DEN TOTALE NYBEGYNDER.

More
11 years 11 months ago #26242 by sletting
jeg må vidst tråd ind i de voksens rækker nu,for jeg har fået en god interresse for malt whiskyer. både for deres smag :D men også for deres historie.

men hvor starter jeg??? det er sikkert et ofte stillede spørgsmål fra os nybegynder, men jeg håber nogen vil give lidt råd og vejledning...

skal jeg starte i øst og vest, eller vil det være en ide at starte lidt på midten og arbejde mig lidt mod det søde eller det røget????

er der bøger,blade sider på nettet jeg kan bruge?? eller skal jeg bare stole blindt på min lokale vin/whiskey handler??

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26243 by Larsenal
Replied by Larsenal on topic DEN TOTALE NYBEGYNDER.
Velkommen til.
Emnet er blevet behandlet flere gange - du kan evt. surfe rundt i vores forumoversigt.
Nedenstående tråd er et af eksemplerne:
www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=4669

MVH
Kenneth

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26244 by DanielChristensen
Jeg vil anbefale dig at tage til nogle smagninger...

Ellers kan jeg anbefale bare at smage der ud af :-D Det er både en god måde at lære på, og så smager det jo også godt!

Bogen "50 whisky du skal smage før du dør" er også ok, og kan tit købes billigt på nettet.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26283 by jenspoder
Replied by jenspoder on topic DEN TOTALE NYBEGYNDER.
Jeg tænker at det kan give god mening at få prøvet lidt forskellige single malts, og de skotske regioner kan jo være et udmærket sted at starte.

I min whiskyklub skrev vi på et tidspunkt en artikel med vores favoritter fra de forskellige regioner: www.kwp.dk/artikel/regioner.htm

Den er 10 år gammel (!), men jeg tror ikke jeg har ændret min holdning så meget.

I dag ville min liste måske være:

* Highland - Ben Nevis
* Campbeltown - Springbank 10
* Speyside - Macallan fine wood
* Lowland - Auchentoshan
* Øerne - Highland Park 12 års
* Islay - Ardbeg TEN

Sådan lige fra hoften.

God fornøjelse. Bare det var mig der skulle opleve det hele forfra :)


Jens Poder

Københavns WhiskysmagerPanel
www.kwp.dk/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26285 by Ronni
Replied by Ronni on topic DEN TOTALE NYBEGYNDER.
Tag på biblioteket og lån hvad de har af bøger. Det gjorde jeg selv, og der var mange timers spændende læsning (og efterfølgende studier på nettet) :-)
Politiken har lavet en ordentlig moppedreng, tror den hed "Politikens guide til whisky" eller noget i den dur. Masser af baggrundsinfo, flotte billeder osv.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26291 by sletting
Replied by sletting on topic DEN TOTALE NYBEGYNDER.
tak jens for dine forslag til hvad jeg kan prøve. ud fra dine valg kan jeg se at jeg er på rette vej da jeg har købt nogen af dem...og andre er bestemt nogen der skal prøves...
jeg vælter lidt imellem ardbeg eller laphroaig??
jeg var nede ved min whiskey mand og ville købe en ardbeg som min første røg, men han rådede mig til at prøve "the big smoke 40" som en start....den faldt rart godt i min smag....

daniel og ronni: tak for råd om bog valg...de er købt og bliver nu studeret ganske nøje...

hvor meget erfaing skal man have før man får noget ud af en smagning???

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #26293 by DanielChristensen
Ingen. en smagning er et rigtig godt sted at starte! Her får man både smagt og der er eksperter til stede der kan fortælle og svare på spørgsmål. Husk hellere at spørge en gang for meget end en gang for lidt :)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #26506 by Duffer
Replied by Duffer on topic DEN TOTALE NYBEGYNDER.
Som nævnt tidligere, burde der måske være en sektion der hedder "Nybegynder" - "Køb af whisky i udlandet" osv. for at nye brugere af Whiskynyt.dk kunne søge og filtrere, da det ofte er de samme spørgsmål der dukker op.

Lige meget - dette klip giver god information omkring whiskykøb for nybegynder:
Link:
... ture=share

Old Pulteney/Highland Park/Caol Ila er et godt sted at starte og giver "Good Value for Money".

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.299 seconds