Import af Whisky

More
20 years 4 months ago #750 by Square
Import af Whisky was created by Square
Flg. har jeg taget fra en kommentar på "Online chat - dato"-artiklen (er det ikke muligt at integrere forum og artikel-kommentarer??)

Jeg står lidt uforstående overfor interessen for at diskuttere import online.

Jeg har indtryk af, at dette forums læsere / brugere enten er forbrugere eller importører - og importørerne ved jo godt, hvad de har med at gøre - og forbrugerne kan jo ikke (lovligt) optræde som importører - så det kan blive spændende at følge, hvad chat´en vil komme til at omhandle.

Slainthe

Flemming


Du siger med andre ord at det er ulovligt for mig at få tilsendt whisky fra udlandet hvis jeg selv sørger for at betale afgifter osv. hvis dette ikke er gjort i forvejen?!?!?!?

Square

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #751 by stig
Replied by stig on topic Import af Whisky
Hej Square,

har du forsøgt dette (forud/efterfortolde) i praksis?

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #752 by Square
Replied by Square on topic Import af Whisky
Ja, det har jeg faktisk - dengang der var kontrol ved den dansk/tyske-grænse havde jeg købt en flaske malt - tolderen spurgte om jeg havde noget at fortolde, han så voldsomt overrasket ud da jeg sagde "Ja...", så fik jeg betalt og sat en lille banderole på min flaske.

Har dog endnu ikke bestilt via internettet, og ved i den forbindelse ikke hvordan jeg skal være ærlig og betale afgifterne, men det er vel noget med at smutte ned på det lokale toldkontor?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #753 by stig
Replied by stig on topic Import af Whisky
Hej Square,

når du personligt hjemtager whiskien er der naturligvis intet problem.
Hvorimod det er forbundet med stort bureaukrati at forud- eller efterfortolde. Jeg tror faktisk, at du skal have et CVR-nr. for at forudfortolde, men jeg er ikke 100% sikker. Efterfoldning er naturligvis en mulighed, men det 'glemmer' de fleste nok.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #754 by sixsquare
Replied by sixsquare on topic Import af Whisky
Hej Stig.

Vi må vel stole på, at dem der køber deres whisky i udlandet naturligvis overholder dansk lov og betaler de afgifter, der nu måtte være nødvendige. Det gør jeg i hvert fald... Altså både betaler de rette afgifter og stoler på at andre også gør det!

Jeg tror nu heller ikke at problemet er noget problem i virkeligheden. De danske forhandlere, deriblandt dig selv, skal nu nok få solgt en masse whisky til danske whisky-elskere. Især nu, hvor afgifterne er nedsat så betragteligt.

Slainthe,
Jens Albagaard

Slainthe
Jens Albagaard
Sixsquare.dk


Læs flere whiskynyheder på www.sixsquare.dk !!!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #755 by stig
Replied by stig on topic Import af Whisky
Hej Jens,

jeg er nu ikke så bange for denne import, men som Square er inde på, så kunne det være rart at vide om man på lovligvis kan 'importere' whisky som forbruger. Jeg mener, at den eneste måde dette kan gøres på er ved at transportere varerne selv eller ved 'postordre' at efterfortolde. Måske var dette noget for chatten og høre, hvad de enkelte gør.

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #756 by dmwa
Replied by dmwa on topic Import af Whisky
Jeg citerer lige tidligere indlæg / oplysning omkring import af højtbeskattede varer - som SENDES (ikke indføres personligt) - der er nemlig en MEGET stor forskel....

Gik lige ind på Told Skats hjemmeside, hvor følgende er at læse:

Hvis De køber punktafgiftspligtige varer i andre EU-lande, skal der betales afgift efter følgende regler:

Spiritus, vin, øl, tobaksvarer og mineralolier
Sælgeren skal betale dansk moms og dansk punktafgift af varerne. Hvis det af sælgerens annoncering eller af andre oplysninger fremgår, at varens pris er uden punktafgift og moms skal De forud for købet (inden varernes afsendelse) anmelde dette til ToldSkat og stille sikkerhed.

For spiritus og tobaksvarer kan ToldSkat, hvis der ikke er betalt dansk afgift, tilbageholde varerne, indtil afgiften er betalt.

De bør derfor være meget opmærksom på, om der er betalt dansk afgift af varerne. Fx kan en lav pris i forhold til en tilsvarende vares pris i Danmark tyde på, at der ikke er betalt afgift af varen. For spiritus, cigaretter og røgtobak vil det i øvrigt ved modtagelsen fremgå af varen, om der er betalt dansk afgift. Sådanne varer skal ligesom ved køb i danske forretninger være forsynet med et ToldSkat-afgiftsmærke (banderole/stempelmærke).

