If it's not Scottish, it's crap!

More
13 years 10 months ago #21186 by BigMac
<
Jeg vil starte dette indlæg med at sige jeg selvfølgelig er lidt inspireret af Duffer - se ude til venstre :wink:

Årsagen er egentlig at nu har jeg flere gange forsøgt nyde Amrut, egentlig inspireret af en god whiskyven fra UK, Gordon fra SOI og et par andre deltagere derfra...Jeg ville samtidig også se om Jim Murray igen er ved at starte et hype ved at give Amrut 'Fusion' udgaven 97point.

Jeg har forsøgt med flere aftapninger:

Standard Amrut 46%
Blackadder Amrut 46%
Amrut Fusion 50%
Amrut Cask strength 61,9%

Ingen af dem smagte mig - Jeg fandt 46% udgaverne tynde og smagsløse med en ikke behagelig metallisk note. De andre udgaver? Bevares, de kan klemmes ned hvis man får en serveret, men jeg finder stadig en mystisk off-note i dem som jeg kun kan beskrive som kemisk (på den dårlige måder her)

Så jeg fatter ikke helt det hype der er opstået i kølvandet på Amrut - ud over det er det sædvanlige Jim Murray hysteri de nu rider på...

Jeg mener ikke de når bare i nærheden af skotsk malt :!:
Andre kan være og er selvfølgelig af anden mening - det er jeg klar over, men jeg er langt fra overbevist af dette brand...

Hvad så med Irland, Japan, USA spørger I sikkert?

Irsk har altid været let drikkeligt og jeg drikker da irsk, men det er sjældent...for mig er irsk noget du får en dobbelt/triple af på pubben sammen med din Guinness.

Japan? well, jeg må tilstå jeg var noget skuffet over seneste line-up fra Japan vi havde på smagning i januar 2010 i AWL aalborgwhiskylaug.dk/Arrangement ... gement.htm
Det var ellers et line-up som på papiret så rigtigt fint ud, men skuffede fælt på nær 1 enkelt (en single cask Miyagikyou) ift. forventningerne. Jeg har dog også fået noget singel cask Karuizawa som har smagt rigtigt godt, men stadig ikke er skotskl :?

USA? ja, der var engang hvor jeg kunne drikke de søde majs whiskeys, men tror det var inden mine smagsløg var tunet ordentligt ind (læs: i de tidligere whisky-år)...og inden man kastede en del mere energi efter denne hobby :shock:

Så nej, tak...jeg holder mig til skotsk malt og enkelte blends. Kald mig bare (skotsk) malt-snob, snævertsynet osv...jeg er blevet kaldt værre :wink:

If it's not SCOTTISH, it's CRAP! 8)

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21187 by Duffer
Mit logo har givet stof til eftertanke til mindst en whiskyentusiast - fedt :-)
Der er selvfølgelig en lille portion provokation indlagt i logoet og her tænker jeg på menneskets evne/last til at blive påvirket af udefra kommende faktorer - bevidst eller ubevidst.
Når en mand som Jim Murray (med al respekt for ham og hans mening og erfaringer) siger at en Indisk whisky er helt perfekt - så må den være det! Jeg skal ikke belemre jer med "Jim Murray smøren" en gang til, men man skal man ikke glemme hans tilgang som professionel til denne branche. Han lever så vidt jeg ved af at holde foredrag, smagninger og skrive bøger. Og det er trods alt kun een mands mening - hvis han altså kan regnes for uvildig/uafhængig anmelder, hvilket jeg ikke mener han er. Nok om det.

Min egen mening (også kun een mands mening :-) )
Irsk whiskey: Jeg har smagt cirka 30 stk - alle kedelige og uinteressante
Amerikansk whiskey: Enkelte single casks har været udmærkede, specielt Woodford Reserve og de rigtig gode er svært tilgængelige
Whisk(e)y fra andre lande: Ikke den store erfaring, men igen uinteressant
Japansk whisky: Enkelte single cask har været fremragende, men de er for dyre, for "hypede" og for svært tilgængelige. Standard OB'er er generelt for kedelige.

I det sidste par år har mine indkøb været fokuseret på "ikke kendte" destillerier som Miltonduff, Glen Moray, Ardmore, Old Pulteney m.fl.
Her får man ofte god kvalitet som er til at betale. Der er så meget godt whisky - så hvorfor bruge kræfter på de "hypede", de alt for dyre, samlerobjekterne og de kedelige. :?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21188 by karlejnar
Jeg er langt hen ad vejen enig med BigMac og Duffer. Men mit valg - at holde mig til skotske malts - er taget udfra en lidt anden vinkel. Jeg har ikke meget erfaring med ikke-skotske, simpelthen fordi jeg finder, at der er så mange spændende skotske, at jeg ikke gider bruge krudt på de andre.
Så jeg siger lige som BigMac, kald mig bare en skotsk malt snob;)

Jeg har kun smagt én Amrut - Fusion (tak MacDeffe) - og den tiltaler mig ikke rigtig. Der er efter min smag lidt for kraftige træagtige noter.

Jeg har købt/smagt en håndfuld irske, og de har været udmærkede, men lidt anonyme

Jeg har også indtil nu kun smagt én japansk - udmærket men lidt tam.

Amerikanske/andre - kan ikke huske nogen, så enten fordi jeg ikke har smagt nogen, eller fordi de har været intetsigende.

Når alt dette er sagt, så husk på at smag og behag er forskellig, så jeg siger ikke, at ikke-skotske er dårlige. Jeg har blot valgt - udfra et ringe sammenlignigsgrundlag, indrømmet - at satse udelukkende på skotsk.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21189 by BigMac

Mit logo har givet stof til eftertanke til mindst en whiskyentusiast - fedt :-)
Der er selvfølgelig en lille portion provokation indlagt i logoet


Jamen selvfølgelig er der en lille provokation indlagt - det skulle jo gerne bringe lidt indlæg af sig :) men jeg synes så faktisk samtidig det holder langt hen af vejen...

Jeg var i starten ligeglad med om der stod Skotland, Japan, Irland eller USA på flasken, men efter som man nu har haft denne hobby i en del år og smagt vidt og bredt, så er der -for mig- ikke noget der smager som skotsk malt (med få undtagelser).

...men jeg kunne godt tænke mig at vende lidt tilbage til snakken om skribenters indflydelse på whiskyen og folk købevaner... og jeg ved godt jeg nu driver lidt væk fra det orginale emne her...

Jeg vil ikke gøre mere ud af Hans Højhed Jim Murray - han har vist fået nok dækning her på whiskynyt, men vil i stedet tage fat på folk som Serge Valentin og de andre Malt Maniacs. Hvem/hvad er de egentlig? og hvorfor har deres ord så stor magt?
Som jeg ser det er det ikke andet end en folk whiskydrikkere som har formået at profilere sig rigtigt og efterfølgende få tilsendt en større antal (til tider) meget dyre samples (nej, det er ikke misundelse der ligger til grund her) ...og når de så giver whiskyen en høj karakter, enten via deres awards ellers f.eks. Serge på Whiskyfun.com, så forsvinder den pluselig fra shops med lynets hast, selvom aftapningen tit og ofte har været til salg i et stykke tid, uden at sælge ud... underligt, ikke?

