Din første malt?

More
19 years 1 month ago #4301 by Square
Din første malt? was created by Square
Sådan lidt for hyggens skyld, hvad var den første malt-whisky du smagte og/eller den der fik dig overbevist?

Jeg havde læste en artikel i avisen om maltwhisky, og da jeg så på en bar så den der blev udnævn til "rolls-roycen", en MacAllan 12 års, så skulle den jo naturligvis prøves - den var god. Men det var nok først da jeg fik en Lagavulin jeg virkelig blev tændt på maltwhisky.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4303 by MacChristensen
Replied by MacChristensen on topic Din første malt?
Det var vel omkring 1998 tror jeg - efter et besøg hos svigermekanikken (i Tønder) var vi over grænsen for at handle lidt ind. Weekenden efter skulle vi havde besøg af et hold venner fra Sjælland, og jeg viste han drak whisky. Og da jeg egentlig godt kunne lidt tør spiritus, så måtte jeg jo hellere købe en flaske single malt til lejligheden, og for lige som at finde ud af hvad det egentlig var for noget. Det blev så en 12 yo Bowmore, vist mest fordi der flugte sådan en fiks CD-Rom med flasken..... 8) Tja og siden da har jeg haft "bacillen"...... :wink:


Slainte
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4304 by BH
Replied by BH on topic Din første malt?
Min første malt var en Glen Grant købt i '87 på vej til Norge på den årlige laksetur.
Der i teltet lærte maltwhiskiens glæder :wink:

Senere da jeg kom hjem skulle jeg prøve alt jeg kom i nærheden af, og den der gjorde mest indtryk som nybegynder var Talisker... tænk at whisky kunne smage at så meget og så forskelligt.

Siden har jeg fundet ud af at der er meget mere at lære, og jeg synes hele tiden jeg gør nye opdagelser

Bjarne H.

Bjarne Hagen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4305 by sixsquare
Replied by sixsquare on topic Din første malt?
Jeg fik min første single malt omkring 1990. Som så mange andre på det tidspunkt, så var debutten en Glenfiddich. Det var jo lissom det det var, dengang...

Heldigvis har mine smagsløg udviklet sig betydeligt siden da. :o

Slainthe
Jens Albagaard
Sixsquare.dk


Læs flere whiskynyheder på www.sixsquare.dk !!!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4307 by Duffer
Replied by Duffer on topic Din første malt?
I midtfirserne Glenfiddich, men først da jeg i midt i halvfemserne smagte en Highland Park 12-års hos en ven var jeg afhængig. :shock:
Grundstenen var lagt til de bløde, sherry og portvinswhisky.
Jeg har flere gange forsøgt mig med Lagavulin, Laproaigh og tilsvarende meget røgede og tørvede whisky.
Måske Al og MacC kan få mig konverteret på WhiskyLive :)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4308 by ace
Replied by ace on topic Din første malt?
Min første malt fik jeg i år 2000 på en tur til Skotland. Vi boede i Edinburgh og besøgte derfor Glenkinchie destilleriet hvor vi smagte deres malt. Det var ikke en stor oplevelse, men nysgerrigheden blev alligevel vækket. Vi måtte vælge en smagsprøve mere fra deres bar, og valget faldt på Dalwhinnie (som jeg fandt bedre end Glenkinchie'en - det gør jeg stadig!).
Men det blev først rigtig godt da jeg fik en Springbank 10y. i gave - så var der ingen vej udenom: jeg var hooked :lol: , og har været det siden.
Idag er jeg meget til de røgede malts, men er også meget begejstret for de sherry- og især portvinslagrede.

ace...

Martin.....

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4309 by BigMac
Replied by BigMac on topic Din første malt?
Glenmorangie 10års!

En tidl. kollega mente han "havde noget jeg skulle smage"...
Da jeg så det var whisky, udbrød jeg "føj, for den ..."
Tidl. var whisky for mig, sådan noget man hældte cola i :shock:

Han bad mig dog nu give den en chance, hvilket jeg gjorde - og det skulle jeg ikke fortryde.

Glenmorangie 10år er stadig idag en fast bestanddel af mit sortiment.

