Fancy a whisky? We've got 230

More
19 years 5 months ago #2034 by Duffer
Her har de danske restauratører vist lidt at leve op til...

www.manchesteronline.co.uk/news/ ... t_230.html

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2035 by jones
Replied by jones on topic Fancy a whisky? We've got 230
Jeg håber de har stor omsætning i whisky, ellers står de 230 åbne flasker og forfalder lige så stille på grund af iltning.

Som gæst sådan et sted ville jeg holde mig til de flasker som er mindst halvfyldt.

Når man har prøvet at smide en 1/3 flaske whisky til 1.800 kr. ud, så bliver man forsigtig, ikke for mange flasker i gang ad gangen og hurtig aflivning når man først er kommet halvvejs.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2047 by Peterap
Hmmm en flaske til 1800 Al - jeg ville nu godt have overtaget den 1/3 :)

Må tilstå at jeg har en forfærdelig mani med at åbne enhver flaske jeg får inden for døren. Jeg synes ikke rigtig at jeg kan smage forskel - måske det er fordi jeg ikke har smagt en af mine gamle støvede whiskyer mod en "frisk". Jeg kan se at Al har erfaringer med det - hvad siger I andre??

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2048 by Macdeffe
Hej

De mister karakter når flasken nærmer sig bunden. Jeg plejer at skynde mig med den sidste fjerdedel. Har haft nogle flasker der ligesom manglede noget efter at have stået meget længe bagved nogle andre, med meget lidt indhold i (1/5). Dog ikke noget der overhovedet fik mig til at overveje at hælde det i vasken. Det smagte stadig, bare ikke nær så godt

Jeg har det jeg kalder en slantehylde. Her står der gerne 5-10 flasker med sjatter som der fortrinsvis skal drikkes af. Så må jeg styre min lyst til at åbne nye flasker, hvad jeg har en tendens til at gøre. Man vil jo gerne smage. Jeg har dog en del flasker der kun er taget meget lidt af, så det skulle være OK håber jeg

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2050 by karlejnar
Jeg har egentlig oplevet forskelligt under lang tids åbning. Havde sidste år en Bunny 12, der havde været åben i over 5 år. Prøvede at sammenligne den med en nyåbnet.
Der var faktisk ikke den store forskel, så her var altså en whisky, der åbenbart kunne holde til det.

Har også et afsnit med slanter. Har haft op mod 19 flasker åbne, men er nu ved at udrydde dem, så jeg kan "få lov til at" åbne nogle nye. Er nu nede på 17, så det går lidt trægt, men har da også "snydt" mig til at åbne et par nye ;-)

En anden oplevelse, var med min Signatory Port Ellen 1979, som har ændret smag flere gange undervejs. Nu er der kun en bundsjat tilbage, og jeg synes den har mere tørverøg nu end den nogensinde har haft.
Noget lignende har jeg oplevet med en Bowmore Legend, der havde været åben i 4 år. Den sidste bundsjat havde virkelig stadig karakter.

Men måske falder smagsstofferne til bunds ;-)

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2053 by Duffer
Jeg vil ikke benægte at nogle whisky ændrer karakter, men kan det ikke også have noget med stemningen, situationen, tidspunkt på dagen, humør, mad, lyd og lysindtryk og lysten til netop at drikke whisky. Måske husker man en whisky var lidt anderledes for et halvt år siden - måske husker man forkert. En gammel whisky op mod en ny - jamen hvad nu hvis de ikke er HELT ens...?. Jeg syntes nogen gange der er forskel på første og anden slurk af samme whisky, så mon ikke det meste er indbildning :| (uden at forklejne nogen)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2055 by Chemist
Uden at vide en bønne om al kemi i whisky, så ville jeg umiddelbart gætte på at det forholder sig nogenlunde således :

Koldfiltreret whisky : En andel af de aromagivende stoffer som proteiner og større molekyler med kemiske funktionaliteter som aldehyder vil være filtreret fra i processen. Derfor vil det umiddelbart kunne forventes at de resterende aromastoffer i whiskyen vil blive oxideret af luftens ilt over tid (og formentlig ligefrem proportionalt med voluminet [partialtrykket] af luftmængden i flasken). Resultatet vil være en kombination af de to ting der kan ske med de enkelte aromastoffer - 1). oxideres til noget som ikke giver aroma = ikke smager af noget, eller 2). Oxideres til noget der smager anderledes - som oftests til carboxylsyrer (som smørsyre) der typisk er harske eller i hvertfald i den retning.

