Single CASK fetish?

More
19 years 3 months ago #2858 by vad
Single CASK fetish? was created by vad
De fleste er vist til Single Malt, men jeg har tænkt over hele fascinationen med single CASK. Nogle uafhængige - som f.eks. Blackadder - sværger jo fanatisk til single cask metoden, og ditto for visse whiskynydere. Derudover lader de uafhængige til at have en langt højere moral overfor produktet: ingen karamel, begrænset filtrering, mindre leflen for pøbelens marketingdrevne forestillinger osv.

Det er klart, at der kommer mere egenart og "terroir" over en sådan aftapning, altså en single cask. Men er det virkelig altid så godt? Det perfekte scenarie er naturligvis, at netop dette ene, enestående fad har balancen og særpræget, som gør den til verdens bedste. Oftest vil det enkelte fad vel på den anden side set være lidt som vi mennesker: i kraftigt behov for en bedre halvdel, noget til at runde os af, gøre os mere helstøbte og komplekse?

Kunne man ikke forestille sig en mere gylden middelvej mellem det, som mange af de ultra-kommercielle aftappere gør i dag og så det den ekstreme uafhængige aftapper gør? Altså noget i retningen af måske blot at stykke 2-3 fade sammen (gerne af samme single malt), så deres karakterer supplerer hinanden, og så uden kraftig efterfølgende filtrering og karamellisering.

Holdninger?

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2859 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Single CASK fetish?
Det finder man også mange steder. De bliver så typisk bare betegnet Cask Strength (uden single). F.ex er Ardbeg 21y en vatting af 12 fade

Rare Malt er på 6000 flasker, så kan man selv ca. regne ud hvor mange fade der bliver brugt (ca. 30 hvis det er bourbon)

Meget gamle fade med lavt indhold bliver ofte vattted 2-3 stykker sammen bare for at få lidt mængde i produktet

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2860 by jones
Replied by jones on topic Single CASK fetish?
Det sker at man sammenstikker et begrænset antal fade.

Gordon & MacPhail og Signatory gør det lejlighedsvis. Murray McDavid Mission serien gør det konsekvent (altid 2-3 fade).

Og destillerierne er ved at komme efter det. Udover den nævnte Ardbeg 21, så har Glen Garioch lavet en 18 års Official Distillery Archive aftapning fra 11 fade og Springbank har lavet en 22 års fra et par bourbonfade (kun 170 flasker).

Men hvor trækker vi grænsen?

Balvenie Islay Cask er "kun" fra 84 fade, f.ek. Er vi så over i almindelig masseproduktion?

Personligt ville jeg ikke regne Rare Malts med her. De bruger en hel del fade for at få 6.000 flasker, så vi er oppe i noget der ligner almindelig masseproduktion (uden at forklejne resultatet på nogen måde).

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2861 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Single CASK fetish?
Grænsen trækkes mellem 1 og 2 fade. :-)

Single Cask eller ikke Single cask. Single Cask behøves heller ikke være Cask Strength, tænk bare på OMC (50%) så jeg blander nok to ting sammen...

MacDeffe

der syntes det er godt at whisky kan serveres på mange forskellige måder

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2863 by Duffer
Replied by Duffer on topic Single CASK fetish?
Macdeffe, skrev

Rare Malt er på 6000 flasker


jones, skrev

Murray McDavid Mission serien gør det konsekvent (altid 2-3 fade).


Bare en tilføjelse :)

The Mission (Murray McDavid) er begrænset til 600 flasker og frigives to gange om året.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2864 by Sparholt
Replied by Sparholt on topic Single CASK fetish?
En anden årsag til sammenhældning af fade, speciel gamle, er jo også for at få alkoholprocenten op på de obligatoriske 40%/46%.

Frank

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2867 by dmwa
Replied by dmwa on topic Single CASK fetish?
Der er vel både fordele og ulemper ved enkeltfade / mange fade

Destilleriernes egne aftapninger plejer jeg at kalde "motorveje" - det er i reglen et godt produkt, men hvor destilleriets helt specifikke kendetegn ofte "drukner" i de forskellige "indtryk fra fadene".

Når jeg holder smagninger, forsøger jeg i stor udstrækning at finde aftapninger fra uafhængige aftappere, der kan fremhæve smagen i Lavlandet, Højlandet, Speyside, Øerne, Campbeltown (hvis den er med) og Islay. Tager man f.eks Oban og Dalwhinnie fra "De 6 klasssiske malts" - så mener jeg (andre har sikkert mindst lige så god en mening), at de ligger for tæt, og ikke nødvendigvis giver smageren indtryk af, at der skal være en forskel.

Enkeltfads aftapningerne har så den "store" ulempe, at de svinger utroligt meget i smag afhængig af fadets "fingeraftryk" - og derfor kan der reelt være meget stor forskel på 2 aftapninger fra hvert sit fad - selvom de er destilleret samme dag og aftappet af samme aftapper.

Jeg har tit oplevet det med Signatory aftapninger - der er heldigvis langt imellem jeg bliver skuffet over en flaske - men for en "nybegynder" er det en jungle at finde rundt i - og har man ikke ALLE begreberne på plads, kan man blive noget forvirret.

Så personligt hælder jeg nogle gange til standardaftapninger, hvor noseren jo har sikret samme smag hver eneste gang - andre gange til enkeltfads aftapningerne for at komme ud i krogene!

Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2881 by bruhns
Replied by bruhns on topic Single CASK fetish?
Man kan vel sige at for de store single malt "brands" der er det ikke anerledes end for de store blends -- om man køber en blend eller en "standard" malt, så er det de fleste forbrugeres forventning at dette mærke har en konsistent smag, lidt ligesom en Bigmac skal smage ens over hele verden (ingen sammenligning i øvrigt ;-)

Jeg foretrækker single cask aftapninger, fordi jeg synes det er der man får de mest spændende smagsoplevelser, men også fordi der ofte til single casks er knyttet nogle andre faktorer, som jeg forbinder med kvalitet, f.eks. at de ikke er filtrerede eller farve-forurenede.

Mvh.
Jakob/Qualityworld
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2882 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Single CASK fetish?
farveforurenet !!. Godt ord. Det skal jeg lige huske :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2893 by Nattlorden
Replied by Nattlorden on topic Single CASK fetish?

En anden årsag til sammenhældning af fade, speciel gamle, er jo også for at få alkoholprocenten op på de obligatoriske 40%/46%.


Varför inte buteljera dem som dem är - men utan att kalla det för whisky, eftersom lagstiftningen är sådan? Tror nog många skulle kunna tänka sig att dricka en 50-årig The Macallan så är 38% även om det inte får lov att stå "whisky" på flaskan.

"Angels' leftovers" eller något annat kul kanske? 8)

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2944 by bruhns
Replied by bruhns on topic Single CASK fetish?
Jeg har diskuteret dette med flere destilleri managers. Deres budskab var generelt, at de ikke ville gøre det, pga. at det ville udvande whisky-begrebet. Jeg forstår det egt. heller ikke -- jeg mener godt at de kunne designe label og flaskeinfo så man ikke var i tvivl, men det var i hvert fald det de sagde...

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2950 by Nattlorden
Replied by Nattlorden on topic Single CASK fetish?
Men det är ju ologiskt... om kvalitén var god nog när lägre % var lagligt att kalla whisky så bör kvalitén vara bra nog nu.

Som tidigare visat på forumet:

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2965 by bruhns
Replied by bruhns on topic Single CASK fetish?
Jeg er helt enig, men det var det de sagde. (Men det var så ikke Bob Dalgarno eller andre fra Macallan jeg diskuterede det med).

Mvh.
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2968 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Single CASK fetish?
Ligesom den anden tråd om whiksy's alder, drejer det sig egentligt om at overholde lovens ånd

Jeg tror ikke det var for at forhindre meget gamle aftapninger med en alkoholprocent på under 40 at reglen om de 40 er lavet :-)

Derudover kan jeg ikke se noget fordækt i at at man specificerer aldrene på en vatting. Det kan jo kun have interresse for os whisky-nørder.

Jeg syntes dog at det er vigtigt at proportionerne kommer med så man får et godt indtryk af forholdet imellem de fade der er brugt til en vatting. Det er fakta jeg ønsker og ikke en gang "salgsgas"

Er der nogen der ved om der står på Murray McDavids Springbank Cuvee forholdet imellem de to whiskyer ?
Hvis der er brugt to fade bare hvor meget der var i hver fad ?

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #2997 by vad
Replied by vad on topic Single CASK fetish?

Er der nogen der ved om der står på Murray McDavids Springbank Cuvee forholdet imellem de to whiskyer ?
Hvis der er brugt to fade bare hvor meget der var i hver fad ?


Såvidt jeg lige husker flasken og kassen, så er det ikke specificeret mere grundigt end 65/93. (Jeg har ikke åbnet den endnu - en sjælden viljestyrker fra min side). Strålende whisky i øvrigt, meget kompleks.

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3001 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Single CASK fetish?
MacDeffe skrev:

Er der nogen der ved om der står på Murray McDavids Springbank Cuvee forholdet imellem de to whiskyer ?


Har kassen i hånden, der står blot, at der er "a small amount of .... 1965...."
Så forholdet er, gætter jeg: Lidt '65 og meget '93.
At dømme efter farven, lidt som kamillete, og det, at '65'eren er fresh sherry og '93'eren er bourbon, tyder det også på, at det forholder sig sådan.

Vad skrev:

Jeg har ikke åbnet den endnu - en sjælden viljestyrker fra min side). Strålende whisky i øvrigt, meget kompleks.


Jeg har ikke så god viljestyrke, købte den på whiskymessen, og åbnede den på vej hjem. Delte med MacLars og MacNiels. Du har fuldkommen ret, en meget god whisky. Jim McEwan kan bare dét der med at stykke en malt sammen af flere fade. Ikke blot 'Laddier', men også her i MMD sammenhæng.

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3004 by Duffer
Replied by Duffer on topic Single CASK fetish?
Jeg går ud fra det er denne der er tale om.
Den er på min indkøbsliste i forvejen, så det glæder mig da at den bliver så pænt omtalt.
Må man forsigtig spørge hvad prisen er herhjemme. ?


_________________
MacAll

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3016 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Single CASK fetish?
MacAll skrev:

Jeg går ud fra det er denne der er tale om.


Lige netop - K&S havde den med på whiskymessen.

Må man forsigtig spørge hvad prisen er herhjemme. ?


Jeg gav 400,- på messen, om det er butiksprisen ved jeg ikke.
(gav det samme for en MMD Rosebank 1990)

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 3 months ago #3020 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Single CASK fetish?
Købte en flaske til 435 idag i K og S

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.258 seconds