Er whisky i krise i Danmark?

More
4 years 9 months ago #34890 by Macvaerk
Det virker som om efterspørgslen på whisky er faldende og priserne stigende ... i supermarkederne har de stort set kun de sædvanlige flasker stående, og når der endelig dukker noget nyt op samler det støv på hylderne ...

Hvad mener I? Er whisky på spanden her i landet?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 8 months ago - 4 years 8 months ago #34891 by MacNiels
Jeg tror ikke at efterspørgsel er faldende, men priserne er steget og i mange tilfælde er kvaliteten af whisky faldet.

Jeg tror dog at det er en generel tendens i whisky industrien at alt kan i dag sælges. Om kvaliteten er så som så og uden alder så er det muligt at sælge at hvad de kan producere. Derfor ser vi også en stor mængde NAS aftapninger på markedet.

Synes dog at de vinhandlere jeg besøger stadig har et godt udvalg af god whisky.

Men for at lyde gammel så var det nemmere at finde noget sjovt for f.eks. 10 år siden.

Hvis der står noget godt på hylderne og samler støv så sig endelig til.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk
Last edit: 4 years 8 months ago by MacNiels.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 8 months ago #34892 by Macvaerk
Jeg er enig i at whisky er blevet et brandvarmt samleobjekt, måske mest i udlandet. Det er dårligt nyt for dem der gerne vil drikke whisky.

Men i Danmark synes jeg der sker meget lidt indenfor whisky. Der er mere gin på hylderne efterhånden, og selv om der er whiskysmagninger fra tid til anden (og julekalenderen her på siden) virker det ikke som om der er meget gang i sagerne.

Jeg håber det vender en dag, måske når folk bliver trætte af gin!.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 6 months ago #34894 by Macvaerk
Nu lukker scotchwhisky.com. Der er da noget galt rundt omkring. Måske er det alle de gindrikkere ... hvem pokker finder også på at drikke gin!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 6 months ago #34895 by McKenneth
Jeg tror, de fleste bare foretager deres indkøb i udlandet. Priserne i DK er alt for høje, og meget højere end forskellene i moms og alkoholafgifter kan forklare.

Nogle eksempler:
Springbank 12 CS koster ca. 650 kr. i DK, mens den den kan fås i Tyskland til ca. 450-500.
Når de samme flasker sælges fra SMWS UK og DK, så er priserne i Danmark typisk 150-300 kr. dyrere pr. flaske. Samme tendens gælder for Cadenhead's.
Glendronach 18 koster i DK mellem 800-1000 kr., mens den kan fås til under 700 de fleste steder i Europa.
Ardbeg Uigeadail er på tilbud i DK til 529 kr. med en normalpris (!) på 700 kr. Den fås til under 450 kr fra et utal af udenlandske forretninger, og det er muligt at find den til under 400 kr.

Det er i øvrigt altid pudsigt, at whisky i DK koster det samme i alle butikker, og tilbud er stort set ikke eksisterende. Selv når butikker reklamerer med spar 20 %, så er det i de fleste tilfælde stadig dyrere end at købe whisky i udlandet. Det er lige før, at besparelserne nemt kan betale for en weekendtur til Tyskland, Holland eller UK.
Hvis man ser på forskel i moms og afgift, så burde en flaske i det normale prisområde kun være mellem 50-100 kr. dyrere i Danmark end i Tyskland, hvilket aldrig er tilfældet. I tilfældet med Springbank 12 CS, så ville prisen i DK, der svarer til 450 kr. i Tyskland være ca. 510 kr.

Eksemplerne kunne blive ved. Så hvis der er folk i spiritusbranchen, der undrer sig over, hvorfor der mangler kunder, så behøver de nok bare at se på priserne...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
4 years 6 months ago #34896 by Macvaerk
Helt enig i det med priserne. Særlig slemt kan det være med Bourbon. Flasker der er meget billige i USA (f.eks. 20$) koster pludselig en formue i Danmark, også selv om de er på tilbud.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.177 seconds