af flere omgange - da han ikke kunne "forstå" sin første bedømmelse - altså han begynder at tænke og sammenligne. Og det er jo egentlig ikke fair - men meget menneskelig. Derfor prøver han igen - og bøjer sig for resultatet. Det kan af og til give nogle overraskende resultater. Der holder Jim fast i sin smagsoplevelse - og forsøger at "slå hjernen fra". Det sikre at smagsbedømmelserne ikke ensrettes.

Der er en stor forskel på Michael Jackson og Jim Murrays måde at arbejde på. Og også på deres indtægter. Der er sikkert en grund til at Michael Jacksom ikke har været i Danmark endnu - og at Jim har været her mange gange.

Om Micheal Jackson bruger assistenter til at smage for sig - tja - prøv at spørg Fabio Rossi fra Wilson & Morgan Barrel Selection - som kommer på vores stand på lørdag. Det er måske mere end et rygte.

Jim stoppede med at skrive for Whisky Magazine da de bad han tilrette sine artikler efter de største annoncøreres holdning. Det nægtede Jim - men Michael Jackson skriver stadig. Måske er det helt tilfældigt - eller?

Jeg har lige talt med Jim om han vil stille sig til rådighed for evt. spørgsmål fra dette forum - og naturligvis. I stiller evt. spørgsmål på engelsk til mig på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. - og jeg formidler kontakten. Jeg giver så Jims svar - evt. på flere spørgsmål - som et indlæg her - igen på engelsk - men det skræmmer jo ingen af jer.

Debatten er vigtig for os alle - men for Jim er det hans levebrød der står på spil - så naturligvis er han interesseret i at I kender "de rigtige svar".

Et faktum der måske sætter tingene i relief er, at Jim p.t. overveje om han har råd til at komme til Danmark for at deltage i Whiskymessen i Kolding på lørdag. Denne gang er det nemlig ikke lykkedes at få en aftale med NBO om Jims deltagelse.

De af jer som endnu ikke kender the Whisky Bible 2004 - kunne jo støtte Jim ved at købe den på www.jimmurray.info . Den eneste grund til at vi sælger disse bøger på denne hjemmeside er, at vi kan garantere Jim en meget højere del af "kagen" end når bøgerne sælges via andre kanaler. Og det synes vi er en god sag - da Jim sætter sin hæderlighed højere end indholdet på sin bankbog.

Med venlig hilsen
Søren Nørgaard, MAC Y

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1972 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic "Whiskyguruer"
Hej Søren

Tak for dit fine svar. Spørg ham så lige om hvordan Jameson kan få 95. Eller er det kun mig der mener den ikke er ret god. Jeg er som læser af hans ellers udmærkede bog blevet noget forundret over nogen af karaktererne, mere end der kan tilskrives smag og behag. Det kunne være interessant at høre hans egen begrundelse

MacDeffe
(Steffen Bräuner)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1974 by jones
Replied by jones on topic "Whiskyguruer"
Først en lille rettelse til Søren "“ Michael Jackson har faktisk besøgt Danmark en del gange. Umiddelbart kan jeg huske ølsmagning/foredrag den 20. november 1998, ølfestival København april 2001 og ølfestival København april 2002 hvor han også virkede som dommer ved DM i håndbryg. Han spillede også en fremtrædende rolle i DR2's temalørdag om øl for ikke så længe siden. Der har givet været andre lejligheder.

Nu tænker du selvfølgelig i whisky-baner, men hvis Danske Ølentusiaster kan hente ham til landet, så kunne de danske whisky-kredse vel også?

Jacksons Companion og Murrays Bible supplerer hinanden godt. MJ har noget bedre dækning af destillerierne og JM af de uafhængige, sikkert ikke mindst i kraft af Mac-Y's firmabar.

De er bedst når de holder sig til konkrete smagsbeskrivelser: "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • SørenNørgaard
  • Visitor
  • Visitor
19 years 5 months ago #1979 by SørenNørgaard
Replied by SørenNørgaard on topic "Whiskyguruer"
Hej Steffen

Her er Jim Murrays svar på dit spørgsmål - men jeg skal understrege, at jeg fremover kun videregiver spørgsmål forfattet på engelsk :lol:

"I treat all whiskies as equals. I somehow get the feeling that this chap doesn't. He works, it appears, on the premise that all single malts are superior to all other whiskies. And I'm afraid that's something I can't subscribe to.