Ikke-koldfiltreret whisky : Ud over de to ovenstående muligheder vil der i disse typer være en mængde proteiner der som led i en oxidationsprocess koagulerer og fælder ud som mere eller mindre synligt bundfald. Dette bundfald vil formentligt stadig have en smag ala den som det oprindelige protein havde og derfor ville jeg mene at - ja smagstofferne kan falde til bunds.

Men igen - jeg har ikke lige læst op på whisky-kemi fornylig såe det er bare spekulation :lol:

Men måske falder smagsstofferne til bunds ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2056 by LochLading
Jeg kan ikke smage forskel på om en flaske whisky har været åben 2 måneder
eller 2 år !!
Men et pudsigt problem er at nogle bestemte whiskys " æder " proppen hvis de
ligger ned. Fx. Dalwhinnie begynder at spise proppen allerede efter en måned.
Mens andre og også stærkere whiskyer slet ikke gør det.!

Vi ses i morgen !
Henrik :D

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2057 by Macdeffe
Måske det har noget med proppen at gøre. Altså hvordan og af hvad den er lavet. Kender ikke noget til kork så det skal jeg ikke gøre mig klog på

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2058 by stig
Replied by stig on topic Fancy a whisky? We've got 230

Men et pudsigt problem er at nogle bestemte whiskys " æder " proppen hvis de
ligger ned. Fx. Dalwhinnie begynder at spise proppen allerede efter en måned.
Mens andre og også stærkere whiskyer slet ikke gør det.!

Vi ses i morgen !
Henrik :D


Korrekt spiritus 'æder' korken, derfor bør I opbevare jeres flasker opretstående. Modsat vin, så vil korken ikke indtøre pga. spiritusdampene.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2061 by smalle
Der ligger den bar i Odense , med mere end 220 stk.

www.klosands.dk/index.htm

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2062 by jones
Replied by jones on topic Fancy a whisky? We've got 230
Jeg kan forsikre jer for at det ikke var mig der var sart omkring den pågældende flaske (Glen Grant 31 år, 1. gangs sherryfad, The Whisky Exchange aftapning).

Ingen der besøger dette forum ville frivilligt have indtaget den sidste trediedel af indholdet efter den udvikling der var sket.

Jeg har haft lignende, dog mindre ekstreme, oplevelser netop på værtshuse med stort udvalg, hvor jeg har smagt whisky der er "feset af" i større eller mindre grad efter for lang tid med for meget luft i flasken.

Jeg har prøvet det både på messens Eksklusivbar, Cockney Pub i Århus og Danmarks bedste whiskybar, Klosands i Odense.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2065 by vad
Replied by vad on topic Fancy a whisky? We've got 230
Jeg har gjort det til en vane næsten altid at fugte proppen, når jeg tager noget af en whisky. Jeg synes det hjælper lidt til at holde tæt, og jeg synes bestemt at propperne har en tendens til at blive lidt tørre i længden. Dampene alene kan ikke helt gøre det.

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2069 by jones
Replied by jones on topic Fancy a whisky? We've got 230
En hurtig søgning på nettet på ordene Whisky "“ open "“ bottle "“ deteriorate viser at jeg ikke er alene i oplevelsen af at whisky forfalder når der først er taget hul på flasken.

Der er varierende opfattelser af det kritiske tidspunkt. En enkelt skriver at whisky mister meget af sin kraft og karakter efter kun 2 "“ 3 uger. Men der er en vis erfaring med at 6 måneder i en halvtom flaske er skadelig.