Hvad er det de folk her kan? Kan de overhovedet noget? og ville dette ske uden at have et medie som Internettet og fået profileret sig på det rette tidspunkt? Er de ikke bare 'Self-Styled Whisky Connoisseurs' - et udtryk som MacDeffe brugte i et andet indlæg... Jeg har selvfølgelig mine egne tanker om dette, men hører gerne jeres

Er det ren psykologi? er det fordi der sidder mange bottle-chasers derude og køber alt op med en høj karakter i håb om at lave en ekstera lille pensionsopsparing?
Jeg indrømmer blankt at jeg også selv har et par håndfulder flasker købt som investering, men har samtidig den indstilling at der ikke er en flaske i mit skab som jeg ikke kunne finde på at åbne hvis lejligheden var rigtig...

Jeg tænker på om meget af f.eks. Islay-festivallen idag nu ikke bare hovedsageligt er bottlechasers? Jeg har aldrig deltaget på den, så jeg kan ikke udtale mig præcist, men diverse blogs/fora rundt om på internettet fortæller jo køer til festival flasker som starter midt om natten :!:

Jeg var til sammenligning til Spirit of Speyside Festival 2010 fra 28/4-5/5 sammen med nogle andre fra dette forum - en festival som er nemmere at komme til end Islay, med bedre overnatingsmuligheder og flere end 8 destillerier - men som samtidig ikke har festivalflasker til salg på destillerierne...og den festival var da ikke tilnærmelsesvis overrendt - ville den være det hvis der var festivalflasker til salg?

Lad mig afslutte med at sige meget af dette er strøtanker - specielt den sidste del...mens første del - tror jeg - faktisk ligger i tankerne hos en del...jeg ved det gør hos nogle af dem jeg drikker whisky med i Aalborg.

Ordet frit :)

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21191 by ClausB
Jeg har interesseret mig for whisky siden halvfemserne og min erfaring er at fordi whiskyen kommer fra Skotland kan det ikke i sig selv betragtes som en garanti for kvalitet. Jeg medgiver at meget irsk på den ene side kan være lidt kedeligt, men på den anden side så vil jeg placere Red Breast på min top 10 liste. Intet smager helt på samme måde. Hvis valget skal stå mellem en skots eller japansk whisky, mener jeg at de japanske som helhed udviser højere kvalitet. Tænk bare på Karuizawa og Hanyu. Køber man hele pakke med Skotlands kultur og natur kan jeg sagtes forså man vælger whiskyer derfra. Personligt interesserer sækkepiber og kilte mig ikke en pind og jeg synes derfor man går glip af for meget ved at udelukke anden whisky bare fordi den er produceret et andet sted.
Jeg kan dog godt forstå man vælger de mindre kendte destillerier som fx Ardmore. Generelt bør man efter min menig undgå de destillerier, som udnytter deres brand for meget. I slutningen af 1990'erne var det Macallan, men pt. er det især Ardbeg, som kræver groteske priser for deres vifte af spekulationsprodukter.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21192 by Macdeffe
Robert Parker indenfor vin er jo ofte blevet beskyldt for at have alt for stor magt, Heldigvis er der ikke én personlighed der på samme måde kan påvirke whiskybranchen, selvom nogle, inkl. mig selv vil mene at Jim Murray er tæt på

Der er ingen tvivl om at skribenter som Michael Jackson, John Hansel, Jim Murray og Serge har en stor inflydelse. Self styled er nok det sidste udtryk jeg vil bruge om anmeldere som Serge og Hansel, der begge virker meget ydmyge, de har f.eks ofte udtrykt at whisky er en personlig smag og bare fordi at de ikke kan lide en whisky så er det ikke ensbetydende med at du ikke kan

Man finder jo hurtigt ud af om man kan bruge en whiskyskribents anmeldelser til noget eller ej. Idag er der mange (heldigvis) der starter deres egen lille blog med whiskyanmeldelser på nettet og hvis det ikke havde været for nettet ville en fantastisk personlighed som Ralfy nok aldrig have fået "spalteplads"

Jeg skimmer ofte en hel del blogs/hjemmesider og ved efterhånden hvem jeg er enig med eller ikke enig med. Om de kan noget ? Ja det syntes jeg da. De fleste besidder en evne over gennemsnittet til at forvandle deres smagsoplevelser til ord. Om man syntes de er i stand til at skelne en god whisky fra en dårlig er jo tit afhængig af om du er enig med dem.

Jeg hælder lidt til den teori at det ikke er ikke-skotsk whisky der er noget i vejen med, snarere dem der ikke kan lide det. Ikke at der er noget i vejen med ikke at kunne lide ikke-skotsk whisky men det er et spørgsmål om smag og behag. Ikke skotsk whisky smager ANDERLEDES

Jeg syntes selv Amrut er en fantastisk whisky og er for en gangs skyld enig med Murray her (til en hvis grad, jeg syntes Fusion er 90-91 værd på hans skala)

Lige så snart en whisky smager anderledes end mere "almindelig" whisky så er der altid nogen der ikke kan lide dem. Røgwhisky, sherried svovlwhisky, FWP-whisky - tre smagsgrupper der får en større eller mindre gruppe til at springe fra. Men ligegyldigt hvor mange der siger at Ardbeg smager dårligt så vil jeg blive ved med at syntes at den smager godt (der er der vist alt for mange der er enige med mig i)

Amrut har konsekvent besejret Skotland i diverse landskampe, både her til lands og andre steder. Blindt

Japanske whiskyer har mere som reglen end undtagelsen vundet whiskymagazine årlige kåringer. Det er blindsmagninger

Amerikanske whiskeys er hoppet på bølgen med special aftapninger og udvalget er eksploderet i løbet af de sidste par år. Kvaliteten ligeså

I modsætning til Amrut, der jo er svinebillig (jeg har set Fusion til 369,-) lider Amerikanske og Japanske whisk(e)yer meget under deres prisniveau, der her til lands er alt alt for højt. Når Stag kan gå fra 75$ til 1795,- (på tilbud) flasken så bliver der altså tabt nogen i svinget

Selv drikker jeg mest skotsk..det er godt whisky og næsten lige gyldig hvor meget man smager er der altid masser af nyt at prøve. Og det er jo let tilgængeligt.

Jeg savner lidt tilsvarende udvalg af japanske/amerikanske whisk(e)ys. Man behøves bare kaste et blik på nonjatta for at se hvad det er vi misser.

Irsk whisky lider først og fremmest under at der kun ca. er tre destillerier på den irske ø. Og at den aftappes ved en alt for lav alkoholprocent, typisk 40. På en bar i Dublin smagte jeg et par single cask Bushmills på ca 10år ved fadstyrke. Produkter af denne type er svære at finde mht til Irsk whisky, men de her to Bushmills jeg smagte var klart over gennemsnittet af tilsvarende skotsk whisky. Jeg husker også en single grain fra Cooleys jeg smagte hos peteys, den var klasser bedre end noget skotsk på samme alder jeg har smagt

Det gælder om at smage på verden. Første gang jeg smagte oliven, kaffe, laphroiag, øl, ost, real ale mv. kunne jeg ikke lide det. men idag er det alt sammen produkter jeg nyder med stor velbehag. Som en af mine venner, som jeg har fået omvendt mht til islay whiskyer siger : "Man skal bare vænne sig til den dårlige smag" :lol:

Surfer jeg lidt rundt på amerikanske whiskyshops og sites eller chatter med amerikanske whiskydrikkere er der altså mange ting jeg syntes der ser ret interesesante ud, men det er svært at få fat på. Jeg har dog fået sat en af dem her tilside, som jeg har fået kraftigt anbefalet :
www.whatdoesjohnknow.com/2008/08 ... e-whiskey/

Så jeg syntes heldigvis der er masser af gode, spændende og anderledes smagsoplevelser fra hele verden.

