Teesponing?

More
15 years 8 months ago #15562 by MacNiels
Teesponing? was created by MacNiels
Der går rygter om at Edrinton gruppen, der bl.a. ejer Macallan og Highland Park er begyndt at teespoone.

Dette er for at følge samme politik som Glenfiddich og Glenmorangie. Altå undgå uafhængige aftapninger med destilleri navnet på.

Dertil skal det siges at Gordon & MacPhail er de eneste som i fremtiden kan købe fade og aftappe dem under Highland Park og Macallan, men de må ikke vidre sælge det ifølge den aftale der er lavet.

Highland Park og Macallan er begyndt at købe fade tilbage fra forskellige aftappere. Det ikke pga. mangel på fade men mere for at "udrydde" markedet for uafhængige aftappere af Edrington produkter.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15564 by Peteys
Replied by Peteys on topic Teesponing?
Jeg overhørte en samtale med Ronny Cox, og Robin Tucek (Blackadder mfl.) på Limburg
Hvor Ronny cox fortalte at Glenrothes blev teaspooned med Tamdhu.
(de stod og snakkede om Pure malt etc.)

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15565 by Duffer
Replied by Duffer on topic Teesponing?

Dertil skal det siges at Gordon & MacPhail er de eneste som i fremtiden kan købe fade og aftappe dem under Highland Park og Macallan, men de må ikke vidre sælge det ifølge den aftale der er lavet.

Gælder det også SMWS? De aftapper en del Highland Park. (og Macallan)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15566 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Teesponing?
Duffer.....så vidt jeg er orienteret så er SMWS undtaget, idet de ikke markedsfører på samme måde som andre aftappere.....og så er det minimalt hvor mange fade der går til SMWS, som så også samtidig betaler en bedre pris end andre, nemlig fordi der ikke kan være nogen handel den anden vej rundt.....Mange gange går handlen mellem uafhængige aftappere og destilleri ejere ud på at bytte fade....som eks. er der købt lidt ældre Glenrithes tilbage fra en aftapper imod at han fik noget yngre i bytte, ......der er selvfølgelig undtagelser.......men tilbage til dit spørgsmål....jeg tror ikke du skal være bange for at HP og Macallan udgår fra SMWS....

Peter ....Glenrothes og Tamdhu bliver blandet sammen i dette theske forhold ved salg tol blendere.....

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15567 by Springbank21
Replied by Springbank21 on topic Teesponing?
Jeg ved ikke hvor god en ide det er dette teesponing, men betyder det at priserne vil stige på Macallan og Highland park...altså de uafhængige aftapninger.

mvh

Springbank21

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15569 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Teesponing?
Nej det tror jeg ikke.........aftappere som Duncan Taylor, Cadenhead, Signatory etc etc har fade til laaang tis....så jeg tror ikke det betyder så meget.

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15570 by Towle
Replied by Towle on topic Teesponing?

aftappere som Duncan Taylor, Cadenhead, Signatory etc etc har fade til laaang tis....

Disciplinen udføres bedst om vinteren, når jorden er dækket af sne :twisted:

Venlig hilsen
Kurt "Towle"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15572 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Teesponing?
Towle......ja og jeg er en sand mester........undskyld......der skulle have stået TID

undskyl undskyld........det går lidt stærkt engang imellem...

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15576 by dmwa
Replied by dmwa on topic Teesponing?

Jeg ved ikke hvor god en ide det er dette teesponing, men betyder det at priserne vil stige på Macallan og Highland park...altså de uafhængige aftapninger.


Nu kommer det vel an på, på hvilken side af skrivebordet man sidder, om man opfatter det som en god idé eller ej?

Er man whiskynyder, vil man naturligvis gerne have et så stort udvalg som muligt - og her er tee-spooning jo en torn i øjet, da man bliver forhindret i at få det brede sortiment, som de uafhængige aftappere hidtil har tilført markedet.

På den anden side står producenten - der jo de seneste år har brugt store midler (herunder Martin) til at promovere deres varemærke / brand. Det koster penge - MANGE penge - at gøre et brand, og den stil man ønsker at associere med dette brand, skal andre jo hverken lukrere på - eller ødelægge ved at sende "et dårligt fad" på markedet, der hurtigt kan ødelægge et godt navn og rygte. Så derfor er det vel en god idé at beskytte ens eget brand.