Idag nyder jeg malts fra alle regioner, har dog en lille forkærlighed for Islay. :oops:

Mvh

BigMac

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4310 by IvarA
Replied by IvarA on topic Din første malt?
Jeg ser at jeg foreløpig er den med flest antall år som maltwhiskydrikker - fra 1976.

Glenfiddich var den første maltwhiskyen jeg smakte (på den tiden var det en 8 år gammel versjon som var standardversjonen). Det var sommeren 1976. På den tiden var ikke maltwhisky noe man vanligvis drakk. Selv om, i mine øyne, standard Glenfiddich ikke var eller er en stor whisky, var den bedre enn de blended whiskyene som jeg smakte i studietiden. For meg ble derfor dette starten på en lang maltwhiskyforelskelse, som nå er inne i sin 3 bevissthetsperiode. Den første perioden startet altså i 1976. Den andre med mine første destilleribesøk i 1984. Den tredje startet for noen år siden.

Ivar A
Norsk Maltwhiskylag ( www.nmwl.no )

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4311 by Peterap
Replied by Peterap on topic Din første malt?
På en tur til England i 1999 med Svigermekanikken fik min kærestes far overbevist mig om whiskyens lyksagligheder, hvilket resulterede i indkøbet af et stk. Old Pulteney 12 års. Et interessant bekendtskab, og en whisky jeg stadig vender tilbage til, når lejligheden byder sig! Jeg har faktisk stadig en "fingerbredde" i bunden af min første flaske omme bagerst i skabet. Med henvisning til debatten om iltning af whisky kunne det være meget morsomt at smage den mod en ny flaske :)

Den flaske blev dog KLART blev slået af svigerfars køb af en Laphroaig, der virkelig slog benene væk under mig, og resulterede i at jeg ikke kunne drikke andet end Islay gennem en årrække. Det lune har dog fortaget sig noget, og jeg kan i dag nyde de lækre frugtige toner i en Irsk whisky, eller det sødlige/letrøgede fra Speyside.... så længe det er whisky er jeg egentlig klar :) Jeg mangler dog stadig at blive introduceret til den forunderlige (!) verden af blends og vattede malts.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4312 by broberg
Replied by broberg on topic Din første malt?
Min første "rigtige" whisky oplevesle fik jeg i 1996, på en tur til Irland, hvor vi mellemlandede i London, og havde et par timer vi skulle have slået ihjel. Så vi gik rundt og kigge i den tax free, og der var der smagning på Balvinie, Founder Reserve, uhm, hvor det smagte, så vi måtte bare købe den med, og siden den tid er min whisky horrisont blevet udviget volsomt, men Balvinie vil altid blive ved at vende tilbage til.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4315 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Din første malt?
Som hos de fleste andre, var min første malt en Glenfiddich. Husker ikke, om der var alder på, men det var en kammerat, som "lokkede" med den tibage i 1981. Vi havde i nogle år dyrket blended whisky, startet med JW Black Label, og så gået over til Chivas Regal, Ballantines og Dimple, alle 12års, med en enkelt Royal Salute i ny og næ.

Havde så en næsten whiskyfri periode, mens jeg læste til ingeniør, men "genopdagede" så "Fiddich'en" på min første udlandsrejse hos Dancall sidst i 80'erne.

Den store åbenbaring kom dog i 1990 eller '91, hvor min bror kom hjem fra Skotland med en Lagavulin 16. Så var jeg hooked på Islay, og det blev til flere af slagsen. Bowmore 12års i den gamle brune flaske og den nye klare med trykt etiket, Bunnahabhain, Laphroaig 10års. Og så selvfølgelig nogle Lagavulin 16 i den gamle "White Horse" udgave med lidt mere "mmmph" :P end nutildags.

En enkelt "outsider" var Glenmorangie 10år, men den faldt slet ikke i min smag dengang.

Min malt-interesse blev kraftigt forstærket fra 2000, hvor vi begyndte vores årlige tradition med ferie i Skotland. Og gradvist udvidet til andre slags end de røgede Islay's, især hjulpet godt på vej af Stig's ScotSpain smagninger fra 2003. Herefter er der vist rigtigt kommet turbo på :wink:

Mine foretrukne er stadig Islay, især de nye unge Ardbeg's, med den søde, røgede tørv. Men også Bruichladdich's utørvede malts, især de rent bourbonlagrede. Lowlandsmalts som Bladnoch og Rosebank har også "fanget mine smagsløg". Og så er der jo Springbank og Longrow, samt den kommende Hazelburn fra Campbeltown.