USA, Japan, Indien og Irland er alle lande jeg anser for at være i stand til at producere verdensklasse whisky

Jeg er sikker på at flere lande kommer til, måske også Danmark - det vil tiden vise. I Europa især, men også andre steder som USA/Australien syntes jeg dog at kvaliteten lider meget under at nogle destillerier laver lidt for mange smutveje i deres produktion elller har whisky som nicheprodukt

Til slut vil jeg lige opsummere med en liste over ikke skotske produkter jeg finder helt i klasse med skotske produkter

Amerika
George T Stagg
Bitter Truth Rye

Indien
Amrut

Irland
Greenore
Bushmills, især single casks
Redbreast
Powers - fantastisk i sin klasse og til prisen

Japan - skal helst være cask strength
Yoichi
Hanyo
Kuraizawa

listen er mangelfuld, men det er mine erfaringer med disse markeder også..desværre

macdeffe

(Skotsk whisky er nok stadigvæk mest hyped)

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21194 by Duffer

men vil i stedet tage fat på folk som Serge Valentin og de andre Malt Maniacs. Hvem/hvad er de egentlig? og hvorfor har deres ord så stor magt?

De får vel kun den magt man tillægger dem. Der er vel nogle få i branchen der tillægger deres anmeldelser/smagninger/awards en værdi - netop fordi de har formået at reklamere for sig selv. Jeg skal da gerne være den første til at indrømme jeg læser Serge's anmledelser hver dag, men tager hans vurderinger for hvad de er.
Men er der noget reelt alternativ udover Ruben, hvis man dagligt vil læse smagsnoter?

Som jeg ser det er det ikke andet end en folk whiskydrikkere som har formået at profilere sig rigtigt og efterfølgende få tilsendt en større antal (til tider) meget dyre samples ...og når de så giver whiskyen en høj karakter, enten via deres awards ellers f.eks. Serge på Whiskyfun.com, så forsvinder den pluselig fra shops med lynets hast, selvom aftapningen tit og ofte har været til salg i et stykke tid, uden at sælge ud... underligt, ikke?

Serge's anmeldelser er vel heller ikke helt 100% uvildig/neutral - nu når han bliver behandlet godt og tilsendt samples fra stort set alle større europæiske forhandlere og destillerier? Jeg syntes nu han gør det rimeligt sobert - om man så er enig med ham er en anden sag...

Jeg tænker på om meget af f.eks. Islay-festivallen idag nu ikke bare hovedsageligt er bottlechasers? Jeg har aldrig deltaget på den, så jeg kan ikke udtale mig præcist, men diverse blogs/fora rundt om på internettet fortæller jo køer til festival flasker som starter midt om natten :!:

Når midaldrende mænd ligger i sovepose en hel nat for at få en flaske Ardbeg - så er kæden hoppet af. Og når man så samtidigt skal betale (var det) 220 £ !!! Og flasken bliver sandsynligvis aldrig åbnet men havner på eBay - har disse folk ikke et arbejde de skal passe??

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21195 by SteffenSand

vil i stedet tage fat på folk som Serge Valentin og de andre Malt Maniacs. Hvem/hvad er de egentlig? og hvorfor har deres ord så stor magt?
/c


Hej Big Mac
Jeg syntes dit spørgsmål har stor relevans for alle os whisky interesserede, derfor vil jeg forsøge at give nogle svar, som potentielt kunne besvare spørgsmålet - hvis ikke helt, så i det mindste delvist.

Jeg tror først og fremmest, at vi for at besvare spørgsmålet skal se på den platform han benytter, når han prædiker til whisky-menigheden (alle os der regelmæssigt besøger whiskyfun).

Jeg syntes at Serge, bedre end nogen andre, har skabt en hjemmeside, som systematiserer en kæmpe pøl af informationer om specifikke whiskyer. Det appellerer sansynligvis til de fleste af os, som kan lide at "nørde" omkring vores hobby. I mine øjne er hjemmesiden succesfuld fordi den systematisk tilbyder mig en viden, som jeg er meget interesseret i. Samtidig er hjemmesiden levende, da der nærmest dagligt er opdateringer og tilføjelser, hvilket giver mange af os lyst til at vende tilbage regelmæssigt. En hjemmeside er ikke besøgt bare fordi den findes, men skal leve op til en masse forbrugerkrav for at blive velbesøgt. Serge er dygtig - ikke kun til at desekrere whiskyer...

Jeg tror også at hjemmesiden er succesfuld fordi den, for nogle whisky interesserede, kan hjælpe med at målrette deres indkøb. Jeg tror at de fleste mennesker, når de køber ind, ønsker at gøre fornuftige indkøb, så man ikke efter købet står med en følelse af "buyers remorse". Jeg går næsten ud fra, at de fleste brugere på dette forum ofte selv bruger relativt mange penge på whisky. Jeg ved at mange whiskynyt brugere har smagt hundredvis af whiskyer og gør mange af deres indkøb på baggrund af den viden, der igennem tiden er akkumuleret herfra. Men jeg tror også at en betydelig del af de whiskyindkøb der gøres, sker på baggrund af en viden man har tilegnet sig - ikke fra førstehånderfaringer - men fra steder som whiskyfun.

Whiskyfun.com har i mine øjne overhalet Jim Murrays bibel fordi mediet der bruges er mere anvendeligt - da de fleste af os opsøger de gyldne dråber på nettet i forvejen. Jim Murray har i mine øjne sovet lidt i timen og mistet føringen fordi Serge tilbyder os et mere tilgængeligt og i mine øjne bedre opslagsværk. At "top karakter flasker" forsvinder hurtigere end før er selvfølgeligt ærgerligt, men giver mig dog en undskyldning for at nørde endnu vildere - simpelthen fordi det er strengt nødvendigt, hvis jeg vil have flaskerne før priserne tager himmelflugt.

Samtidig tror jeg også at sproget han bruger spiller en stor rolle. Jeg er personligt tiltrukket af hans farverige sprog og hans ikke konfronterende facon. Han skriver lejlighedsvis sin mening om forskellige emner (eks. Ardbeg priser), men jeg syntes han gør det på en måde, hvor alle kan være med uanset hvor tyndhudet man er. Samtidig syntes jeg at han trods alt har en god portion selvindsigt og er bekendt med hans relativt magtfulde position i whisky sammenhænge. Han har et levende ikon på hjemmesiden, hvor han, som Murray også har gjort, bekendtgør at hans betragtninger ikke er vise ord og evig sandhed. Om ikonet virker efter hensigten har vi forbrugere nok mere indflydelse på end han selv har.

Hvis jeg skal give min egen mening til kende, så er jeg ganske tilfreds med whiskyfun og vil hellere leve med de negativer som følger med, end at undvære helt.

Ps. Jeg skænker gerne en japansk dram til en fellow Aalborg-dreng, for at modbevise dit ellers glimrende "If it's not Scottish..." logo.

Bare sig til :0)

Venligst, Steffen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21200 by Whiskynyderen
Alle religioner har deres profeter, og de prædiker hver deres - Sådan er det også i whiskyverdenen. Jeg læser med fornøjelse såvel anmeldelser fra Jim Murray som Serge Valentin fra Whiskyfun. Min smag falder oftere sammen med JM's end med SV's, men andre har det omvendt.

