The Golden Era of Scotch?

More
17 years 5 months ago #9621 by Kim_M
Hej,

En veninde fra Taiwan spurgte mig om jeg vidste hvornår "The Golden Era of Scotch Whisky" var. Det ville jeg gerne svare på, og mit første bud var at det måtte være efter spiritusforbuddet blev hævet i USA, men det er stadig lidt tyndt.

Hvad er jeres bud, og er der overhovedet noget eksempel på en særlig gylden era for whisky?

Kim

--
Kim M.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9623 by Hering
Replied by Hering on topic The Golden Era of Scotch?
Jeg har set det omtalt i flere omgange, men den seneste i 1960'erne - der efterfølgende førte til krisen i slutningen af 70'erne og de mange destillerilukninger i begyndelsen af 1980'erne.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9624 by plesner
Replied by plesner on topic The Golden Era of Scotch?
Hvad med perioden fra 1870'erne, hvor Phylloxera stort set udslettede vinmarkerne, så cognac produktionen gik næsten helt i stå? Var det ikke sket, var whiskyindustrien næppe blomstret op i den grad, vi har set siden - selvom vi til dels skal se bort fra forbudstiden, et par krige, perioder med økonomisk nedgang og rationaliseringer fra de helt store firmaer bag whiskyindustrien..

plesner

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9628 by Chief
Replied by Chief on topic The Golden Era of Scotch?
Plesner har faktisk ret. Efter Phylloxera Vastatrix lusen, som første gang dukkede op i Frankrig i 1863 i det sydlige Rhône havde ødelagt den franske druehøst, måtte franskmændene se sig om efter andre drikke. Først faldt deres øjne på den irske whiskey, men ret hurtig fik de øjnene op for den skotske whisky
Op til 1898 blev der investeret meget store summer i nye destillerier med efterfølgende produktion af så meget whisky som overhovedet muligt (dog ikke altid af den lødige slags). I 1898 kom så det berømte Pattison-krak, som satte bremserne i for store dele af whisky industriens gyldne æra. Men-men, der var dog et lyspunkt, idet der i 1877 var dannet Distiller's Company (DCL, som senere kom til at hedde United Distillers and Vintners, UDV). Denne sammenslutning (Dewar, Johnnie Walker, Haig, White Horse o.a.), fik i slutningen af 1800 tallet og i begyndelsen af 1900-tallet en forrygende succes med deres eksport til verdensmarkedet. Og så blev jo også bedre med vedtagelsen af "whisky-loven" i 1909 efterfulgt af "3-års lagring loven" i 1915.


Så udviklingsmæssigt kan man vel godt kalde sidste del af 1800 tallet til første del af 1900-tallet (godt op i tyverne) for den gyldne æra påbegyndt af DCL.

Men hvis man skal se pengemæssigt på det (og det er der jo desværre en del i industrien som primært gør), så har der jo været mange "gyldne æraer". Bl.a. den stigende eksport. Som et enkelt eksempel kan nævnes, at eksporten af skotsk whisky i første halvår af 2006 alene til USA steg med 13% til en værdi af £ 179 millioner i forhold til første halvår af 2005.

Håber ikke mit indlæg var for tørt. :?

Mvh
Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9635 by solarex
Replied by solarex on topic The Golden Era of Scotch?
I sammenhæng, hvornår løb det amerikanske spiritus forbud?

Kan det tænkes, at franskmændende idag drikker så relativt meget skotsk whisky pga. en tradition der går helt tilbage til Phylloxera sagen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9636 by Hering
Replied by Hering on topic The Golden Era of Scotch?
Ifølge Wikipedia (nærmere betegnet en.wikipedia.org/wiki/Prohibition ), var forbudstiden (The Probibition) i USA i perioden 1920-1933. Andre lande havde andre perioder.

Jeg tror snarere, at grunden til at franskmænd drikker meget whisky er fordi, at de generelt er nogle drukmåse, som forstår at nyde livets mere 'Nice' sider (pun intended).

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9674 by bruhns
Replied by bruhns on topic The Golden Era of Scotch?

Kan det tænkes, at franskmændende idag drikker så relativt meget skotsk whisky pga. en tradition der går helt tilbage til Phylloxera sagen.


Der er i hvert fald mange der hævder at Franskmændenes forbrug aldrig kom sig efter Phyloxera plagen -- som regel side om side med oplysningen om at der i Frankring drikkes mere whisky på en måned end cognac på et helt år.

Mange hilsener,
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.265 seconds