Whisky til kæresten?

More
13 years 3 weeks ago #23156 by jack_sogaard
Hej alle i whisky enthusiaster :)

Jeg nyder meget at drikke mig en whisky eller to om aftenen i ny og næ og min kæreste syntes det ser så hyggeligt ud, men hun kan ikke rigtig lide whisky. Jeg ser whisky som noget man skal "lære" at drikke... Lidt ligesom man oliven er noget man skal lære at spise :D

Så mit spørgsmål til jer lyder: Findes der en meget sød/blød/pige-venlig whisky? lidt ligesom at Asti er en pige-venlig "champagne", og Liebfraumilch er pige-venlig hvidvin..

Jeg kunne forestille mig at det skulle være en whisky der ikke er røget overhovedet og ej heller spritet, men derimod gerne med duft og smag af vanilie eller karamel, eller sådan noget...

Nogen idéer?

Med venlig hilsen
Jack

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #23157 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Whisky til kæresten?
Prøv med Balvenie Doublewood, den har bragt folk ind i folden før, hvis den da er til at finde. Har faktsik lige smagt dens efterfølger "Signature", den kunne også være et godt bud

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #23158 by Springbank21
Replied by Springbank21 on topic Whisky til kæresten?
Det skal nok være whisky der er mildt 40%. Så skal det måske være en lidt sødlig whisky sherryfads lagret.....måske hvis du kan finde en let sherryfads fra et af lowland destillerierne, er der ikke et eller andet der Steffen??

mvh

Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #23159 by Ellegaard
Replied by Ellegaard on topic Whisky til kæresten?
Her i huset gælder det om at finde en whisky der ikke river for meget i de sarte kvindeganer. Islay-whiskyer er udelukket. Men jeg har haft held med Glenmorangie, Yamazaki, Oban, Dalwhinnie, Balvenie og Hakushu. Den største hindring er alkoholprocenten. Vær generøs med vand og sugerør - whisky bliver noget mere medgørlig overfor damerne hvis den tyndes lidt ned!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #23160 by Golfarne
Replied by Golfarne on topic Whisky til kæresten?
Hej.
Jeg kan anbefale Mortlach Flora og Fauna som en rigtig dame Whisky.
Den dufter som hvis du bider i en Blomme i Madeira og så dufter til den.
Smagen er lidt honning agtig lidt sherry og måske lidt marcipan.

Hilsen
Golfarne.

Jeg er samler - men drikker i ny og næ.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #23161 by BH
Replied by BH on topic Whisky til kæresten?
Det er ikke rigtig whisky, men mange kvinder er glad for Compass box Orangerie. Vi serverede den som velkomst drink til vores bryllup - og den blev vel modtaget over hele linien

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #23164 by Clausfj
Replied by Clausfj on topic Whisky til kæresten?
Et andet godt bud kunne være Aberlour 10 yo, en mild og blid whisky med noter af bl.a. vanilje og valnød. Den er også i den billigere ende af prisskalaen og meget nem at få fat i, de fleste supermarkeder har den.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #23166 by Larsenal
Replied by Larsenal on topic Whisky til kæresten?
Don't do it! Så stikker hun bare næsen i dine flasker :-)
Jeg kan tilslutte mig Mortlach FF - hvad med evt. en Yamazaki 18års? Selvom den er lidt dyr.

Du kan evt. lade hende vænne sig til at drikke ren spiritus med lidt god rom først.
Her er Millionairios 15års et godt bud (Fra Peru). Fås som regel til under 400kr.

Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #23167 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Whisky til kæresten?
Der er allerede kommet mange gode forslag, men ellers kunne denne her, som jeg lige har åbnet være en mulighed:
Clynelish DE 46% 1992/2009 Double matured in Oloroso Seco casks
Eller den "almindelige" 14års, som er uden "sherrylaget".
Eller Edradour Caledonia, Tobermory 10, Oban 14. Eller hvad med den nye Benromach 10års, den er ganske vist meget let røget, men til gengæld gjort "blød" ved en ekstra sherryfinish.

Men jeg vil da lige benytte lejligheden til at ramme en pæl gennem begrebet "damewhisky"
Forærede en gang en af vore musikervenner en Ardbeg TEN i fødselsdagsgave. Han var ikke så glad for den, men for høflig til at indrømme det. Hans unge (først i 20'erne) kæreste derimod var helt vild med den. Det var den gode "gamle" TEN, der var næsten helt klar med minimal farve. Men smagen - wow!!! Så de findes - pigerne der kan li' røget Islay whisky.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #23168 by Torben
Replied by Torben on topic Whisky til kæresten?
Nu skal man jo heller ikke glemme Highland Park 18 År, som jeg mener er en af de ultimative scorewhiskies.
Mvh Torben

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #23169 by henrikslaug
Replied by henrikslaug on topic Whisky til kæresten?
Konen er heller ikke for vild med whisky, men Aberlour og Balvenie går lige an...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 weeks ago #23171 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Whisky til kæresten?
Når min kone engang imellem (typisk i Skotland) drikker whisky, så er det udelukkende Islay !
Hun mener at det meste Speyside og lign. smager af sæbe :-) Det kan selvfølgelig være en uheldig oplevelse tilbage i 2004 i Pitlochy med noget meget suspekt Edradour, der har gjort forskellen ??
Efter en smagning havde jeg to forskellige Octomore og noget Supernova tilbage - Det var hun helt vild med.
Glæder mig til at servere PC Cask 895 for hende :-)

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.344 seconds