Jeg holder mig næsten udelukkende til skotsk whisky. Det gør jeg ligesom Karlejner nævner, for at begrænse mig. Der er simpelthen så meget spændende malt fra Skotland, og min lever skal ikke belastes for hårdt, så der ingen anden vej end at være selektiv.

- Af Irske har jeg kun prøvet Bushmills, Paddy's, Connamary og Tullamore Dew - Ikke dårlige men som også nævnt fra anden side, mest til sammen med en pint guiness.
- Af amerikansk har jeg kun prøvet en håndfuld bourbons, men de har alle været for fede og søde til min mund.
- Af japanske har jeg prøvet Karuizawa og Yamazaki - Især førstnævnte, synes jeg, har lavet nogle forrygende gode sherrywhiskies - Så gode at jeg har kønt nogle stykker af dem.
- Indisk har jeg endnu til gode, men ser frem til at smage en Amrut Fusion.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21218 by BigMac

Robert Parker indenfor vin er jo ofte blevet beskyldt for at have alt for stor magt, Heldigvis er der ikke én personlighed der på samme måde kan påvirke whiskybranchen, selvom nogle, inkl. mig selv vil mene at Jim Murray er tæt på
Der er ingen tvivl om at skribenter som Michael Jackson, John Hansel, Jim Murray og Serge har en stor inflydelse. Self styled er nok det sidste udtryk jeg vil bruge om anmeldere som Serge og Hansel, der begge virker meget ydmyge, de har f.eks ofte udtrykt at whisky er en personlig smag og bare fordi at de ikke kan lide en whisky så er det ikke ensbetydende med at du ikke kan

Hvis ikke Malt Maniacs er self styled, hvad er de så? De fik en god ide på et tidligt tidspunkt og mig bekendt er der vist kun et par stykker som faktisk reelt har noget med spiritusbranchen at gøre

Man finder jo hurtigt ud af om man kan bruge en whiskyskribents anmeldelser til noget eller ej. Idag er der mange (heldigvis) der starter deres egen lille blog med whiskyanmeldelser på nettet og hvis det ikke havde været for nettet ville en fantastisk personlighed som Ralfy nok aldrig have fået "spalteplads"


Her er jeg helt enig, Ralfy er en sjov fætter og tilpas uhøjtidelig til jeg synes rigtigt godt om ham.
Bemærk dog også jeg aldrig har betvivlet internettet som medie til dette emne.

Jeg skimmer ofte en hel del blogs/hjemmesider og ved efterhånden hvem jeg er enig med eller ikke enig med. Om de kan noget ? Ja det syntes jeg da. De fleste besidder en evne over gennemsnittet til at forvandle deres smagsoplevelser til ord. Om man syntes de er i stand til at skelne en god whisky fra en dårlig er jo tit afhængig af om du er enig med dem.


Ja, de besidder et godt ordforråd - det er vi enig om...men kan de i virkeligheden smage?
I realiteten kunne de bare bluffe sig hele vejen igennem, ikke? :wink:

Stadig af ovennævnte vil jeg dog lige fremhæve John Hansell. Han har på sig egen blog proklameret at han ikke længere (og i et stykke tid, faktisk) har accepteret rejser til destillerier betalt af firmaerne bag - Øger det hans integritet? eller er han bare godt dum han ikke tager imod rejserne og så bare sætter sig ud over risikoen for at blive subjektiv når nu man har fået det hele betalt?

Jeg hælder lidt til den teori at det ikke er ikke-skotsk whisky der er noget i vejen med, snarere dem der ikke kan lide det. Ikke at der er noget i vejen med ikke at kunne lide ikke-skotsk whisky men det er et spørgsmål om smag og behag. Ikke skotsk whisky smager ANDERLEDES.


Jamen, tak for det :shock: Nej, jeg ser på det at mine smagsløg nu efterhånden har udviklet sig tilstrækkeligt til at finde for mange off-noter og skæve smagsprofiler

Amrut har konsekvent besejret Skotland i diverse landskampe, både her til lands og andre steder. Blindt


Med chancen for at pisse en hel flok menner af, så bliver jeg lige nødt til at være lidt hård over for dem der har deltaget i disse smagninger...Hvad er deres niveau egentligt? Det er min opfattelse at mange af dem der har deltaget er 'Hr. Jensen' 'Mr. Smith' eller hvad folk nu hedder...Hvor er deres hverdagsniveau og hvad er de vant til at drikke? jeg holder på det har STOR indflydelse her - så jeg giver ikke noget for disse landskampe

Irsk whisky lider først og fremmest under at der kun ca. er tre destillerier på den irske ø. Og at den aftappes ved en alt for lav alkoholprocent, typisk 40. På en bar i Dublin smagte jeg et par single cask Bushmills på ca 10år ved fadstyrke. Produkter af denne type er svære at finde mht til Irsk whisky, men de her to Bushmills jeg smagte var klart over gennemsnittet af tilsvarende skotsk whisky. Jeg husker også en single grain fra Cooleys jeg smagte hos peteys, den var klasser bedre end noget skotsk på samme alder jeg har smagt


Jamen, jeg er da ikke i tvivl om at de sagtens kan lave whisky i Irland...men indtil de laver det ved CS, NC NCF så er det nok noget jeg drikker til min Guinness

Så jeg syntes heldigvis der er masser af gode, spændende og anderledes smagsoplevelser fra hele verden.

USA, Japan, Indien og Irland er alle lande jeg anser for at være i stand til at producere verdensklasse whisky


Jamen, det er da godt...ellers havde de heller ikke noget marked :wink:

De får vel kun den magt man tillægger dem. Der er vel nogle få i branchen der tillægger deres anmeldelser/smagninger/awards en værdi - netop fordi de har formået at reklamere for sig selv.

Se, det er jo netop det der er problemet. Der er så mange som læser siderne og tager deres awards alvorligt, så selvom du og jeg måske godt kan have et 'serge/maltmaniac-filter' så er der rigtig mange der ikke har

Jeg syntes at Serge, bedre end nogen andre, har skabt en hjemmeside, som systematiserer en kæmpe pøl af informationer om specifikke whiskyer. Det appellerer sansynligvis til de fleste af os, som kan lide at "nørde" omkring vores hobby. I mine øjne er hjemmesiden succesfuld fordi den systematisk tilbyder mig en viden, som jeg er meget interesseret i. Samtidig er hjemmesiden levende, da der nærmest dagligt er opdateringer og tilføjelser, hvilket giver mange af os lyst til at vende tilbage regelmæssigt. En hjemmeside er ikke besøgt bare fordi den findes, men skal leve op til en masse forbrugerkrav for at blive velbesøgt. Serge er dygtig - ikke kun til at desekrere whiskyer...

Hvad er det han er dygtig til? Det kan vel kun være kommunikation? Hvis du vil have et praktisk opslagsværk kan du med fordel bruge whiskybase.com "“ der får du tit og ofte også mere end en 1 persons syn på en whisky "“ det vil jeg da sige er mere nuanceret? Nuvel, der er måske ikke flotte flagrende ord på siden, men i bund og grund så er det vel point-score'en flok er ude efter. En point score fra en mand som mestrer kommunikation, men ikke en score fra du og jeg som kan findes på whiskybase

Hvis jeg skal give min egen mening til kende, så er jeg ganske tilfreds med whiskyfun og vil hellere leve med de negativer som følger med, end at undvære helt.

