Destilleringssæson

More
20 years 6 months ago #639 by MacLars
Destilleringssæson was created by MacLars
Hej

Jeg synes efterhånden tit man støder på flasker hvorpå der står "Destilled: (winter/spring/summer/autumn)", er det noget der har indflydelse på noget? Eller er det bare "moderne" at skrive det på flaskerne?

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 6 months ago #640 by dmwa
Replied by dmwa on topic Destilleringssæson
Hejsa

Mon ikke det er for at gøre sig bemærket - nogle skriver en lang smøre om destilleriet, andre fokuserer på fadene, andre på lagrene og så videre.

Selve destillationen er jo ikke årstidsbestemt - hvis man ser bort fra vandtilførslen, der jo ofte betyder, at destillerierne ikke kan destillere i sommermånederne p.gr.a. tørlagte kilder.

Derimod kan maltningen være årstidsbestemt - men da de færreste jo i dag har gulvmaltning på destillerierne, kan man jo også se bort fra denne faktor.

Da selve lagringen jo ofte er over mange år - så er det jo også ligegyldigt, om lagringen / modningen starter om forår eller efterår - så mit bedtse bud på spørgsmålet er: Salgsgas

Er der andre der har en mening - så lad os endeligt høre

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 6 months ago #641 by stig
Replied by stig on topic Destilleringssæson
Hej Lars & Flemming,

årstiden har faktisk også indflydelse på gæringsprocessen. Men ligefrem at bruge dette i markedsføring virker mystisk, da man jo aldrig vil have et sammenligningsgrundlag. Fadene vil stadigvæk har for stor indflydelse.
Jeg har kendskab til Douglas Laings Provenance serie, som bruge dette i markedsføringen, hvilke andre gør noget ligende?

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 6 months ago #642 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Destilleringssæson
Hej med jer..

Jeg mener at have hørt på et tidspunkt at efterårs og specielt vinter whisky skulle være lidt anderledes. Det skulle have noget med afkøling af destillatet at gøre. Før i tiden løb den destilleret spirit ud af huset i nogle kar / tønder / rør i floden, inden det skulle destilleres igen eller opsamles inden det skulle på fade. Og det skulle altså have noget med den koldere temperatur at gøre, men hvilken indflydelse det har ved jeg ikke. Jeg mener dog at afkølingen er ensartet idag uanset temperatur udenfor. Hvor meget hold der i denne historie ved jeg ikke.

mvh
Niels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 6 months ago #643 by cs
Replied by cs on topic Destilleringssæson
Hej Alle
Vi diskuterede umiddelbart før whiskymessen i den interne kreds af whiskynørder/mikrobiologer, om det kan passe at maltningen kan være forskellig fra årstid til årstid. Der er bred enighed om at det kunne der ikke. I forbindelse med messen diskuterede jeg det igennem med Steward Laing (ja ham fra Douglas Laing). Han udtaler at med et glimt i øjet at der kan være en teoretisk forskel på årstiderne. Det sælger i hvert fald bedre... En given forskel på to destillater vil ikke skyldes årstiden.

Mvh cs

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.194 seconds