Vanvittige whiskypriser...

More
9 years 8 months ago - 9 years 8 months ago #31170 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vanvittige whiskypriser...
Torben - vi var der i Maj (SoS 2012), men der er jeg temmelig sikker på det var £89,99.

Med 30% stigning per år:
2014 - £120
2015 - £156
2016 - £199

Så er spørgsmålet hvor længe efterspørgslen bliver ved.
Jeg har netop købt 1993 fra Batch 10 - det bliver nok den sidste.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 8 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31171 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Vanvittige whiskypriser...
@Duffer ok det kan godt være det var £89,95 jeg gav men så fik jeg også en kuglepen med :) Jeg mente bare det var £75. Måske det var for den Aberlour jeg tappede? men under alle omstændigheder er priserne stødt stigende.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31172 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vanvittige whiskypriser...

men så fik jeg også en kuglepen med

Haha, ja den fik vi også. Jeg forsøgte forgæves at få den byttet til en mini, men Karen mente åbenbart den var tvangsindlagt...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31173 by karlejnar
Aberlour'erne kostede £65, da jeg var der sidst - 28/5-14

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago - 9 years 8 months ago #31175 by BigMac
Replied by BigMac on topic Vanvittige whiskypriser...

@BigMac og jeg mener jeg gav omkring £75 i maj 2012.


ja, det passer vist meget godt - har flasker fra hvert år siden 2011 og mener at mellem 2011 og 2012 så vi en stigning fra £75 til £90

...men så fik folk øjnene op for Glendronach - The New Macallan

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/
Last edit: 9 years 8 months ago by BigMac.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31176 by JustAgirl

@Duffer ok det kan godt være det var £89,95 jeg gav men så fik jeg også en kuglepen med :) Jeg mente bare det var £75. Måske det var for den Aberlour jeg tappede? men under alle omstændigheder er priserne stødt stigende.


Har lige været på Aberlour for mindre end 14 dage siden, der kostede en tap selv 65 pund.

/Ulla

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31177 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Vanvittige whiskypriser...
Nu har jeg lige checket mit gamle kort "regnskabshæfte" igennem fra 2012. Det har dog ikke gjort mig mindre forvirret. Og dog.

Den 16.5. gennemførte jeg en kort betaling på GlenDronach på £68,42 og den flaske jeg købte var en flaske "tap selv" Vintage 1993 19 år. Sherry Butt Cask #1610 Date Distilled 24.9.1993 Date Bottled 16.05.2012.

Den 18.5. gennemførte jeg en kort betaling på Aberlour på £137 bla. for en "tap selv" Vintage 1995 16 år. First Fill Bourbon Cask #9473 Distilled 07.11.1995 Bottled 18.05.2012. Herudover købte jeg et par små 0,5'ere. De stod til midt/sidst i £30'erne.

Så efter, hvad jeg lige kan se har jeg givet under £70 for GlenDronach'en og det skal nok passe jeg har givet £65 for Aberlour'en og £72 for den to små. Så har Aberlour'en holdt pris i 2 år og hvorfor jeg ikke har betalt mere for Glendronach'en?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31178 by karlejnar
Ja Aberlour har holdt prisen, i 2005 gav jeg £50 hvilket var ca. 565Dkr, og i år gav jeg £65, hvilket er ca. 605Dkr. Så den er nok steget £15, men kun ca. 40kr i den danske pris pga pundets fald.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31180 by Gormie
Replied by Gormie on topic Vanvittige whiskypriser...
@TDH1
Kan det tænkes du har været på en rundvisning på destileriet og brugt en rabatkupon som man får mange steder når man har været rundt på rundvisning (kan ikke lige huske om man får sådan en på GD) ?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago - 9 years 8 months ago #31181 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vanvittige whiskypriser...
Man kan undre sig over hvordan prisen lige lander på det beløb.
Måske en kommissions flaske hvor der pålægges x antal procent?



"A fool and his money are soon parted"
Attachments:
Last edit: 9 years 8 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31200 by BigMac
Replied by BigMac on topic Vanvittige whiskypriser...

@TDH1
Kan det tænkes du har været på en rundvisning på destileriet og brugt en rabatkupon som man får mange steder når man har været rundt på rundvisning (kan ikke lige huske om man får sådan en på GD) ?


Jo, du får en voucher på Glendronach, men den kan ikke bruges når man køber BYO - den kan kun indløses hvis du køber deres andre aftapninger

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31201 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vanvittige whiskypriser...

Jo, du får en voucher på Glendronach, men den kan ikke bruges når man køber BYO - den kan kun indløses hvis du køber deres andre aftapninger


Som typisk er det dyrere som voucheren lyder på :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31220 by DanielChristensen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31222 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Vanvittige whiskypriser...
Ja vi var på en rundvisning inkl. smagning direkte fra fad og efterfølgende en regulær smagning. Mindes ikke jeg fik en voucher så det tror jeg ikke.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31235 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vanvittige whiskypriser...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31239 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Vanvittige whiskypriser...