Jeg snakker nu heller ikke om at starte en anti-whiskyfun-kampagne "“ jeg læser da også selv siden, men jeg sætter spørgsmålstegn ved den voksende del af whiskyfolk som baserer deres indkøb på netop disse folks rating af diverse whiskies "“ en faktum som jeg faktisk ikke synes nogen ovenfor har kommenteret konkret på overhovedet :!:

Jeg har selvfølgelig bemærket at I alle tilsyneladende er udstyret med et 'Serge-filter', men som jeg ser det, så er hovedparten af whiskyfolket derude ikke udstyret med et, og lader blindt deres indkøb styre af deres ratings
Samtidig er der heller ingen som har delt tanker omkring at f.eks. Islay-festivallen nu er overrendt med bottle-chasers kontra f.eks. Spirit of Speyside.
Er det hvad Islayfestivallen er blevet reduceret til? Samlerobjekter til hylden?

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21219 by Macdeffe
Hej

Hvis ikke Malt Maniacs er self styled, hvad er de så? De fik en god ide på et tidligt tidspunkt og mig bekendt er der vist kun et par stykker som faktisk reelt har noget med spiritusbranchen at gøre


Personligt har jeg mere respekt for for folk der ikke arbejder i spiritusbranchen. Det er ikke blåstempling af at man kan smage forskel på skidt og kanel. Malt Maniacs er vel bare en gruppe af fans, der har været ret aktive på nettet, men i bund og grund er det vel kun Serge derfra begår sig som rigtigt whiskyanmelder. Jeg er ikke enig med dig i at han bare en en tilfældighed der er kommet i nærheden af en computer, hvis det er det der er din pointe ?

Ja, de besidder et godt ordforråd - det er vi enig om...men kan de i virkeligheden smage?
I realiteten kunne de bare bluffe sig hele vejen igennem, ikke?


Hvad mener du egentlig med bluff. Jeg tror som sådan bare de godt kan lide whisky. Det er stadig op til læseren om man kan bruge deres skiblerier til noget. En af grundene til at du tillægger personer som Serge, JM og MJ en magt du ikke kan lide de har er jo faktisk at de har mange tilhængere, dvs folk der kan drage nytte af det de læser


Jamen, tak for det Nej, jeg ser på det at mine smagsløg nu efterhånden har udviklet sig tilstrækkeligt til at finde for mange off-noter og skæve smagsprofiler


Det var måske dårligt formuleret :-) , der er ikke mere i vejen med dine smagsløg end at du ikke kan lide Amrut :-) . Nu er jeg faktisk bekendt med en hel del der lovpriser Amrut til skyerne, men da også en del der ikke syntes det mere end almindelig whisky, og så nogle få der direkte ikke kan lide det. Alle personer som jeg vil sige har lige så "udviklede" smagsløg som dig dvs i den ret erfarne katagori. Igen et argument for at det i bund og grund er et spørgsmål om smag og behag. (du kender dem godt, vores omgangskreds ud i whisky er jo ret sammenfalden :P )

Og helt personligt syntes jeg ikke at min egen erfaring inden for whisky har gjort mig bedre til at samle off-notes og skæve smagsprofiler op, det har jeg altid kunnet. Jeg syntes selv erfaringen har gjort mig bedre til at finde de gode ting frem i en whisky og nyde ting (bl. fadstyrke) jeg ikke kunne da jeg startede

Med chancen for at pisse en hel flok menner af, så bliver jeg lige nødt til at være lidt hård over for dem der har deltaget i disse smagninger...Hvad er deres niveau egentligt? Det er min opfattelse at mange af dem der har deltaget er 'Hr. Jensen' 'Mr. Smith' eller hvad folk nu hedder...Hvor er deres hverdagsniveau og hvad er de vant til at drikke? jeg holder på det har STOR indflydelse her - så jeg giver ikke noget for disse landskampe


Jeg kan kun udtale mig om den smagning jeg selv deltog i. Det virkede som et selskab der havde prøvet at drikke whisky før. Ved det bord jeg selv sad ved (sammen med Peteys) var det folk jeg med sikkerhed kan sige havde drukket (en del) whisky før. Så en klar sejr til Amrut blandt erfarne whiskydrikkere der (Det var i Randers)

Hvad Islay festivallen er vil jeg lade dem som har deltaget i en udtale sig om. Men det er da rigtigt at den dækkes en hel del mere end SoS på nettet og at næsten alt omhandler festivalaftapningerne.

/Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21220 by LochLading

Med chancen for at pisse en hel flok menner af, så bliver jeg lige nødt til at være lidt hård over for dem der har deltaget i disse smagninger...Hvad er deres niveau egentligt? Det er min opfattelse at mange af dem der har deltaget er 'Hr. Jensen' 'Mr. Smith' eller hvad folk nu hedder...Hvor er deres hverdagsniveau og hvad er de vant til at drikke? jeg holder på det har STOR indflydelse her - så jeg giver ikke noget for disse landskampe


Hvad er det - der gør dig - til andet end Hr.Jensen ??? :shock:

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21222 by BigMac

Jeg er ikke enig med dig i at han bare en tilfældighed der er kommet i nærheden af en computer, hvis det er det der er din pointe ?

Jamen, det er faktisk min pointe "“ prøv at se hvor Serge ville have været uden internettet som medie = nowhere "“ men når du siger at det ikke er en tilfældighed at han på nettet "“ Hvad mener DU så? Du må også have en mening om mediet?

Omvendt ville vi jo så heller ikke have kendskab til en mand som Ralfy, hvis ikke vi har haft internettet, så mediet er nu fint "“ jeg vil grundlæggende måske egentlig bare mere ude efter dem der shopper efter point f.eks. Serge Valentin giver en whisky end Serge selv"¦dvs. dem uden Serge-filter

Når det så er sagt, så er Serge Valentin jo også lidt af en livsnyder ellers, ikke? Det er jo ikke kun whisky han nyder, det er også anden spiritus og vin"¦og fra tid til anden cigarer!! Hvordan det så påvirker hans smagsløg kan man jo så diskutere, men det er en helt anden snak ;-) Han er hvad jeg vil betegne som en levemand. Derfor tror jeg nu heller ikke at han 'bluffer' sig vej igennem, men i realiteten kunne han jo bare finde på et eller andet at skrive?....men det var bare for at stille tingene på spidsen at jeg formulerede det sådan"¦ Bluffers guide to whisky af Serge Valentin? ;-)

Det var måske dårligt formuleret , der er ikke mere i vejen med dine smagsløg end at du ikke kan lide Amrut . Nu er jeg faktisk bekendt med en hel del der lovpriser Amrut til skyerne, men da også en del der ikke syntes det mere end almindelig whisky, og så nogle få der direkte ikke kan lide det. Alle personer som jeg vil sige har lige så "udviklede" smagsløg som dig dvs i den ret erfarne katagori. Igen et argument for at det i bund og grund er et spørgsmål om smag og behag. (du kender dem godt, vores omgangskreds ud i whisky er jo ret sammenfalden )

Og helt personligt syntes jeg ikke at min egen erfaring inden for whisky har gjort mig bedre til at samle off-notes og skæve smagsprofiler op, det har jeg altid kunnet.


