Opbevaring af samling

More
18 years 7 months ago #6299 by -christian-
Hej Whiskyvenner,

Når nu man har samlet en rimelig samling sammen af forskellige whiskys, hvordan opbevares de bedst (så der ikke sker noget med smagen) lige nu står alle mine flasker i et højt glas skab i stuen, er det okay oder?

Venlig hilsen
Christian

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6301 by Duffer
Replied by Duffer on topic Opbevaring af samling
Tørt, svalt (undgå temperaturudsving) og undgå sollys.

Et glasskab er derfor ikke egnet til opbevaring :cry:

Flaskerne bør desuden stå oprejst

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
18 years 7 months ago #6302 by André
Replied by André on topic Opbevaring af samling
Endnu en gang nogen der er bagud med sin druk :-)

Den bedste måde at opbevare en samling på er vel ved at drikke den!

/André

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6304 by -christian-
Replied by -christian- on topic Opbevaring af samling
Duffer: Det er lige taget ud af Michael Jackson - malt whisky ;)

Men tak for svaret også det svar jeg regnede med

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6373 by kenneth
Replied by kenneth on topic Opbevaring af samling
det er lidt trist at ikke kunne kigge på sine whisky.

så jeg leder efter et glasskab der kan stå i en mørk krog af stuen.

en stor del af fornøjelsen er at kunne kigge på udvalget

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6374 by MacLars
Replied by MacLars on topic Opbevaring af samling
Jeg har mine whiskyer stående i et skab med glaslåge foran - der dog naturligvis ikke lige står i solen - jeg har holdt lidt øje med temperaturen i skabet, for lige at være sikker på at det ikke blev til en sauna, eller temperaturene svingede voldsomt - derudover har jeg det princip at de forreste flasker ikke må være kasse-løse, så kasserne kan tage evt. lys. Jeg har ikke oplevet nogle "døde" whiskyer derfra.

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • redlich
  • Visitor
  • Visitor
18 years 7 months ago #6375 by redlich
Replied by redlich on topic Opbevaring af samling
Jeg har mine flasker stående i et værelse med mørklægningsgardiner 24/7/365.

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6376 by MacLars
Replied by MacLars on topic Opbevaring af samling
ok...jeg vil godt indrømme at jeg har mine "reserve"-flasker stående bagerst i et koldt mørkt skab...

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6377 by MacChristensen
Jeg har mine stående i mit "whisky"-skab uden låger i gæsteværelset, hvor jeg efter store overtalelser, har fået overbevist konen om, at det altså er bedst hvis persiennerne altid er lukkede.... :wink: - eneste problem er så bare, når man har whisky-drikkende, overnattende gæster...... 8)

Slainte,
Jesper

Slainte,
Jesper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6378 by Square
Replied by Square on topic Opbevaring af samling
Er der nogen der har oplevet at en whisky blev dårlig?

Jeg kan godt forstå at fx. en vin kan blive dårlig af at blive udsat for skiftende temperaturer eftersom denne jo udvikler sig i flasken, men det gør en whisky jo ikke - på fadet må whiskyen da også blive udsat for temperatur-skift, eller er der konstante temperaturer i lagerbygningerne?

Square

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6380 by Lading
Replied by Lading on topic Opbevaring af samling

eneste problem er så bare, når man har whisky-drikkende, overnattende gæster......


Det kan man løse med tremmer! 8)

Lading


> Lading <

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6385 by bruhns
Replied by bruhns on topic Opbevaring af samling

Er der nogen der har oplevet at en whisky blev dårlig?
Jeg kan godt forstå at fx. en vin kan blive dårlig af at blive udsat for skiftende temperaturer eftersom denne jo udvikler sig i flasken, men det gør en whisky jo ikke


Om whisky udvikler sig i flasken er jo noget der bliver heftigt debatteret for tiden. Der sker ingen "lagring" i flasken, men det som diskuteres er om der sker en form for oxydering, især når flasken er halvfyldt og har stået et stykke tid. Jeg mener selv at have oplevet nogle flasker, som skiftede karakter efter at have været åbne i et længere stykke tid.