Olivers indlæg:
Are You Being Priced Out Too?


Han har fat i noget.

Der har været en generel stigning hele vejen over og så er der områder, hvor priser er gået helt amok.

Taler vi f.eks. Ardbeg så køber jeg nærmest kun 10 års, Corry og Uigedal i hele flasker. De der NAS ting de lancerer hvert år til latterlige priser er ikke engang bedre end de nævnte tre så dem bliver det kun til samples af. De uafhængige er jo lige så vildt overpriced når man taler Ardbeg. For ikke længe siden lancerede DL en 15 årig fra 1991 mener jeg det var til over 300£ :S Det er faktisk kun whiskybroker der inden for den sidste tid har lanceret en Ardbeg til en reel pris alle andre har skruet prisen helt i vejret.

Ligesom det "Diavellio" :evil: har gang i på Mortlach med deres små ½ liters parfume flasker til overpriser. I gamle dage for ikke så længe siden kunne man købe en F&F for under £40. Den er oppe i £80-100 nu og den nye NAS skulle efter sigende ryge op på 60 - 70+ £ for NAS og så stiger de bare drastisk skal man have en af de næste to i serien da taler vi + et par hundrede eller tre £

Udmærket Highland Park 12-14 års whisky i fadstyrke i en fancy trækasse med et nordisk navn men til 1500,- + kr. No Thank's.

Eller for 1-2 år siden da alle de der managers ting kom med 9-12 års whiskyer til £200+

De der nye 6 årige ting fra Octomore til € 250-300 :woohoo:

Og sådan bliver det bare ved.

Alt ophæves til at være vild luksus selv ordinære whiskyer man laver man bare den rigtige indpakning og den rigtige reklame så står der en klar til at betale det der forlanges. Jeg vil da så lige sige, at der findes stadig producenter med moralen iorden og hvor man stadig kan få en rigtig god dram til rimelige penge men mange opfører sig som rene "billethajer". Jeg tror ikke der er mange produkter der har oplevet en prisstigning på niveau med den vi har set inden for whiskyen de sidste år.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31241 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Vanvittige whiskypriser...
Prisen på (gammel) whisky var ekstrem lav for ca. 10 år sicen

Whisky er blevet meget populær, både den gode slags, men også sådan generelt.

Dette har medført et salg hvor produktionen ikke kan følge med. Diageo forsøger med flere destillerier der udvides og nye destillerier

Så det betyder at mængden af ældre whisky der ligger i fade rundt omkring er faldet drastisk. Dette kombineret med at whisky er meget mere populært har ført til denne prisboble. Udbud og efterspørgsel

Nu har jeg heldigvis været i den situation at mine indkøb i mange år har overgået mit forbrug. Med de højere priser, lavere kvalitet er jeg ved at være derhenne hvor de nogenlunde matcher

Jeg gået hen og blevet bourbon fan. Her kom boblen en del år efter malt whisky, men den har ramt meget hårdere. Heldigvis er bourbon noget yngre i snit, så det tager knap så lang tid at indrette sig på efterspørgslen

Der findes stadigvæk en del god whisky på markedet, det kræver en del arbejde at finde. Men hvis man går efter det som alle de andre går efter, så skal man være klar til at betale

Hver gang jeg ser nogen jamre over priser, så tænker jeg, hvorfor køber i ikke bare flasken "ved siden af". Den er meget billigere og holder samme kvalitet

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31242 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Vanvittige whiskypriser...

Nu har jeg heldigvis været i den situation at mine indkøb i mange år har overgået mit forbrug.

Jeg gået hen og blevet bourbon fan. Her kom boblen en del år efter malt whisky, men den har ramt meget hårdere.

Der findes stadigvæk en del god whisky på markedet, det kræver en del arbejde at finde.

Steffen


Ditto her. Jeg har også været bagud med at drikke i flere år og det er jo en dejlig ting, ikke mindst med den prisudvikling der har været.

Du har ret boblen har også ramt Bourbon og det gik lige pludseligt hurtigt. Jeg vil da så stadig mene der er rigtig meget super godt Bourbon til rimelige penge derude. Tag bare Elijah Craig i fuld styrke. Den koster €55-65 når den ikke er på tilbud, hvilket er en fair pris men sad der en "haj" bag ville den være smidt i en trækasse og koste €120 og så var jeg stået af på den. Der er faktisk rigtig mange gode Bourbons til en rimelig pris og ligesom der er rigtig meget godt Bourbon findes der også stadig en del rigtig god single malt derude, hvor pris og kvalitet hænger sammen, og som du siger gider man arbejde lidt for sagen er der penge at spare og ofte bedre kvalitet at få.