Hehe, jamen det er jo alt sammen fint nok ;-) så er jeg bare en skotsk malt whisky snob fordi jeg ikke kan lide Amrut. Ja, vi kender mange af de samme personer med 'udviklede' (forhåbentlig) smagsløg, men vil du påstå at dine smagsløg og lugtesans ikke har udviklet sig og nu er i stand til at opfange andre ting end da du begyndte at drikke whisky? Smag og behag er det også i stor stil, no doubt "“ og humør!

Men jeg gad godt vide om alle ville lovprise Amrut så meget som de gør hvis ikke en vis Hr. Murray gav den 97p og det sidder i baghovedet"¦Jeg tror hvis han ikke havde gjort dette, så var der aldrig blevet snakket så meget Amrut i Europa "“ så havde Amrut bare været endnu en af de der kuriøsiteter man kunne tage med hjem fra Østen. Bottom Line "“ jeg bryder mig stadig ikke om Amrut ;-)

Jeg kan kun udtale mig om den smagning jeg selv deltog i. Det virkede som et selskab der havde prøvet at drikke whisky før. Ved det bord jeg selv sad ved (sammen med Peteys) var det folk jeg med sikkerhed kan sige havde drukket (en del) whisky før. Så en klar sejr til Amrut blandt erfarne whiskydrikkere der (Det var i Randers)


Her blev jeg også bare nød til at generalisere"¦Selvfølgelig vil der have været erfarne whiskydrikkere til disse arrangementer også, men jeg siger som det store hele, så tror jeg ikke der er mange der bruger den tid og energi på at gemmenpløje nettet for indlæg/researche og valfarte til Skotland flere gange om året som f.eks. du og jeg gør. Og ud fra den antagelse vil jeg så også tillade mig at generalisere på mange af de andre deltagere der kan have været til disse smagninger "“ og med det sagt så har jeg igen pisset nogen af pga. jantelov

Hvad er det - der gør dig - til andet end Hr.Jensen ???

Nå, der var nok en der var til smagning i Randers og følte sig truffet :lol:

Meget! men jeg behøver ikke retfærdigøre mit 'whisky-c.v.' overfor dig "“ men alene bare det at jeg har startet denne tråd og sat nogle spørgsmålstegn gør mig til mere end Hr. Jensen, som sikkert ikke engang kender whiskynyt.dk
...og slå mig bare oven i hovedet med janteloven "“ jeg er ligeglad!

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21223 by Duffer

Men jeg gad godt vide om alle ville lovprise Amrut så meget som de gør hvis ikke en vis Hr. Murray gav den 97p og det sidder i baghovedet"¦Jeg tror hvis han ikke havde gjort dette, så var der aldrig blevet snakket så meget Amrut i Europa "“ så havde Amrut bare været endnu en af de der kuriøsiteter man kunne tage med hjem fra Østen.

Jeg kunne ikke være mere enig. Rimelig god, synlig markedsføring og et godt skub fra JM (mod betaling - hvem ved?) har gjort sit.

Jeg kan kun udtale mig om den smagning jeg selv deltog i. Det virkede som et selskab der havde prøvet at drikke whisky før. Ved det bord jeg selv sad ved (sammen med Peteys) var det folk jeg med sikkerhed kan sige havde drukket (en del) whisky før. Så en klar sejr til Amrut blandt erfarne whiskydrikkere der

Stort set alle bliver påvirket - enten bevidst eller ubevidst. Hvem har ikke købt en flaske whisky på en smagning i Skotland og været bare lidt skuffet da man åbnede den 3 måneder senere - i Danmark?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21224 by Macdeffe
Hej

Bare fordi du syntes en whisky er dårlig er altså ikke ensbetydende med at det er en dårlig whisky.

Og de whiskyer du syntes er gode er jo ikke sikkert jeg syntes er god. Det er jo hændt

Vi har fattet du ikke syntes Amrut er en god whisky. Jeg syntes den er verdensklasse, og jeg har da ret tit proklameret at jeg ikke er den store JM fan

Smag og behag.

Der er ingen tvivl om at det var et PR-guldæg for Amrut at de fik den store omtale i biblen. Men efter min opmærksomhed blev drejet imod et ellers ukendt destilleri for mig, så er det altså ikke JM's skyld at jeg købte min Amrut flaske nummer 2 til 7. Han kan højst få skyld for den første flaske jeg købte

Hvis Amrut bare er en kuriøsitet overlever den ikke længe, men jeg tror sgu de er kommet for at blive. Jeg tror ikke folk de siger de syntes den er god bare fordi JM gav den 97. Jeg tror de syntes den er god fordi de syntes den smager godt.

Men så længeI bås-sætter folk der er uenige med jer som amatører så tror jeg faktisk ikke vi kommer ret langt i den her ørkesløse diskussion. Lær dog at respekterer andre menneskers smag istedet for at katagorisere dem, enten som amatører, eller folk der bare taler JM efter munden

Duffer skrev

Stort set alle bliver påvirket - enten bevidst eller ubevidst.


Nu var det jo en blindsmagning!. Deltagerne i Randers var en hel del bedre på at stemme på Amrut som favorit, end de var til at gætte hvad der var Amrut og hvad der var Skotsk

Hvem har ikke købt en flaske whisky på en smagning i Skotland og været bare lidt skuffet da man åbnede den 3 måneder senere - i Danmark?


Det er aldrig sket for mig, jeg har ellers købt en del

/Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21227 by Duffer

Jeg kan kun udtale mig om den smagning jeg selv deltog i. Det virkede som et selskab der havde prøvet at drikke whisky før. Ved det bord jeg selv sad ved (sammen med Peteys) var det folk jeg med sikkerhed kan sige havde drukket (en del) whisky før.

Stort set alle bliver påvirket - enten bevidst eller ubevidst.

Nu var det jo en blindsmagning!.

Jeg var ikke til JM smagning, men har endnu ikke været til nogen smagninger hvor man ikke diskuterede det der var i glasset. Jeg vil mene at man (eller jeg) stadig vil blive påvirket af omgivelserne, deltagerne og foredragsholderen - uanset om det var blindt. Nævner en deltager f.eks kokos - så er der en rimelig sandsynlighed for at man kan finde kokos, netop fordi man er blevet ledt hen til det.

Og de whiskyer du syntes er gode er jo ikke sikkert jeg syntes er god. Det er jo hændt

Ja, der giver jeg dig ret - det er nærmest mere reglen end undtagelsen :lol: :wink:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago - 13 years 10 months ago #21229 by BigMac

Bare fordi du syntes en whisky er dårlig er altså ikke ensbetydende med at det er en dårlig whisky.

Og de whiskyer du syntes er gode er jo ikke sikkert jeg syntes er god. Det er jo hændt


Det er det helt sikkert hændt :)

Vi har fattet du ikke syntes Amrut er en god whisky. Jeg syntes den er verdensklasse, og jeg har da ret tit proklameret at jeg ikke er den store JM fan

Smag og behag.

Der er ingen tvivl om at det var et PR-guldæg for Amrut at de fik den store omtale i biblen. Men efter min opmærksomhed blev drejet imod et ellers ukendt destilleri for mig, så er det altså ikke JM's skyld at jeg købte min Amrut flaske nummer 2 til 7. Han kan højst få skyld for den første flaske jeg købte


Men han gav dig alligevel lyst til at købe den første flaske? og så siger du at suggestion/blåstempling med 97p ikke fungerer?
Jeg synes dette her beviser præcis det modsatte.
At du så for en gangs skyld er enig med manden, er jo så kun fint nok - for så har du jo ikke spildt dine penge :)

Hvis Amrut bare er en kuriøsitet overlever den ikke længe, men jeg tror sgu de er kommet for at blive. Jeg tror ikke folk de siger de syntes den er god bare fordi JM gav den 97. Jeg tror de syntes den er god fordi de syntes den smager godt.


