Bourbon-fade

More
15 years 1 month ago #17280 by MacLars
Bourbon-fade was created by MacLars
Man ser ofte at en whisky er lagret på bourbon-fade, men er det ikke lidt af en generalisering, for ofte ser man Jack Daniels fade på destillerierne (fornemmer jeg i hvert fald), og reelt set er dette vel ikke bourbon, men Tennessee whiskey?

Forskellen er så vidt jeg forstår at Tennessee whiskey filtreres gennem et sukkerholdigt-filter før lagring, hvilket jo så nødvendigvis må betyde noget for sødmen, også for den efterfølgende påfyldning i Skotland...Hvis nogen ved noget mere end mine antagelser om hvad forskellen med bourbon og Tennessee så informer gerne ;-)

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17281 by BigMac
Replied by BigMac on topic Bourbon-fade

Man ser ofte at en whisky er lagret på bourbon-fade, men er det ikke lidt af en generalisering, for ofte ser man Jack Daniels fade på destillerierne (fornemmer jeg i hvert fald), og reelt set er dette vel ikke bourbon, men Tennessee whiskey?

Forskellen er så vidt jeg forstår at Tennessee whiskey filtreres gennem et sukkerholdigt-filter før lagring, hvilket jo så nødvendigvis må betyde noget for sødmen, også for den efterfølgende påfyldning i Skotland...Hvis nogen ved noget mere end mine antagelser om hvad forskellen med bourbon og Tennessee så informer gerne ;-)

Lars


Hej Lars,

Jeg mener at forskellen, ganske rigtigt er, at den filtreres, men jeg har aldrig hørt at det skulle foregå gennem et sukkerholdigt filter...

Til gengæld mener jeg at have hørt at den hældes gennem et filter lavet af trækul fra ahorntræ...og trækul betyder vel her en fjernelse af urenheder i whiskey'en??

Tror vist også det bla. er Jack D. som i samarbejde med bla. Weber (grill) har markedsført trækulsspåner som har været brugt til denne proces - har ikke afprøvet dette, men efter sigende skulle det rent faktisk afgive en del smag

Mvh
Claus

So many malts - so little time...

themaltdesk.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17282 by fritte
Replied by fritte on topic Bourbon-fade
Det er ikke trækul, men træflis, altså et Jack D. fad der er lavet til flis.

Se f.eks.
www.bbq-smoker.co.uk/bbq-smoking-chips.php

...og ja det giver en masse dejlig røgsmag til det grillede(og nej, det er ikke fordi Jack D. er en røget whiskey)

Se evt. vejledning i brug her:
www.fjelsted-lange.com/jackd.pdf

mvh
Kasper

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17283 by JustAgirl
Replied by JustAgirl on topic Bourbon-fade

Jeg mener at forskellen, ganske rigtigt er, at den filtreres, men jeg har aldrig hørt at det skulle foregå gennem et sukkerholdigt filter...

Til gengæld mener jeg at have hørt at den hældes gennem et filter lavet af trækul fra ahorntræ...og trækul betyder vel her en fjernelse af urenheder i whiskey'en??

Tror vist også det bla. er Jack D. som i samarbejde med bla. Weber (grill) har markedsført trækulsspåner som har været brugt til denne proces - har ikke afprøvet dette, men efter sigende skulle det rent faktisk afgive en del smag
Mvh
Claus


Tennesse whisky bliver trækulsfiltreret igennem et filtre lavet af ahornstræ, ahorntræet bliver brændt til trækul før brug.

Trækul bliver fyldt i 4 meter høje tanke (kender ikke rumfanget), spritten tager 4 dage om at tage turen gennem beholden og bliver i den anden ende fyldt på fade.

Da man har brændt ahorntræet har man sørget for at noget af sukkeret er blevet bevaret deri, så urenheder er blevet fjernet men der er så også tilføjet en hvis sødme.

/Ulla

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17284 by Peteys
Replied by Peteys on topic Bourbon-fade
Det er rigtigt at Jack Daniels bruger trækul lavet af ahorntræ når de filtrerer deres newmake inden de hælder det på fadene, Det andet Tennessee destilleri gør det samme, altså filtrerer (jeg ved ikke om det er ahorntræ de bruger) Jack D. filtrerer ovenikøbet en af deres whiskyer efter fadlagring.

Filtreringen kaldes vistnok the Lincoln process, efter det county hvor begge Tennessee destillerier ligger.
De andre (i hvert fald nogen af de andre) destillerier i USA bruger en doubler efter deres første destillering gennem kolonnekedel, derved opnåes en "renere" sprit som så hældes på fadene.

I USA tapper de i øvrigt fra still'sene ved en noget lavere styrke end eks. ved grain destillering i Skotland. (vistnok omkring de 85%) Det sku give flere smagsstoffer.

Glenmorangie er et af de skotske destillerier der bruger fade fra Jack Daniels, der stod i hvert fald en hel del fade med Jack Daniels påtegnet da jeg var der for 1 ½ år siden.

Flisen man kan køber her i Danmark fra Jack D. er tydeligvis (nogenlunde i hvert fald) lavet af gamle fade.

På destilleriet sku det i øvrigt være muligt at købe det brugte kul som så sku være eminent til at grille med.