Jeg har tit tænkt på det - og nu gør jeg det.... Mange af os sidder jo i et professionelt job - langt væk fra whisky - hvis nu f.eks. I i jeres virksomhed blev underbudt af jeres samarbejdspartnere eller jeres samarbejdspartnere "vanrøgtede" jeres brand / produkt, eller måske ligefrem fik det kopieret i Kina, så din arbejdsplads var truet - tror du så, at ledelsen i din virksomhed blot kalder dig ind til samtale, hvor du på baggrund af situationen bliver fyret??? Du forventer vel af din ledelse, at de tager skridt til at beskytte det brand, man har opnået på markedet, så virksomheden fortsat kan levere produktet - og din stilling kan blive sikret.

Og sådan er det også med Tee-spooning - ledelsen i Edrington gruppen sikrer deres position på deres brands Highland Park og Macallan, så andre ikke kan lukrere på deres investering - og ikke mindst måske udhule branded.

Det er naturligvis skidt for de uafhængige aftappere og i sidste ende for os som forbrugere - men det er vel et eller andet sted vilkårerne???

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15577 by MacLars
Replied by MacLars on topic Teesponing?

Jeg har tit tænkt på det - og nu gør jeg det.... Mange af os sidder jo i et professionelt job - langt væk fra whisky - hvis nu f.eks. I i jeres virksomhed blev underbudt af jeres samarbejdspartnere eller jeres samarbejdspartnere "vanrøgtede" jeres brand / produkt, eller måske ligefrem fik det kopieret i Kina, så din arbejdsplads var truet - tror du så, at ledelsen i din virksomhed blot kalder dig ind til samtale, hvor du på baggrund af situationen bliver fyret??? Du forventer vel af din ledelse, at de tager skridt til at beskytte det brand, man har opnået på markedet, så virksomheden fortsat kan levere produktet - og din stilling kan blive sikret.


Jeg synes ikke helt det kan sammenlignes, for det er jo ikke "kopivarer" som en uafhængig aftapper sælger, det er jo den ægte vare. Så uanset hvordan en MacAllan er kommet på markedet, så er det produceret af destilleriet, og hermed skabt omsætning i moderselskabet. Uanset hvad så tror jeg ikke at Hr. og fru Jensen tilfældigt kommer til at købe en uafhængig enkeltfads aftapning af et destilleri og dermed potentielt får en dårlig oplevelse (altså fra et dårligt fad), de køber altid OB'ere. Der vil formentlig blive sendt (lidt) flere enkeltfadsaftapninger ud som OB'ere, men de har det jo med at ligge i et prisniveau som kun ganske få kan være med til, så størstedelen vil havne hos samlere og samle støv.

Så jeg synes i høj grad det er en rigtig dårlig beslutning, det ville jo være det samme som at tage en hel række studerende, nogle er dårlige, andre middelmådige og enkelte er helt fremragende - men i fremtiden hvis man vil sende de studerende videre i systemet og man ikke selv skal bruge dem, så skal de ha' det hvide-snit (med en teske!), for andre skal sørme ikke kunne gøre ordentligt brug af "deres" produkt.

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15579 by dmwa
Replied by dmwa on topic Teesponing?

for det er jo ikke "kopivarer" som en uafhængig aftapper sælger

Det er vel lige præcis, det som det er. Hvis Highland Park sammensætter en Highland Park af et vist antal sherryfade af min. 12 år og bourbonfade af min. 12 år - så er det mærkevaren Highland Park 12 år. Så kommer der en uafhængig aftapper med et middelmådigt 3rd refill hogshead - og kalder det stadig for Highland Park.... Og så har man vel balladen?

Alternativet ville være, at man 100% beskyttede destilleriets navn, så kun destilleriet har lov til at bruge f.eks. Highland Park på flaskerne - lignende har vi jo set Wm. Grant praktisere.

