Glencairn glas - bruger du det

More
17 years 10 months ago #8628 by solarex
Jeg anskaffede mig Glencairn glas som et naturligt led i min stigende interesse for whisky. Og begyndte at nyde min whisky heraf. Men på det seneste er jeg gået tilbage til cognac glas (middel størrelse), som jeg på en måde har genopdaget. Jeg synes jeg får bedre duft indtryk fra et cognac glas, det er nemmere at drikke af og starter smagsindtrykket rigtigt godt. Så Glencairn er blevet lagt på is for nu.

Bruger du Glencairn? Og hvorfor?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8629 by Macdeffe
Jeg bruger glencairn fordi det ikke går i stykker når jeg eller min besøgende vælter det på gulvet

Ellers bruger jeg ardbeg/glenmorangie glas

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8630 by Duffer
Jeg bruger Glencairn - primært fordi jeg efterhånden har en del glas fra messer og Masterclasses.
Jeg syntes de fungerer godt og at de er rimeligt stærke.

Til smagninger foretrækker jeg dog whisky/cognac glas.

Jeg så forleden et glas fra Signatory i Tyskland.
Prisen er 3 € eller cirka 23 DKK, hvilket må siges at være ret billigt.

"A fool and his money are soon parted"
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8633 by Chief
Jeg synes Glencairn-glasset er udemærket. Det ligger godt i hånden, formen er godt udtænkt, hvor whisky'en komer til sin fulde udfoldelse. Når jeg har gæster, anvender jeg det altid og de synes godt om det, ligesom den daglige dram bliver indtaget i et sådant glas.

PS. Glasset har vundet en meget prestigefyldt pris for sit design: "The Queens Award for Enterprise". Designet siges at have involveret et bredt udsnit af Skotlands Master Destillers.

Mvh.

Chief

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8635 by ivar
Replied by ivar on topic Glencairn glas - bruger du det
Glencairn er OK i de tilfeller der man kan risikere å bli litt clumsy, og dulte borti glasset slik MacDeffe er inne på.

For meg er tynne tulipanformede glass best ved mer seriøs smaking, siden de er bedre å holde hele hånden rundt, og siden det er mindre masse å varme opp ved varming av whiskyen.

Ivar Svensson
Oslo, Norway
NMWL, SMWS-SE

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8636 by Hering
Jeg har aldrig brudt mig om Glencairn-glasset. Fra min interesse for vin ved jeg, hvor stor betydning glasset har for smagen/oplevelsen, og det synes jeg ikke Glancairn kan leve op til. Dels fordi man ikke kan se igennem, dels fordi man holder om koppen (og ikke kan undgå at varme glasset op - jeg vil gerne selv bestemme), og dels fordi det er tungt.

Som Ivar er jeg mest til glas på stilk - gerne de Signatory-glas som Michael også har vist. Selv bruger jeg nogle Cognacsmageglas fra Domaine Frapin (erhvervet for kr. 20,- stk. hos Vignoble på Trøjborg i Århus). De er meget elegante, og er endda dekorerede med et lille slebet våbenskjold.

Hvis man er så stiv, at der er risici ved at drikke af glas på stilk, så er det spørgsmålet om ikke man skal stille de dyre flasker tilbage i skabet, og kigge i køleren efter et par kølige brewskies i stedet...

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8637 by fao
Replied by fao on topic Glencairn glas - bruger du det
Er det ikke også spørgsmålet om man skal smage på en whisky eller om man "bare" skal drikke en whisky.

Hvis jeg rigtigt skal smage på en whisky bruger jeg et smagsglas fra Glen Moray, hvis jeg derimod skal sidde og nyde en whisky bruger jeg et Glencairn glas :wink:

Frank
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8641 by Peteys
Jeg skifter lidt mellem div glas. Hvis jeg åbner en whisky jeg ikke har smagt før, og jeg skal have hele fornemmelsen med, så er det Ardbeg glasset der kommer frem. Men da de andre glas kan komme i maskinen, så er det dem jeg ellers bruger!

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8643 by jones
Jeg har været med til whiskyglas test hvor man skænkede samme Speyside, Islay og Highland whisky fra forskellige glastyper.

Forskellige glasformer har stor indflydelse på næsen og næsens udvikling over tid.

Resultatet var ikke entydigt. Nogle glas fremhæver spritten, andre de frugtige/sødlige dufte, andre de "tunge" dufte.

Af 5 deltagere valgte 4 Glencairn som bedst all-round whiskyglas når man skulle være seriøs og have dybeste indsigt i whiskyens karakter.

Det er bestemt mit foretrukne glas.