Det kan i øvrigt anbefales at flambere bøfferne på grillen med en god fadstyrke bourbon

Mums

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17285 by Duffer
Replied by Duffer on topic Bourbon-fade

Man ser ofte at en whisky er lagret på bourbon-fade, men er det ikke lidt af en generalisering, for ofte ser man Jack Daniels fade på destillerierne (fornemmer jeg i hvert fald), og reelt set er dette vel ikke bourbon, men Tennessee whiskey?

Jeg har altid troet at bourbon udelukkende er fra Kentucky. Men det er åbenbart ikke tilfældet - hvis man skal tro Wikipedia:
Bourbon may be produced anywhere in the United States where it is legal to distill spirits. Currently most brands are produced in Kentucky, where Bourbon has a strong association. Estimates are that 95% of the world's bourbon is distilled and aged in Kentucky[4]. Bourbon has been made in Colorado, Kansas, Illinois, Indiana, Missouri, New Jersey, New York, Ohio, Pennsylvania, Tennessee, and Virginia.

"A fool and his money are soon parted"

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17286 by Chief
Replied by Chief on topic Bourbon-fade
Historien om Bourbon er egentlig ret interressant. Faderen til Bourbon whiskey var præsten Elijah Craig, som kom fra Bourbon County i delstaten Kentucky. Og derfor begyndte han at kalde sin whiskey for Bourbon. Navnet stammer fra et slægtsnavn i det franske kongehus. Men først i 1964 blev der vedtaget en kongresresolution, der beskytter anvendelsen af navnet "Bourbon", og først efter den tid kom en klar definition om, hvad der skal til for at kalde en whiskey for Bourbon.

Nogle af basiselementerne er følgende:
- Bourbon skal laves af en mash bestående af minimum 51 % og maksimum 79 % majs. Derudover kan der anvendes rug, byg og hvede.
- Den skal lagres i nye, brændte fade af amerikansk hvideg med en proof ikke højere end 125 (62,5 % ABV) i minimum 2 år.
- Ved tapningen må der ikke tilsættes noget, der kan påvirke smagen eller have indflydelse på farven.
- Vandet skal komme fra limstens-kilder, hvor limstenen fungerer som filtreringssystem, hvor uønskede mineraler, såsom jern, filtreres fra vandet.

Tennessee whiskey er legalt det samme som Bourbon, undtagen det skal være produceret i Tennessee. Hvad der adskiller den fra Kentucky Bourbon er den ovenfor omtalte filtrering af brændt ahornstræ.

Tennessee whiskey imødekomer teknisk set ikke helt de legale kriterier for Straight Bourbon Whisky, men kaldes derfor for Straight Tennessee Sour Mash Whiskey. Der er kun to destillerier i Tennessee, nemlig Jack Daniels og George Dickel.

For at blive benævnt Kentucky Bourbon skal whiskeyen være produceret i Kentucky. Ironisk nok bliver der ikke i dag produceret whiskey mere i Bourbon County. Men samenfattende er amerikansk whiskey kendt verden over som blot Boubon, uanset hvor i Amerika, den er produceret.

Sjovt nok kom Single Barrel Bourbon først frem i 1984, nemlig "Blanton's Single Barrel Bourbon", opkaldt efter den navnkundige Colonel Albert B. Blanton, som er en legende i den amerikanske whiskey industri. Han døde i 1959, men Single Barrel Bourbon kunne rent fakstisk være kommet før, idet det viste sig, at han langt tidligere selv tappede Single Barrel Bourbon, men kun til brug for ham selv og nogle få udvalgte venner.
-

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17292 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Bourbon-fade

- Den skal lagres i nye, brændte fade af amerikansk hvideg med en proof ikke højere end 125 (62,5 % ABV) i minimum 2 år.
-

Jeg sidder lige nu med en flaske George T. Stagg - Kentucky Straight Bourbon Whiskey - 141,2 Proof - Alc by vol 70,6 - foran mig !
Hvad er det så ?

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17293 by MacLars
Replied by MacLars on topic Bourbon-fade

- Den skal lagres i nye, brændte fade af amerikansk hvideg med en proof ikke højere end 125 (62,5 % ABV) i minimum 2 år.
-

Jeg sidder lige nu med en flaske George T. Stagg - Kentucky Straight Bourbon Whiskey - 141,2 Proof - Alc by vol 70,6 - foran mig !
Hvad er det så ?


Der kan læses lidt om det fænomen her

Lars

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17294 by bdujgp
Replied by bdujgp on topic Bourbon-fade
Ja, så har jeg også lært noget i dag :-)

Tak for hurtig respons, Lars !

Prøver lige den George T. Stagg af, og ser om den holder procenten :-)

Slainte
Jørn - Fredericia

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
15 years 1 month ago #17296 by Peteys
Replied by Peteys on topic Bourbon-fade
Nu har procenterne det med at stige i de fade der ligger øverst i de blikskure amerikanerne kalder for warehouses, og det betyder også at intensiteten i whiskyen kan stige. Det er nok derfra din Stagg har fået de ekstra procenter.

Årsagen er vistnok noget med at vanddamp har nemmere ved at diffundere ud af fadene, og der bliver så varmt derinde at selv vandet går på damp form.

Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.360 seconds