Når den første hype har lagt sig, og JM engang i fremtiden har rated en af deres aftapninger til 54p fordi en abe har skidt i deres tappeanlæg, så skal det nok gå i sig selv igen 8)

Men så længeI bås-sætter folk der er uenige med jer som amatører så tror jeg faktisk ikke vi kommer ret langt i den her ørkesløse diskussion. Lær dog at respekterer andre menneskers smag istedet for at katagorisere dem, enten som amatører, eller folk der bare taler JM efter munden


Jamen, jeg respekterer skam at folk godt kan lide Amrut.
Jeg kaldte i øvrigt heller ikke folk for amatører som et nedsættende begreb i denne sammenhæng, men jeg blev nødt til at finde et ord som beskrev folk som ikke bruger så meget tid på whisky som du og jeg - og der dækker amatør vist meget godt.

Det er klart min opfattelse at hovedparten af folk som kommer til whiskysmagninger netop er glade amatører og ikke hardcore nørder som f.eks. du og jeg....og mange af disse glade amatører går måske til 2 whiskysmagninger om året og samtidig tager en OB standard-dram derhjemme en gang hver 14. dag - ikke at der er noget galt i dette, må jeg hellere skynde mig at sige inden der er nogen der opfatter dette forkert

...Og sådanne glade amatører er nemme at imponere...

Til sammenligning ved jeg bare hvor let jeg selv lod mig imponere for bare 5 år siden.
Der skulle stort set intet til, før jeg havde set lyset hvis jeg fik noget der smagte ud over det sædvanlige, så derfor er jeg tilbage til grundlaget for at Indien vandt disse 'landskampe'.

Citat:
Hvem har ikke købt en flaske whisky på en smagning i Skotland og været bare lidt skuffet da man åbnede den 3 måneder senere - i Danmark?


Det er aldrig sket for mig, jeg har ellers købt en del


Kan du virkelig med hånden på hjertet sige at du aldrig har fået en flaske med hjem som du aldrig har oplevet dette med? Respekt, så.... :roll:
Jeg ved helt sikkert jeg har prøvet det... :?

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/
Last edit: 13 years 10 months ago by BigMac.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21230 by Duffer

Når den første hype har lagt sig, og JM engang i fremtiden har rated en af deres aftapninger til 54p fordi en abe har skidt i deres tappeanlæg, så skal det nok gå i sig selv igen 8)

hahaha - det kan være det allerede ER sket - derfor de høje anmeldelser :lol: :lol:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21231 by LochLading

Nå, der var nok en der var til smagning i Randers og følte sig truffet

Meget! men jeg behøver ikke retfærdigøre mit 'whisky-c.v.' overfor dig "“ men alene bare det at jeg har startet denne tråd og sat nogle spørgsmålstegn gør mig til mere end Hr. Jensen, som sikkert ikke engang kender whiskynyt.dk
...og slå mig bare oven i hovedet med janteloven "“ jeg er ligeglad!


Nej, jeg var ikke i randers og har aldrig smagt en amrut.
Jeg undrer mig bare over at folk med en anden smag end dig, skal betragtes som "amatører".

jeg ser på det at mine smagsløg nu efterhånden har udviklet sig tilstrækkeligt til at finde for mange off-noter og skæve smagsprofiler



Udviklet????? Er din tunge blevet længere?? :D
Eller er det du mener, at du er blevet bedre til at snuse dig bort/forbi/omkring de 58% spiritus som altid vil "lamme" dine smagsløg??

vh Henrik

ps: Jeg synes også læsø salt er verdens bedste....Det kan de sgu ikke lave andre steder... Kald mig bare en snop. :wink:

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21232 by BigMac

Nej, jeg var ikke i randers og har aldrig smagt en amrut.
Jeg undrer mig bare over at folk med en anden smag end dig, skal betragtes som "amatører".


Det skal de heller ikke - hvis nu du læser mit svar til MacDeffe længere nede i tråden så skrev jeg:

Jamen, jeg respekterer skam at folk godt kan lide Amrut.
Jeg kaldte i øvrigt heller ikke folk for amatører som et nedsættende begreb i denne sammenhæng, men jeg blev nødt til at finde et ord som beskrev folk som ikke bruger så meget tid på whisky som du og jeg - og der dækker amatør vist meget godt.

Det er klart min opfattelse at hovedparten af folk som kommer til whiskysmagninger netop er glade amatører og ikke hardcore nørder som f.eks. du og jeg....og mange af disse glade amatører går måske til 2 whiskysmagninger om året og samtidig tager en OB standard-dram derhjemme en gang hver 14. dag - ikke at der er noget galt i dette, må jeg hellere skynde mig at sige inden der er nogen der opfatter dette forkert

...Og sådanne glade amatører er nemme at imponere...

Udviklet????? Er din tunge blevet længere?? :D
Eller er det du mener, at du er blevet bedre til at snuse dig bort/forbi/omkring de 58% spiritus som altid vil "lamme" dine smagsløg??


Du ved vist godt hvad jeg mener her :wink:

ps: Jeg synes også læsø salt er verdens bedste....Det kan de sgu ikke lave andre steder... Kald mig bare en snop. :wink:


Salt-snob :wink:

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21268 by Duffer
For hvem det må interessere:
Malt Maniacs welcomes two brand new team members; Chris Bunting from Nonjatta and Tim Puett from the Ardbeg Project.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21269 by Macdeffe
Både Nonjatta's side om Japansk Whisky og Tim's Ardbegproject.com om Ardbeg(!) er i en klasse for sig. Begge de herrer drikker gerne whisky der ikke nødvendigvis er skotsk

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21285 by Macdeffe
Gordon er Amrut fan og har nu en sektion dedikeret hertil :

www.spiritofislay.net/amrutbottlings.htm

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago - 13 years 10 months ago #21286 by BigMac

Gordon er Amrut fan og har nu en sektion dedikeret hertil :

www.spiritofislay.net/amrutbottlings.htm

Macdeffe


Godt for Gordon, but it's still crap... :lol:

Han havde også lige et flip med Bourbon en overgang...det gik over - men måske det her varer lidt længere, nu han også er blevet best buddies med Ashok :wink:

Jeg snuste igår lige til den næsten tomme sample flaske jeg fik med Amrut 2007 CS 61,9% - det udtalte kemiske faktor jeg ikke kan lide i Amrut er nu helt tydelig at finde deri. slet ikke behagelig - ville ønske denne tomme Amrut.sample kunne komme rundt til tilhængerne, så de kunne prøve selv...men de vil jo nok bare sige den dufter af....Amrut :wink:

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/
Last edit: 13 years 10 months ago by BigMac.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21287 by Duffer

Men vil i stedet tage fat på folk som Serge Valentin og de andre Malt Maniacs. Hvem/hvad er de egentlig? og hvorfor har deres ord så stor magt?
Som jeg ser det er det ikke andet end en folk whiskydrikkere som har formået at profilere sig rigtigt og efterfølgende få tilsendt en større antal (til tider) meget dyre samples (nej, det er ikke misundelse der ligger til grund her) ...og når de så giver whiskyen en høj karakter, enten via deres awards ellers f.eks. Serge på Whiskyfun.com, så forsvinder den pluselig fra shops med lynets hast, selvom aftapningen tit og ofte har været til salg i et stykke tid, uden at sælge ud... underligt, ikke?