Nå ja - øerne med Talisker, Ledaig og Highland Park blandt favoritterne.
Og Highland/Speyside med Brora, Old Pulteney, Glenfarclas, Balvenie, Mortlach, Glen Garioch også blandt favoritterne

Jeg håber ikke, jeg har nået toppen endnu, og håber det varer mange år. Der er jo stadig mange flere malts derude at opdage :P

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4318 by McKermit
Replied by McKermit on topic Din første malt?
Talisker.

I november 2002 sad jeg med et par venner i "Kælderbaren" under DTU og fik et par øl en fredag aften. Da det bliver en af de andres tur til at skulle hente kommer han noget uventet tilbage med tre Talisker'e. Forklaringen var, at han den forgangne sommer havde været i Skotland, herunder på Skye hvor han havde besøgt destilleriet. Han brugte derefter et kvarters tid på at "lære" os andre at drikke maltwhisky (dufte, smage, tilsætte vand, dufte igen, smage igen osv.). Siden da har jeg været hooked. I starten mest til de milde (Lowlands, Speyside og Irske) men senere hen også til de mere kraftige Islay'er.

Kvak

McKermit

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4319 by Minisky
Replied by Minisky on topic Din første malt?
Igen - Glenfiddich - jeg husker faktisk ikke helt om det var 1991 eller 1992. Jeg havde i længere tid sværget til whisky (hvis man kan kalde "Four Roses", "JW Red", "Chivas Regal" o.lign for whisky). Efter jeg havde smagt Glenfiddich skulle det være Single Malts, og helst fra Speyside - det tog mig faktisk lidt tid at begynde at nyde de røgede... Så var der en lang overgang hvor det kun var de røgede der duede. Efterhånden er jeg begyndt at søge mere varians, og har ikke længere en decideret favorit region, men tager dem som de kommer.

Minisky

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4320 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Din første malt?
Hmmm første single malt...det er meget lang tid siden........jeg tror den allerførste var Balvenie Founders Reserve. Det var omkring 1985 og jeg husker det som en udsøgt fornøjelse...........men siden hen også en dyr fornøjelse. I dag er den selvsamme Balvenie stadig en af mine favoritter.............og nu udgår den fra markedet.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4323 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Din første malt?
Sikkert Glenfiddich. Jeg ved at jeg smagte Raoyal Salute i starten af firserne hvis det tæller med

Jeg har altid godt kunne lide whisky. I mange år drak jeg hvad som helst uden egentlig at kende forskel på blended og single malt. Jeg vidste godt at var det dyrere var det også bedre

Cocktails lavet på whisky var også blandt favoritterne. En whiskey sour stod (står) højt på hitlisten.

Det store vendepunkt kom under en tur til Norge, hvor jeg havde medbragt en flaske gammel Dansk for at glæde de lokale mm. Mødte et par fra Skotland og tilbød dem noget godt fra Danmark. "Vi har også noget godt med fra Skotland" svarede de og hev 6 flasker op af rygsækken. EN supermarkeds uafhængig aftapningserie benævnt Lowland, Island, Islay, Speyside osv

Vi blev enige om at lave en hurtig research på hvilken region der tilbød den bedste whisky. jeg kan ikke huske resultatet, bare at jeg blev fascineret af smagsforskellene.

