Fortynding af whisky efter fadlagring

More
7 years 9 months ago - 7 years 9 months ago #33910 by Legend
Jeg har gået med en tanke i et lang stykke tid, som jeg ikke har kunne finde svar på.

Man lagrer typisk whisky ved cask strenght på over 60%, hvor man så efter lagring fortynder det til typisk omkring 40%.

Hvorfor fortynde EFTER lagring? Går det ikke ud over smagen? Hvad hvis man lagrede ved eksempelvis 48%, således man også har taget hensyn til englenes andel af alkoholstyrken - Så behøver man ikke at fortynde whiskyen med vand efter lagring. På den måde vil al whiskyen have taget smag af egetræsfadet.

Skyldes metoden udelukkende, at man forsøger at spare på pladsen i fadene, eller er der en anden grund til fremgangsmetoden?

Jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe med et svar.
Last edit: 7 years 9 months ago by Legend.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 9 months ago #33911 by Peteys
Hej Legend
Man kan ikke regne med hvor meget et fad falder i styrke, derfor holder det ikke helt at sætte fadstyrken ned. Derudover er der også andre faktorer.
Hvis alle lagre ved samme styrke (63,5%) så har alle fade ved en bestemt alder nogenlunde samme styrke.
Alkohol er fortyndingsmiddel, så jo højere alkoholstyrke jo meree ka det fortynde.
Fade er en mangelvare og vel at mærke en dyr en af slagsen.
Jo mere whiskyen smager af, jo mere kan man fortynde og bibeholde smag.
Men grundlæggende så hander det om penge.....

;)
Peter

Den bedste dram er den næste dram!

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 9 months ago #33912 by Macdeffe
Som Peter siger, så er det for dyrt at fadlagre vand. Det kræver flere fade (og der er lidt mangel der) og det kræver mere plads på lageret.

Derudover holder din teori måske ikke. Hvis nu alkohol er bedre 8eller anderledes) til at trække smagstoffer, eller nogle smagstoffer, ud af træet så opnår man den modsatte effekt af den ønskede ved at fortynde whiskyen før den hældes på fad.

Typisk er der nogen stoffer der er bedre opløselige i vand og nogle der er bedre opløselige i alkohol. Standarden for industrien er 63.5% så lidt vand er der tilsat da nyspritten typisk ligger omkring eller over 70%. Der er nogen der påstår at 63.5% er "den bedste" styrke at lagre whisky ved, men det er jeg nu ikke sikker på

Personligt tror jeg at man får mere "træsmag" jo lavere aloholprocenten og mindre vanille smage. Prøv at smag den øl der hedder Innis og Gunn. Det er en øl med meget lav alkohol 6.6% der smager meget af træ og ikke meget af vanille, selvom det er lagt på new wood

I usA er reglen at fadene maximalt må indeholde 62.%% ABV ved påfyldning og nogle destillerier har forsøgt med lavere alkoholprocenter, jeg har hørt om nd til 50%, men det er vist ikke normalt

Nørderne kan læse mere her: whiskyscience.blogspot.dk/2013/01/alcohol-strength.html

Steffen

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
7 years 9 months ago #33915 by Legend
Hej Peter og Steffen

Tak for gode og uddybende svar.

Som jeg lidt havde regnet med, ser det ud til, I er enige i, så skyldes metoden måske primært kapacitetshensyn - Altså økonomiske hensyn.

Jeg kan selvfølgelig godt følge argumentet med, at alkohol måske rent kemisk trækker andre eller bedre smagsstoffer ud af træet end vand.

Et lidt sjovt, hypotetisk spørgsmål synes jeg så vil være, hvilken alkoholstyrke, man ville lagre på, hvis fadkapaciteten var ubegrænset. Ville man stadig lagre ved de sædvanlige - relativt høje 63,5% og fortynde med vand - Eller kunne man forestille sig at fortynde til 50%, således vandet også kunne tage sin del af egetræssmagen?

Har I et bud?

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.292 seconds