Jeg antaster i realiteten heller ikke prisen som så, men mere sammenhængen mellem pris og kvalitet. Jeg synes sgu det er i orden, at en 30 årig whisky skal koste mange penge da det er et forædlet produkt og det skal selvfølgeligt afspejles i prisen, men at man pakker ung whisky ind i fancy kasser og skyder dem af som forædlet luksus og sætter prisen 300% for højt er langt ude. For som du selv siger er mængden af gammel whisky stødt faldende men ser man på priserne ser de ud som om der kun fandtes rigtig gammel whisky.

Men ja udbud og efterspørgsel, og grådighed lidt hen ad vejen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago - 9 years 8 months ago #31243 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vanvittige whiskypriser...
I min optik lå priserne på skotsk single malt whisky for ti år siden på det jeg vil kalde et acceptabelt niveau. I dag er det alt fra dyrt til vanvittigt.
Men der er ingen filantroper tilbage efter Raymonds tilbagetrækning - og det bliver kun værre

Priserne på rom, armanac, calvados m.fl. er i dag på et acceptabelt niveau.
Jeg læser om flere og flere whiskyentusiaster, som søger disse alternativer inden det også går amok.

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 8 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31247 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Vanvittige whiskypriser...

Men der er ingen filantroper tilbage efter Raymonds tilbagetrækning - og det bliver kun værre


Sønnike Martin kører med et rimeligt prisniveau og har ofte nogle gode aftapninger. Dog synes der at gå længere imellem nye flasker. Ved ikke om det skyldes han også får sværere ved at få fat i nye fad?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 8 months ago #31252 by Larsenal
Replied by Larsenal on topic Vanvittige whiskypriser...
1200€ for en Karuizawa 1981 TWE #6256 :whistle:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago - 9 years 7 months ago #31338 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vanvittige whiskypriser...
Så er Mortlach (DIAGEO) hoppet på 50 cl vognen - altså med at sælge 50 cl flasker til 70 cl priser
Rare - nej
Old - nej

Mortlach

Chivas berømte Cask Strength Series er stadig i live.
Priserne ligger stadig på et fornuftigt niveau

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 9 years 7 months ago by Duffer.
The following user(s) said Thank You: MortenP

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 7 months ago #31339 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Vanvittige whiskypriser...
Ja og den her NAS er "lillebror". Prisen bliver en helt anden på de næste to 18 & 25.

Horst Lüning har anmeldt den og har både ros og ris til den. Han finder bla. en metallisk note som han mener skyldes "ungdom" og den mangler lidt harmoni og fylde men ellers er han positiv stemt.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago - 9 years 6 months ago #31396 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vanvittige whiskypriser...
Dalmore???

Billigste flaske - en 22 års koster 30.000 DKK





"A fool and his money are soon parted"
Attachments:
Last edit: 9 years 6 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31397 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Vanvittige whiskypriser...
Duffer så stod der nok 30 andre forrygende flasker til 1000,- kr. stk. på min indkøbsliste istedetfor. 30 000,- for en 22 årig destilleret i 1989 er jo rablende vanvid. Var den så fra 1959 og aftappet i 1989 så gav det mere mening.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31398 by tdh1
Replied by tdh1 on topic Vanvittige whiskypriser...
Jeg ved det godt. Den blev ligepludselig 30 år istedetfor 22 men det gik hurtigt (-:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31400 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vanvittige whiskypriser...
Man kan så undre sig over hvem der køber disse flasker.
Dalmore samlere?
Samlere, der håber på priserne stiger?
Whiskydrikkere - næppe!

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31401 by Larsenal
Replied by Larsenal on topic Vanvittige whiskypriser...

Man kan så undre sig over hvem der køber disse flasker.
Dalmore samlere?
Samlere, der håber på priserne stiger?
Whiskydrikkere - næppe!


Asiatiske/russiske rigmænd? Selvom man endda kan få Karuizawa til en brøkdel af pengene.
Lad dem bare blære sig, når de kapper halsen på en flaske. De har betalt for det.
Det gør det bare sjovere at finde en bang-for-your-buck aftapning.

"Jamen, han har jo intet tøj på", sagde drengen...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago - 9 years 6 months ago #31514 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vanvittige whiskypriser...
Ny DIAGEO aftapninger på vej;

DIAGEO 2014 priser - fra TWE blog

Special Releases - Whisky Advocate






Kilde: TWE + Whisky Advocate

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:
Last edit: 9 years 6 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
9 years 6 months ago #31532 by Duffer
Replied by Duffer on topic Vanvittige whiskypriser...

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.542 seconds