Nogle år eller 3 før havde jeg besøgt en kammerat der serverde en laphroaig. Underlig Whisky syntes jeg. Meget sær etikette og det smagte virkelig ad helvede til. Jeg tror jeg har ændret mig mere end Laphroaig har siden den gang

I Norge opdagede jeg at jeg pludselig kunne lide det røgede maltwhisky

Begyndte at gå til whiskysmagninger hos Grubert (Der desværre ikke er blandt os længere) i Århus. Jeg var hooked

Min første malt, jeg selv købte, var en Caol Ila G og M til ca. 400 kr. Jeg syntes det var vildt dyrt og skulle virkelig tage mig sammen for at købe flasken. Jeg gik rundt om forretningen i ca. ½ time før jeg kunne få mig selv til at bruge SÅ mange penge på en whisky. The rest is history. Har været i Skotland mange gange og besøge vennerne fra Norgesturen. De introducerede mig også for Real Ale og SMWS mm så der mennesker jeg står i dyb gæld til :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4332 by JimTaggart
Replied by JimTaggart on topic Din første malt?
Macallan. 1999. Odense. Jeg var på det tidspunkt begyndt med Jim Beam, Jack Daniel's og Paddy. Havde hørt rosende ord om en vis Macallan. Det kunne være spændende at prøve noget nyt, så da mine forældre ville give en omgang dengang midt i Odense, var det naturligt, at valget faldt på den 12års Mac. Smagsoplevelsen var noget af det mest sublime, jeg havde oplevet. En ny verden åbnede sig. Siden har jeg haft et soft spot for Macallan. Den første malt, jeg købte på flaske var Isle of Jura 10års - en noget tam dram, men er du først gået ind ad singlemaltdøren...

Med lys i mine øjne
Lars Knudsen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4333 by uldall
Replied by uldall on topic Din første malt?
Ikke malt,men min første Whisky. I 1970 sad jeg i et af Flyvevåbenets C54 transportfly på vej til Sardinien, havde bestilt til udførsel 1 stk. Ballantines til den nette sum af kr.10,00. Efter ankomst og indkvatering på en italiensk luftbase, skulle der festes og væk var whiskyen, dagen derpå varmt, tømmermænd og aldrig nogen sinde mere Whisky.
I årene fremover blev der dog stiftet bekendskab med forskellige blends og lidt Four Roses, onkel Jack og lignende.

Åbenbaringen kom dog meget senere, nemlig i 1986 i San Marino, købte som mange andre i dette forum en Glenfiddich Single malt. Se det var noget helt andet, havde ingen isterninger el. cola i lejligheden, smagte for første gang nogen sinde single malt rent.
Uden at udforske det mere i de følgende år blev Glenfiddich min foretrukne drink, og altid ren.
I 1990 skete der noget igen, fik en Knockando foræret "fordi der stod J&B på flasken, konen hedder Jette og mig selv Benny", se pudselig var der et sammenlignings grundlag.
Nu var der kun en ting der duede nemlig Single Malt, alt andet spiritus ud til højre ( har senere ændret sig).
Macallan, Glendronach, Rosebank, Scapa, Linkwood o.s.v. belv udforsket, og utrolig nok smagte jeg først en røget malt, nemlig Lagavulin 16 år i 1999.

Hvilken forandring, er idag "udlært røgdykker" med en sygelig trang til Ardbeg og Caol Ila. 8)
Blev medlem af Kolding Whiskylaug i 2000, DMWA samme år, Ardbeg Committee 2001 og stiftede Fredericia Whisky Golf & Gourmandise Society i 2002.
Skal til Skotland for første gang i år, og i 2006 igen 14 dage på en ren Herretur, sammen med drengene fra vores lille forening. For h......... hvor jeg glæder mig.
Kunne måske godt have været et lidt kortere indlæg,men det var lige historien der kom ud af fingrene og flød hen over tastaturet nu.
Har lige taget hul på Port Ellen, uhm.. hvor den er god, tror jeg tager resten med til vores smagning i morgen, gad vide hvad de andre medbringer? :o
Slainte uldall

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4391 by Nattlorden
Replied by Nattlorden on topic Din første malt?
Drumguish - 2002. Förstår inte att man kunde fastna för whisky på den... Sen påföljde Glenmorangie och Aberlour ganska snabbt därefter...

/Björn Andersson
WhiskyTour, WhiskyCenter(Malmö), SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member
Min kollektion

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4445 by vad
Replied by vad on topic Din første malt?
De første (->2000 ca.): Jack Daniels, Chival Regal, Four Roses, Ballantines (måske noget Glenfiddich). Ingen effekt.

Den første rigtige (købt i lufthavn, 2001-2) var nok en Cragganmore 12, men den fængede faktisk slet ikke. Jeg kom den ikke imøde og drak den forkert.