For the record, I have never been paid by Allied to do any promotional work. I once did some writing for them regarding Laphroaig, but never received the cheque....!! And my thoughts on their muddled stance on their single malt range is pretty well known. But respect where respect is due. Teacher's has been for the last two or three years one of the most outstanding whiskies around. I look for its faults and find very few.

Likewise Jameson is now what I dreamed it would be a decade ago. Then it was pretty boring stuff, scoring in the mid 70s by my reckoning. Now it is an absolute joy.

If a guy doesn't share my views on a whisky, that is fine. These are my views - not his - after all. However, if someone works exclusively from the theory that Scotch single malts are the very finest whiskies on earth and all else has to follow at a respectable distance behind on bended knee and doffing their cap as they do so, and cannot be shaken from that belief, then I'm afraid his and my views on whisky overall are unlikely ever to meet.

Jim Murray"

Og All, tak for din opdatering. Jeg anede ikke at MJ havde været i Danmark for at drikke øl. Ellers kan jeg genkende mange af dine betragtninger.

OG - desværre - Jim har lige meddelt at han IKKE kommer til Danmark på lørdag.

mvh
Søren Nørgaard, MAC Y

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1980 by dmwa
Replied by dmwa on topic "Whiskyguruer"
Jeg tror også, at der er en ting, som vi glemmer i denne sammenhæng, nemlig at når Jim Murray skriver om drikken, så skriver han ikke nødvendigvis om hvor godt den smager - men også om "den hænger sammen" - om den er kompleks, om håndværket bag smagen / produktet er i orden.

Det synes jeg man kan læse ud af hans i øvrigt muntre svar.

Vi skal jo også huske på, at Blended Whisky udgør op mod 95% af det samlede whiskysalg - så som Jim Murray er inde på - enten er der 95% der tager fejl - eller også er der 5% der dømmer resten!

Blended whisky kan være udmærket - men jeg må nok erkende, at jeg er mere til de sidste 5%.

Da Dansk Maltwhisky Akademi startede i 1995, fik vi kort tid efter trykt en streamer til bilens bagrude - "Livet er for kort til blended whisky" - måske skulle vi lave et genoptryk af den????

Slainthe - og fortsat god, konstruktiv debat

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1986 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic "Whiskyguruer"

De kan begge blive lidt for poetiske "“ Hvordan smager "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1987 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic "Whiskyguruer"
Al Jones skrev:

De kan begge blive lidt for poetiske "“ Hvordan smager "

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1996 by dmwa
Replied by dmwa on topic "Whiskyguruer"
Lars Knudsen deltog jo på vores Orkney whiskyrejse 2004 - og vi andre, ja vi blev inspireret af Lars ´ poesi om de whiskies han smagte.

At vi andre gange rystede på hovedet og kneb os i armen, og spurgte os selv "hvor får han det fra" - det er en anden sag - men vi håber, at Lars en dag vil føle sig inspireret til at skrive i MALTEN - så andre kan opleve "hans verden"

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #1997 by jones
Replied by jones on topic "Whiskyguruer"
At man selv lade sig inspirere til poesi omkring en whisky har jeg al forståelse for og en del erfaring med. Det kan faktisk være en god måde at fastholde en whisky i hukommelse.

Men poesi omkring noget så flygtigt og individuelt som sanseindtryk af et rusmiddel (for nu at blive meget lidt poetisk) bliver let så privat at det kun har underholdningsværdi, ikke information.

Der må gerne flyve en enkelt poetisk finke af panden en gang i mellem, men jeg tror at de fleste interesserer sig for smagsbøgerne for de konkrete beskrivelser som så kan inspirere ved næste køb eller barbesøg.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago - 19 years 5 months ago #2000 by dmwa
Replied by dmwa on topic "Whiskyguruer"
Al, Lars, Steffen - og alle der har været inde omkring dette - I har jo alle ret, men siger det på hver sin måde.

Smagsindtryk ER private og ens egne, og VIL variere fra person til person.

Så når Lars sætter "poesi" på en smagsnuance, så er det for at HAN kan personificere den - det samme med Jim og andre forfattere, der sætter poesi på.

Når man så publicerer en privat smagsoplevelse, så er det naturligvis svært for læseren "at følge med" - nogen har måske aldrig haft den oplevelse, som forfatteren refererer til.

Men et eller andet sted "bryder" det jo en ellers klinisk ren teknisk beskrivelse, der vil (det står for min egen regning) blive dræbende læsning - og så er vi ved Al ´s indlæg - at disse præcise tekniske beskrivelser så er formidable til at lade sig inspirere af ved næste køb, barbesøg - eller?