- på fadet må whiskyen da også blive udsat for temperatur-skift, eller er der konstante temperaturer i lagerbygningerne?


En af fordelene ved de gamle dunnage varehuse, skulle være en ret konstant temperatur, men i moderne lagerhuse har jeg både hørt om airkondition og om at flytte rundt på tønderne, så de både var ved gulvet hvor der er koldt og i toppen hvor der er varmest. Forsøg med skotsk whisky i Amerika har vist at (også skotsk) whisky udvikler sig langt hurtigere ved varme temperaturer som i de amerikanske sydstater og i Indien kan whisky nærmest ikke blive ældre end 4-5 år -- så daler alkoholstyrken til under 40% -- det skulle være derfor at Amrut konsekvent aftappes så ung...

Mange hilsener,
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6387 by jones
Replied by jones on topic Opbevaring af samling
Det kan godt være at nøgne flasker er mere sexy, men paprør, metalrør, papkasser, trækasser, o.s.v. kan have en egen charme, samtidig med at de yder en absolut nødvendig beskyttelse mod dagslys, med mindre man man kan tømme de udsatte flasker indenfor ganske få måneder.

Den viste reol (150 cm bred x 75 cm høj) er en billig løsning fra Trævarefabrikkernes udsalg og gemmer på ca. 70 flasker, en halv meter whiskylitteratur samt Malten og et næsten komplet sæt Whisky Magazine.

Jeg har til en Mac Y/Chas E smagning med Jim Murray oplevet en flaske der havde fået prop, præcist som det sker med vin. JM mente at have oplevet det en 4-5 gange i karrieren.

Jeg har een gang kasseret 1/3 flaske Glen Grant 31 års (en flaske til 1.800 kr.), da den havde stået bare et par måneder.

Baren skal konsekvent beskyttes mod dagslys og flaskerne skal tømmes hurtigt når de bliver godt halvtomme.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6389 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Opbevaring af samling
Jeg har anskaffet mig et gammelt jalousiskab, hvor der er plads til en del flasker. Jeg har lagt det ned så det ligger på siden og flaskerne står på den ene sidevæg og skillevæggen. Skabet har en del år på bagen så den er heldigvis af en sund håndværksmæssig karakter. Ovenpå har jeg de åbne flasker stående.
Jeg har endnu ikke oplevet at dagslys har gjort noget skadeligt ved mine flasker, eller nogen anden effekt. Men mine whiskys har aldrig været udsat for direkte sollys....
Til gengæld syntes jeg whiskyen skifter karakter efter hvor meget der er i flasken. Når der forsvinder ca. en fjerdedel af flasken syntes jeg whiskyen meget ofte bliver bedre. Sprittens bedøvende effekt er væk og maltens smag fremtræder meget bedre. Komner flaskens indhold ned på en fjerdedel eller mindre (dvs meget luft i flasken) gælder det til gengæld om at få drukket den i en fart, da jeg syntes at whiskyen ellers kommer til at virke flad og kedelig. Jeg vil se om jeg ikke kan få lavet et fint billede af skabet og lægge ud...

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6390 by jones
Replied by jones on topic Opbevaring af samling
Jeg spekulerer på om de forandringer som man mener at opleve i starten - måske anden og tredie gang man smager fra samme flaske - ikke snarere handler om tilvænning.

Når man første gang tager hul på en ny, ukendt flaske, er man spændt og opmærksom på en helt speciel måde. Næste gang ved man til gengæld præcist hvad der venter og derfor bliver det en anden oplevelse.

Bare en tanke.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6392 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Opbevaring af samling

Når man første gang tager hul på en ny, ukendt flaske, er man spændt og opmærksom på en helt speciel måde. Næste gang ved man til gengæld præcist hvad der venter og derfor bliver det en anden oplevelse.