Først senere (2003/4) - i det rigtige humør - fik jeg serveret smagsprøver af Highland Park, Macallan og så .... Laphroaig 15 års. Sidstnævnte indfangede mig totalt!

--Vad

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 1 month ago #4452 by Benke
Replied by Benke on topic Din første malt?
Har tyckt om whisky sedan mitten av 80-talet, men det var
Highland Park 12 yo som gjorde mig intresserad av single malt 1993.

Mvh
/Benke

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5263 by plesner
Replied by plesner on topic Din første malt?
Canadian Club i starten af 80'erne. Siden Jack Daniels en gang i mellem. Desuden diverse standard blends.

Min første single malt var vist en Oban 14 års, som var en positiv overraskelse. Den første, som virkelig fangede mig, var G&M's Tamnavulin CC fra 1988. Jeg kan ikke sige, hvad det er, men på en eller anden måde ramte den lige der, hvor mine smagsløg gerne ville ha' den. Den er efter min mening lige så god, som en standard 12 års destilleriaftapning af samme mærke er kedelig.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5274 by kgf
Replied by kgf on topic Din første malt?
hej interessant læsning
smagte min første malt i 1968 en glengoyne på selve glengoyne
(var 16 år) sagde mig ikke noget , siden en del år efter var det blendet
whisky i cola eller i kaffe der var sagen. Først for ca 10 år siden skete der
noget , min vinguru fik overtalt mig til at købe en lagavulin 16 år Ca 600 kr mange penge for whisky, men jeg fik sgu en øjenåbner hold da kæft
en whisky :shock: siden har jeg lært meget ( været til messe et par gange ) er blevet total whisky fans nu :roll: skal med venner til skotland
igen næste år hele turen rundt,starter med glengoyne :lol: :D
kgf

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 11 months ago #5276 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Din første malt?
Chivas Regal og Ballentins må høre til de første jeg smagte.
Det var dog ikke noget speciel fantastisk fornøjelse. Senere prøvede jeg så Lagavulin 16, for pokker hvor jeg afskydede den. Det var dog det grimmeste, det var dengang, nu er det en klassiker.
Tilgengæld blev omvendt var da jeg smagte Macallan, det var rigtig godt og dengang var deres 25 års bare toppen. Begge blev smagt på Klods Ands.
Smagsløgene har udviklet sig en del siden dengang og gøre det stadig!

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 8 months ago #6051 by solarex
Replied by solarex on topic Din første malt?
Jameson 1780 12 års.

Da jeg fik serveret et glas af den, var det første gang jeg smagte en whisky (som retteligt således var en whiskey) så radikalt anderledes og lækker i forhold til hvad jeg ellers kendte til. Således blev nysgerrigheden tændt og whiskyspektrummet afsøgt/indkøbt.


Andet smil på læben og ryk i nysgerrigheden kom (naturligvis) med den første Islay bombe. Det var en dist. Bowmore med transperant etikette, som jeg stadig leder efter. Det var en 12 års, som jeg antog for at være en regulær 12'er. Det var det ikke. Den var vild. Jeg havde ikke det fjerneste kendskab til Bowmores sortiment/eksperiment-politik.


Glæder mig til tredje trin.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 5 months ago #6651 by jonassen
Replied by jonassen on topic Din første malt?
Jeg smagte mig igennem Glenlivet og Glenmorangie i 80-erne, men tror jeg blev hooked rigtigt da jeg i 99 smagte Dalwhinnie, som jeg stadig holder meget af,selvom min smag siden har udviklet sig lidt mere røget. I love my Laddie

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9226 by caol_ila
Replied by caol_ila on topic Din første malt?
Blot for at hive en gammel "hyggetråd" op igen.........
Min første.?....formentlig en glenfiddich, engang i 70'erne
Den der nær var blevet min sidste..en Glengoyne,10 års - købt i en intl airport i sidst 90'erne -har de sørgelige rester endnu, den er udrikkelig, smager af bræk (paxorette?) --Heldigvis købte jeg ved samme lejlighed den der satte min Islay interesse i gang, nemlig en 19 års double matured limited editon Lagavulin.........lagavulin er stadig min foretrukne,men jeg har da heldigvis nogle af de store navne til gode..
caol_ila