Vigtigst er det at man er opmærksom på glassets betydning. Uanset hvilket man vælger, bør man bruge samme glastype ved så mange whiskyoplevelser som muligt.

Det er svært nok at opfatte og fastholde duftindtryk, men med glasset som variabel faktor, har man ikke et ensartet sammenligningsgrundlag fra smagning til smagning.

Derfor slæber jeg gerne egne Glencairn glas med til smagninger. Det er ikke nødvendigvis det allerbedste glas på alle punkter, men det er en konstant, pålidelig reference for mine whiskyindtryk.

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8644 by Likeavulin
Jeg foretrækker som regel Glencairn glas. Jeg synes det ligger rigtig godt i hånden, når man læner sig tilbage i sofaen, og formen er efter min mening også rigtig fornuftig. Glasset kunne dog godt være lidt tyndere efter min mening.

JC

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • Rasmusrøg
  • Visitor
  • Visitor
17 years 10 months ago #8645 by Rasmusrøg
Replied by Rasmusrøg on topic Glencairn glas - bruger du det
Glas har netop stor betydning, derfor synes jeg det er synd at låse sig fast på et glas. Derimod bør man have et bredt udvalg af glas så man kan komplementere sin whisky bedst muligt.
Jeg bruger selv mest clencairn men vil nødigt undværre de andre. Rent faktisk synes jeg at de enkeltes glas fortolkning er næsten lige så intressant som whiskyen. Da det ikke er til at vide hvad der er den korekte fortolkning, bliver man nød til at forholde sig til alle sammen.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8646 by jones
Til Likeavulin -

Vil du have tyndere Glencairn glas, skal du købe dem hos Whisky Magazine www.whiskymag.com

De nægter det hårdnakket, men de køber faktisk 2. sortering fra glasværket.

På brevvægt vejer et typisk Glencairn glas 170 gr, men med Whisky Magazine logo, kan de være ned på 110 - 130 gr.

Det er noget der kan ses og mærkes.


Til Rasmusrøg -

Jeg glæder mig til at vise dit indlæg til fruen når hun kommer hjem

Pludselig virker mine whiskysærheder helt acceptable. :lol:


Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8647 by Chief
Al J. har fat i noget af det rigtige. Netop for at få en konstant og pålidelig samt ensartet smagsoplevelse ved smagninger er det også min absolutte opfattelse at anvende samme glastype. Denne opfattelse deles af så godt som alle medlemmer i Vordingborg Malt Whisky Forening.

Jeg skal dog retfærdigvis oplyse, at jeg har flere glastyper hjemme i privaten. Jeg har anvendt flere af disse, men Glencairn glasset er min favorit.

Jeg kan ikke rigtig følge Hering i, at man ikke kan se igennem glasset. Har du da glas, som er ugennemsigtige? Jeg synes netop man kan få en god farveoplevelse med Glencairn glasset.

Jeg skal i aften have besøg af whisky-venner, og alle medbringer deres eget Glencairn glas.

Mvh.

Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8649 by jones
Til dagens Glenlivet/Speyside privatsmagning hos mig får de 9 deltagere 4 Glencairn glas hver, fordi vi på et tidspunkt skal sammenligne 4 næsten ens aftapninger.

Udover 36 styk Glencairn har jeg en snes andre forskellige whiskyglas, mest souvenirs fra destilleribesøg og smageglas fra diverse messer.

De kommer lejlighedsvis frem, når der ikke er Glencairn nok eller til cognac, sherry, Calvados, rom, o.s.v.

Tanken om at skulle dyrke hver whisky på et antal forskellige glastyper for at finde det optimale, lyder for meget som arbejde. Så er det her ikke længere bare en sjov hobby.

Og er det ikke nydelse og glæde som er udgangspunktet?

Al J.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8650 by solarex

Og er det ikke nydelse og glæde som er udgangspunktet?


Det er det i sandhed. Til hver en tid.

Det er også derfor glæden er stor ved at finde et cognac glas frem fra gemmerne og så opleve whiskyindtryk bruse ud ad glasset.

Vil, når situationen er til det, skænke ens op i forskellige glas og se om jeg kan vurdere for og imod.


