Thomas H. Handy, Sazerac. Kentucky Straight Rye

More
10 years 3 days ago #30400 by mofopupa
ABV og US whiskey!

Primo denne marts måned 2014 besøgte jeg Dansk Vinlager i Flensburg. På hylden stod en enlig svale af en flaske Thomas H. Handy, Kentucky Straight Rye Whiskey, ABV 66,2 %. Producent Buffalo Trace. Flasken endte i min indkøbskurv. Søgning på internet fortalte mig, at flasken formentlig er aftappet i 2012 og at indholdet er lagret i 6 yo. Pris DKK 1.113,20.

Ved opslag på internet er det kundgjort, at US whiskey efter lovgivning maksimalt på have en ABV på 62,5 %, når destillatet hældes på fad. Herefter spørger jeg mig selv, hvordan kan det så være, at indholdet af min Kentucky Straight Rye så har en ABV på 66,2 %.

Jeg sendte derfor en forespørgsel til Buffalo Trace. Her er så svaret neden for. Til min overraskelse er svaret en omvendt ”Angels’ Share”. Det er de nye og ubrugte fade, som medfører en forøget ABV.

PS!

Hvis du interesserer dig for US Rye, kan jeg anbefale:

High West Rendezvous Rye. ABV 46 %. Jeg har købt et par flasker hos The whisky Exchange. GBP 51,75. Hvis du tillægger udgift til forsendelse (GBP 3,20) og dansk spiritusafgift (DKK48,40), bliver slutpris ca. DKK 550.

Hilsen

mofopupa



Min Mail til Buffalo Trace:

Re.: Thomas H. Handy, Sazerac. Kentucky Straight Rye Whiskey. Bottled, assumed , 2012.
Matured, assumed 6 yo. ABV 66.2 %. Question on ABV compared to US regulations.


Dear manager,

Recently in Flensburg, Germany I have bought one bottle of your rye whiskye.

For this reason I have a question for you. On Wikipedia it is stated, that according to US regulations the spirit must be put in barrels at no more than 125 US proof:

Rye whiskey
From Wikipedia, the free encyclopedia

American rye whiskey[edit]

In the United States, "rye whiskey" is, by law, made from a mash of at least 51 percent rye. (The other ingredients of the mash are usually corn and
malted barley.) It is distilled to no more than 160 (U.S.) proof (80% abv), and aged in charred, new oak barrels. The whiskey must be put into such
barrels at not more than 125 (U.S.) proof (62.5% abv). Rye whiskey that has been so aged for at least two years may be further designated as
"straight", as in "straight rye whiskey".[1]

Rye whiskey was the prevalent whiskey of the northeastern states, especially Pennsylvania and Maryland. Pittsburgh was the epicenter of Rye Whiskey
production in the late 1700 and early 1800s.[2] By 1808, Allegheny County farmers were selling one half barrel for each man, woman and child in the
country.[3] Rye whiskey largely disappeared after Prohibition. A few brands, such as Old Overholt, survived it. Today Heaven Hill, Sazerac Company,
Jim Beam, and Wild Turkey, among others, also produce rye whiskeys, as does a distillery at Mount Vernon, the home of George Washington, which
sells a version of the rye Washington made. Rye is currently undergoing a small but growing revival in the United States.[4][5] Jack Daniel's has
released an unaged rye product, and thus is not legally "whiskey", though an aged version is planned.

When I read the label, it is stated, that the ABV of my bottle is 66.2 %.

How does this ABV 66.2% comply with regulation mentioned in Wikipedia of 125 proof?

I thank you on beforehand for your reply.

Yours sincerely,



Herefter svar fra Buffalo Trace:

Hello
Thank you for your recent inquiry. I have asked our expert staff and they let me know the following:

66.2% abv equals 132.4 proof. (Proof is double the percent alcohol by volume) Most whiskeys will go up in proof as they age in new barrels. They go in at 125 and depending on how many years they are in they will normally increase in proof. (Some of the barrel proof Staggs have come out in the 140 proof range.)

Hope this helps

Sincerely,

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 3 days ago #30401 by Macdeffe
Svaret er nu ret simplificeret

Sandheden er at i visse positioner i bourbon rickhouse er der et mikroklima så der forsvinder mere vand end alkohol´- forholdsmæssigt sådan at alkoholprocenten stiger.

Det fad jeg har liggende på Las Vegas Distillery holder nogenlunde sin alkoholprocent som ved påfyldningen, dvs der forsvinder væske i nogenlunde samme forhold som der er påfyldt

Der forekommer ikke noget "omvendt" angels share, der forsvinder bare væske i en anden propertion mellem alkohol/vand end i Skotland. Begge dele forsvinder

Der findes mange eksempler på at alkoholproventen er faldet, jeg har bl.a haft en Willet med en alkoholprocent under 50

Man har kunnet købe Rendezvous i DK til ca. 375

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 2 days ago #30402 by tdh1
Jeg læste engang noget om at det var de fad der lå højest der steg i alkohol procent. De nævnte noget de kaldte "chimney effect". Opad stigende varme der bevirkede en højere temperatur på de øverste "fad lag", hvilket bevirkede der var en større fordampning af vand end alkohol.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 2 days ago #30403 by Macdeffe
Hej tdh1

Det er også min opfattelse

Selvom der er 40C udenfor er der faktisk dejligt køligt når du står nederst midt inde i et warehouse på 7 etager. På ydersiderne er der vel ca. de samme 40C

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
10 years 2 days ago #30417 by mofopupa
Kære Steffen og tdh1!

Jeg takker for jeres indlæg om Angels’ Share, særlig i relation til US whiskey.

Det var rart, at vi fik tingene sat på plads.

Hilsen
mofopupa

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.133 seconds