Springbanktønder

More
16 years 11 months ago #11578 by Olde
Springbanktønder was created by Olde
Hej jeg har brug for lidt hjælp fra de skarpe hjerner, der følger med på denne side!

jeg er i den heldige situation, at jeg blev lokket af slette venner :P , dengang man endnu kunne købe fade fra Springbank inkl. indhold.

Indholdet arter sig ganske lovende omend jeg med denne investering får testet miin ellers fine tålmodighed ud over alle grænser :wink:

Jeg føler selv at jeg er vel bevandret i meget af den skrevne litteratur på området, men jeg må erkende at jeg er kommet til kort omkring det træ der er benyttet til tønderne.

Der er ikke så meget tvivl om at det drejer sig friske og "brugte" sherrytønder (det var nemlig det jeg bestilte). Næ spørgsmålet går nærmere på om der er nogen, der ved om det europæisk eg eller amerikansk eg der er benyttet.

I mit hoved har jeg hele tiden tænkt at det var europæisk eg, men på det seneste er jeg kommet i tvivl, da det ikke drejer sig om de traditionelle sherrybutts på 500 liter, men der i mod om 100 l. og hogshead på 250 l., der jo tradionelt er samlet af bourbontønder (amerikanks eg).

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig med dette lettere nørdede spørgsmål.

-Elming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
16 years 11 months ago #11590 by André
Replied by André on topic Springbanktønder
For det første vil jeg sige, at der er ikke noget entyding svar på dit spørgsmål, men jeg har da lov at komme med et umiddelbart - helt uvidenskabligt funderet bud.

Lige lidt indledende om træ: Definitionen i The Scotch Whisky Act, 1988, erklærer at skotsk whisky skal være lagret på egetræ. Dette krav "indsnævrer" udvalget til et par hundrede forskellige typer af arten Quercus. Der benyttes typisk både europæisk eg (Quercus Robur) og (Quercus Petraea), eller mere specifikt den franske (Quercus Cerris) eller den spanske (Quercus Falcata, typisk eks-sherryfade) og amerikansk hvid-eg (Quercus Alba, typisk eks-bourbon). Allerede her begynder varianterne altså at komme ind, og de forskellige typer eg afgiver også forskellige stoffer og tilfører dermed forskellige smagskarakteriska til destillatet.

Faktisk tyder nyere undersøgelser med blindsmagningspaneler og statistisk klassifikation og variansanalyser på, at det er typen af træ der dominerer smagen over det som fadet tidligere har indeholdt - med andre ord, når man tror det er sherry indflydelsen man smager, er det måske i virkeligheden karakterforskelle mellem det europæiske og amerikanske egetræ. En yderligere faktor, der ikke gør det mere overskueligt, er at man nu om dage også lagrer sherry på amerikansk eg. Det var faktisk bl.a. nogle af disse eksperimenter med træ som bragte industrien på sporet af disse faktorer, idet den "ex-sherry lagrede" whisky på amerikansk eg, nu så ud og smagte mere som en whisky, der var lagret på et ex-bourbon fad.

Jeg ved ikke helt om jeg selv er stor tilhænger af alle de undersøgelser - især når man tænker på det hav af finishes der kommer på markedet efterhånden. Vi har jo selv eksperimenteret lidt med at hælde halvdelen af whiskyen fra et ex-bourbon fad over på f.eks. et cognac fad, og lade det ligge i et halv år, hvor den anden halvdel blev i ex-bourbon fadet i tilsvarende tid, og selv kunnet smage indflydelsen finishen har givet - er den kun at det er en anden ege-sort???

Det jeg synes er værd at lægge mærke til er, at de omtalte eksperimenter med at lagre sherry på amerikansk eg efter min viden dukker op i 80'erne, og vi kan se på de fade vi bliver tilbudt, at der dukker flere "ex-sherry hogsheads" op deromkring. Min egen formodning er at der må være en sammenhæng dér. Så for at give mit bud på dit spørgsmål, så tror jeg det er amerikansk eg, for så vidt angår dit hogshead. 100 liters fade ved jeg godt nok ikke meget om, så dér er jeg nok lidt på bar bund - det kan jo sagtens være europæisk eg, hvor en mindre producent har fået nogle fade lavet til mindre mængder - og på den anden side, kan det være hogsheads, der er skilt ad, og så samlet igen som mindre fade, og så er vi tilbage til mit bud på amerikansk eg...

Nå - håber ikke det hele blev alt for håbløst langt og uforståeligt.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11591 by karlejnar
Replied by karlejnar on topic Springbanktønder
Skylder måske lige at repetere, at der er to slags hogsheads, begge er på 250l. Et sherry hogshead, som kan kendes ved, at kanten rundt om enderne er høj/dyb som på en butt. (er måske lavet af butt's ved at stavene er kortet ned?)

Et "scotch" hogshead er lavet af ex-bourbon barrels, idet 5 barrels skilles ad og samles igen som 4 hogsheads. Der laves nye ender, og disse "ex-bourbon" hogsheads kendes på, at kanten er lav (ikke-dyb), men jo er den samme som på barrels.

100l sherry-fad kender jeg heller ikke, men det er måske bare en større udgave af de 35l Bloodtub's, som bl.a. Bruichladdich bruger?

Slàinte
Karl Ejnar
Jeg er ikke samler - blot lidt bagud med at drikke ;-)

Please Log på or Create an account to join the conversation.

  • André
  • Visitor
  • Visitor
16 years 11 months ago #11593 by André
Replied by André on topic Springbanktønder
Godt point Karl Ejnar. Jeg tænkte ikke ud over sherry-fade...

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
16 years 11 months ago #11596 by Olde
Replied by Olde on topic Springbanktønder
Tak for jeres tid og svar.

Meget interessant med de to slags Hogshead...her er min viden igen blevet beriget af denne side.
Jeg vil høre om Karl Ejnar (eller en anden) kan komme med lidt uddybende viden om sherry-hogshead. bl.a. om hvilken type træ, som bliver benyttet til denne type tønde?

-Elming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.303 seconds