Jeg faldt lige over denne tekst/skjult reklame? - på dagens anmeldelse (kilde: Whiskyfun.com)
That one came from a very nice little sample that, following the tracks of Whiskysamples by our friend Luc and several German online retailers, the excellent Master of Malt are now doing for the thirsty "“ but not uberwealthy "“ masses. Try before you buy, I couldn't agree more. Thank you, Master of Malt!
Men ok - hvem ville ikke give sine "buddies" al den gratis reklame man kan?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21288 by BigMac

Men vil i stedet tage fat på folk som Serge Valentin og de andre Malt Maniacs. Hvem/hvad er de egentlig? og hvorfor har deres ord så stor magt?
Som jeg ser det er det ikke andet end en folk whiskydrikkere som har formået at profilere sig rigtigt og efterfølgende få tilsendt en større antal (til tider) meget dyre samples (nej, det er ikke misundelse der ligger til grund her) ...og når de så giver whiskyen en høj karakter, enten via deres awards ellers f.eks. Serge på Whiskyfun.com, så forsvinder den pluselig fra shops med lynets hast, selvom aftapningen tit og ofte har været til salg i et stykke tid, uden at sælge ud... underligt, ikke?


Idag har Serge anmeldt 2 Signatory Port Ellens begge lagret i ikke nærmere definerede 'wine treated butts'...alene bare dette udtryk fik mig til at tænke, nej, du...der er noget galt her.

Nu er de begge rated til 90point på hans hjemmeside - bliver sjovt at se om der nu kommer gang i salget

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21290 by Duffer
Signatorys Port Ellen "Wine Treated" har været til salg på diverse internetsider i 5 uger nu og netop at det er en finish har sikkert holdt en håndfuld entusiaster fra at købe - undertegnede inklusive :)
Det kan umuligt være de 165 £ som afskrækker en sand PE fan :roll:

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21292 by Macdeffe

Jeg faldt lige over denne tekst/skjult reklame? - på dagens anmeldelse (kilde: Whiskyfun.com)
That one came from a very nice little sample that, following the tracks of Whiskysamples by our friend Luc and several German online retailers, the excellent Master of Malt are now doing for the thirsty "“ but not uberwealthy "“ masses. Try before you buy, I couldn't agree more. Thank you, Master of Malt!
Men ok - hvem ville ikke give sine "buddies" al den gratis reklame man kan?


Jeg tror nu kun det er Luc som er en buddy af Serge og her reklamerer han jo for hans "konkurenter" så dine anklager er totalt misvisende

Godt for Gordon, but it's still crap...

Han havde også lige et flip med Bourbon en overgang...det gik over - men måske det her varer lidt længere, nu han også er blevet best buddies med Ashok

Jeg snuste igår lige til den næsten tomme sample flaske jeg fik med Amrut 2007 CS 61,9% - det udtalte kemiske faktor jeg ikke kan lide i Amrut er nu helt tydelig at finde deri. slet ikke behagelig - ville ønske denne tomme Amrut.sample kunne komme rundt til tilhængerne, så de kunne prøve selv...men de vil jo nok bare sige den dufter af....Amrut


Jeg har lige smagt Double Cask og syntes det er en af årets bedste whiskyudgivelser. Det "kemiske" du kan finde i Amrut kan jeg altså overhovedet ikke finde.

Jeg syntes Amrut er absolut klassewhisky, så det er nok snarere dine smagsløg der er noget i vejen med og ikke Amrut- Du kan gentage lige så mange du vil at det er en crap whisky, det bliver det altså ikke mere rigtigt af. Amrut får jo generelt ret gode anmeldelser her af folket : www.whiskywhiskywhisky.com/forum ... m.php?f=23

Indtil videre har jeg købt og smagt Fusion, Peated Cask Strength, Two Continents, alle 3 flasker i absolut verdensklasse.

Men forventer man at det smager som skotsk whisky så bliver man måske skuffet

men det kunne da være sjovt hvis I tog diskussion over på lidt mere internationale sider som SoI eller 3*whisky, min fornemmelse er at danskere generelt ikke er specielt åbne over for ting der er alt for fremmedartede. Jeg fornemmer klart en større begejstring for Amrut andre steder end Danmark, og det er ikke kun her på whiskynyt.dk, men jeg har dog serveret den for et par stykker der blev meget begejstrede

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21295 by BigMac

Jeg har lige smagt Double Cask og syntes det er en af årets bedste whiskyudgivelser. Det "kemiske" du kan finde i Amrut kan jeg altså overhovedet ikke finde.


Jeg kan kun kalde noten for kemisk...det kan være du vil kalde den for noget andet, hvem ved? :)

Jeg syntes Amrut er absolut klassewhisky, så det er nok snarere dine smagsløg der er noget i vejen med og ikke Amrut- Du kan gentage lige så mange du vil at det er en crap whisky, det bliver det altså ikke mere rigtigt af. Amrut får jo generelt ret gode anmeldelser her af folket : www.whiskywhiskywhisky.com/forum ... m.php?f=23

Indtil videre har jeg købt og smagt Fusion, Peated Cask Strength, Two Continents, alle 3 flasker i absolut verdensklasse.


Hov, stop lige en halv - hvorfor er det mine smagsløg der er noget i vejen med fordi jeg ikke lige er enig med dig og andre? Så vidt jeg husker prædiker du altid smag og behag - det er nu blevet til defekte smagsløg?

Hele denne tråd er stærkt subjectiv og ja, jeg basher Amrut en del pga. den hype der er omkring den...og så selvfølgelig fordi jeg ikke deler i andres begejstring for den...Men det er måske ikke i orden?
Jeg stemmer ikke bare i koret af lovprisere fordi andre whiskydrikkere gør det - og det er du -hånden på hjertet, Deffe- heller ikke selv kendt for at gøre...du kan sgu godt lide at være lidt på tværs :wink:

Men forventer man at det smager som skotsk whisky så bliver man måske skuffet


Måske det er hele årsagen?? Begrebsforvirring?? - Amrut vil gerne sammenligne sig med whisky og Amrut laver og vinder whisky-landskampe mod Skotland og med det proklamat at når vi har slået Skotland i disse smagninger, så er vores whisky klasser bedre end skotsk...jamen, nej, det er det ikke - det er noget helt andet - det er stadig ikke Scotch! og smager heller ikke sådan.

men det kunne da være sjovt hvis I tog diskussion over på lidt mere internationale sider som SoI eller 3*whisky


Ja, det kunne det måske nok, men jeg er sikker på dialogen vil være den samme som her. Nogle kan lide den, andre kan ikke - og ja, måske er vi der ikke kan lide den også i mindretal på andre fora, men det giver ikke os mindre ret til at have vores mening. Jeg tror kun du kunne tænke dig flytte diskutionen derover fordi der er nogle flere som vil stemme i kor med dig.

min fornemmelse er at danskere generelt ikke er specielt åbne over for ting der er alt for fremmedartede.


Nej, men det er vi jo heller med andre ting...og her tænker jeg ikke kun på whisky :wink:

/c

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 10 months ago #21296 by Macdeffe
Der er mange ting jeg ikke bryder mig om. Det er ikke ensbetydende med at det er crap

Macdeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.264 seconds