Keramikflasker

More
20 years 4 months ago #744 by MacLars
Keramikflasker was created by MacLars
Hej

Man ser en gang imellem whisky i keramik-flasker, fx. Bowmore Seadragon - jeg så den i hvert fald lige på nettet :)


Denne er dog i keramikflaske - har jeg ikke ret i at sådan en keramikflaske ikke er helt så "tæt" som en glasflaske, og der derfor nødvendigvis må fordampe noget udigennem keramiken?

Keramikflasker er efter min mening mest til samlere, hvilket jo er lidt underligt da samlere vel helst ikke åbner deres flasker - men whiskyen forsvinder jo så alligevel. Fordelen er dog så at man ikke lige kan se hvor meget der er tilbage i flasken (medmindre man bruger køleskabstricket...)

Hvis jeg nu har ret i min antagelse af at der fordamper noget fra keramikflasker, hvor meget mon dette så ca. er?

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #745 by dmwa
Replied by dmwa on topic Keramikflasker
Keramik har desværre en ofte set hæmsko - at de efter en årrække indeholder mindre end det oprindelige påfyldte.

Om det skyldes en fordampning via det keramiske materiale (hvorfor skulle det ikke være ligeså godt som glas i øvrigt) eller en sværere lukning, kan eksperter på dette område måske svare på.

Men ser man f.eks. www.whiskyauction.com - hvor der ofte er keramikaftapninger på online auktion, vil man også bemærke, at der som regel er noteret 3/4 fyldt eller lignende.

Så der sker altså en "voldsom fordampning" - og mit umiddelbare indtryk er, at det ligger på 25-33 % i løbet af 10-15 år

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 3 months ago #763 by fisk
Replied by fisk on topic Keramikflasker
jeg har en del dimpler i keramik, de er belagt med en glassur udenpå, som da jeg samlede de komet dimpler, og ol dimpler, jeg tror der er forskeld på en lerkrukke og så noget der ligner kongelidt porselæn, pt jeg har lige lavet en mail om min samling, med 90 flasker så jeg har en del sjældne keramik for samlere især inden for dimple, jeg husker en gang jeg havde to om olympiaden, så jeg gik sku ned og købte en her i danmark, for at få en mere, jeg har en i glas men med rent sølv udenpå

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.187 seconds