Min erfaring er at det er værst med gammel whisky (over 25 år) på 1. gangs sherryfad. Jeg har en enkelt gang oplevet en whisky der gennemgik en rødvinsagtig udvikling i glasset: lukket, utilnærmelig i starten, folder sig langsomt ud, topper efter 15-20 minutter og falder hurtigt af på den igen..

Og hivis der kan ske så meget så hurtigt, hvad kan der så ikke ske på et halvt år i en halvtom flaske?

Det er bestemt fristende at have gang i hele galleriet, men jeg prøver at holde det nede på 5-6 stykker ad gangen.

Al Jones

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2072 by dmwa
Replied by dmwa on topic Fancy a whisky? We've got 230

Korrekt spiritus 'æder' korken, derfor bør I opbevare jeres flasker opretstående


Stig - du er alt for vag i den udtalelse

Derfor SKAL!!! I opbevare jeres flasker opretstående.

Alhohol i de størrelser vi taler om i en whiskyflaske "æder" kork - så at det er mere udtalt fra nogel destillerier end andre, må have noget med kvaliteten af korken at gøre - ikke ensbetydende med at en kork, der hurtigt bliver opløst er dårlig - jo, til det formål at blive lagt ned - men ikke til at holde flasken tæt.

Så inden I tager til Kolding i morgen, så er dagens opgave at rette op på denne fejl - op at stå med alle flaskerne!

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen


PS: Hvem tager "barvagten" på whiskynyt i morgen lørdag den 9. oktober 2004 mellem 09.00 og 20.00???

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2075 by Peterap
Jow der burde nok blive lavet mulighed for at skrive på siden via mobiltelefon (wap). På den måde kunne folk der har wap på mobilen delagtiggøre de stakler der ikke er tilstede i deres oplevelser ud i whiskyens verden. Desværre hører jeg ikke selv til denne lille lukkede elite med adgang til wap, men der må da være nogle stykker i dette forum...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2078 by Towle
Replied by Towle on topic Fancy a whisky? We've got 230
Flemming Gerhardt-Pedersen skrev:

PS: Hvem tager "barvagten" på whiskynyt i morgen lørdag den 9. oktober 2004 mellem 09.00 og 20.00???

Det blev så mig der fik hundevagten. Jeg håber I hygger jer og at nogen skriver lidt om alt det jeg er gået glip af :cry:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2079 by BH
Replied by BH on topic Fancy a whisky? We've got 230
Jeg kom heller ikke afsted, der kom en 50 års føsda i vejen.

Jeg ser nu især frem til hvis der er nogen der skriver noget fra de forskellige Master Classes.

Mvh.
Bjarne Hagen

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2084 by Duffer
Towle,

Det blev så mig der fik hundevagten. Jeg håber I hygger jer og at nogen skriver lidt om alt det jeg er gået glip af


Jeg ved ikke om du decideret er gået glip af noget, men jeg mener det var en god messe.
Specielt Kjær & Sommerfeldts Murray Mcdavid afdeling fandt jeg over middel.
Men også Glenmorangie Artisan Cask - som havde danmarkspremiere på messen fandt jeg rigtig god.
Ja, så var der også Macallans nye Fine Oak serie. Jeg smagte 12 - 18 og 25 år.
Umiddelbart fandt jeg 18-års udgaven bedst. Alt i alt en god oplevelse...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2085 by MacLars

Ja, så var der også Macallans nye Fine Oak serie. Jeg smagte 12 - 18 og 25 år.
Umiddelbart fandt jeg 18-års udgaven bedst. Alt i alt en god oplevelse...

Jeg må sige jeg fandt MacAllan 25 års klart som den bedste. 12/18 års syntes jeg ikke havde nogen speciel duft, og ligeledes ikke nogen lang smag, og eftersmag var mest af eg. 25 års havde mange flere nuancer, og den eneste der skilte sig væsentligt ud i duft. 30 års var efter min mening "blot" en gammel sherry-macallan i nye klæder. Men jeg var sikker på at der kun blev anvendt bourbon fade til den nye serie, men det viste sig ikke at holde stik.

