Alkoholmåling

More
14 years 4 months ago #19486 by Olde
Alkoholmåling was created by Olde
Er der nogen der ved hvilken metode(?) der bliver benyttet når alkoholprocenten i de flasker vi køber (både ved 40/43% og når det er ved fadstyrke) skal bestemmes?

På forhånd tak
Mvh. Olde

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19487 by Hering
Replied by Hering on topic Alkoholmåling
Øhhh... mener du ABV? Alcohol By Volume, eller...?

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19488 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Alkoholmåling
En metode er den traditionelle, hvor massefylden måles ved hjælp af en fiskeproplignignende tingest. Jo dybere den synker jo højere er alkoholprocenten. Så er der simpelthen en skala påtrykt hvorfra alkoholprocenten kan aflæses

MAcdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19490 by Duffer
Replied by Duffer on topic Alkoholmåling

En metode er den traditionelle, hvor massefylden måles ved hjælp af en fiskeproplignignende tingest.

Beskrivelse og hydrometer kan ses her: www.practicallyedible.com/edible ... holcontent

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19493 by Olde
Replied by Olde on topic Alkoholmåling
Tak for svarene, men kan det være rigtigt at den % der er påtrykt flaskerne er målt med det blotte øje der aflæser en skala. Er der ikke krav om et lidt mere avanceret og dokumenterbar måling?
-Olde

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
14 years 4 months ago #19495 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Alkoholmåling
Jeg ved ikke så meget det..men på en rundtur på Glen Grant, hvor hele destilleriet var en-mands-betjent...fortalte destillerimanageren (Dennis-en fantastisk hyggelig fyr) at han bad sine ansatte om at tjekke via de gammeldags metoder jævnligt, bare for at se om de svarede til de facts der dukkede op på computerskærmen.

På manger destillerier foretager man alkoholaflæsningen på den ovennævnte "gammeldags" måde. Men det fortæller os jo intet om hvordan man bestemmer alkoholstyrken når man faktisk aftapper fadene. Jeg kan godt komme med en del bud på hvordan man idag rent teknisk kan aflæse en alkoholstyrke af ern væske, men da jeg ingen idé har om hvordan aftapperne gør det så slipper I for mine tørrer teoretiske facts (Jeg har læst "lidt" kemi på uni-niveau, det var heller ikke specielt spændende for 20 år siden)

Macdeffe

PS du skal ikke undervurdere en manuel aflæsning som den ovennævnte. Skalaen er tilpasset det interval der måles og kan være ret detaljeret. Og "proppen" (eller hvad den nu hedder) kalibreres sikkert ret tit via kendte opløsninger

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.211 seconds