De vil i øvrigt hos ToldSkat kunne få oplyst, om den udenlandske sælger er registreret for afgift i Danmark.

Hvis De køber spiritus, tobaksvarer eller mineralolier (fx motorbrændstof eller fyringsolie), og selv sørger for at få varerne afhentet, fx af en vognmand eller en bekendt, skal købet forudanmeldes, og varerne skal desuden angives efter rejsegodsreglerne, dvs. at den pågældende vognmand eller bekendte skal angive varerne ved selve indrejsen, se vejledning om Rejsegods - regler for rejsende med bopæl i Danmark.

Læs eventuelt mere på: www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp? ... is#i137523

Som Stig er jeg heller ikke "bekymret" for, at privat import skal tage alt for meget fra de danske importører - det jeg frygter er, at en afsender i Skotland en skønne dag bliver kontaktet af Det Danske Toldvæsen, og bliver forelagt en regning på ikke-betalt afgift. Det er nemlig AFSENDEREN, der hæfter for de danske spiritusafgifter - og som professionel vil der ikke være en vej udenom - der skal betales - og hvem af jer, der har købt en flaske for halvt år eller mere siden vil betale for danske afgifter til en skotsk forretning, nej vel?

Så skån de britiske/tyske/franske forhandlere for en dag at vågne op med en økonomisk lussing - vi i Danmark er de bedste til at forklare udenlandske leverandører, at Danmark har særstatus i EU!

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #758 by MacLars
Replied by MacLars on topic Import af Whisky

Spiritus, vin, øl, tobaksvarer og mineralolier
Sælgeren skal betale dansk moms og dansk punktafgift af varerne. Hvis det af sælgerens annoncering eller af andre oplysninger fremgår, at varens pris er uden punktafgift og moms skal De forud for købet (inden varernes afsendelse) anmelde dette til ToldSkat og stille sikkerhed.


Dette betyder vel at hvis den udenlandske sælger oplyser at der ikke betales dansk moms/afgift, så er det købers pligt at anmelde købet til Told & Skat inden afsendelse og betale moms/afgift. Så ligger ansvaret hos køber, og ikke hos sælger - hvilket vel også er mere fair!

Tilgengæld har jeg dog ikke lige kunnet finde nogle udenlandske shops der specifikt nævner at der er specielle regler mht. Danmark - tværtimod står der at man ikke skal bekymre sig hvis man bor i EU. Dog nævner alle shops at deres priser inkluderer butikkens hjemlands moms/afgift - dette må vel gå ind under "andre oplysninger" der fortæller at der ikke er betalt dansk moms/punktafgift, og man derfor selv skal sørge for fortoldning. Det er i hvert fald min metode at fortolke reglerne på...

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #759 by stig
Replied by stig on topic Import af Whisky
Jeg har som importør flere gange foretaget en forudfortoldning. Men er der nogle forbruger, der har erfaringer med det?

Stig

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
20 years 4 months ago #760 by dmwa
Replied by dmwa on topic Import af Whisky
Se nu nærmer vi os pointen, som alle jer der til daglig ikke handler med import, toldvæsen etc ikke ved.

Ved højtbeskattede varer, er det AFSENDEREN der hæfter for at afgift betales i modtagerlandet - det er IKKE modtageren der hæfter. Modtageren har pligt til at anmelde til forudfortoldning, hvis det ikke leveres af en leverandør, der har en importør i modtagelandet, der kan påsætte banderolen (kvittering for at der er betalt spiritusafgift).

At nogle internetshops ikke er opmærksom på de danske særregler i EU, er shoppens problem - og derfor vil TOld-Skat også rette kravet mod shoppen.

Men som danskere ved vi jo godt inderst inde, at vi kun må tage 1,5 liter spiritus med hjem, når vi selv bringer det hjem (efter 1. januar 2004 noget mere....), men vi har aldrig måttet modtage det med post - det er rent smugleri....

Langt de fleste shops i udlandet, som jeg har nævnt "problematikken" for, er uforstående overfor at der skal betales 2 x afgift - først i f.eks. Storbritannien og bagefter i Danmark. I Storbritannien er der nemlig minimumsafgift refusion på GBP 50.00 - det vil sige at der skal sendes ca 9 flasker, før end man kan få refunderet den britiske afgift! I Danmark er der en lignende regel, vi bruger blot DKK - er afgiften derfor over DKK 50,00, kan der søges refusion ved re-eksport.

Med venlig hilsen

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.168 seconds