Mange på masterclassen følte at det var/er et fuldkomment nyt produkt MacAllan lancerer, det mener jeg ikke - man kan helt sikkert genkende MacAllan, dog uden sherry-fadets indvirkning. Efter min umiddelbare mening har de i hvert fald ikke lavet et ringere produkt, omend et noget ensartet produkt i 12/18 (efter min mening).

Master-class-masteren var overbevist om at der stadig kun blev anvendt Golden-promise til produktionen, det var der mange mente ikke holdt stik. Nogen der er ved om det er sandt/ikke sandt?

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2088 by Duffer
MacLars,

Jeg må sige jeg fandt MacAllan 25 års klart som den bedste


Mit sammenligningsgrundlag er lidt spinkelt, da der gik mindst 1 ½ time mellem 18 og 25.
"Umiddelbart" er naturligvis med alle forbehold.

Jeg deltog ikke på Masterclass - måske det vil have givet et andet billede...

Ensartet - ja, men en rigig god whisky (efter min mening)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2089 by Towle
Replied by Towle on topic Fancy a whisky? We've got 230

MacAll skrev:

Kurt skrev:
Det blev så mig der fik hundevagten. Jeg håber I hygger jer og at nogen skriver lidt om alt det jeg er gået glip af

Jeg ved ikke om du decideret er gået glip af noget

Øv, det var da krepérligt. Når jeg misser noget jeg har glædet mig til længe, forlanger jeg i det mindste at være gået glip af noget. Hvad skal jeg ellers gå og ærgre mig over? :shock:

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2181 by bruhns

Master-class-masteren var overbevist om at der stadig kun blev anvendt Golden-promise til produktionen, det var der mange mente ikke holdt stik. Nogen der er ved om det er sandt/ikke sandt?

MacLars


Jeg søgte lidt rundt omkring og de fleste steder itereres det at de udelukkende bruger Golden Promise og specielt udvalgte sherry fade (og det sidste ved vi jo i hvert fald ikke er sandt). Så fandt jeg den følgende udtalelse:

" The character of Macallan has traditionally begun with Golden Promise barley, but this Scottish variety is becoming hard to find. Cultivation has drastically diminished because Golden Promise offers a relatively ungenerous yield of grain to farmers. Its yield to distillers in terms of spirit is also on the low side, but the flavors produced are delicious. Until about 1994, Macallan used only Golden Promise, and this now-precious variety still accounts for about 30 per cent of each infusion."
-- <!-- m --><a class="postlink" href="www.singlemaltscotchking.com/single_malt_scotch/macallan.htm">www.singlemaltscotchking.com/sin ... callan.htm

Jeg kunne ikke finde noget præcist på Macallans egen hjemmeside...

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2183 by MacChristensen

Master-class-masteren var overbevist om at der stadig kun blev anvendt Golden-promise til produktionen, det var der mange mente ikke holdt stik. Nogen der er ved om det er sandt/ikke sandt?
MacLars


Hej Lars,

det er ikke korrekt. Macallan bruger stadig Golden Promise, men kun i meget lille maengde, da G-P er meget dyr at bruge, fordi den hoestede maenge af afgroeder er lille i forhold til andre sorter, saa for ikke at goere deres produkt for dyrt, gaar de mere og mere vaek fra G-P. Saa vidt jeg ved saa er Glen Goyne det eneste andet destilleri der osse bruger en portion G-P, ellers bliver det ikke brugt mere.

Slainte
Jesper

Undskyld ae, oe og aa`erne, men er stadig i Baku, men fik lige fingre i en pc med en ordentlig internet forbindelse, saa skulle jeg jo lige ind og se hvad i lavede.......... :wink:

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2185 by Boggen
Vedrørende Golden Promise, så fik jeg oplyst på et besøg på Aberlour Distillery for en måned siden, at man også her bruger G-P - som det eneste udover Macallan.

/Bo

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.216 seconds