Irreversible floc

More
12 years 6 months ago #24437 by MacLars
Irreversible floc was created by MacLars
På et australsk whiskysite har jeg læst lidt om "Irreversible floc", hvor der også er et par billeder af en Hart Brothers aftapning som har symptomet. Se www.singlemalt.com.au/forum/view ... ?f=1&t=385

Here is an extended quote from the excellent and highly recommended Whisky: Technology, Production and Marketing (Handbook of Alcoholic Beverages) Edited by Inge Russell, Charles Bamforth, & Graham Stewart

"Whilst filtered whisky is normally a clear, bright product, two forms of flocculation have occasionally been experienced in Scotch whiskies. The first form is known as ‘reversible floc', and can form when whisky is stored for prolonged periods at very cold temperatures (as may be encountered in cold winter transit). The whisky develops a haze, which disappears when the liquid is warmed and shaken. The main congeners detected in reversible floc are the ethyl esters of long chain fatty acids and larger alkyl esters, both detectable by capillary column GC"“MS. As whiskies are produced for distribution around the world to a wide range of climatic conditions, it has been found that reversible floc formation may be minimized by chill filtering whisky prior to bottling. This process reduces the concentrations of reversible floc-forming material, and has no effect on product character.

The second form is known as ‘irreversible floc'. This shows itself as very small, hair-like crystals of calcium oxalate, which slowly form and settle in the whisky when natural low mg/l concentrations of oxalic acid in the whisky react with similarly low concentrations of calcium ions. Oxalic acid may be determined by ion chromatography and calcium by flame atomic absorption spectrophotometry. Irreversible floc formation is eliminated by ensuring that final calcium concentrations are kept to a minimum by demineralizing the water used for final reduction."

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #24438 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Irreversible floc


Jeg har denne Aberlour flaske aftappet i 70'erne (tror jeg)

Selvom nogle af resterne kan ligne hår er der også (ret store) krystalagtige rester deri

Jeg skal se om prop/skruelåg er skadet når jeg engang åbner den, det kunne også være kilde til forureningen. Ellers ser bundfaldet ret irreversibelt ud

Den efterhånden legendariske "sock-finished" Macallan aftappet af Bladnoch led også under dette. Som navnet antyder var "udfaldet" særdeles hår-lignende. Flasken kostede 17 £ og whiskyen var noget nær det bedste Macallan jeg har smagt, selvom det måske ikke siger meget :-)

Jeg er enig i at der ingen smagspåvirkninger er


Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.213 seconds