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15581 by MacLars
Replied by MacLars on topic Teesponing?
En kopi-vare er vel en kopi af en vare uden at bruge de "rigtige" ingredienser. En uafhængig aftapper køber ingredienser til varen hos den originale producent, og det færdige produkt ligner jo slet ikke det originale produkt, altså flasker/indpakning er jo vidt forskellige.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15582 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Teesponing?
Problemet er i marketingsafdelingen.... ikke mht til kvaliteten af whiskyen

Uafhængige aftapninger er med til berige os der går op i whisky oplevelser. Det giver simpelthen et større udvalg af produkter

Selv syntes jeg ikke det er forringede produkter, men anderledes. Det kan da hænde man støder på "uheldige" afhængige aftapninger, men selv syntes jeg det er sjældent. Man støder lige så ofte, måske oftere på uheldige destilleriaftapninger

Oftest er det jo dog et spørgsmål om smag og behag

Alle de retarderede markedtingsafdelinger, der fuldstændig uforståeligt forsøger at beskytte deres "labels" glemmer et par ting :

De fleste destillerier har jeg opdaget via uafhængige aftapninger. Der er altså her tale om en ganske gratis reklame. Et stort udvalg af whisky er med til bibeholde forbrugernes interesse for produktet. Den dag der kun findes et fåtal af standardaftapninger på hylderne "dør" maltwhisky som en hobby. Man skal passe på med at save den gren over man selv sidder på. Det kan godt være at omsætningen kommer fra alle andre en entusiaster stort set, men den dag der ikke er en lille gruppe entusiaster der har sider som denne, køber whiskyblade, går til diverse messer, holder smagninger, og bruger stort set hele deres fritid på at arbejde som ambassadører for skotsk whisky, så er whiskymarkedet på vej nedad

Personligt er der en del i min omgangskreds der er begyndt at drikke og købe whisky efter jeg har hældt nogle dråber i dem. Oftest fra uafhængige aftapninger, men de går sgu oftest ud og køber standardaftapniner

Rent forbruger mæssigt syntes jeg faktisk at have krav at få at vide hvor min whisky er destilleret. Også hvis det en vatting (teaspooning)

Ellers er jeg ganske godt tilfreds med at købe Blairfindy, Fiskyvaig, Tacticals mm. Det giver jo whisky jeg har råd til at købe

Destilleriaftapningerne har jeg ikke råd til (desværre)

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15583 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Teesponing?
Lars ....jeg er nød til at give Flemming medhold her......Vi er nød til at beskytte vores brands i det omfang det er nødvendigt og muligt.....Vi har ingen kontrol med, hvad der kommer ud i butikkerne fra de uafhængige aftappere. (IB)...
Tro mig jeg har smagt både Macallan og HP fra IB som ALDRIG skulle have været aftappet, simpelhen fordi det ikke var i nærheden af den standart som vi går efter. Her er det mange gange sådan.....at nogle husker brandet og ikke aftapperen. Så kan man sige, jamen det er vores egen skyld at vi har solgt det fad eller de fade.......tilbage i tiden og det er få år siden fyldte vi fade som IB sendte til os. Største delen af dem blev brugt til blending, men nogle fandt vej som single cask.....Igen vi havde ingel anelse om kvalitet af disse fade.
Jeg siger ikke alt er dårligt, men vi ønsker at holde en standart. Flemming er inde på noget med at vi bruger X antal fade til den 12 års.......den består kun af Sherry fade.....hver gang vi sælger et godt fad til IB så mister et fad som kunne opveje mindre gode fade i feks. den 12 årige....i øjeblikket har vi så stor succes verden over med især den 12 årige HP og vi kan bruge alt hvad vi har.
For få måneder siden var jeg over i Glasgow og lave det nye batch af HP 12......vi testede godt og vel 200 fade......4 fade blev helt kasseret......de fade kunne have endt hos en IB.....vi hælder dem ud.....og jo det så jeg blev gjort......ud af de 200 fade som blev testet, brugte vi 53 fade......3 fade var 12 år gamle......9 var 27 år gamle resten lå imellem der. Jeg er sikker på at havde vi ikke den succes med vores Brands verden over så ville vi stadig sælge til de bedste IB.....men når vi nu kan bruge det meste selv....hvorfor så sælge til en dårlig pris???Det er jo ikke fordi Edrington står og mangler pengene.......så kan vi ligeså godt varetage vores egne interresser og det er bestemt ikke at sælge til IB.....

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15584 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Teesponing?
Hej Martin

Det er jo det der er problemet for os malt whisky entusiaster

Store koncerner er intereseret i at tjene penge

Jeg er intereseret i at smage en masse forskellig whisky til rimelige priser

To ting der bliver meget svært at få til art passe sammen

Der er jo en grund til at jeg stort set ikke drikke produkter fra Macallan og Highland park. Og det er ikke at I ikke kan finde ud at lave whisky. Problemerne starter når tønderne rulles ud fra lagerhallerne :-)

Nu er du jo blevet ansat i en stor koncern og "forsvarerer" den officielle firmapolitik. Da du var hos hotellet aftappede du jo selv uafhængige aftapninger. Sådan er der så meget

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15586 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Teesponing?
Deffe....jeg forsvarer ikke at vi gør det, kun siger at det er en nødvendighed for os at varetage egne interresser. Hvis du havde et firma....ville du gøre det der gac flest pengesådan er det også her.....