Det tror jeg du har lidt ret i, ofte synes jeg at glas nr. 2, 3 og 4 er de bedste. Så er sanserne indstillet på hvad det er de skal igang med. Men om det udelukker noget af oplevelsen, ved jeg ikke.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6396 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Opbevaring af samling
Jeg mener I måske blander to ting sammen. Jeg har det fuldsstændig på samme måde som MacNiels beskriver. Hvis jeg virkelig vil "lære en whisky at kende" kræver det nemlig at jeg smager på den fortløbende over 3-5 glas - 1 forholdsvis stor portion 3-5 aftener i træk gerne, hvor jeg kun drikker dette. Så sporer jeg mig ind på whiskyens smag, nærmest træner i at smage lige præcis denne her whisky. Der sker næsten altid det at jeg også oplever at den bliver meget bedre de efterfølgende gange. Måske fordi man bliver bedre til at sortere i smagsoplevelserne og fordybe sig i detaljerne. Derudover mener jeg altså også der er en oxiderings effekt af whisky der står i en flaske. Men det er jo ikke nemt for man er bare et menneske :-) . Og hvordan en whisky smager afhænger jo også af hvad man har foretaget sig lige før man drikker den - har man drukket andet og i hvilket kvantum og hvad man har spist af krydret mad. Jeg syntes selv man smager bedst på en whisky om morgenen hvor ens smagsløg er ferske. Derudover syntes jeg også det har kæmpe betydning om jeg er forkølet eller lignede. Drikker jeg whisky mens jeg er forkølet eller lignede syntes jeg bare det smager af opløsningsmiddel, hvilket lige i den her sammenhæng ikke er positivt ment :-)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6464 by abandholm
Replied by abandholm on topic Opbevaring af samling
Jeg har oplevelser, der peger i begge retninger hvad angår "henfald" af whisky. I det ene tilfælde var det en flaske Cragganmore, der havde stået i flere år med kun 3 cm på bunden. Den var blevet nærmest udrikkelig. Omvendt har jeg haft en gammel fadstyrke Springbank åben i flere år uden at den blev dårlig af det - nogle af læserne her har været med til a tømme den en minderig dag hos Al, og kan bevidne at den stadig var god... :-)

MEN jeg er blevet mere påpasselig, og sørger også for ikke at have for mange åbne flasker. For mig er en flaske ikke åben, hvos man har taget en enkelt smagsprøve - ofte har det været mig umuligt at have en nyindkøbt flaske stående uden at smage den... :-) (Men jeg er nu blevet bedre til at holde mig fra de nye flasker - forventninges glæde er heller ike at foragte... :-)

Mht. opbevaring: Mine flasker står i et (alt for lille) mørkt skab. Det er sikkert godt, men når jeg af hensyn til gæster har haft nogle flasker fremme, får de tit lov til at stå fremme et stykke tid - de er så rare at se på.... :-) Når de er fremme i lyset lader jeg dem blive i kassen/røret/etc.

Anders

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6479 by Niels
Replied by Niels on topic Opbevaring af samling
I skal også lige se min opbevaring, dørene kan
lukkes endnu.
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6482 by Duffer
Replied by Duffer on topic Opbevaring af samling
Jeg går ud fra at skabet er fastgjort med gennemgående bolte :o

Er det en 3 liter Grants der står der i baggrunden...?

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6507 by Niels
Replied by Niels on topic Opbevaring af samling
Ja skabet er boltet godt fast, har prøvet at hænge i den.
ja det er en 3 liters grant, har fået den i julegave for
nogle år siden, og bemærk også lige at du kan se en af
mine 2 flasker CLOC. har desværre fået byttet billederne
her på siden om, den nederste skulle være øverst.
hilsen(ham med de 2 flasker CLOC) Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.246 seconds