Mangel på fade??

More
8 years 10 months ago #32977 by BH

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 10 months ago #32978 by dmwa
Replied by dmwa on topic Mangel på fade??
Alt hvad der ligner en tønde i øjeblikket i Skotland skal bruges. Vi oplever det på en anden måde. Vi har de seneste mange år købt brugte tønder i Skotland, som vi har solgt til regnvandstønder, udsmykning i barer etc. Da vi skulle genbestille her i april, fik vi at vide, at der ingen tønder er for tiden og de uafhængige aftappere, der tidligere selv skulle sørge for at skille sig af med tømte tønder, bliver nu pålagt at levere tønderne tilbage til det destilleri, hvis whisky de har aftappet.
Min største frygt går på, at wood control må tilsidesættes, og at det whisky der bliver lagt til modning, kan komme i tønder, der burde være udrangeret - eller at man i stedet for at bruge tønden til grain whisky bruger den en gang mere til maltwhisky.
Det vil alt andet lige betyde en noget ringere kvalitet både for single malt og blended whiskies, som vi dog nok først vil kunne registrere om 10-15 år fra nu

Slainthe

DANSK MALTWHISKY AKADEMI

Flemming

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 10 months ago #32979 by MCGlen
Replied by MCGlen on topic Mangel på fade??
Jeg er sikker på at dine oplevelser er helt korrekte Flemming.

Jeg er dog ikke så bekymret for amerikansk eg. Produktionskapaciteten må i stor udstrækning stadig være der, så den skal nok blive genstartet når efterspørgslen er der.

Det ville være værre hvis der var mangel på træ og det er der mig bekendt ikke noget der tyder på.

Faktisk er det jo godt for Single Malt at Bourbon boomer. Det betyder jo, at der kommer flere tilgængelige bourbontønder på markedet om nogle år. Husk at artiklen egentlig siger, at der reelt aldrig er blevet lagt så mange Bourbon tønder til lagring som i disse år. Det er faktisk derfor at der er mangel.

Spørgsmålet er så om det er nok til at dække boomet indenfor skotsk whisky.

Det man for alvor kan frygte er at løsningen bliver en ændring af Bourbon systemet så de kan genbruge tønderne. Eller at de indfører en ny kategori der er lagret på brugte tønder. Det må man jo godt kalde whiskey, men ikke Bourbon over there. Det er jo fristende hvis de står med ledig kapacitet i destillationen.

Det store problem er vel at sherry ikke er så populært, så der er og bliver mangel på sherrytønder der har lagret sherry på traditionel vis.

Jeg forstår derfor udmærket at Whiskyindustrien eksperimenterer med andre typer af tønder. For der er jo ikke ligefrem mangel på egetønder der har lagret vin af forskellig slags.

Vi er måske også nødt til at være åbne for nye indtryk.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 10 months ago - 8 years 10 months ago #32982 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Mangel på fade??
Manglen på eg skyldes en "dårlig høst". På grund af hårde vintre i USA har det været svært at få træet klargjort til savværkerne. Som for i øvrigt er firmaer som ISC der nok ikke er påvirket af et boligmarkedkollaps

Så manglen på hvid eg er forbigående

Også selv om bourbon boomer i disse år.

Skotsk whisky har også oplevet et boom. Og her er fadmanglen markant.

Rygterne om at Tennessee whisky (og så måske også bourbon...) skal kunne modnes på brugte fade skyldes noget helt andet. Verdens største bourbonmærke, Tennesse whiskyen Jack Daniels har først for nyligt fået defineret katagorien "Tennessee Whiskey"

De to store producenter i Tennesse, Dickel og JD har defineret processen ud fra den måde de traditionelt har frenstillet bourbon i Tennessee

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 8 years 10 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 10 months ago - 8 years 10 months ago #32983 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Mangel på fade??
Fortsat...

JD har vel omtrent en produktion der er 100 gange større end Dickel. Men Dickel er ejet af Diageo. Diageo er i høj konkurrence med JD om at producere verdens mest sælgende whisky mærke

De vil gøre alt for at udvande definitionen af Tennessee Whiskey, for at genere deres konkurrent. Det er ikke lykkedes dem at komme igennem med deres forslag om at Tennessee Whiskey skal kunne modne på brugte fade.

Hverken Brown-Forman eller andre bourbon producenter har så vidt jeg ved udtrykt ønsker om at ændre reglerne. Ikke så vidt jeg ved

At bourbon højst må ligges på fad ved 62.5% burde jo så nok være det første regulativ der udfordres. Men det er vist heller ikke sket så vidt jeg ved

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 8 years 10 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 10 months ago - 8 years 10 months ago #32984 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Mangel på fade??
Til Flemming.

Med den store mangel på ex-bourbon fade så er de jo nødt til at bruge de fade de har i længere tid (næppe) eller flere gange. Tror du ikke dette har påvirket grainfadene allerede ?

Det skulle ikke undre mig :-). Jeg har også hørt at der er en stigende antal af asiatiske ex-rum fade i Skotland.

En af grundende til at Suntory har købt Jim Beam og at Diageo bygger et spritnyt destilleri i Kentucky kunne delvis være for at sikre sig en stabil tilgang og kontrol af fade. Udover det faktum at bourbon er så populært for tiden at det gælder om at være med der hvor tingene sker

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/
Last edit: 8 years 10 months ago by Macdeffe.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 10 months ago #32986 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Mangel på fade??
Det med at bruge fadene flere gange kontra længere tid i skotland er jo en lidt sjov paradoks.
De aftapninger vi ser i dag fra destillerierne er jo NAS aftapninger som ret ofte har noget meget ungt indhold i sig (det er blot hvad jeg tror, men ikke ved). Hvilket betyder at fadene skal bruges mange gange.

Men det er vel et spørgsmål om nogle få år, inden USA er med igen med produktionen af fade der er klar til at modne bla. skotsk whisky.

Det skal jo så også nævnes at whisky produktionen ikke er det eneste område der bliver ramt af mangle på fade, både vin og rum industrien benytter sig jo af amerikansk eg. Dog ikke i samme omfang.

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 10 months ago #32987 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Mangel på fade??
Og ØL :-)

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 10 months ago #32988 by MacNiels
Replied by MacNiels on topic Mangel på fade??
Det er en trist tid vi går i møde :lol:

Niels Ladefoged
Whiskynyt.dk

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 10 months ago - 8 years 10 months ago #32990 by Mikaelornsholt
Replied by Mikaelornsholt on topic Mangel på fade??
Mon ikke snart de kunstige smagsstoffer også kan fåes med egetræssmag, så man kan begynde at lagre whisky på ståltanke!!
Last edit: 8 years 10 months ago by Mikaelornsholt. Reason: Fejl indlæg

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
8 years 10 months ago #32991 by Macdeffe
Replied by Macdeffe on topic Mangel på fade??
Der findes faktisk producenter der lagrer whisky på ståltanke og mener det giver en effekt. Jeg er enig med dem

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.315 seconds