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen
Last edit: 19 years 5 months ago by dmwa.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2007 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic "Whiskyguruer"
Flemming skrev:

...men vi håber, at Lars en dag vil føle sig inspireret...

Tak for tilliden, Flemming :o )

Flemming skrev:

Så når Lars sætter "poesi" på en smagsnuance, så er det for at HAN kan personificere den - det samme med Jim og andre forfattere, der sætter poesi på.

Præcis! Det er ikke for at lyde højtravende eller for at prøve at være speciel. Hvert enkelt menneske har sin egen måde at opfatte indtryk på. Nogle er meget konkrete, andre mere visuelle og svævende (forhåbentlig uden at miste jordforbindelsen af dén grund). Det er da en herlig mangfoldighed!
Venlig hilsen
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2008 by BH
Replied by BH on topic "Whiskyguruer"
Jeg er som de fleste i besiddelse af MJ og JM's bøger. For det meste synes jeg det er spændende at læse, men kan ikke altid forholde mig til det de skriver.

Inden jeg begyndte at læse bøger havde jeg mine egne favoritter, og efter at jeg begyndte at læse bøgerne (og smagsnoter fra whisky magazine osv.) fandt jeg ud af mine smagsløg er mere som JM's end MJ's.
De whiskies der var mine egne favoritter gav JM også høje karakterer, og jeg kan ikke huske en whisky som han gav høje karakterer som jeg ikke syntes om, også uden at have læst hans karakterer først.

Dette er grunden til at jeg inden køb af en ny flaske altid ser hvad Jim synes om den.

Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2013 by Duffer
Replied by Duffer on topic "Whiskyguruer"
BH, skrev

Jeg er som de fleste i besiddelse af MJ og JM's bøger. For det meste synes jeg det er spændende at læse, men kan ikke altid forholde mig til det de skriver.


Det er jeg ganske enig i. Men, som nævnt, syntes jeg de fleste bøger er ganske fremragende som opslagsværk.
Jeg slår ofte en whisky op før jeg køber.
Det kan give mig en retningslinie for om det er noget der har min interese.
Jeg har stor respekt for d'herrers arbejde og erfaring på området, men man skal nok passe lidt på at give dem gudestatus.
Det er jo i sidste ende dine / mine smagsløg der afgør hvad der er god og mindre god whisky.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2014 by Duffer
Replied by Duffer on topic "Whiskyguruer"

BH, skrev

Jeg er som de fleste i besiddelse af MJ og JM's bøger. For det meste synes jeg det er spændende at læse, men kan ikke altid forholde mig til det de skriver.


Det er jeg ganske enig i.
Men, som nævnt, syntes jeg de fleste bøger er ganske fremragende som opslagsværk.
Jeg slår ofte en whisky op før jeg køber.
Det kan give mig en retningslinie for om det er noget der har min interese.
Jeg har stor respekt for d'herrers arbejde og erfaring på området, men man skal nok passe lidt på at give dem gudestatus.
Det er jo i sidste ende dine / mine smagsløg der afgør hvad der er god og mindre god whisky.


"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2080 by kenneth
Replied by kenneth on topic "Whiskyguruer"
er der nogen der ved om JM kommer med en ny udgave af sin "bibel".

jeg syntes at kunne erindre at have set et eller andet sted at der skal komme en hvert år.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2086 by Benke
Replied by Benke on topic "Whiskyguruer"
Udgaven for 2004 finns att köpa i bokhandeln og på internet.
Det kommer säkert en ny udgave nästa år.

Mvh
/Benke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2087 by Duffer
Replied by Duffer on topic "Whiskyguruer"
Udgaven for 2005 skulle komme her i oktober

www.sixsquare.dk/nyheder/040918.htm

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2090 by kenneth
Replied by kenneth on topic "Whiskyguruer"
og der kommer også en dansk udgave, men mon ikke det er 2004 udgaven.

den står til 149 kroner, og kommer 14 oktober

Jim Murrays Whiskyguide
af Jim Murray
www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=594302
Om bogen
Med Jim Murrays Whiskyguide udgives den fyldigste whiskyguide, der nogen sinde er skrevet. Den første guide, der bedømmer alverdens whisky, fra skotsk single malt til japansk whisky.

Guiden indeholder detaljerede, professionelt analyserende og dog lettilgængelige og personlige smagenoter til mere end 2000 af verdens kendte og mindre kendte whiskyer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.309 seconds