Hvor meget er et fad værd

More
18 years 7 months ago #6500 by Macdeffe
Jeg er jo en af dem der har andel i et Port Charlotte fad

Hvad er sådan et fad egentligt værd ?

Nyværdien var 750 £, men hvad er egentligt værdien af ens fad efterhånden som det bliver ældre. Der er selvfølgelig mange faktorer men er der en eller anden tommelfingerregel ?

Tomatin/Macallan aftapningerne fra Bladnoch som bl.a Karl Ejnar har omtalt blev jo købt for 2500 £ stykket (15/16 års fade) og Macallan fadet indeholdt da 110 liter

Jeg ved godt at hvis man en dag for lyst til at købe et 10 års fad af dit eller dat bliver det sikkert igennem en mellemhandler hvilket jo fordyrer prisen

MacDeffe

Self-Styled Whisky Connoisseur

danishwhiskyblog.blogspot.com/

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6504 by caskdk
Replied by caskdk on topic Hvor meget er et fad værd
Jeg tror ikke der er nogen tommelfingerregel der kan bruges.
Det er vidt forskelligt hvordan de enkelte fade udvikler sig, så bare den faktor gør at det er umuligt.
Eksempelvis kan det nævnes at Springbank går ind og vurderer hver enkelt gang om de vi købe tilbage. Og hvis ja hvad de vil give. ( Ja det lyder utroligt men nogle vil sælge deres Springbank fad )
Vi har spurgt på Edradour om de ville sælge fade til nogle private her i Danmark. Svaret var nej, og begrundelsen var den at de ikke ville have nogle der blev skuffede. Og som de sagde det ville der være nogle der blev da fadene udvikler sig så forskelligt.
Om det er grunden til at det kun er få forholdsvis "nye" destillerier der sælger skal være usagt, men det hænger jo fint sammen med at disse "nye" har et kæmpe stort kapitalbehov indtil de rigtig kan sælge af deres egen produktion.
Det sidste man også skal huske på når man har et fad i det forjættede land er at en del af prisen er betaling for obevaring (typisk 10 år), forsikring og papirarbejde. Disse ting skal trækkes fra inden man har den nøgne fadpris.

Iøvigt hører jeg gerne hvis der er nogle der har kendskab til nogle der gerne vil sælge et fad de har liggende i Skotland, vi vil måske være interesseret i at købe det

Claus FC Vin

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Please Log på or Create an account to join the conversation.

More
18 years 7 months ago #6508 by bruhns
Replied by bruhns on topic Hvor meget er et fad værd
Generelt tror jeg det er svært at opstille "regler" for værdien og udviklingen -- det afhænger meget af destilleri og naturligvis tøndens udvikling samt det generelle "klima" for whisky på tidspunktet.

Når det er sagt, tror jeg samtidigt man kan sige at priserne -- hvis vi snakker "tilbagekøb" eller videresalg til brokere -- er lavere end man måske som privatejer vil forvente -- også i forhold til hvad man har betalt for fadet.

Vi har i øvrigt skrevet lidt om investering i hele fade her:
www.qualityworld.dk/whiskyowner/investering.asp

Mange hilsener,

Jakob/Qualityworld

Please Log på or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.128 seconds