I ønskes en god smagning herfra. Lang menu. Det bliver spændende og høre konklusionen på de Glenlivet SC.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8651 by Olde
Replied by Olde on topic Glencairn glas - bruger du det
Personligt foretrækker jeg clencairnglasset (eller et andet højt whiskyglas) istedet for cognacglas. Jeg finder det sjovt at opleve den markante forskel, men jeg oplever at duften i et cognacglas er langt mere sprittet end i et whiskyglas, og derved syntes jeg at nogle af de finere nuancer går tabt.
-Elming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8660 by Hering

Jeg kan ikke rigtig følge Hering i, at man ikke kan se igennem glasset. Har du da glas, som er ugennemsigtige? Jeg synes netop man kan få en god farveoplevelse med Glencairn glasset.
Mvh.
Niels


Det kan jeg godt forstå. De glas, som jeg refererede til, har samme form, omend de er lidt større, lidt tungere, og i kraftigere, ugennemsigtigt glas. Ejeren var meget stolt af dem, og det er helt tydeligt et flot og mundblæst 'brugskunst'-glas, men ikke ideelt til formålet, efter min mening. Måske i et dunket og røgfyldt lokale, men ikke hvis man vil smage seriøst.

Problemet er blot, at det overfor mig blev præsenteret som et 'nosing'-glas, og jeg mener også at der blev refereret til Glencairn. Ved Glenlivet-Tour-de-Force'n hos Al i lørdags, blev jeg præsenteret for et helt andet glas end jeg forventede, og må derfor trække mine ord i mig igen.

Det være hermed gjort.

Hering

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8661 by dktrident
Jeg anvender Grappa glas - jeg mener firmaet hedder Michaelangelo...de er tulipan formede og giver en fin "næse" og et rimeligt rum indhold :-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8694 by bruhns
Jeg har ikke noget imod Glencairn glasset, men foretrækker et glas på stilk -- mest pga. vægten og muligheden for bedre opvarmning. Jeg synes at "klassiske" brede cognac glas får de mere flygtige aromaer til at forsvinde i forhold til alkohol-indtrykket og bruger derfor et slankt tulipanformet glas...

Mange hilsener,
Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8707 by LochLading

Jeg har ikke noget imod Glencairn glasset, men foretrækker et glas på stilk -- mest pga. vægten og muligheden for bedre opvarmning. Jeg synes at "klassiske" brede cognac glas får de mere flygtige aromaer til at forsvinde i forhold til alkohol-indtrykket og bruger derfor et slankt tulipanformet glas...

Mange hilsener,
Jakob/Qualityworld

Jeg har ikke noget imod Glencairn glasset, men foretrækker et glas på stilk -- mest pga. vægten og muligheden for bedre opvarmning.
Jeg er helt på tråd med det !!! Mine flasker står i et højt skab i soveværelset, og der er rimelig koldt i vinter perioden, så mine foretrukne er "gamle " hennesey tulipan cognac glas som nemt opvarmes i hånden..
Når vi snakker om nosing er glencairn glasset selvfølgelig ok, men ikke så fedt at holde på. :roll:

Whisky skal drikkes, det er jo ikke frimærker.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 10 months ago #8708 by Chief

Jeg anvender Grappa glas - jeg mener firmaet hedder Michaelangelo...de er tulipan formede og giver en fin "næse" og et rimeligt rum indhold


Det er sjovt, du nævner dette specielle glas. Da jeg boede i Tyskland og købte whisky i henholdsvis Düsseldorf, Aachen og Heinsberg fik man gerne en "bonus" for hver 2 flasker man købte. Og det var netop et grappa glas. Ifølge forretningerne var det det bedste glas til whisky.

Min favorit er dog stadig Glencairn glasset.

Mvh.

Niels

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 9 months ago #8798 by Justesen
Jeg foretrækker er tyndt tulipanformet glas på stilk, idet det gir' mig en god og stabil næse, uafhængigt af hvilken wkisky jeg væger at smage på. Jeg har vedhæftet et billed af det glas jeg ynder at bruge til smagninger.

Derudover tror jeg, at det har meget at gøre med temperament, hvilke glas folk best kan li', og tror derfor ikke, at man kan afgøre hvilke glas er bedst. Derudover skal tilføjes, at det er af stor vigtighed, at man finder et glas, som man er glad for, og bruger dette til alle smagninger, så man udelukker glasset som en faktor, der får de forskellige whisky'er til at virke forskellige.

Mads Justesen
Attachments:

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9782 by BenRiach
Hej alle.

Nogen der har nogle gode links til sider hvor man kan få fat i nogle gode glas.
Jeg har i øjeblikket de gammeldags tumblers, som gør absolut ingenting for aromaen.
Jeg har også prøvet at bruge mellemstørrelses cognag glas, men syntes at ved brugen af disse tværes alle duft-nuancerne ud, og erstattes af en masse sprit.

Jeg er meget interreseret i de tynde tulipanformede glas på stilk, så hvis der er nogen der ligger inde med nogle gode links til køb af netop disse glas, vil jeg meget gerne høre fra jer.

Sláinthe

Michael

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
17 years 5 months ago #9784 by Duffer
Se eventuelt www.whiskynyt.dk/index.php?name= ... pic&t=1153

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.221 seconds