Da jeg var på hotellet aftappede vi også, men læg mærke til at vi kaldte det ikke Mortlach eller Caol Ila......beskrev bag på etiketten hvor det kunne komme fra....lidt ala SMWS....men jo vi købte selv fade og gjorde det godt med dem.....

Benriach blev aftapeet i som en Benriach i stadart Benriach flaske og rør......

Jeg selv sror fan af uafhængige aftppere og elsker den forskellighed der kan være, men hvis vi kan bruge alt selv er det jo lidt dumt at sælge store mængder til IB......Det er jo derfor vi udvider på Macallan.....fordi vi sælger mere end vi producere......

Vi åbner måske for salget igen til IB når vi har nok......Det sammen gælder HP....vi udvider ikke men vi bruger stort set alt hvad vi har.......enten i HP eller Famous Grouse...

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15588 by dmwa
Replied by dmwa on topic Teesponing?
Der skal ikke herske tvivl om, at jeg selv anser uafhængige aftapninger som et absolut gode, som jeg meget nødig vil undvære.

Og som Deffe også er inde på, er det til dels marketingsafd., der er inde over dette "tee-spooning" - men det er jo også som Martin er inde på, et spørgsmål om, hvorvidt man vil sælge til andre, hvis man kan bruge det hele selv. Nu har man jo i Edrington Famous Grouse, der er et stort brand, hvor der jo også er whisky i fra andre destillerier end Edrington ´s - så derfor bytter destillerierne fade. Og det er vel primært i den forbindelse, at der "forsvinder" fade fra Edrington ´s kontrol til andre. Bytter man f.eks. fade med Edradour Distillery - ja så kan man vel ikke være sikker på, at det ikke bliver aftappet som Signatory - for mange destillerier har jo efterhånden nogle "sjove" kombinationer af ejerforhold og forretningsområder.

Men som Martin skriver - hvis man selv kan bruge alt det man producerer - hvorfor så sælge det billigere (eller risikere at det kan ødelægge ens brand). Nu er en standard Macallan eller Highland Park vel ikke dyrere, end selv Macdeffe kan være med - men det er da rigtigt, at der ældre aftapninger, der ikke er til hverdag.... hvor uafhængige aftappere ofte kan komme med varen til en fornuftig pris.

Men læg også mærke til, hvad Martin skriver - de smed 4 fade ud - 2% svarer det til. Det er ikke meget - men tænk om en uafhængig aftapper stod med 1 dårligt fad - det bliver ikke smidt ud - det har selv en velanskreven uafhængig aftapper til os bekræftet på en af vore whiskyture - de indrømmede selv, at det burde aldrig være aftappet....

DMWA laver jo også forskellige aftapninger, som vi får fra uafhængige aftappere - så naturligvis er vi ikke interesseret i "tee-spooning" - men jeg forstår dog alligevel virksomhedernes beslutnigner.

Slaitnhe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15589 by MacLars
Replied by MacLars on topic Teesponing?

Lars ....jeg er nød til at give Flemming medhold her......Vi er nød til at beskytte vores brands i det omfang det er nødvendigt og muligt.....Vi har ingen kontrol med, hvad der kommer ud i butikkerne fra de uafhængige aftappere. (IB)...
Tro mig jeg har smagt både Macallan og HP fra IB som ALDRIG skulle have været aftappet, simpelhen fordi det ikke var i nærheden af den standart som vi går efter.


...ja, der findes da aftapninger som virkelig er så dårlige de aldrig skulle være aftappet, men der findes jo i høj grad også det modsatte, næsten alle store whiskyoplevelser jeg har haft er fra IB'ere i enkeltfadsaftapninger. Jeg er sikker på at langt hovedparten af dem der køber IB enkeltfadsaftapninger ved at det er et spørgsmål om tillid til aftapper mv. om man køber katten i sækken eller en god oplevelse.

