Koldfiltrering

More
20 years 4 months ago #720 by MacLars
Koldfiltrering was created by MacLars
Findes der nogen aftapninger hvor man direkte kan sammenligne en ikke-koldfiltreret og en koldfiltreret?

Og hvor "kold" er en koldfiltrering, og hvornår i processen foregår denne, inden tønderne mixes sammen, eller lige inden der fyldes på flaske?

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #721 by stig
Replied by stig on topic Koldfiltrering
Aftapningen er det sidste trin af whiskyprocessen, som alt for tit bliver overset. Jeg har ikke været til et foredrag, hvor man har gennemgået whiskiens fremstillingsprocesser og samtidig nævnt denne for mig set vigtige del. Jeg vil næsten gå så langt, som til at sige, at aftapningen har lige så stor indflydelse på det endelige produkt, som selve destilleringen.
Når man bruger koldfiltrering, så køles whiskien ned til omkring frysepunktet. Nogle aftapper under frysepunktet og andre over. Jo lavere temparatur der benyttes, jo flere olier(læs smagstoffer) fortættes og kan senere filtreres fra. Der er også forskel på hvor mange filtre og grovheden på disse fra sted til sted.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #722 by MacLars
Replied by MacLars on topic Koldfiltrering
Det må være uendeligt vanskelligt at være "noser", da man vel ikke koldfiltrerer de samples de bruger til at finde den rigtige blanding af fade for at opnå den rette smag/duft?

Så det produkt de står med og siger "dette er den rette blanding" kan vel i princippet ændre fuldstændig karakter når den så bliver koldfiltreret? (jeg har haft 2 MacAllan 18 års, original-aftapning, begge destilleret 1981, som smagte vidt forskelligt - og det er vist ikke lige meningen...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #725 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Koldfiltrering
Jeg tillader mig at citere Andrew Gray fra MMcD Masterclass på whiskymessen i Kolding:
"Chill filtrering is the biggest crime in whisky industry"
"Adding caramel is the 2nd biggest crime, burnt sugar has nothing to do in malt whisky"

Kan det siges tydligere

Måske skulle vi udvide med en Non-chill filtered liste

Slainte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.318 seconds