Ynglingswhisky...

More
19 years 5 months ago #2374 by LochLading
Ynglingswhisky... was created by LochLading
Hvilken dram er din ynglingswhisky og hvorfor ??????? :?:

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2377 by Nattlorden
Replied by Nattlorden on topic Ynglingswhisky...
Ardbeg TEN - för att den är bäst! :mrgreen:

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2384 by kenneth
Replied by kenneth on topic Ynglingswhisky...
tja, så mange har jeg ikke smagt endnu.

men den bedste som jeg skal have i skabet igen er Nikka yoichi 10 års.

men jeg skal lige smage nogle flere.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2391 by Benke
Replied by Benke on topic Ynglingswhisky...

Ardbeg TEN - för att den är bäst!


Hvornaer smager en Ardbeg TEN bedst?
Hvergang! :lol: .

Mvh
/Benke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2393 by Towle
Replied by Towle on topic Ynglingswhisky...
LochLading skrev:

Hvilken dram er din ynglingswhisky og hvorfor ??????? :?:

Laphroaig, den ganske almindelige 10 års.

Hvorfor? Hmmm, det var den der kastede mig ind i maltverdenen og jeg har det nok med den som med Herbert von Karajans indspilning af Vivaldis 4 årstider: Det er ikke nødvendigvist den bedste, men det var min første og det danner altså en aura der aldrig helt forvinder, tror jeg.

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2399 by walter
Replied by walter on topic Ynglingswhisky...
Den beste jeg til dato har smagt er Ardbeg 1977.
Hvorfor? , smag den , så ved i hvorfor.

hilsen Walter

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2413 by vad
Replied by vad on topic Ynglingswhisky...
Ens humør kan jo svinge som en maniodepressivs, når det kommer til whisky, men generelt er den røgede Islay nok min favorit. Kan jeg være mere specifik? Ja, min første kærlighed var en 15 års Laphroaig og ellers er 10'eren den bedste allrounder overhovedet efter min mening. Selv 10'eren er med sine kun 40% en dejlig og fyldig whisky, og den har virkelig karakter. Den er simpelthen whiskyens store, røde, beskidte bøf, og den slår aldrig fejl. Det er også konsekvent Laphroaig'en som mine venner er faldet for.

Men jeg er også "skabs" Caol Ila fan. Generelt er denne dram ofte en smule mere elegant, og så har den en lækker, olieret, fed røg - men ikke den RÅ karakter af Laphroaig'en. Og denne manglende krasbørstighed kan sommetider være charmerende og give en mere harmonisk og helstøbt oplevelse. Rent teknisk mener jeg at Caol Ila laver bedre whisky end Laphroaig, mens L. har meget af mit hjerte - men det er sgu et farligt trekantsforhold ... Min kørende Caol Ila er en Douglas Laing OMC 50% (11 el. 13 år), og den tidligere var en Provenance, 46% 11 års.

Går vi lidt i den anden grøft kan jeg godt lide de whiskies, der ikke har en alt for maltet og sød næse, men som kommer mere over i grønne æbler, umodne pærer og frisk melon (f.eks. Balblair, Imperial og måske Bruichladdich).

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 5 months ago #2417 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Ynglingswhisky...
Bedste tørverøget malt for tiden: Ardbeg 'Very Young' 1998/2004 58,3%. Ingen tvivl - den har bare 'det'.

For mig er 'det' en ren, kraftig smag af tørv og røg uden nogen dikkedarer. Det har jeg fundet til overflod i denne udgave af Ardbeg. 'TEN' er heller ikke at foragte. Og '1977' hører til klassikerne. lidt mindre af 'det', men en meget balanceret whisky, som bærer sin alder flot.

I den ikke-tørvede afdeling er der ingen vej udenom: Bruichladdich 1970 - den bedste 'gamle' bourbon-lagrede whisky, jeg nogensinde har smagt.

Der er mange andre gode malt's, men for tiden er det ovenstående, der er mine favoritter.

Slàinte
Karl Ejnar
PS: Det er igen onsdag nat efter 'Spirit-of-Islay' dramming, så jeg må hellere 'vægte' mine ord ;-)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2873 by Mickey
Replied by Mickey on topic Ynglingswhisky...

Bedste tørverøget malt for tiden: Ardbeg 'Very Young' 1998/2004 58,3%. Ingen tvivl - den har bare 'det'.

For mig er 'det' en ren, kraftig smag af tørv og røg uden nogen dikkedarer. Det har jeg fundet til overflod i denne udgave af Ardbeg. 'TEN' er heller ikke at foragte. Og '1977' hører til klassikerne. lidt mindre af 'det', men en meget balanceret whisky, som bærer sin alder flot.

I den ikke-tørvede afdeling er der ingen vej udenom: Bruichladdich 1970 - den bedste 'gamle' bourbon-lagrede whisky, jeg nogensinde har smagt.

Der er mange andre gode malt's, men for tiden er det ovenstående, der er mine favoritter.

Slàinte
Karl Ejnar
PS: Det er igen onsdag nat efter 'Spirit-of-Islay' dramming, så jeg må hellere 'vægte' mine ord ;-)

Jeg har gennem det seneste år gået og nippet til den Ardbeg 77 jeg anskaffede sidste år (der er efterhånden ikke meget tilbage) og haft den blandt en af mine favoritter.
Jeg har endnu ikke haft fornøjelsen at smage Very Young endnu, men efter at have læst dette indlæg, vil jeg da skynde mig at anskaffe en flaske.

Fra Speyside kan jeg nævne G&M Mortlach 1970 30 års, som en komplex stil jeg har det godt med.

Med venlig hilsen
Michael Johansen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 4 months ago #2879 by jones
Replied by jones on topic Ynglingswhisky...
Du er jo i Århus, Mickey, og sidst jeg var på Cockney Pub havde de Very Young Ardbeg (anden udgaven) i baren.

Prøv den før du investerer.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.184 seconds