De ganske få der måske får sig forvildet til at købe en dårlig IB aftapning, er de virkelig så meget værd at man helt vil lukke af for en stor gruppe entutiaster der ved hvad de går efter, og ved hvad de skal købe, og fortæller vidt og bredt om deres gode oplevelser med HP, MacAllan og andet? Jeg tror på at entutiaster kan få langt flere ind i folden end én tilfældig køber der køber en dårlig aftapning kan skræmme væk (fra at købe den IB aftpaning!).

Hvis brandet skal beskyttes så må der da blot laves regler for at destilleri-navn ikke må benyttes, det kan jeg ikke forestille mig at entutiaster kan ha' noget imod. Vi er da bedøvende ligeglade med om en aftapning er destilleret på HP eller på destilleri no. 4. Men så vil den almindelige forbruger jo ikke være i tvivl....

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15590 by dmwa
Replied by dmwa on topic Teesponing?

Hvis brandet skal beskyttes så må der da blot laves regler for at destilleri-navn ikke må benyttes, det kan jeg ikke forestille mig at entutiaster kan ha' noget imod.

Det er MacDeffe vist enig med dig i???

Rent forbruger mæssigt syntes jeg faktisk at have krav at få at vide hvor min whisky er destilleret. Også hvis det en vatting (teaspooning)


Slainthe

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15591 by MacLars
Replied by MacLars on topic Teesponing?

Det er MacDeffe vist enig med dig i???

Et nummer er ligeså godt som et navn ;-)

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15592 by BigMac
Replied by BigMac on topic Teesponing?
Jeg vil undlade at kommentere for meget på ovenstående, da jeg sagtens kan se det fra begge synspunkter.

Nu skal jeg dog ikke drive whiskyforretninger, så jeg vil dog tilføje at jeg vil blive MEGET ked af det hvis IB'erne forsvandt.
Hovedparten af mine (nogle siger mange) flasker er IB'ere og vil da gerne fortsætte med at samle og drikke IB's uden at skulle bekymre mig om udbuddet :cry:

Uden at støde nogen (forhåbentlig) vil jeg sige at jeg finder de fleste OB'ere kedelige.
Det er vel med OB'ere ligesom Mcdonald's - det skal smage ens over hele verden....sagde BigMac :wink:

hmm...har da egentlig ingen Macallans og kun 2 HP's på lager lige nu...det må jeg lave om på...

/claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15596 by Peteys
Replied by Peteys on topic Teesponing?
Nu havde jeg lejligheden til at være med til Martins Macallan smagning på den sidste whiskymesse.
Jeg var noget forbløffet over at finde ud af at Fine Oak serien (12 år) kun indeholder ca 20 eller 30% ex-bourbon, (resten er vel 50% europæisk ex-sherry og resten Amerikansk ex-sherry). Den største smagsoplevelse der var i mine øjne den rene ex-bourbon. Hvis jeg ku købe den slags på flaske ville det være lige i øjet for mig.
Det kan kun lade sig gøre ved uafhængige aftappere pt.
Vi smagte i øvrigt nogen glimrende Macallan den dag. God smagning Martin!

For mig handler det som regel om at smage så meget forskelligt som muligt, derfor er messer en hyggelig og dejlig ting for mig. Også selvom konceptet ikke helt er som jeg ku ha ønsket.
i det daglige køber jeg tit en flaske, åbner den til en smagning med mine venner, tager et lille sample, og sælger resten til den der helst vil have det (uden fortjeneste!)
Så kan jeg hurtigere få råd til noget nyt at smage på, og dermed få stimuleret min interesse.

Så hvis det det bliver til kun OB'ere der er til rådighed, ender det vel med at jeg skal til at igennem en masse blends når jeg har smagt mig igennem de OB'ere jeg kan få råd til.

Edrington skal i den forbindelse ha ros herfra for ikke at bruge karamel, det er meget prisværdigt. At de så har en masse bøvl med at få farven til at passe, er spildte kræfter i mine øjne. men jeg kan jo også godt lide at tingene er lidt forskellige....


Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago - 15 years 8 months ago #15597 by Duffer
Replied by Duffer on topic Teesponing?

Destilleriaftapningerne har jeg ikke råd til (desværre)

Jeg syntes faktisk IKKE Highland Parks OB'er er dyre i forhold til så mange andre, tværtimod.
Eksempler er der nok af - Highland Park 18-års OB - en fremragende dram til cirka 450 kr - kontra Longrow 18-års OB til 1.250 kr...??
Eller diverse Ardbeg..??

