Fad køb og afgifter?

More
19 years 11 months ago #1095 by per-henriksen
Jeg tænker på at købe et fad Ben Nevis, men hvordan med afgifterne.

Hvis vi forudsætter at jeg får 390 flasker 46% ud af det, og får dem fragtet til DK. hvor stor bliver afgiften så, og skal der betales Skotsk eller dansk moms?

Hvis jeg tager til Skotland med en bus fuld af venner og henter flaskerne, hvad så med afgifter mm. i Skotland, er det muligt at slippe for afgifterne i Skotland når det er til udførsel, uden at man så kommer til at betale afgift i dk. når vi kommer hjem er der jo ikke bandarole på.

hilsen

per

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 11 months ago #1097 by dmwa
Replied by dmwa on topic Fad køb og afgifter?
Uanset hvordan du henter fadet hjem - så vil enten det ene eller andet lands toldvæsen afkræve dig afgift.

Pointen er jo, at hvis du ikke gør det, så skal sælger af fadet gøre rede for, hvor de mange liter alkohol forsvandt hen.

Afgiften i Storbritannien er faktisk i dag højere end i Danmark, så bortset fra at momsen er lavere i Skotland, er der ingen grund til at betale afgift i Skotland!

Der er 2 muligheder: At få aftappet flaskerne i Skotland, betale britisk afgift og moms - tage en busfuld venner med til Skotland, og hente de mange flasker. Efter de nye toldregler må I tage 10 liter (ca 15 flasker) med hver uden at skulle besvare spørgsmål - har I flere med, skal I bevidne overfor Told-Skat, at det er til eget forbrug! 390 flasker - 15 flasker pr person = 26 personer...., så lidt af et muntert selskab - og hvilken udgift! I kan jo ikke flyve - flaskerne vejer jo ca 25 kg i sig selv - så I kommer til at betale overvægt!

Den anden mulighed er at få sendt "in bond" til Danmark - dvs man skal alliere sig med en af Told-Skat godkendt importør af spiritus, der kan forestå banderole, betaling af afgift og moms etc.

Afgiften er DKK 150,00 pr liter 100% alkohol

Nu ved jeg ikke, om du har glemt, at et fad med 250 liter nydestilleret sprit, hvert år mister ca 2% - Angels share - så efter 10-12 år, har du måske 220 liter i fadet - med alkoholstyrke på 55% - så det er 220 liter x 55% x DKK 150,00 = DKK 18.150 i afgift til danske stat.

Hertil kommer så selve fadets pris - f.eks. GBP 900 = DKK 10.000

Aftapning - ca GBP 20.00 pr 12 flasker = DKK 7.000

Fragt til Danmark - ca DKK 2.500

Flaskeafgift og banderole - ca DKK 675,00

Det betyder en afgiftspligtig værdi på DKK 38.325,00 - hvor af der svares 25 % moms = DKK 9.581,00

Så moms og spiritusafgift beløber sig alene til DKK 27.731 - og den samlede udgift for fadet er DKK 47.905 - men så har man også 375 flasker cirka - til en pris på DKK 128,00

Hvis den smager godt, er det et godt køb - hvis man ikke lige synes om den, når man har drukket den første - nå, ja så har man da 374 flasker at vænne sig til smagen

Slainthe - og god fornøjelse

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming Gerhardt-Pedersen

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 11 months ago #1104 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Fad køb og afgifter?
Hej Flemming

Tak for dine udmærkede beregninger af udgifter til hjemtagning af fad.
Jeg har regnet lidt på vores Octo Barrel fad, og kommer også frem til, at det faktisk er billigere, at få fadet hjem "under bond".
Men der er en udgift, der mangler i beregningerne. Hvor meget tror du, at importøren skal have i honorar for ulejligheden? Hvad skulle du ha', hvis det var DMWA, der var importøren?

En anden ting er så, at det ville være sjovere at tage turen derover med familierne, for at hente flaskerne. Man kan jo lave en tur ud af det med besøg på flere destillerier.
Turudgiften kommer så oveni, så alt ialt bliver det så endnu dyrere.

Og så tager Bruichladdich forøvrigt £30 pr. kasse for aftapning.

Og så giver de iøvrigt en anden mulighed for helt at slippe for afgifter og andre udgifter. Men det kræver, at man afleverer 2/3 af fadet til dem, og altså kun får 1/3 selv. Eneste udgift er så fadets pris.

Men meget kan jo ske de næste 9-10 år. Måske bliver afgifterne harmoniseret af EU, hvem ved.

Slàinte
Karl Ejnar

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
19 years 11 months ago #1109 by dmwa
Replied by dmwa on topic Fad køb og afgifter?
Nu har DMWA jo endnu ikke forestået en import - men et krav ville være forudbetaling af ALLE afgifter og moms

Så skal vi vel blot have for timeforbrug - og så måske en flaske for ulejligheden

Slainthe

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.134 seconds