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9228 by Chief
Replied by Chief on topic Din første malt?
Ja, lad mig blot fortsætte "hyggetråden" lidt igen.
Min første var engang sidst i 60'erne. Det var på et nu for længst lukket værtshus i København, hvor man kunne købe en hel flaske whisky, få sat etiket på, så man ved senere besøg kunne få flasken udleveret. Det var såmænd en Ballantines. Men først langt senere kom så malten til. Og det var på Færøerne i 1996, hvor jeg var udstationeret af Flyvevåbnet. Når man skulle flyve til Færøerne kom man jo altid forbi Whisky World i Kastrup, og der smagte jeg en Highland Park 12 år, og så var jeg hooked.

I mine sidste 10 år i Flyvevåbnet var jeg udstationeret i udlandet på forskellige NATO-baser, og på den sidste base (Geilenkirchen i Tyskland) havde vi et told- og momsfrit supermarked, hvor bestyreren af vin- og spiritusafdelingen var malt-fanatiker. Ved utallige smagninger blev jeg overbevist om, at den eneste saliggørende drik i denne verden er malt whisky (men selvfølgelig står den da på øl og brændevin til julefrokosten o.lign., ligesom rødvinen har en særlig plads i mit hjerte). Men når man er et sådant sted med sådanne muligheder for at erhverve sin ynglingsdrik, så skulle man da være et kvaj, hvis man ikke udnyttede dem, hvilket da også medførte, at jeg ved min tilbagekomst til Danmark havde samlet omkring 85 forskellige malts til at forsøde mit otium med.

Highland Park er stadig for mig noget særligt. Den sidste jeg smagte var en Mackillop's Choice CS Sherrywood Highland Park på 61,3%. Og den var helt forrygende.

Hvorfor skulle Christian den 1. da også give Orkneyøerne væk som medgift, da hans datter blev gift med James den 1. ? Tænk hvis Orkneyøerne stadig var danske.
Mvh. Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9233 by Peteys
Replied by Peteys on topic Din første malt?
Jamen så vil jeg da også være med!
Startede med en Jack D. ved en ven da jeg var 17, det var rigtigt Rock ´n ´Roll! Og, det smagte ikke særligt godt. Efter nogen år med "Irish coffee" med king George etc. bød en kammerat på en ´Fiddich (94) men det var ikke før jeg deltog i en whiskysmagning sammen med mine kollegaer som opvarmning til en tur i byen, at jeg lærte at smage på whisky, og, blev hooked.
Kan faktisk stadigvæk huske tre fire af whiskyerne jeg smagte på den gang så det har da gjort et vist indtryk.

Peteys

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9234 by O.Thomsen
Replied by O.Thomsen on topic Din første malt?
Jamen jeg er også med ;O)
Det var Glen Morangie først i halfjerdserne - siden har jeg været på den.
I dag hører jeg ubetinget til "saftevands" drikkerne -de røgede, når vi passerer Oban og Ben Romach, er de røgede med et par undtagelser (en gammel Port Ellen og lige så aldrene Ardbeg) ikke min boldgade - jeg har smagt MANGE siden, men Glen Morangie 10 år er altid (næsten) i huset. :roll:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 6 months ago #9236 by Towle
Replied by Towle on topic Din første malt?
Nåjajadda :twisted: Jeg husker ikke præcist hvad der var min første, men det var vist en 10 års Isle of Jura - ikke noget der fik mig tændt på nogen måder.

Men på samme måde som jeg i sin tid gik direkte fra Vivaldi's fire årstider til Dmitri Schostakovich's Leningradsymfoni, ramlede jeg badurk ind i en 10 års Laphroaig og siden den dag har jeg ikke været til at styre på 10 tønder land.

Den 10 års Laphroaig - dog nu i fadstyrkeudgaven - er stadig min favorit, skarpt forfulgt af den almindelige 16 års Lagavulin. jreg har efterhånden mange spacialaftapninger i skabet og der er rigtig mange gode imellem, men der er nu noget særligt ved den første kærlighed :D

Venlig hilsen
Kurt

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.400 seconds