Uden at støde nogen (forhåbentlig) vil jeg sige at jeg finder de fleste OB'ere kedelige./claus

Tja, et langt stykke af vejen har du ret, men mener nu Highland Park 18, 21, 25 og 30 års er god whisky - nu når snakken gik på HP. Macallans udskældte Fine Oak serie skulle have været aftappet ved +50%, men der er også god whisky imellem. Bedre end sit rygte :-)

"A fool and his money are soon parted"
Last edit: 15 years 8 months ago by Duffer.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15598 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Teesponing?

Tja, et langt stykke af vejen har du ret, men mener nu ikke Highland Park 18, 21, 25 og 30 års er god whisky - nu når snakken gik på HP. Macallans udskældte Fine Oak serie skulle have været aftappet ved +50%, men der er også god whisky imellem.


Duffer....har jeg misforstået.....mener du at HP 18-30 er dårlig whisky????

En af årsagerne til at vi ikke aftapper ved 50% er det evigt tilbagevendende spørgsmål om afgifter.....

Vi vil gerne aftappe på 50% til Danmark, men logistic mæssigt har man valgt at gøre det ens.....

Ja det er lensartet over hele verden....til gengæld ved man igså hvad man får.....så kan man li det eller ej....

Petey....det med farven.....ja, for den lille exclusive klub af os der ved bedre......der er farven ligegyldig, men det er den bare ikke for 90 % af resten af dem der drikker whisky.....i Japan f.eks. holder de meget øje med farven.....vores HP 12 havde på et tidspunkt en lidt lysere farve...ikke noget at skrive hjem om, men det var for japanerne....de mente simpelhen ikke det var samme smag .......det blev der så lavet om ved en test, men farven betyder meget, for dem som køber med øjet.....

Martin

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15599 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Teesponing?
undskyld det er gået lidt stærk med skriveriet......jeg beklager tastefejlene.....sidder i bil......ja jeg kører ikke....det er der en aden der gør....håber jeg.....

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15600 by Duffer
Replied by Duffer on topic Teesponing?
Ups - ja der var jeg vist for hurtig - nej - de de nævnte HP er FREMRAGENDE whisky... :-)

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15601 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Teesponing?
Jeg er også meget begejstret for Highland Parks egne aftapninger. Detsværre er det ret svært at få fat i caskstrength og special aftapninger fra HP, så som Capella, Lunar med flere.

Macallan aftapningnerne er det de "gamle" sherry udgaver der tiltaler mig mest.

MacNiels

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15602 by BigMac
Replied by BigMac on topic Teesponing?
HP 18 og 25 er fremragende OB'ere - nogle af de bedste :!:
Desuden synes jeg den nye 12'er har mere karakter af en ø-whisky(læs: mere røget) end den gamle 12'er fra 3-4år siden. Kan du kaste noget lys over dette, Martin?

Macallan 18 fra midt 80'erne er også et hit, bedre end 25'eren fra samme periode.
Fine Oak 15 og 30 er også rigtig fin whisky - og som Duffer skriver, så jeg dem gerne ved fadstyrke - eller i al fald min. 46%

Den største smagsoplevelse der var i mine øjne den rene ex-bourbon. Hvis jeg ku købe den slags på flaske ville det være lige i øjet for mig.
Det kan kun lade sig gøre ved uafhængige aftappere pt.


Helt enig her, Peter...
Macallan på bourbonfade lader meget mere karakter skinne igennem - de er lækre!

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15605 by MacLars
Replied by MacLars on topic Teesponing?
Der er en artikel om uafhængige aftapninger i Wall Street Journal i dag:

online.wsj.com/article/SB121580552523846681.html

MacLars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 8 months ago #15606 by whiskyconsult
Replied by whiskyconsult on topic Teesponing?
Big Mac....ja der er sikkert en smule mere røg i vores HP 12 end for (du skal faktiks længere tilbage) 7-8 år siden.......Vi bruger bedre fade og det har vist sig at ved kun at bruge sherry fade fremhæver vi røgen bedre......det er ikke markant, men godt observeret.....ppm værdigen er den samme....men i den 12 årige bruger vi 15-20% first filled sherry resten er refill sherry....og det er bedre end kun at bruge refill som var det den 12 årige bestod af for 7-8 år siden.....så det er meget lidt men lidt har jo også ret ....ik

Martin Markvardsen
Senior Brand Ambassador
Highland Park & The Macallan

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.314 seconds